Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Tak21
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

LTS: KBC Life Home Plan / Dexia Life Plan

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Hedgehog
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Hedgehog
Verstuur privébericht

LTS: KBC Life Home Plan / Dexia Life Plan

• Citeer

Bericht door Hedgehog » 14 augustus 2012, 14:22

Beste spaargidsers. Dit is mijn allereerste post op dit forum. Als jonge twintiger is het spaar- en beleggingswezen een nieuwe wereld voor mij. Gelukkig ben ik op dit forum gestuit, van waaruit de financiële jungle kritisch bekeken wordt. Hulde! Ik heb dan ook al lustig gebruik gemaakt van de zoekfunctie.
Ik zit echter met enkele vragen over het lange termijnsparen waar ik geen 100% duidelijke antwoorden voor vind. En hoop via deze weg hier een licht op te werpen.

Vorig jaar zijn zowel mijn vriendin als ik begonnen met lange termijnsparen. Elk bij een andere bank, en ieder met andere wensen.

Mijn vriendin is gestart met sparen op het KBC Life Home Plan. Haar bedoeling/wens was om een bedrag te sparen met fiscaal voordeel, en waarbij dit spaartegoed later aangewend kon worden voor een schuldsaldoverzekering.
Helaas weten we nu (mede dankzij spaargids) dat je dan gebonden bent aan KBC en dit niet goed is voor een sterke onderhandelingspositie wat betreft lening en/of SSV. Zij is hier volledig verkeerd ingelicht geweest, aangezien ze duidelijk heeft gevraagd of het gespaarde bedrag bij een andere bank kan worden omgezet in een SSV. Wat, zoals ik versta, niet het geval is.
Zij wenst dan ook te stoppen met dit product en heeft de domiciliëring reeds stopgezet. We weten dat wanneer al het geld uit dit product genomen wordt, hieraan uitstapkosten verbonden zijn en men evenals 33% verliest aangezien reeds een belastingaftrek genoten werd.

1) Kan zij dit product laten ‘slapen’ tot zij 65 is? Met andere woorden, men is toch niet verplicht te storten?

2) Wat zijn de andere opties?

----------------------------------------------------------

Zelf ben ik met een gelijkaardig product begonnen bij Dexia (Belfius). Het is niet mijn bedoeling om dit later te gebruiken voor omschakeling naar SSV. Het doel is het fiscale voordeel mee te pikken en dit een deel van de pensioenspaarpot te laten vormen. Echter, de instapkosten zijn hoog, 6% meer bepaald!

3) Kan men nog onderhandelen over deze instapkosten eens het contract is afgesloten?

4) Of start ik best een nieuw contract dat voordeliger is bij een andere instelling en laat ik het huidige ook ‘slapen’.

Ik hoop dat iemand hierover meer duidelijkheid kan scheppen. Bij voorbaat bedankt!

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

Re: LTS: KBC Life Home Plan / Dexia Life Plan

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 augustus 2012, 16:12

Daar ik geen ervaring heb met KBC of Belfius, moet ik hier het antwoord schuldig blijven, maar, ik zou je, als jonge twintiger volgende tip willen geven.

De meeste grote banken, vragen bij pensioensparen 3 % instapkosten, op een periode van 40 jaar (tot je 65 jaar) loopt dit aardig op.

Dit kun je vermijden, door in zee te gaan met Rabobank, deze verkoopt pensioensparen van een grote Belgische bank, maar, bij Rabobank, betaal je geen 3 % instapkosten.

Op het einde van de rit, een mooie gezinsauto verschil !

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Boogje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boogje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Boogje » 14 augustus 2012, 16:20

Vergeet Argenta's pensioensparen niet, die vragen ook geen instapkosten en hebben een mooi gemiddelde de laatste jaren.

Mij lijkt het inderdaad aangewezen om de verzekeringen in te laten slapen, aka premievrij stellen.
Alternatieven zijn er niet, enkel afkopen, en dat kost idd 33% taks.

Opnieuw starten is aangewezen, maar wie weet komt het nog van pas voor jullie 65ste als jullie toch een lening afsluiten voor een woning bij KBC of Dexia.

Onderhandelen over die instapkosten kan je eens proberen, maar weet ook dat andere banken/verzekeraars winstdeling geven.
Bij Belfius zal dit (naar ik vrees) niet ferm hoog zijn de volgende jaren.

Ik zit in hetzelfde bootje, een Home Invest van BNP, staat nu te verloederen tot mijn 65.
Ondertussen heb ik wel een hypotheek om fiscaal in te brengen en ook pensioensparen (Argenta), mijn fiscaal potje zit dus vol.

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 augustus 2012, 16:26

Ik wil er nog aan toevoegen, bekijk eens de grafiek bij Rabobank, hier kun je zien, als je jaarlijks geen 3 % instapkosten betaald, hoe groot het verschil is op het einde van de rit, 65 jaar.

Ben je met twee, dan kan je het bedrag verdubbelen, je valt achterover als je het verschil ziet, zeker doen !

Hedgehog
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Hedgehog
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Hedgehog » 14 augustus 2012, 17:15

Het is dus het beste dat we die verzekeringen laten 'slapen'. Zijn hier formaliteiten die moeten gebeuren, of kunnen we gewoonweg stoppen met storten?

Het pensioensparen bij rabobank is inderdaad al stukken beter dan waar ik huidig mee bezig, want naast het Dexia Life Plan (LTS) heb ik ook het Dexia Life Plan pensioensparen met dezelfde eigenschappen; 6% kosten en 2,5% gewaarborgde intresten.
Maar dit is een alternatief voor het pensioensparen, niet voor het lange termijnsparen, en het gaat hier dan ook over een andere korf, toch?

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 augustus 2012, 17:46

Je bent jong, een twintiger,

Op lange termijn brengen aandelen meer op dan obligaties, en ben je dus beter om pensioensparen te doen via een bank, en een fonds te nemen dat een groot % belegt in aandelen, bijvoorbeeld Argenta.

Wanneer je ouder wordt kun je dan switchen naar een fonds dat meer % in obligaties belegt, dit is kosteloos, en zo je risico verminderen.

Eventueel kun je op oudere leeftijd ook overwegen te stoppen, en verder te sparen via een verzekeraar.

Of, wil je spreiden, neem voor iedere partner een ander type, de ene een verzekeraar, de andere trekt volop het aandelen pensioen sparen. Op het einde kun je dan zien wie het bij het rechte eind heeft !

Lukske
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lukske » 14 augustus 2012, 18:03

Hedgehog schreef:Het is dus het beste dat we die verzekeringen laten 'slapen'. Zijn hier formaliteiten die moeten gebeuren, of kunnen we gewoonweg stoppen met storten?

Het pensioensparen bij rabobank is inderdaad al stukken beter dan waar ik huidig mee bezig, want naast het Dexia Life Plan (LTS) heb ik ook het Dexia Life Plan pensioensparen met dezelfde eigenschappen; 6% kosten en 2,5% gewaarborgde intresten.
Maar dit is een alternatief voor het pensioensparen, niet voor het lange termijnsparen, en het gaat hier dan ook over een andere korf, toch?
Laten slapen kan een optie zijn, raadpleeg uw reglementering van dit product. Mogelijks zal u nooit meer een winstdeelname krijgen of kunnen zoals bij Ergo jaarlijks kosten afgaan tot het bedrag is opgevreten.
Ik heb ook nog een KBC-product (fiscaal langetermjnsparen) die ik laat slapen (instapkosten zijn 6%); er staat meer dan 2500 Euro op en heb daardoor ieder jaar recht, indien er is, op winstdeelname.

Stabilo86
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Stabilo86
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stabilo86 » 14 augustus 2012, 19:23

Precies verkopers van pensioenspaarfondsen bij argenta en rabo hier? ;)

Die mens stelt een vraag over lange termijn sparen en nagenoeg iedereen antwoordt iets over pensioensparen bij rabo of argenta. Toch wel appels met peren vergelijken lijkt mij :)

Als je dan echt wil vergelijken: het lange termijn sparen bij Argenta heeft een instap van 4% + jaarlijkse beheerskost 0,27% + 1,1% verzekeringstaks. Die instapkosten zijn overigens overal aan de relatief hoge kant... De 6% van Belfius is daarbij geen totale uitschieter.

Een vergelijking van alle types TAK21 verzekeringen vind je op: https://www.spaargids.be/sparen/tak-21.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Lange termijn sparen behoort ook tot de TAK21, maar je zal een beetje moeten zoeken in de lijst zodat je niet gaat vergelijken met andere beleggingsverzekeringen. Meestal herken je die andere doordat er ergens in de infofiche zal staan: vrijgesteld van roerende voorheffing na 8 jaar en 1 dag. Al degenen waar dat niet in staat zullen de lts contracten zijn ;)

Laat je ook niet verblinden door hoge gewaarborgde rendementen: élke verzekeringsmaatschappij moet tegenwoordig snoeien in zijn rentevoeten. Ze zijn namelijk verplicht te beleggen in veilig (staats)papier, hetgeen hen nog nauwelijks iets opbrengt. Een lagere rentevoet komt voor mij tegenwoordig zelfs over als betrouwbaarder (lees: geen fratsen à la ethias first) dan een hoge.

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 augustus 2012, 19:39

@ stabilo 86

Ieder zijn mening, maar,

Als ik via een verzekeraar 6 % instapkosten moet betalen, voor een gewaarborgd rendement van 2.50 % + een mogelijke winstdeelname, maar, deze winstdeelname kun je door de huidige lage rentevoeten 'bijna' vergeten, maak ik ieder jaar een verlies van 3.50 %.

Als ik dan via een bankproduct geen instapkosten betaal, zou ik persoonlijk toch eens heel diep nadenken !

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door robokat » 14 augustus 2012, 20:17

De correcte link is https://www.spaargids.be/sparen/langetermijnsparen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wie aan langetermijnsparen wil doen om zijn fiscale korf op te vullen, heeft geen keuze dan een verzekeringsproduct te kiezen. En je kan dus tegen heel acceptabele kosten wel iets vinden.

Het valt me op dat mensen over LANGE termijnsparen op KORTE termijn denken. De beleggerspsychologie ten gronde: de rente is nu heel laag dus ... zal ze nooit meer stijgen. Net zoals in 2007 iedereen van het omgekeerde overtuigd was.

Wie nog geen hypothecaire lening heeft lopen, doet er goed aan om aan langetermijnsparen te doen. Het fiscale voordeel weegt zodanig zwaar door dat je zelfs met een heel klein rendement nog winst maakt. Zie deze berekening voor pensioensparen, evengoed geldig voor langetermijnsparen:

is-pensioensparen-nog-interessant-t11839.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel dus best eerst pensioensparen en pas dan lange termijnsparen als je nog genoeg geld kan missen.

Davy V
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Davy V » 14 augustus 2012, 20:43

Ook nog melden dat de eindbelasting bij LTS word berekend op het gewaarborgd rendement en niet op de winstdeelname.Dus automatisch uitgaan dat een hoog gewaarborgd rendement voordeliger is dan een klein is geen zekerheid.

Hedgehog
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Hedgehog
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Hedgehog » 14 augustus 2012, 21:06

robokat schreef:Wel dus best eerst pensioensparen en pas dan lange termijnsparen als je nog genoeg geld kan missen.
En best beide dexia-producten overboord gooien en overgaan op een voordeliger product. Maar dat zal pas voor volgend jaar zijn, dit jaar alle stortingen reeds voltooid >:(

En vooral (binnen 40 jaar) niet vergeten dat er nog geld staat ::)

almelain
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer almelain
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door almelain » 16 augustus 2012, 13:33

Ik zou beiden laten slapen en iets zoeken met lagere instapkosten.
robokat schreef:
Wie nog geen hypothecaire lening heeft lopen, doet er goed aan om aan langetermijnsparen te doen. Het fiscale voordeel weegt zodanig zwaar door dat je zelfs met een heel klein rendement nog winst maakt. Zie deze berekening voor pensioensparen, evengoed geldig voor langetermijnsparen:

is-pensioensparen-nog-interessant-t11839.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel dus best eerst pensioensparen en pas dan lange termijnsparen als je nog genoeg geld kan missen.
Dit is wel enkel voor mensen die in Belgie werken, als je in het buitenland werkt, dan heb je niets aan deze aftrek. Dan heb ipv 30% slechts 3% aftrek. Opletten dus in welke situatie je zit.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 17 augustus 2012, 12:22

Men wil u graag laten geloven dat het plan enkel geldig is voor een woonkrediet bij kbc.
Nu het gespaarde bedrag kan ten alle tijde gebruikt worden bij een andere krediet instelling.
Nu bij een woonkrediet gaat men een schuldsaldo verzekering aan.
Met het home plan een tijdelijke overlijdings dekking.
Meestal is een schuldsaldo goedkoper dan een tijdelijke overlijdingsdekking.
Dit zeer zeker als men eens rondkijkt op de markt van de schuldsaldo.
En ja ze proberen u aan de haak te houden, wees daar maar zeker van.
Zou de ombudsdienst van Kbc eens confronteren met de uitleg van het kantoor.
Estate Guru believer.

Rockaway
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Rockaway
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rockaway » 17 augustus 2012, 15:23

Schiet me niet dood.

Maar volgens mij ben je niet aan je bank gebonden !

Je kan volgens mij je verzekering perfect omzetten in een SSV bij een andere bank (ook al maken ze hier geen reclame mee)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Tak21”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy