1 huis, 2 partijen, 2 leningen?
TIP
Re: 1 huis, 2 partijen, 2 leningen?
Beste, wij zijn ook aan het bekijken hoe we het volgende zo voordelig mogelijk kunnen oplossen, wie kan ons helpen?
We wonen feitelijk samen, met 1 kind. Moeder heeft eigen woning/lening nog 3 jaar lopen. Zouden graag samen of apart nog studio voor dochter kopen. Moeder kan nog geld opnemen in huidige lening van 2003.
We zijn al gaan info vragen bij bank voor opties:
1 gezamelijke lening met moeder als medeeigenaar , vader plaatst er domicie (1e woning), kan dit fiscale aftrek geven voor beiden.
2 aparte leningen (moeder heropname in huidige lening, (geen notariskosten??), vader nieuwe lening. Hoe is het hier met notariskosten, inbreng belastingen.
1 lening door vader (enige woning), moeder geen fiscale aftrek.
We wonen feitelijk samen, met 1 kind. Moeder heeft eigen woning/lening nog 3 jaar lopen. Zouden graag samen of apart nog studio voor dochter kopen. Moeder kan nog geld opnemen in huidige lening van 2003.
1 gezamelijke lening met moeder als medeeigenaar , vader plaatst er domicie (1e woning), kan dit fiscale aftrek geven voor beiden.
2 aparte leningen (moeder heropname in huidige lening, (geen notariskosten??), vader nieuwe lening. Hoe is het hier met notariskosten, inbreng belastingen.
Met de beperkte gegevens die ik heb:mabel schreef: ↑1 maart 2018, 10:41 Beste, wij zijn ook aan het bekijken hoe we het volgende zo voordelig mogelijk kunnen oplossen, wie kan ons helpen?
JA, mits nieuwe hypo inschrijving: vader aftrek eigen woning max 1520 €gedurende looptijd + 10 jaar woonbonus 780 €, samen aftrekbaar voor 40%; moeder aftek niet eigen woning, federale belastingsaftrek +- 2230 € voor 30% aftrekbaar + aftrek intresten.
Om de aftrek te kunnen genieten moet het pand waarop het krediet betrekking heeft belast zijn met een hypotheek. Momenteel heeft het krediet betrekking tot de woning van je vrouw en niet tot de studio. Het zou kunnen dat dit lukt met hypotheekwissel, maar ik zou dit niet doen, omdat je door je lening terug op te vragen vast zit bij dezelfde bank. Je zal hogere tarieven krijgen, omdat ze weten dat je al aan hen vastzit en dat je 'minder' notariskosten zal moeten betalen.
NIET DOEN WEGENS BOVENSTAANDE BETER
Zou ik:
Samen nieuwe lening nemen studio en huidige lening van je vrouw laten lopen.
Je vrouw trekt verder af voor haar eigen woning, doordat haar woonbonus al verstreken is, doet ze hier de uitloop geen verdere schade mee.
Daarnaast kan zowel jij als je vrouw de federale aftrek genieten.
Qua plaatsen domicilie zou ik voorzichtig zijn: de wijkagent zal je woonst controleren. Het kan natuurlijk, maar dan zou dit willen zeggen dat je de studio laat leegstaan? Waarom dan niet verhuren, dan betaalt de huurder je lening terug, dubbel winst ...
Wij hebben samen met mijn schoonouders een huis gekocht met 2 aparte ingangen en huisnrs. Ons gedeelte van de woning is het grootste met 4 slaapkamers en 185 m2 bewoonbare oppervlakte. Het gedeelte van mijn schoonouders telt 2 slaapkamers en 130 m2 bewoonbare oppervlakte... Wij hebben 2 aparte leningen kunnen regelen met onze bank, maar nu jaran later willen wij wel eens een herzieng laten doen bij een andere bank maar dit word altijd afgeketst omwille van het probleem dat de 2 huisnrs.niet gesplitst kunnen worden bij de gemeente omdat dit dan niet meer in het straatbeeld zou passen. Weet er iemand een bank die ons hierbij kan helpen?