150 euro inkomsten per maand
TIP
Re: 150 euro inkomsten per maand
Maar wie volgens die filosofie belegt zal voor zijn pensioen ceteris paribus wel een kleiner kapitaal hebben (jarenlang roerende voorheffing + eventuele transactiekosten bij herbeleggen van dividend).
Open eens een Excelletje en simuleer bij een gelijk jaarlijks brutorendement wat je het grootste extra inkomen zal bezorgen: vanaf vandaag in dividendaandelen beleggen of nu in kapitaliserende producten beleggen en kort voor je pensioen naar een dividend-ETF gaan.
Dit alles in de veronderstelling dat je passief belegt. Voor een actieve belegger (eigen aandelenselectie + eventueel timing) liggen de kaarten anders. De TS lijkt echter eerder een passief belegger, gelet op zijn voorkeur voor fondsen en ETFs.
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen dividendbeleggen, zoek mijn responsen in gelijkaardige threads maar eens op. Ik vind echter niet dat dividendbeleggen zinvol is als je nog ver van je pensioen staat en je eerder op fondsen en ETFs gericht bent.
Jij gaat er dan wel van uit dat meerwaarden op aandelen belastingsvrij zullen blijven, en dat is volgens mij een illusie. Veel politici vinden het schandalig dat mensen proberen zelf een systeem op te zetten om zich van een pensioen te voorzien, en zullen er hard aan werken om dit te verhinderen.
Ik hoop van harte dat meerwaarden belastbaar worden. Het huidige systeem is absurd: wat is het praktische verschil tussen winst uit dividend/interest en winst uit verkoop van het onderliggende effect? En dan zwijgen we nog over gedrochten als de Reynderstaks bij mixfondsen... Niets liever dan een eengemaakte roerende voorheffing op alle vermogenswinsten (die dan uiteraard fors lager zou moeten zijn dan 30 %).sintorama schreef: ↑13 maart 2019, 09:21
Jij gaat er dan wel van uit dat meerwaarden op aandelen belastingsvrij zullen blijven, en dat is volgens mij een illusie. Veel politici vinden het schandalig dat mensen proberen zelf een systeem op te zetten om zich van een pensioen te voorzien, en zullen er hard aan werken om dit te verhinderen.
Dat gezegd zijnde: geen enkele partij heeft zo'n voorstel op tafel gelegd en de complexiteit ervan betekent dat het jaren zal duren om het in te voeren als het er ooit komt. Bijgevolg zou ik zolang het duurt kiezen voor kapitaliserende producten als je kiest voor fondsen en ETFs.
Kun je alleen op een faire manier doen als je ook minwaarden aftrekbaar maakt.
Maar dan wordt het inderdaad een heel kluwen.
Dat kan je 'eenvoudig' oplossen door de beurstax per transactie te verhogen.
koop voor 100, en betaal tax = 2 (fictief)
verkoop voor 200, en betaal tax = 4 (fictief) -> je hebt wist, en die wordt belast want je betaalt nu 4 ipv 2
verkoop je voor 50, dan betaal je = 1 (fictief) -> je hebt verlies (100 aankoop naar 50 verkoop) maar betaalt dus ook minder.
Maar dan nog moet je achterdeurtjes sluiten.
Waarom zouden minwaarden per se aftrekbaar worden? Dat lijkt me geen vereiste om tegemoet te komen aan de onfaire situatie van vandaag. Op vandaag is het gewoon een scheeftrekking dat je zwaar belast wordt bij uitkerende winst (dividenden), doch onbeperkt kan/mag kapitaliseren om dat met fikse meerwaarde te verkopen.
Zou het niet duidelijker en eerlijker zijn dat bijv. elke meerwaarde bij verkoop à bijv. 10 of 15% belast wordt, net zoals elke winstuitkering onder de vorm van een dividend (= ook 10 of 15% tarief)?
Let op, ik ga vandaag uiteraard ook voor kapitaliserende producten waar mogelijk, net door het fiscaal voordeel. Maar het is toch nog maar de vraag of dit eigenlijk wel te verantwoorden valt.
Zou het niet duidelijker en eerlijker zijn dat bijv. elke meerwaarde bij verkoop à bijv. 10 of 15% belast wordt, net zoals elke winstuitkering onder de vorm van een dividend (= ook 10 of 15% tarief)?
Let op, ik ga vandaag uiteraard ook voor kapitaliserende producten waar mogelijk, net door het fiscaal voordeel. Maar het is toch nog maar de vraag of dit eigenlijk wel te verantwoorden valt.
Ik denk dat we in België al meer dan genoeg belasting betalen.
Elke suggestie voor een belastingsverhoging is ronduit schandalig en absurd zolang men de inefficiëntie van de overheid niet aanpakt.
Elke suggestie voor een belastingsverhoging is ronduit schandalig en absurd zolang men de inefficiëntie van de overheid niet aanpakt.
1. Overheid efficiënter maken: akkoord
2. Belastingen rechtvaardiger maken: akkoord
3. Niets doen aan 2 voordat 1 opgelost is: niet akkoord.
Niemand spreekt over hogere belastingen dus waarom punt één van punt twee laten afhangen?
Wel wordt gesuggereerd om belastingen rechtvaardiger te maken:
- je betaalt veel meer op dividenden dan op meerwaarde/kapitalisatie. Logica?
- je betaalt veel meer op arbeid dan op kapitaal (hoewel je dat tweede, in tegenstelling tot het eerste, al slapend kunt binnenrijven). Logica?
Onderdeel per onderdeel verbeteren is al erg moeilijk en traag, laat staan als je alles aan elkaar gaat koppelen. Het enige argument daarvoor lijkt me om alles te vertragen.
Dw voel je vooral niet geviseerd, ik vind het een interessante discussie en wil hier graag dieper op in gaan.dw schreef: ↑13 maart 2019, 09:05Maar wie volgens die filosofie belegt zal voor zijn pensioen ceteris paribus wel een kleiner kapitaal hebben (jarenlang roerende voorheffing + eventuele transactiekosten bij herbeleggen van dividend).
Open eens een Excelletje en simuleer bij een gelijk jaarlijks brutorendement wat je het grootste extra inkomen zal bezorgen: vanaf vandaag in dividendaandelen beleggen of nu in kapitaliserende producten beleggen en kort voor je pensioen naar een dividend-ETF gaan.
Dit alles in de veronderstelling dat je passief belegt. Voor een actieve belegger (eigen aandelenselectie + eventueel timing) liggen de kaarten anders. De TS lijkt echter eerder een passief belegger, gelet op zijn voorkeur voor fondsen en ETFs.
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen dividendbeleggen, zoek mijn responsen in gelijkaardige threads maar eens op. Ik vind echter niet dat dividendbeleggen zinvol is als je nog ver van je pensioen staat en je eerder op fondsen en ETFs gericht bent.
Ik wil gerust de berekening eens doen in m'n Excelletje vanavond.
Beter laat dan nooit zeker.BRT schreef: ↑13 maart 2019, 12:54Dw voel je vooral niet geviseerd, ik vind het een interessante discussie en wil hier graag dieper op in gaan.dw schreef: ↑13 maart 2019, 09:05
Maar wie volgens die filosofie belegt zal voor zijn pensioen ceteris paribus wel een kleiner kapitaal hebben (jarenlang roerende voorheffing + eventuele transactiekosten bij herbeleggen van dividend).
Ik wil gerust de berekening eens doen in m'n Excelletje vanavond.
Indien je begint met 10.000 euro, en maandelijks 500 euro bijstort (=6.000 euro per jaar), dan heb je na 25 jaar bij een 7% jaarrendement een vermogen van 460k € vergaard. Als je dit dan in een dividend aandeel of fonds stopt met een 3% netto opbrengst, dan krijg je 1.151€ per maand uitbetaald.
Indien je begint met 10.000 euro, en maandelijks 500 euro bijstort (=6.000 euro per jaar), en je belegt in dividend aandelen met een 3% netto opbrengst (en een gemiddelde jaarlijks dividendgroei van 3%), dan heb je na 25 jaar beleggen een dividend van 1.525 € per maand.
Doe je de berekening zonder jaarlijkse dividendgroei, maar vlak 3%, dan heb je slechts een dividend van 567 € per maand. De magie zit 'm dus in dividendgroei.
Discuss
Het lijkt me alsof je appelen met peren vergelijkt?
Wat is het totale kapitaal dat je dan hebt opgebouwd? Misschien is dat een fairdere vergelijking?
Want ik vermoed dat je in geval twee tot een veel hoger dividendrendement komt tov het totale kapitaal dan in geval één, nee?
Dat zou nogal onrealistisch zijn, want je zou de totale som van belegging één dan in hetzelfde kunnen investeren om hetzelfde dividendrendement te hebben.
Wat is het totale kapitaal dat je dan hebt opgebouwd? Misschien is dat een fairdere vergelijking?
Want ik vermoed dat je in geval twee tot een veel hoger dividendrendement komt tov het totale kapitaal dan in geval één, nee?
Dat zou nogal onrealistisch zijn, want je zou de totale som van belegging één dan in hetzelfde kunnen investeren om hetzelfde dividendrendement te hebben.
Vergeet je niet dat - bij kapitaliserende fondsen of producten - het dividend óók stijgt, maar dit dividend volledig herbelegd wordt? Dit zal zich dus exponentieel laten zien in de koersevolutie (t.o.v. de distribuerende producten).