1770 € vrijstelling op spaarrente is dat per rekening?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
1770 € vrijstelling op spaarrente is dat per rekening?
als je meerdere spaarekeningen hebt bij dezelfde bank, geldt de 1770 € vrijstelling per rekening of per klant (dus in dit tweede geval alle rente samengevoegd)? ik spreek hier niet van wat je aan de belastingdienst aangevenn moet;
ik spreek van wat de banken autmoatisch aftrekken als je meer dan 1770 € rente kijgt.
van een bepaalde bank heb ik de info gekregen dat het per rekening wordt nagekeken en niet per klant.
weet iemand meer hierover?
ik spreek van wat de banken autmoatisch aftrekken als je meer dan 1770 € rente kijgt.
van een bepaalde bank heb ik de info gekregen dat het per rekening wordt nagekeken en niet per klant.
weet iemand meer hierover?
Re: 1770 € vrijstelling op spaarrente is dat per rekening?
De vrijstelling is per rekening. De interest op de verschillende rekeningen wordt niet samengeteld.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
Naar aanleiding van dit bericht even een vraagje:
Stel dat je twee rekeningen hebt bij Rabobank, een gewone spaarrekening én een Rabo Plus.
Stel dat de situatie op 1 januari 2012 de volgende was:
Gewone spaarrekening: 65 000 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een basisrente (tegen 1,9%) opleveren van 1235 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een getrouwheidspremie (tegen 0,4%) opleveren van 260 euro
Deze gewone spaarrekening levert dus een intrest op van 1495 euro.
Raboplus-rekening: 70 000 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een basisrente (tegen 1,25%) opleveren van 875 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een getrouwheidspremie (tegen 1,5%) opleveren van 1050 euro
Deze Raboplus-rekening levert dus een intrest op van 1925 euro.
Dit zou dus betekenen dat ik enkel op de Raboplus-rekening roerende voorheffing moet betalen van 15%, wat uitkomt op 14,25 euro in dit geval?
Het is dus niet zo dat men de intrest van de twee zal optellen (in dit voorbeeld samen een totale intrest van 3420 euro) en dat ik vervolgens op dat bedrag 15% roerende voorheffing moet betalen, wat zou uitkomen op 238,5 euro (15% van 3420)?
Bedankt op voorhand voor de reacties!
Stel dat je twee rekeningen hebt bij Rabobank, een gewone spaarrekening én een Rabo Plus.
Stel dat de situatie op 1 januari 2012 de volgende was:
Gewone spaarrekening: 65 000 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een basisrente (tegen 1,9%) opleveren van 1235 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een getrouwheidspremie (tegen 0,4%) opleveren van 260 euro
Deze gewone spaarrekening levert dus een intrest op van 1495 euro.
Raboplus-rekening: 70 000 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een basisrente (tegen 1,25%) opleveren van 875 euro
Dit zou op 1 januari 2013 een getrouwheidspremie (tegen 1,5%) opleveren van 1050 euro
Deze Raboplus-rekening levert dus een intrest op van 1925 euro.
Dit zou dus betekenen dat ik enkel op de Raboplus-rekening roerende voorheffing moet betalen van 15%, wat uitkomt op 14,25 euro in dit geval?
Het is dus niet zo dat men de intrest van de twee zal optellen (in dit voorbeeld samen een totale intrest van 3420 euro) en dat ik vervolgens op dat bedrag 15% roerende voorheffing moet betalen, wat zou uitkomen op 238,5 euro (15% van 3420)?
Bedankt op voorhand voor de reacties!
-
anonymous
Nee, het is iets anders.
Ten eerste hangt het ervan af of de spaarrekening(en) op 1 naam, of op 2 namen staan. Indien op 2 namen, dan geldt dat de vrijstelling ook maal 2 gaat.
Ten tweede, voor 2012 is de vrijstelling opgetrokken tot 1.830 €.
Ten derde: Je betaalt enkel RV op het bedrag boven deze vrijstelling.
In jouw geval dus concreet wordt dit:
* Op de gewone betaal je geen RV.
* Op de plus betaal je dus RV op: 1.925 - 1.830 = 95
Hierop zal er dus 95 * 0,15 = 14,25 € RV aangerekend worden.
Let wel op dat je vrijgesteld bent van RV voor het bedrag van 1.830 € per spaarrekening. De bank zal dus enkel afhouden, als je hierboven gaat per spaarrekening. Heb je echter op al je spaarrekeningen samen (dus over banken heen) meer dan 1.830 € rente, dan moet je dat ZELF aangeven op je belastingsbrief
Ten eerste hangt het ervan af of de spaarrekening(en) op 1 naam, of op 2 namen staan. Indien op 2 namen, dan geldt dat de vrijstelling ook maal 2 gaat.
Ten tweede, voor 2012 is de vrijstelling opgetrokken tot 1.830 €.
Ten derde: Je betaalt enkel RV op het bedrag boven deze vrijstelling.
In jouw geval dus concreet wordt dit:
* Op de gewone betaal je geen RV.
* Op de plus betaal je dus RV op: 1.925 - 1.830 = 95
Hierop zal er dus 95 * 0,15 = 14,25 € RV aangerekend worden.
Let wel op dat je vrijgesteld bent van RV voor het bedrag van 1.830 € per spaarrekening. De bank zal dus enkel afhouden, als je hierboven gaat per spaarrekening. Heb je echter op al je spaarrekeningen samen (dus over banken heen) meer dan 1.830 € rente, dan moet je dat ZELF aangeven op je belastingsbrief
Onafgezien van die vrijstelling bij verschillende rekeningen, zou ik persoonlijk ook de garantieregeling in het oog houden. Die is nog altijd 100.000 € per bank en per persoon! Ik zou dus in totaal niet over dat bedrag gaan...Nu is Rabobank natuurlijk wel de bank met de beste rating vandaag...maar toch.