100% lenen als alleenstaande in deze tijden?
TIP
Re: 100% lenen als alleenstaande in deze tijden?
De vrouw is er misschien mee gaan lopen na de split hé
Tzou mij nog nie verwonderen 

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
[quote="moneygirl"Help die persoon! Single met weinig spaargeld en onzekere toekomst - > huren!
Je kunt als single de woonbonus maar van 1p aftrekken, koppels kunnen dit 2x aftrekken. Je start als single dus al direct met een achterstand van +- 20.000 euro. Singles zonder veel spaargeld kunnen 'niet ver springen': met een nettoloon van 1800€ kan je 600€ pm afbetalen en dus 130.000€ lenen (25j). De single vist dus in een zeer drukke vijver, waar heel veel (minder begoede) koppels ook in actief zijn. Zeer spijtig dus dat je met een handicap van 15% (20.000 / 130.000) zit wanneer je iets wilt kopen.
Het is zelfs nog erger... de bank vraagt een risicorente voor mensen die op 100% lenen, en al hélemaal voor een single die 100% wil lenen. Reken niet op de goedkoopste tarieven (ook daar heb je een nadeel tegen veel koppels ...)
Mijn tip voor de single: hotel mama of huren. Dan heb je 3j de tijd om een rijke partner aan de haak te slaan
.. of een mooi spaarpotje aan te leggen. De persoon is midden de 20 verdomme![/quote]
De toekomst is onzeker op vlak van liefde, de rest is maar zo stabiel als het kan hoor, heb me misschien wat mis uitgedrukt
En sowieso is het niet mijn keuze, hotel mama is passé (bovendien vind ik dat ook niet kunnen na een bepaalde leeftijd, tenzij het echt niet anders kan) en huren tja, sorry, maar dat is niet persé de voordeligste manier (bovendien heeft hij wel een kleine buffer, zoals ik eerder zei, maar hij wil net die buffer behouden voor als er iets gebeurd). En die partner aan de haak slaan, zal het maar bruut zeggen, sommige mensen zijn niet zo sociaal (hij heeft nog nooit een liefje gehad), vind niet dat hij daar moet op rekenen binnen de 3 jaar.
Ja hij heeft veel nadelen, maar als ik bereken wat hij aan 3 jaar huren en dan kopen (met wat extra te sparen) uitgeeft, dan is hij goedkoper af van meteen te kopen. Ik geloof ook nooit dat de leningen zo goedkoop zullen blijven (hij zou nu nog goedkoper kunnen lenen, dan toen wij 7 jaar terug een lening aangingen).
Denk niet dat ik hem nog kan overtuigen van niet te kopen, wel kan ik hem zo goed mogelijk helpen met te informeren over alles, dus denk ik dat ik beter mijn tijd daarin steek, dan te pushen in een richting dat hij toch niet heen gaat en dan zomaar voor de eerste beste lening gaat.
Je kunt als single de woonbonus maar van 1p aftrekken, koppels kunnen dit 2x aftrekken. Je start als single dus al direct met een achterstand van +- 20.000 euro. Singles zonder veel spaargeld kunnen 'niet ver springen': met een nettoloon van 1800€ kan je 600€ pm afbetalen en dus 130.000€ lenen (25j). De single vist dus in een zeer drukke vijver, waar heel veel (minder begoede) koppels ook in actief zijn. Zeer spijtig dus dat je met een handicap van 15% (20.000 / 130.000) zit wanneer je iets wilt kopen.
Het is zelfs nog erger... de bank vraagt een risicorente voor mensen die op 100% lenen, en al hélemaal voor een single die 100% wil lenen. Reken niet op de goedkoopste tarieven (ook daar heb je een nadeel tegen veel koppels ...)
Mijn tip voor de single: hotel mama of huren. Dan heb je 3j de tijd om een rijke partner aan de haak te slaan

De toekomst is onzeker op vlak van liefde, de rest is maar zo stabiel als het kan hoor, heb me misschien wat mis uitgedrukt

En sowieso is het niet mijn keuze, hotel mama is passé (bovendien vind ik dat ook niet kunnen na een bepaalde leeftijd, tenzij het echt niet anders kan) en huren tja, sorry, maar dat is niet persé de voordeligste manier (bovendien heeft hij wel een kleine buffer, zoals ik eerder zei, maar hij wil net die buffer behouden voor als er iets gebeurd). En die partner aan de haak slaan, zal het maar bruut zeggen, sommige mensen zijn niet zo sociaal (hij heeft nog nooit een liefje gehad), vind niet dat hij daar moet op rekenen binnen de 3 jaar.
Ja hij heeft veel nadelen, maar als ik bereken wat hij aan 3 jaar huren en dan kopen (met wat extra te sparen) uitgeeft, dan is hij goedkoper af van meteen te kopen. Ik geloof ook nooit dat de leningen zo goedkoop zullen blijven (hij zou nu nog goedkoper kunnen lenen, dan toen wij 7 jaar terug een lening aangingen).
Denk niet dat ik hem nog kan overtuigen van niet te kopen, wel kan ik hem zo goed mogelijk helpen met te informeren over alles, dus denk ik dat ik beter mijn tijd daarin steek, dan te pushen in een richting dat hij toch niet heen gaat en dan zomaar voor de eerste beste lening gaat.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Eerlijk? Dit vind ik een vreemde opmerking, als je al 7 jaar gaat werken en nog steeds bij je ouders woont, kan je net wel superveel gespaard hebben (ik heb een jaar thuis gewoond en heb €10.000 gespaard in dat jaar en ik moest nog wat betalen thuis ook)!Stofke schreef: Als hij dan toch voor kopen kiest hoop ik dat hij wel nog een financiele buffer heeft, wat in zijn geval gezien zijn leeftijd niet evident zal zijn.

Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Hmm, ik lees het toch ook zo hoor, iemand van 35 zonder spaargeld, die dat bedrag kan lenen.paul schreef:"Ik ken iemand, 35 jaar, alleenstaande met kind. Gemiddeld inkomen, geen spaargeld.
Mag 150 000 lenen bij Belfius... Vind ik erg gevaarlijk...."
Ik dacht dus 35 jaar , maar geen spaargeld. Het verwondert mij sterk dat een bank dan 150 000 euro wil lenen aan een alleenstaande met een gemiddeld inkomen.
Denk eerder dat er ergens een aantal info ontbreekt (geen spaargeld en een huis dat men verhuurt kan ook natuurlijk)
Denk dat sommige banken gewoon op geld uit zijn en niet geven om wat iemand al dan niet kan betalen...
Of zij is met de bankdirecteur gaan lopen, en die blijft op een ander adres wonenPoldermol schreef:De vrouw is er misschien mee gaan lopen na de split héTzou mij nog nie verwonderen
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Poldermol schreef:De vrouw is er misschien mee gaan lopen na de split héTzou mij nog nie verwonderen

Centiempje, als hij nu nog thuis woont en nog niet huurt, waar is zijn geld dan naartoe gegaan ipv de spaarboek, als hij toch al van plan was iets te kopen? Een nieuwe wagen dan?
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Helaas,
naast de nieuwe wagen is hij thuis nooit echt gestimuleerd geweest om te sparen, dus er is héél veel geld gegaan, naar 'foliekes'. De eerste jaren kan je wel zeggen dat hij niets spaarde...
En ja, hij heeft nu wel een gloednieuwe wagen gekocht, maar daarnaast niet echt iets spectaculairs (ja, sommige echte dure dingen die puur voor hobby zijn, dat wel). Het is maar de laatste jaren dat hij gespaard heeft en dat zal dus gebruikt worden als volgt: notariskosten en verbouwkosten + inboedel + buffer.
Tja, ik heb het hem genoeg gezegd, maar als je het niet van thuis uit mee krijgt...
naast de nieuwe wagen is hij thuis nooit echt gestimuleerd geweest om te sparen, dus er is héél veel geld gegaan, naar 'foliekes'. De eerste jaren kan je wel zeggen dat hij niets spaarde...

En ja, hij heeft nu wel een gloednieuwe wagen gekocht, maar daarnaast niet echt iets spectaculairs (ja, sommige echte dure dingen die puur voor hobby zijn, dat wel). Het is maar de laatste jaren dat hij gespaard heeft en dat zal dus gebruikt worden als volgt: notariskosten en verbouwkosten + inboedel + buffer.
Tja, ik heb het hem genoeg gezegd, maar als je het niet van thuis uit mee krijgt...

Daar zal ene bank toch ook wel naar kijken, zeven jaar werken maar nog niks gespaard... Ge kunt natuurlijk altijd hopen dat er nog quota's dienen gehaald te worden 

Hangt vooral af van bij welke bank je gaat aankloppen. Van Belfius heb ik al veel gehoord dat die gemakkelijk leningen geven zonder veel waarborgen.
Belfius laat voor het risico de belastingbetaler wel oprdraaien
-
- Full Member
- Contacteer:
Om op een van vorige reply's te reageren, ik ben wel degelijk zeker dat die persoon geen spaargeld heeft en toch 150 000 euro kan vastkrijgen.
Andere banken hebben zelfs geen voorstel gegeven, bij Belfius onmiddelijk te horen gekregen dat het geen probleem is.
Blijkbaar hebben sommige banken niks geleerd van de crisis...
Andere banken hebben zelfs geen voorstel gegeven, bij Belfius onmiddelijk te horen gekregen dat het geen probleem is.
Blijkbaar hebben sommige banken niks geleerd van de crisis...
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Niets, klopt sowieso niet hé.. Notariskosten zijn ook al snel boven de €10.000, verbouwingen en inboedel, reken nog maar eens €10.000 en dan nog een buffer (en de nieuwe wagen, maar dat geld is er nu natuurlijk niet meer). Ik geloof niet dat er iemand is die echt 'niets' gespaard heeft, toch? Anders zou het wel héél erg gesteld zijn met die persoon.Poldermol schreef:Daar zal ene bank toch ook wel naar kijken, zeven jaar werken maar nog niks gespaard... Ge kunt natuurlijk altijd hopen dat er nog quota's dienen gehaald te worden

- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad.paul schreef:Belfius laat voor het risico de belastingbetaler wel oprdraaien
Belfius bood ons (dus niet die vriend) de 'beste' lening aan (lees, beste tarief, ze waren niet het beste in 'alles', waardoor een lening bij hun toch nog duurder uitkwam), toch wou ik sowieso niet bij hun gaan, maar ik had wel een 'beter' tarief nodig om de bank waar ik nu bij ga, nog te laten zakken

Dat denk ik ook... Er zal altijd wel een bank bereid zijn de lening te geven (race to the bottom vd banken).BeginnendBelegger schreef:Om op een van vorige reply's te reageren, ik ben wel degelijk zeker dat die persoon geen spaargeld heeft en toch 150 000 euro kan krijgen
Maar zoals hierboven gezegd start de single dan met een grote handicap tov anderen op de vastgoedmarkt. Hij kan weinig onderhandelen over de rentevoet (want weinig banken geïnteresseerd), betaalt een risicopremie op de rente (quotiteit 100%), én heeft slechts een enkele woonbonus. Ik wens hem veel geluk bij de zoektocht...