1 miljoen contant in tijden van stagflatie
TIP
Re: 1 miljoen contant in tijden van stagflatie
Een wereldfonds zoals vwce, is dat niet een onderdeel van het bogleheads principe ? Akkoord is wel niet volledig, maar als hij nog een lange horizon heeft zou ik hier al zeker mee beginnen eventueel met obligaties.
"Onderdeel" is het key woord; het hangt allemaal van het risico af.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Obligaties ? Voor de lange termijn?
De betere/ veiligere geven momenteel een maximale netto opbrengst van 4 à 5% op jaarbasis. Daar sta je dan met je inflatie van 8 tot 10% ...
De betere/ veiligere geven momenteel een maximale netto opbrengst van 4 à 5% op jaarbasis. Daar sta je dan met je inflatie van 8 tot 10% ...
Tja, dan zal het meer risico worden als je meer rendement wilt, gaat gepaard. Up to the topic starter inderdaad

inflatie

De huidige rente van de obligaties houdt rekening met de inflatie van het voorbij jaar ("8 tot 10%), en de verwachtingen rond de toekomstige inflatie, die vandaag ongekend is.
Ook 4 a 5% gegarandeerd kan beter zijn dan vele andere beleggingen waar men een groot deel van zijn kapitaal kan verliezen.
Om de inflatie de kunnen volgen zal je risico moeten nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
En dan dalen de obligatieopbrengsten natuurlijk even vrolijk mee. Naar het niveau voor Corona bvb, toen was het met veel moeite 2% netto.
Er is niks mis met obligaties, maar hou ze niet bij voor de lange termijn zoals hierboven aangeraden werd.

Niet noodzakelijk. Als de inflatie de volgende jaren overeenkomt met wat vandaag verwacht word, en er ook niets anders veranderd, dan is er geen reden voor de rentes om te dalen.
Hangt er van af hoe je met obligaties omgaat. Als je er een koopt en tot einddatum bijhoudt, weet je perfect wat de opbrengst gaat zijn, de coupon van een lopende obligatie blijft immers gelijk (voor zover de uitgever niet failliet gaat). Indien je obligaties gebruikt om te traden of je koopt een obligatiefonds, dan ben je niet zeker van de opbrengst, stijgende rente zoals momenteel het geval is betekent dalende koers.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ben er 33 en blijf nog even actief in het bedrijf (en krijg dus loon als CEO via managementvennootschap). Sabbatical kan ik dus binnen paar jaar overwegen.Galactic schreef: ↑2 juni 2022, 15:00 Wel in een keer alles inleggen in een wereldtracker (dat is gewoon al meedere malen bewezen de beste strategie ten opzicht van gespreid instappen). Simpel en meer moet dat niet zijn. Maar wat is jong 25 of 39 jaar. Maak took al een verschil.
Op 39 jaar zou ik mezelf al eens meer verwennen ipv alles te investeren, je gaat het niet meenemen naar het hiernamaals
Dus misschien ook eens sabbatjaar of enkele sabbat maanden nemen en eens iets leuks doen!
Extra investeren in vastgoed overweeg ik niet echt, aangezien daar echt nauwelijks rendement op te halen meer is en je eigenlijk te veel zorgen hebt voor het netto rendement dat je al hebt.
Met 1 uitzondering: zou wel een nieuwbouw woning willen bouwen. Dan kan ik mijn huidig appartement (160 m², 3 slaapkamers, ...) als extra nog verhuren. Denk daar wel een 950 EUR huurgeld voor te kunnen vangen en moet slechts 625 EUR per maand afbetalen (en is nog gebouwd met de woonbonus).
Waarom is in één keer instappen in een tracker beter dan bv. gespreid over één jaar? Zo loop je toch meer risico?
Momenteel benader ik het als volgt:
- 550k zou ik reserveren voor nieuw huis (rest financieren met privé lening en investeringskrediet voor kantoorruimte in huis)
- 300k zou ik over één jaar willen investeren in wereldtrackers en beleggingsfondsen
- 50k zou ik voorzien voor zaken die mijn naaste familie kan helpen of plezieren
- 100k wil ik ten allen tijde op mijn privé spaarrekening behouden, net zoals ik een buffer van een 100K ook in mijn managementvennootschap wil opbouwen (wat vrij snel kan daar door mijn loon als CEO + de huurgelden van de kantoren die ook in die vennootschap zitten)
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ga sowieso actief blijven. Maar wel op een veel rustigere manier. Geen plannen om nog met mensen op de payroll te werken bijvoorbeeld aangezien dit toch wel voor de nodige druk zorgt.contextbinder schreef: ↑2 juni 2022, 15:23Met 60K passieve inkomsten moeten beiden al aardig lukken denk ik zo, ook al moet je nog eens langs de kassa indien je ze naar privé wil overhevelen.
Het belangrijkste voor mij is de vrijheid dat ik geen dag meer in mijn leven een job moet doen die ik niet graag doe. Die vrijheid is imo onbetaalbaar.
De gewone mens die niet met de beurs bezig is koopt een obligatie, int ieder jaar de interest en houdt hem bij tot de vervaldag. Die zit niet dagelijks de koers te checken om hem met winst te kunnen verkopen.
Zorg er eerst voor dat het geld op je rekening terechtkomt... ( je hebt er nu nog niet de beschikking over )
Zet het geld dan voorlopig op een spaar of gewone rekening, en neem de tijd om na te denken wat je ermee doet.
Haast en spoed is zelden goed..
Zet het geld dan voorlopig op een spaar of gewone rekening, en neem de tijd om na te denken wat je ermee doet.
Haast en spoed is zelden goed..
Hij krijgt het pas eind 2022 dus heeft nog tijd genoeg om na te denken.