140 automaten van Argenta definitief uitgeschakeld
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
140 automaten van Argenta definitief uitgeschakeld
Argenta zet volgens VTM nieuws zijn automaten van Diebold definitief uit tot ze vervangen worden door nieuwe toestellen.
En dat gaat tegen volgende week niet gebeurd zijn.
Reden : pogingen om de automaten te kraken afgelopen weekend (via hacking).
En dat gaat tegen volgende week niet gebeurd zijn.
Reden : pogingen om de automaten te kraken afgelopen weekend (via hacking).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: 140 automaten van Argenta definitief uitgeschakeld
Ja klopt tis al de 2de keer dat dezelfde soot automaten werden gehackt en er was tussentijds al een beveiligingdsupdate gebeurd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik hoorde iets op het nieuws over een poging.... Niet of het gelukt was.
Ik zou wel eens willen weten waar we over tien jaar staan met cash en automaten.
Ik zou wel eens willen weten waar we over tien jaar staan met cash en automaten.
Wat is het nut van cash?
Enige redenen die ik kan bedenken zijn
1/de elektronische manier is ongekend. Veel mensen gebruiken nog cash omdat ze de elektronische manier niet kennen, dit is meer een kwestie van tijd en inburgering (ja, je oma van 80 jaar gaat je waarschijnlijk nooit je kerstmis cadeau via Payconiq doorsturen)
2/kostprijs. Ja, ondersteuning geven voor bancontact is duur. Huur of aankoop van het bakje is een investering en een stuk afgeven van je inkomsten is voor veel handelaars een doorn in het oog. Aan de andere kant, Worldline heeft met de schrapping van Proton de kostprijs van transacties met lage waarde aanzienlijk goedkoper gemaakt en er is hier en daar wat concurrentie dat de prijs drukt. Het gedoe met cash kost ook geld (maar als beide er nog zijn, is zit je nog steeds met de handelingen die je moet doen met het cash geld).
Aan de andere kant, meer en meer mensen (vooral jongeren en jongvolwassenen) hebben enkel nog een kaart en e-id op zak.
3/technologie, op plaatsen waar geen internet is worden GSM bakjes gebruikt. Die zijn nog een beetje duurder, maar ook daar is wat concurrentie.
Waar zie je nog veel cash in gebruik? Bakker (om reden 2), markt (omdat hun cliënteel ouder is en reden 2 en 3), vrienden terugbetalen (reden 1), broodautomaat (reden 2 en 3), café (in café waar meer jongeren zitten zal elektrisch betalen beschikbaar zijn), dokter (reden 1, mijn dokter gebruikt gewoon Payconiq, vreselijk gemakkelijk),...
Er zijn al landen waar cash bijna niet meer bestaat. Ik zie dus geen reden waarom dit niet in België over 10 jaar zal zijn.
1/de elektronische manier is ongekend. Veel mensen gebruiken nog cash omdat ze de elektronische manier niet kennen, dit is meer een kwestie van tijd en inburgering (ja, je oma van 80 jaar gaat je waarschijnlijk nooit je kerstmis cadeau via Payconiq doorsturen)
2/kostprijs. Ja, ondersteuning geven voor bancontact is duur. Huur of aankoop van het bakje is een investering en een stuk afgeven van je inkomsten is voor veel handelaars een doorn in het oog. Aan de andere kant, Worldline heeft met de schrapping van Proton de kostprijs van transacties met lage waarde aanzienlijk goedkoper gemaakt en er is hier en daar wat concurrentie dat de prijs drukt. Het gedoe met cash kost ook geld (maar als beide er nog zijn, is zit je nog steeds met de handelingen die je moet doen met het cash geld).
Aan de andere kant, meer en meer mensen (vooral jongeren en jongvolwassenen) hebben enkel nog een kaart en e-id op zak.
3/technologie, op plaatsen waar geen internet is worden GSM bakjes gebruikt. Die zijn nog een beetje duurder, maar ook daar is wat concurrentie.
Waar zie je nog veel cash in gebruik? Bakker (om reden 2), markt (omdat hun cliënteel ouder is en reden 2 en 3), vrienden terugbetalen (reden 1), broodautomaat (reden 2 en 3), café (in café waar meer jongeren zitten zal elektrisch betalen beschikbaar zijn), dokter (reden 1, mijn dokter gebruikt gewoon Payconiq, vreselijk gemakkelijk),...
Er zijn al landen waar cash bijna niet meer bestaat. Ik zie dus geen reden waarom dit niet in België over 10 jaar zal zijn.
Cash is het enige courante betaalmiddel waarmee twee partijen een economische transactie kunnen doen zonder medewerking/toestemming van een derde partij. Daarentegen, meer digitalisering wil zeggen meer miserie als de digitale infrastructuur in panne ligt.
Ik wijs er op dat sommige culturen die efficiëntie hoog in het vaandel dragen nog zeer cash-afhankelijk zijn. Japan bv. Dan kan je aanvoeren dat hoewel ze over het algemeen zeer efficiënt zijn, ze op dat ene punt niet efficiënt zijn. Maar dat is een vorm van de "no true Scotsman" fallacy. De realiteit is dat wij westerlingen over efficiëntie denken in termen van alles behalve het ene vermeend meest efficiënte middel afschaffen, terwijl andere culturen beseffen dat je soms de meest efficiënte resultaten krijgt via een mix van systemen die elk op zich niet het meest efficiënt zijn.
Daarnaast is cash ook nodig in het criminele circuit. Ik begrijp dat zeker de georganiseerde zware criminaliteit vaak lijdt onder slechte PR, maar het is een feit dat als je hun inkomstenbronnen drooglegt ze zichzelf gaan uitvinden als bovengrondse politiekers, en dan is de maatschappelijke schade op termijn soms nog veel groter.
Ik wijs er op dat sommige culturen die efficiëntie hoog in het vaandel dragen nog zeer cash-afhankelijk zijn. Japan bv. Dan kan je aanvoeren dat hoewel ze over het algemeen zeer efficiënt zijn, ze op dat ene punt niet efficiënt zijn. Maar dat is een vorm van de "no true Scotsman" fallacy. De realiteit is dat wij westerlingen over efficiëntie denken in termen van alles behalve het ene vermeend meest efficiënte middel afschaffen, terwijl andere culturen beseffen dat je soms de meest efficiënte resultaten krijgt via een mix van systemen die elk op zich niet het meest efficiënt zijn.
Daarnaast is cash ook nodig in het criminele circuit. Ik begrijp dat zeker de georganiseerde zware criminaliteit vaak lijdt onder slechte PR, maar het is een feit dat als je hun inkomstenbronnen drooglegt ze zichzelf gaan uitvinden als bovengrondse politiekers, en dan is de maatschappelijke schade op termijn soms nog veel groter.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ze hebben in juni ook al eens in een poging gedaan op dezelfde soort machines in andere gemeenten.
Daarnaast ik snap de anti cash lobby niet.
Er is zwart werk en er is drugstraffiek maar de overheid kan alles doen met de gegevens van je betalingen met de bankkaart. Ook bedrijven kunnen dat. Dat vindk k werkelijk beangstigd in de zin van ik betaal veel bv brood. En over het algemeen zien ze ook bij de overheid van er wordt heel veel brood bij de bakker gekocht. We vinden dat niet eerlijk tov de supermarkten we gaan die prijzen beïnvloeden.
En misschien kunnen jullie dit geval bullshit vinden maar dan is jullie vertrouwen in de goedheid van de overheid een beetje overroepen.
Daarnaast ik snap de anti cash lobby niet.
Er is zwart werk en er is drugstraffiek maar de overheid kan alles doen met de gegevens van je betalingen met de bankkaart. Ook bedrijven kunnen dat. Dat vindk k werkelijk beangstigd in de zin van ik betaal veel bv brood. En over het algemeen zien ze ook bij de overheid van er wordt heel veel brood bij de bakker gekocht. We vinden dat niet eerlijk tov de supermarkten we gaan die prijzen beïnvloeden.
En misschien kunnen jullie dit geval bullshit vinden maar dan is jullie vertrouwen in de goedheid van de overheid een beetje overroepen.
Er is een 3de partij (indirect) betrokken bij een cashtransactie, nl. de uitgever van het cash geld.
Bij ruilhandel is dat niet zo, ik geef jou een ei voor een wafel.
Als ik hier in de buurt op restaurant ga, staat er nogal vaak "geen bancontact, geen visa, enkel cash". Terwijl je voor 2 personen wel 120 euro kwijt bent, dus geen klein bedrag.SMGGM schreef: ↑13 juli 2020, 22:41 Wat is het nut van cash?
Er moet nog een andere reden zijn...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik gebruik mijn bankkaart maar ik besef wel dat dit eigenlijk een annulatie van mijn privacy is. Je geeft direct aan degene die je betaald, degene die je betalingsverkeer bekijkt, de bank en de overheid de toestemming om deanomiseerde of pseudominiseerde data te gebruiken voor van alles. Ze kunnen nooit jou als persoon gebruiken maar ze kunnen potjandorie perfect weten waar mensen het meeste geld aan geven. Zeker voor verzekeringen keinteressant om dit te weten.
Er kunnen ook datalekken ontstaan van deze gegevens. En dan kan je zeggen dat is anoniem maar umm ik wil je er even aan herinneren dat niets anoniem is zelfs al is het geanonimiseerd want je kan het volgen wat een persoon doet.
Alsof men dit nu nog niet kan. De overheid kan ook de boekhouding zien van bedrijf en zie waar geld naartoe gaat en welke bedrijf het (minder) goed doen en trends uitmaken.Timoootjex schreef: ↑14 juli 2020, 11:22 Ik gebruik mijn bankkaart maar ik besef wel dat dit eigenlijk een annulatie van mijn privacy is. Je geeft direct aan degene die je betaald, degene die je betalingsverkeer bekijkt, de bank en de overheid de toestemming om deanomiseerde of pseudominiseerde data te gebruiken voor van alles. Ze kunnen nooit jou als persoon gebruiken maar ze kunnen potjandorie perfect weten waar mensen het meeste geld aan geven. Zeker voor verzekeringen keinteressant om dit te weten.
Er kunnen ook datalekken ontstaan van deze gegevens. En dan kan je zeggen dat is anoniem maar umm ik wil je er even aan herinneren dat niets anoniem is zelfs al is het geanonimiseerd want je kan het volgen wat een persoon doet.
Daarnaast zie je dan ook nog dat mensen gretig gebruik maken van klantenkaarten waar ze ocharme 1 cent krijgen bij elke €1 dat ze uitgeven. Bij een bancontact transactie krijgt de handelaar geen unieke sleutel van de klant en kan dus geen links leggen met wat je allemaal koopt, bij een klantenkaart uiteraard wel.
Colruyt is gekend om gepersonaliseerde reclamefolders te maken naar hun klanten. Ook de tickets dat je krijgt bij de Gamma als je daar iets koopt en klantenkaart toont is volledige gepersonaliseerd.
Misschien dan wel een vierde reden: het nut er niet van inzien. Denk dat dit vaker zal voorvallen als je een terugkerende klantenbasis hebt. Je klanten zijn gewoon dat je het niet hebt dus zijn er maar weinige klanten die je hierop afrekenen.
Heb het onlangs ook voorgehad. Gaan eten en voor bijna €100 moeten betalen. Zowel ik als mijn kennis hadden geen cash op zak. Moesten we 200m verderop geld afhalen aan het bankautomaat.
Zeer vervelend vind ik en voor mij een reden er niet meer te gaan. €100 al constant cash op zak hebben vind ik veel. Wanneer ik vroeger dan wel cash bij had was dit niet meer dan €50.
Dit kan je niet permitteren als je in een meer toeristische gebied zit. Telkens zeggen: 200m verderop is een bankkantoor.
Ik ga zelfs niet eens naar het frituur op 150m van mijn huis maar neem een ander in de weg naar huis. Reden: zij hebben wel bancontact.
Nu met Corona hebben ze plots wel bancontact en nu ga ik er wel heen.
Zwart geld en fraude natuurlijk, waardoor de belastingen voor iedereen onnodig stijgen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Nja en jullie denken dat dat het probleem is?
Natuurlijk ze willen dat aan banden leggen maar of het een betere toestand zal zijn als nu betwijfel ik.
Natuurlijk ze willen dat aan banden leggen maar of het een betere toestand zal zijn als nu betwijfel ik.
Als je niet behoort tot de betalers maar overwegend aan de kant van de ontvangers staat is dat natuurlijk geen persoonlijk probleem.
Ja, dat weten we allemaal. Ik dacht dat het duidelijk was dat ik bedoelde dat eens die cash er is, er op het moment van de transactie zelf geen derde partij nodig is.
Interessant weetje: ruilhandel heeft nooit bestaan. Dat is een fantasie van 19e-eeuwse moderne economen die een compleet monetaire economie als de norm namen, en op basis van die norm zijn gaan fantaseren over wat mensen zouden gedwongen zijn te doen indien geld opeens zou verdwijnen. Mensen in samenlevingen zonder geld ruilen geen goederen. Ze geven of ontvangen goederen, en creëren op die manier sociale grootboeksystemen (de oorspronkelijke distributed ledger, om het in cryptocurrency jargon te zeggen) van de schulden die op die manier gecreëerd of afgelost worden. Sociale grootboeksystemen die inherent ambigu zijn en constant het voorwerp zijn van politieke contestatie binnen de gemeenschap.
Beide kanten hebben boter op het hoofd. Het officiële overheidsbeslag neemt toe omdat de burger zich aan het gezag van de staat onttrekt, en de burger moet zich aan het gezag de staat onttrekken omdat het officiële overheidsbeslag te groot is. Perfecte efficiëntie is onwenselijk omdat je dan 100% vertrouwen moet hebben in de bemiddelende instituties. Stel, we bannen cash. Vervolgens koopt VISA of MasterCard de Bancontact Company, zodat de Belgische markt voor elektronische fysieke en virtuele betaalkaartschema's zich consolideert tot VISA, MasterCard en een paar kleinere, eveneens Amerikaanse spelers. Trumpolini kan dan bv. eisen dat we ons defensiebudget verhogen tot 5%. Doen we dat niet, dan krijgt hij weer een woede-uitbarsting en verbiedt hij alle Amerikaanse betaalkaartschema's samen te werken met Belgische financiële instellingen en betalingsverwerkers. Dan kan je van de ene dag op de andere geen dingen meer kopen of verkopen in een winkel hier in België, gewoon wegens een eenzijdig besluit van Trumpaloompa. Moeten we dan gewoon ons maximaal laten uitbuiten door de V.S. gewoon omdat cash vuil en zogezegd inefficiënt is? Of moeten we dan allemaal tevens debetkaarten hebben van UnionPay (China) en JCB (Japan), en van tijd tot tijd van kaart wisselen, al naargelang met welk ander land er op het moment politieke spanningen zijn? Dat zijn allemaal problemen die je niet hebt als je cash behoudt. Cash vervult namelijk de rol van analog loophole, een manier om systemen die je handelingsvrijheid beperken te omzeilen.