250K 10 jaar vastzetten of in een verhuurwoning investeren?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: 250K 10 jaar vastzetten of in een verhuurwoning investeren?
Minstens moderniseren en/of lichtere kleuren voorzien ja. Niets is stuk, alles werkt nog goed naar huidige standaarden...maar een bruin bad en donkere vloer/plafond staat niet meer zo mooi ;-)voodoo schreef: Als een koper het huis nu zou kopen zou hij dan de vloeren, keuken, badkamer vernieuwen.?
Het EPC is zelfs goed voor dit huis (340), wat lang geen accurate meting is, maar wel een eerste weergave is dat alles nog goed zit.
Ik dacht ook altijd zo.Isedase schreef: klopt, was te rap aan het typen geweest. Ze storten 3 maanden (2 waarborg, 1 huur) voor ik de sleutel afgeef.
Tot ik de huidige huurders tegenkwam. Was een verademing tov andere kandidaten.
Zijn bij 1e bezichtiging 1u gebleven, bij 2e 1,5u.
Ik heb geen loonfiches gevraagd. Geloofde hun op hun woord.
Hebben een attest vd bank voorgelegd dat ze hun engageren om de borg te storten

[glow][/glow]
Als ze maar betalen. Al eens gedacht wie zo'n woning zou huren? Vind ik altijd een moeilijke bij woonhuizen.
Lijkt me wat groot voor starters? Misschien samengestelde gezinnen?
Als je dan al drukke huurders hebt die de boel opleven, dan is het nog geen ramp....streep schreef:Minstens moderniseren en/of lichtere kleuren voorzien ja. Niets is stuk, alles werkt nog goed naar huidige standaarden...maar een bruin bad en donkere vloer/plafond staat niet meer zo mooi ;-)voodoo schreef: Als een koper het huis nu zou kopen zou hij dan de vloeren, keuken, badkamer vernieuwen.?
Het EPC is zelfs goed voor dit huis (340), wat lang geen accurate meting is, maar wel een eerste weergave is dat alles nog goed zit.
Als ze maar betalen. Al eens gedacht wie zo'n woning zou huren? Vind ik altijd een moeilijke bij woonhuizen.
Had ik ook gedacht ja, als het echt wat opgeleefd is nadien gaat het mij minder pijn doen dan wanneer ik net alles gerenoveerd heb...voodoo schreef: Als je dan al drukke huurders hebt die de boel opleven, dan is het nog geen ramp....
2 slpk, garage, klein tuintje, ruime living: samengesteld gezin gaat niet lukken. Ligt in de Rupelstreek, dus wel minder verloop dan in een stad en ik *denk* een iets betrouwbaarder publiek (hoewel dat altijd wat lotto spelen is).
Als je beslist te verhuren, dan weet je al één ding zeker en dat is dat je 250k, netto de volgende dag maar 236,5k meer is.
Tegen dat je dat bedrag in huur opgehaald hebt ben je al weer jaren verder. Ok dat volgens Spruit de banken een gok zijn (spreiden!), maar huurders zijn dat in mijn ogen even zeer. En dan heb je nog de onzekerheden die boven je hoofd hangen: betalen ze wel? Onderhouden ze het wel? Quid steeds hogere normen en reguleringen? Verhoging belastingen, o.a. aanpassing van je lage KI? Je kostbare tijd dat je er moet insteken ... En bij de vrederechter sta je de laatste in de rij ...
Ik had 8 jaar geleden een gelijkaardig dilemma en heb toen (helaas) de optie schenking/verhuren gekozen (de tijden van goede huurders waren toen nog een beetje anders). Je kan je echter de opluchting niet inbeelden als ik gisteren bij de notaris mijn handtekening onder de verkoopakte mocht plaatsen. Dus nadien was het helaas echt een foute keuze gebleken.
Mijn advies: neem die 2% rente en geniet vooral verder van het leven.
Tegen dat je dat bedrag in huur opgehaald hebt ben je al weer jaren verder. Ok dat volgens Spruit de banken een gok zijn (spreiden!), maar huurders zijn dat in mijn ogen even zeer. En dan heb je nog de onzekerheden die boven je hoofd hangen: betalen ze wel? Onderhouden ze het wel? Quid steeds hogere normen en reguleringen? Verhoging belastingen, o.a. aanpassing van je lage KI? Je kostbare tijd dat je er moet insteken ... En bij de vrederechter sta je de laatste in de rij ...
Ik had 8 jaar geleden een gelijkaardig dilemma en heb toen (helaas) de optie schenking/verhuren gekozen (de tijden van goede huurders waren toen nog een beetje anders). Je kan je echter de opluchting niet inbeelden als ik gisteren bij de notaris mijn handtekening onder de verkoopakte mocht plaatsen. Dus nadien was het helaas echt een foute keuze gebleken.
Mijn advies: neem die 2% rente en geniet vooral verder van het leven.
Vandaag stond eens te meer in De Tijd een artikel over de povere vooruitzichten van (stenen) vastgoedbeleggingen: Rendement halen met vastgoed wordt steeds minder vanzelfsprekend. Mijn persoonlijke houding is dan ook: verkoop het vastgoed en spaar/investeer het geld als volgt;
1. Zet een kapitaal op een spaarboek, zodat u na 10 jaar uw €250K terug hebt. Als u effectief aan 2% kunt sparen dan heb je hiervoor ~€205K nodig.
2. De rest €45K beleg je in een of meerdere Belgische Holdings en elk jaar herbeleg je de bekomen dividenden. Als we Sofina als voorbeeld nemen, (Aankooppprijs €112.5, bruto initieel dividend €2.45, dividendgroei 5.76% en aandeelgroei 7.99%) dan worden die initiële €45K na 10 jaar ~€137K. En dit zijn haalbare cijfers. (zie draad Sofina vanaf 15 juni en later)
Op het einde van de rit heb je dan €250K + €137K = €387K.
1. Zet een kapitaal op een spaarboek, zodat u na 10 jaar uw €250K terug hebt. Als u effectief aan 2% kunt sparen dan heb je hiervoor ~€205K nodig.
2. De rest €45K beleg je in een of meerdere Belgische Holdings en elk jaar herbeleg je de bekomen dividenden. Als we Sofina als voorbeeld nemen, (Aankooppprijs €112.5, bruto initieel dividend €2.45, dividendgroei 5.76% en aandeelgroei 7.99%) dan worden die initiële €45K na 10 jaar ~€137K. En dit zijn haalbare cijfers. (zie draad Sofina vanaf 15 juni en later)
Op het einde van de rit heb je dan €250K + €137K = €387K.
-
- Newbie
Ook te overwegen:
Twee appartementjes van elk +- 125.000 euro.
Liefst niet in hetzelfde gebouw en bij voorkeur op een gelijkvloers.
Dit zal je meer opbrengen dan een appartement van 250.000 euro. Bovendien spreid je het risico op wanbetaling.
Dit zal je meer opbrengen dan een appartement van 250.000 euro. Bovendien spreid je het risico op wanbetaling.
Ja, dat is waarschijnlijk wat ik nu ga doen... Dit huis verkopen en iets anders kopen. Jammer voor de extra registratierechten, maar so be it.willemdiemm schreef:Ook te overwegen:
Maar, waarom vind je het beter om 2 appt in verschillende gebouwen te kopen?
-
- Newbie
Zelfde reden; spreiding van risico's.