1 miljoen contant in tijden van stagflatie
TIP
Re: 1 miljoen contant in tijden van stagflatie
frederik741 heeft vooral veel nood aan "aandacht" 

Veel jaloezie hier precies.
Hij zegt zelf dat hij nog vrij jong is, dus is de vraag toch een vraag waard ? .. 1 miljoen laten staan op de bankrekening is natuurlijk zonde. Ik zou deze deels investeren in vastgoed, en in trackers IWDA + EMIM, Google eens op het bogleheads principe, of FIRE BELGIUM. 20% laten staan vind ik persoonlijk veel omdat het een miljoen is, dus 200.000 euro. Ik zou zelf dan 50.000 euro vrij laten staan bv. Als je een miljoen ter beschikking hebt. Top dat je al zo ver staat in je leven, veel succes verder

-
- VIP member
- Contacteer:
Als ik 1 miljoen zou hebben, dan zou ik toch zeker niet aan vreemden op een forum vragen wat ik met mijn geld zou moeten doen...
Dan zou ik "vermogensbeheer" laten doen door mensen die er "iets van kennen". Of er toch op zijn minst professioneel mee bezig zijn
Dan zou ik "vermogensbeheer" laten doen door mensen die er "iets van kennen". Of er toch op zijn minst professioneel mee bezig zijn

-
- Hero Member
- Contacteer:
Een vermogensbeheerder zal fondsen voorstellen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Newbie
- Contacteer:
Met + 500k kom je vaak binnen de "private banking" terecht maar die stellen één iets voor: fondsen (en evt. een keuze aan individuele aandelen).Sebastiaan1985 schreef: ↑16 juli 2022, 20:23 Als ik 1 miljoen zou hebben, dan zou ik toch zeker niet aan vreemden op een forum vragen wat ik met mijn geld zou moeten doen...
Dan zou ik "vermogensbeheer" laten doen door mensen die er "iets van kennen". Of er toch op zijn minst professioneel mee bezig zijn![]()
Trackers? Vastgoed? vergeet het maar. Heb 3 dergelijke gesprekken gehad bij grootbanken en zelf als je zo'n som gaat beleggen krijg je een default powerpoint te zien en rolt er een PDF uit met x-aantal fondsen. Instap rond de 2% (onderhandelbaar) en recurrente jaarlijkse kosten tussen 1,5 en 2%
Het is door te luisteren naar mensen op forums als deze, die niet het woord van hun broodheer verkondigen, dat ik in ieder geval die mensen al een moeilijker "intake" gesprek hebt bezorgd. Maar ik ben dus niet overtuigd :-)
Ga ik blindelings anonieme forum gebruikers volgen? Uiteraard niet. Maar het is wel heel leerrijk geweest voor iemand die heel zijn (jonge) leven een ondernemer was maar desondanks geen investeerder.
Door anoniem te posten op een forum? Ik probeer op deze manier iets verder te bekijken en wil vooral geen blind vertrouwen leggen in die ene bankier of vermogensbeheerder ...
Uiteraard. Ik ben nooit vergeten te "leven" terwijl ik dat miljoen heb verdiend en zal dat in de toekomst ook niet doen. Maar "genieten" betekent voor mij vooral vrijheid. Een job uitoefenen die ik graag doe en de zekerheid hebben dat ik die kan opzeggen de dag dat ik ze niet meer graag doe. Reizen, sporten, ... dingen die ik allemaal nog meer zal doen.Yaris schreef: ↑15 juli 2022, 14:18 Dat heb ik eerder al gezegd.
Yaris schreef: ↑2 juni 2022, 17:24 Vergeet niet te leven. Wil je begraven worden in een gouden kist? Wil je de rijkste man op het kerkhof zijn? Op het einde van het leven heeft niemand spijt dat hij te veel van goede dingen heeft genoten. De meesten hebben spijt dat ze te hard en te veel gewerkt hebben en te weinig tijd gemaakt voor hun gezin en hun hobby's.
Maar ik ben relatief jong. De reden waarom ik hier heb gepost is omdat ik een leven lang wil genieten van de voordelen die het ontvangen van zo'n som met zich meebrengt. Dat betekent niet dat het de ambitie is om de rijkste van het kerkhof te worden, zoals je het zo mooi verwoord...
Maar dan moet je het wel goed beleggen zodat je er een mooi passief uitkomen uit kan halen en desondanks je vermogen op hetzelfde niveau blijft.
Alleen zorgt de inflatie in combinatie met het vastgoed en de beleggingen die op dit moment overgewaardeerd zijn (?) wel voor de nodige (luxe) keuzestress.
Het veiligste is dan vermoedelijk dit even uit te zitten en enkel gespreid in te stappen en evt. fondsen en trackers.
Goedkoopste oplossing is waarschijnlijk iwda,heb je wel geen dividenden,is natuurlijk wel belangrijk als rentenier,gvv zijn momenteel redelijk geprijsd,maar zijn rentegevoelig,ik kijk eerder naar obligaties genre Tsjechische kroon,Poolse zloty,hogere rente en door klimaatverandering koop ik regelmatig stukken bij van water etf...
Ivm vermogensbeheer al eens ten rade geweest bij Tim Nijsmans? Zoja wat zijn je bevindingen?
En beheerskosten. Tenslotte moet hij ook ergens van leven.
Volledig akkoord,moet je wel bij de Giro zijn, wordt anders dure grap.
Dan kan je ook IWRD kopen, zelfde portefeuille als IWDA maar wel dividenden.
Dan betaal je wel dividend belasting, dus to beter IWDA en verkopen - zelf al moet je dan TOB betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, inderdaad, dat zit er automatisch bij. Voor niets gaat de zon op.
Maar mijn punt is, vermogensbeheer klinkt chique, maar uiteindelijk zijn het ook maar fondsen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
geen goede ervaring gehad met vermogensbeheerder - stelde tak 23 fondsen voor waarvan de jaarlijkse beheerskosten (2,6%) zowat 10 keer hoger waren dan van een tracker
-
- Hero Member
- Contacteer:
Even een vraagje. Dit niet uit mijn advies maar eerder door men ouders.
Ik ga binnenkort bij banken op bezoek om 2x 10000 euro te laten beleggen. Ik heb wel afgesproken dit niet zomaar te doen en eerst nog met een gepensioneerde expert te overleggen en daarna nog met men ouders om een beter oordeel.
Zou ETF's echt zoveel beter zijn?
Sowieso is beleggingshorizon meer dan 10 jaar.
Ik ga binnenkort bij banken op bezoek om 2x 10000 euro te laten beleggen. Ik heb wel afgesproken dit niet zomaar te doen en eerst nog met een gepensioneerde expert te overleggen en daarna nog met men ouders om een beter oordeel.
Zou ETF's echt zoveel beter zijn?
Sowieso is beleggingshorizon meer dan 10 jaar.