Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

5 essentiële beursvragen van een beginner

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

5 essentiële beursvragen van een beginner

• Citeer

Bericht door DimiDee » 1 april 2020, 01:01

Beste beurskenners,

“Beleggen op de beurs is op lange termijn één van de beste manieren om uw geld te laten renderen. De voorbije 118 jaar brachten aandelen gemiddeld 9,6 procent per jaar op, leert een studie van Crédit Suisse. Weinig andere investeringen renderen beter.” (bron: De Tijd)

Bovenstaande stelling moet uiteraard met een korrel zout genomen worden (mogelijk wordt er hier geen rekening gehouden met inflatie), maar het zorgde er wel voor dat ik me alsmaar meer in de beurs ging verdiepen. In de zomer van 2019 vond ik mezelf nog te onbeslagen en twijfelde ik ook aan het instapmoment. In de komende weken en maanden acht ik de tijd echter rijp om de sprong te wagen.

Situatieschets

Als beginnende belegger wil ik €10.000 investeren in trackers en aandelen.

Beleggingshorizon

Het gaat hier om cash die ik zowel op korte als lange termijn niét nodig heb. Ik ben dus bereid mijn portefeuille 15 tot 30 jaar te laten rijpen.

Broker

Ik zou willen werken met orders van €1.000 en hoor uit mijn omgeving veel goede zaken over Binck Bank. Voorts lees ik positieve woorden over DeGiro, maar als Belg is dat een klein beetje omslachtiger wat betreft belastingaangifte.

(1) Is Binck Bank oké voor hetgeen ik voor ogen heb (zie verderop) of raad je mij toch een andere broker aan? Zijn er speciale acties die ik niet mag laten liggen? Op binck.nl zie ik bijvoorbeeld ‘€500 gratis transactietegoed’, maar op de Belgische variant niet.

Portefeuille voorstel

In de huidige coronatijden ben ik op zoek gegaan naar bedrijven met genoeg cash om de crisis te doorstaan, maar ook aandelen die in mijn ogen te hard afgestraft zijn. Ik ga niet elk aandeel afzonderlijk bespreken, maar heb me in totaliteit vooral gebaseerd op de groepswinst, nettokasstroom, eigen vermogen en de schuldgraad.

De overgrote meerderheid slaagt er niet in om met individuele aandelen de markt te verslaan. Daarom wil ik de helft van mijn portefeuille besteden aan ETF’s en holdings, namelijk:

• MSCI World Index ETF
• Ishares MSCI World Energy ETF
• Sofina
• Brederode
• En dan ben ik nog op zoek naar een ETF die focust op de FAANG (+ M) aandelen. Ik kwam uit bij “Invesco QQQ” en “PRO Shares Online Retail ETF”, maar deze zijn volgens mij niet beschikbaar op Binck / andere brokers.

(2) Welke ETF raad je mij aan voor top tech bedrijven als Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google (Alphabet) en eventueel Microsoft?

De andere helft wil ik besteden aan individuele aandelen. Echter zit ik na een lange oefening aan 10 mogelijke aandelen. Om de transactiekosten niet aan het potentiële rendement te laten vreten verkies ik het bij 5 aandelen van onderstaande selectie te houden.

• AB Inbev
• Ahold Delhaize
• Akka technologies
• Argen-X
• Barco
• Floridienne groep
• Galapagos
• Kinepolis
• LVMH
• WDP

(3) Wat is je visie op mijn portefeuille voorstel? Welke aandelen zou jij persoonlijk schrappen om tot een selectie van 5 te komen?

Instapmomenten

Ik besef dat het onmogelijk is om de beursbodem te timen en dat je op lange termijn zowel de hoogtes als de laagtes voor lief moet nemen, maar het zou in mijn geval dom zijn om hier niet over na te denken.

Ik wil me hier allesbehalve als een kenner profileren, maar mijn visie is dat we het laatste nog niet gezien hebben van COVID-19. Het is intussen overduidelijk dat de ‘officiële cijfers’ van China niet kloppen en in Amerika – waar toch de toonaangevende beurzen gevestigd zijn die hun weerslag hebben op de rest van de wereld – moet de hel nog losbreken. Om nog maar te zwijgen van eventuele nieuwe golven van besmettingen waarbij we een accordeonsamenleving krijgen waarbij strengere en soepelere maatregelen afgewisseld worden in afwachting van een vaccin. Ik betwijfel dus of we al het bloed al gezien hebben op de beurzen.

Sowieso wil ik gespreid aankopen. Mijn idee is om van zodra de piek (lijkt) bereikt te zijn in België mijn eerste positie van €1.000 in te nemen met een individueel Belgisch aandeel. De week nadien neem ik een nieuwe positie in en dat proces blijf ik herhalen tot alle posities zijn ingenomen. In totaal zijn er dan 2,5 maanden verstreken om het risico te spreiden.

(4) Hoe denk je over mijn instapmomenten? Is één week tussen elke positie gespreid genoeg?

Goud?

Ik investeer al enkele jaren maandelijks in fondsen en heb ook een beperkte vaste positie in crypto. Nu overweeg ik echter om verder te diversifiëren met goud.

(5) Zou jij me op basis van bovenstaande info aanraden om ook cash vrij te maken voor een positie in goud? Ook deze cash heb ik zowel op korte als lange termijn niet nodig. Waarom wel/niet?

Excuses voor deze lange post, maar ik ben graag zo duidelijk mogelijk. Alvast bedankt voor je inzichten en/of het beantwoorden van één of meerdere vragen. Het meest behulpzame antwoord wil ik trouwens gerust belonen door mezelf bij een broker aan te melden via jouw affiliate link.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

Re: 5 essentiële beursvragen van een beginner

• Citeer

Bericht door DimiDee » 4 april 2020, 02:39

Niemand? :(

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Spagazeuse
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Spagazeuse
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Spagazeuse » 4 april 2020, 23:48

Yaris zal wel antwoorden die heeft toch over alles een mening. ;D >:D :-*

Sanakoev
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Sanakoev
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sanakoev » 5 april 2020, 00:06

heb het slechts heel kort bekeken, maar lijken me erg veel orders voor slechts 10k EUR. kosten bij binck zijn toch snel 10-15 EUR per order. ik zou slechts 2-3 ETFs kopen met die 10k EUR.

lop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer lop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door lop » 5 april 2020, 00:18

10000€ en zo veel werk , zal het u gemakkelijk maken koop 5000€ van johnson & jonnson en 5000€ van pepsi co . Ben er 100% zeker ervan dat het uw portefeuille op zijn gemak verslaat . In Belgie zijn er geen interessante aandelen die een goede groei geven gedurende tientallen jaren

NTO
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door NTO » 5 april 2020, 08:15

DimiDee schreef: ↑1 april 2020, 01:01 In de zomer van 2019 vond ik mezelf nog te onbeslagen en twijfelde ik ook aan ...

Als beginnende belegger wil ik €10.000 investeren in trackers en aandelen.

Ik investeer al enkele jaren maandelijks in fondsen en heb ook een beperkte vaste positie in crypto.
Deze troll heeft al zijn tijd gestoken in deze mail ;D

Wil echt niemand het spelletje meespelen van deze person? Gewoon voor de lol?

moneygirl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer moneygirl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door moneygirl » 5 april 2020, 09:08

DimiDee schreef: ↑1 april 2020, 01:01 Beste beurskenners,

“Beleggen op de beurs is op lange termijn één van de beste manieren om uw geld te laten renderen. De voorbije 118 jaar brachten aandelen gemiddeld 9,6 procent per jaar op, leert een studie van Crédit Suisse. Weinig andere investeringen renderen beter.” (bron: De Tijd)
Hey DimiDee, als beginnen belegger heb je altijd veel vragen. Ik raad iedereen aan om deze algemene filosofie te volgen.

Eenmaal je dan je plan hebt opgebouwd, staan we hier klaar om te helpen met hoe/wat precies (dat kan ook hier)

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 5 april 2020, 17:05

DimiDee,

Welkom op het forum.
Je hebt reeds een reeks goede reakties gekregen.
Hier nog een reeks opmerkingen.

- bekijk nooit het rendement van een belegging zonder naar het risico te kijken.
- "Reken" niet op de "gemiddelde historische nominale opbrengst van aandelen". De economieën waren toen iets anders; denk bvb aan de inflatie. Als je als met iets rekent moet je met de reële (na inflatie) opbrengst rekening houden. Wat wel niet verandert is de fundamentele eigenschappen van aandelen, in vergelijking met bv obligaties en cash. Door het extra risico dat je neemt met aandelen kan je op lange termijn een hogere opbrengst verwachten (maar geen garanties).
- gebruik niet de tegenwoordige tijd voor je werkwoorden als je over resultaten uit het verleden schrijft.
- Voor een UCITS ETF op een europese beurs kan je kijken naar EQQQ of CNDX. Besef wel dat deze aandelen reeds een "groot" gedeelte van de MSCI world uitmaken. Dit is de Top10 van IWDA:
Microsoft Corp a 3.26
Apple Inc a 3.17
Amazon.com Inc t 2.38
Facebook Inc A i 1.13
Alphabet Inc Class C i 1.01
Johnson & Johnson d 1.00
Alphabet Inc A i 0.98
Nestle SA s 0.91
Procter & Gamble Co s 0.81
JPMorgan Chase & Co y 0.78
Totaal Aantal Aandelen 1641
Totaal Aantal Obligaties 0
% Van vermogen in top 10 posities 15.44

Individuele aandelen: waarom denk je dat de experten deze verkeerd zouden geprijsd hebben?
Goud: Waarom denk je dat er in de toekomst iemand is die jou voor je goud meer wil betalen dan dat je er nu voor betaald?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

tdma
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer tdma
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door tdma » 6 april 2020, 00:36

Met zo'n lange horizon zou ik sowieso voor kapitaliserende (ACC) ETFs kiezen ipv voor distribuerende (DIS). Je zal zien dat vaak de kosten van ACC ook lager liggen.

Ik ben zelf nogal een fan van aankopen in pakketjes van 2.500 euro, en gespreid. Die 2.500 komt bij Bolero ook goed uit omdat de makelaarskosten 7,50 euro bedragen tot 2.500 euro en dan naar boven gaan.

Je hebt heel veel research gedaan naar individuele aandelen, maar zelfs als je in kleinere pakketjes koopt gaan dat er nog te veel zijn als je wat gespreid wil aankopen.

Ik raad ook aan om, als je verschillende trackers wil kopen, te kijken of er ook echt verschil op zit. Op Morningstar kan je grafieken met verschillende effecten vergelijken. Je zal dan zien dat IWDA, VWCE, maar ook S&P500 ETFs eigenlijk allemaal wat dezelfde tendens volgen. Wellicht is het dan beter met je budget om je tot 1 ETF te beperken maar gespreid in te stpapen.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 7 april 2020, 14:56

Hartelijk dank aan degenen met een nuttige reactie ;)

Ik heb me in de tussentijd nog wat meer verdiept in deze materie en vind de Bogleheads principes erg interessant, met name dit artikel (https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium)

Mede daardoor overweeg ik nu sterk om mijn bedenkelijke aanvankelijke idee drastisch om te gooien naar een gespreide investering in slechts één ETF. Dit zou dan de herbeleggende MSCI World IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) of herbeleggende IWDE (ISIN IE00B441G979), de EUR hedged variant worden. IWDA is meer liquide, maar ik houd er toch serieus rekening mee dat de dollar in waarde zal verliezen tov de euro (kan wetenschappelijk artikel waarop ik me hiervoor baseer helaas niet posten hier).

Het grote voordeel hiervan is dat beide ETF's deel uitmaken van de kernselectie van De Giro, waardoor ik als ik het goed begrijp géén transactiekosten zou betalen zolang ik maar voor €1000 of meer per keer aankoop. Dus ik zou dan bijvoorbeeld vanaf de piek in besmettingen in de VS (omdat dit toch 65% uitmaakt van de ETF) elke twee weken of elke maand €1000 inleggen en dit 10 keer herhalen.

Voor een beginnende passieve belegger als mezelf lijkt me deze strategie effectiever dan wat ik aanvankelijk in gedachten had. Zo kan ik ook de transactiekosten minimaliseren, is alles belastingtechnisch geoptimaliseerd en heb ik toch volledige exposure. De emerging markets dek ik af met mijn fondsen die ik reeds in bezit heb.

Mijn vragen hierbij:
(1) Hoe denk jij over deze intussen aangepaste strategie?
(2) Zou jij gaan voor IWDA of IWDE en waarom?
(3) Wat zie jij als een goeie spreiding om in te stappen: twee weken, een maand, twee maanden, nog langer?
(4) Moet er naast het aangeven van een buitenlandse rekening op de belastingbrief nog iets anders gebeuren als je als Belg voor De Giro kiest?

KristoffDT
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KristoffDT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KristoffDT » 7 april 2020, 19:05

Ik heb voor mijn passief gedeelte gekozen voor een combinatie van VWCE (large caps) en IUSN (small caps) > 80/20. Ingestapt op datum van 25 maart 2020. Mijn beginkapitaal heb ik voor de helft onmiddellijk geïnvesteerd. De rest verdeel ik over het komende jaar per kwartaal bovenop de reeds voorziene periodieke inleg per kwartaal.

VWCE is vrij nieuw als ETF en als het ware een combinatie van IWDA (large caps) en EMIM (emerging markets) en eveneens kapitaliserend waardoor ik de Belgische roerende voorheffing van 30% ontwijk.

Ik doe alle aankopen via MeDirect omdat ik daarvan ook de spaarrekeningen gebruik voor het cashgedeelte. Gezien het beperkt aantal orders heb ik mij de moeite gespaard om hiervoor een rekening te openen bij DeGiro waar de brokerkosten een paar luttele euro's minder zijn. Ik betaal bij MeDirect 0.10% kosten met een minium van 7.5€.

Beleggingshorizon : minstens 20 jaar.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 7 april 2020, 21:52

KristoffDT schreef: ↑7 april 2020, 19:05 Ik heb voor mijn passief gedeelte gekozen voor een combinatie van VWCE (large caps) en IUSN (small caps) > 80/20. Ingestapt op datum van 25 maart 2020. Mijn beginkapitaal heb ik voor de helft onmiddellijk geïnvesteerd. De rest verdeel ik over het komende jaar per kwartaal bovenop de reeds voorziene periodieke inleg per kwartaal.

VWCE is vrij nieuw als ETF en als het ware een combinatie van IWDA (large caps) en EMIM (emerging markets) en eveneens kapitaliserend waardoor ik de Belgische roerende voorheffing van 30% ontwijk.

Ik doe alle aankopen via MeDirect omdat ik daarvan ook de spaarrekeningen gebruik voor het cashgedeelte. Gezien het beperkt aantal orders heb ik mij de moeite gespaard om hiervoor een rekening te openen bij DeGiro waar de brokerkosten een paar luttele euro's minder zijn. Ik betaal bij MeDirect 0.10% kosten met een minium van 7.5€.

Beleggingshorizon : minstens 20 jaar.
Bedankt om je visie hier te delen KristoffDT. Omdat ik bij mijn grootbank al fondsen heb die zich toespitsen op de emerging markets ga ik bij mijn online broker enkel voor IWDA. Uiteraard ook de kapitaliserende/herbeleggende variant. €7,50 is uiteraard niet veel, maar het is op €1000 wel 0,75% rendement die je al moet goedmaken nog voor je begonnen bent. Aangezien ik ook in de toekomst gespreid wil blijven beleggen vind ik de kernselectie van De Giro zonder transactiekosten dus wel interessant. Al kom je bij deze online broker momenteel op een wachtlijst waar al zo'n 2500 mensen op staan.

KristoffDT
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KristoffDT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KristoffDT » 8 april 2020, 11:48

DimiDee schreef: ↑7 april 2020, 21:52
Bedankt om je visie hier te delen KristoffDT. Omdat ik bij mijn grootbank al fondsen heb die zich toespitsen op de emerging markets ga ik bij mijn online broker enkel voor IWDA. Uiteraard ook de kapitaliserende/herbeleggende variant. €7,50 is uiteraard niet veel, maar het is op €1000 wel 0,75% rendement die je al moet goedmaken nog voor je begonnen bent. Aangezien ik ook in de toekomst gespreid wil blijven beleggen vind ik de kernselectie van De Giro zonder transactiekosten dus wel interessant. Al kom je bij deze online broker momenteel op een wachtlijst waar al zo'n 2500 mensen op staan.
Zeker belangrijke punten die je daar aanhaalt! Omdat ik het eerstkomende jaar nog de helft van het voorziene beginkapitaal moet investeren (samen met de periodieke inleg) zijn de bedragen voorlopig nog een stuk hoger en spelen de brokerkosten een kleinere rol. Nadien zou het eventueel wel te heroverwegen zijn om een goedkopere broker te gebruiken, ik zie wel (de wachttijd bij DeGiro zal dan waarschijnnlijk ook al een héél stuk minder zijn... ;-)

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 19 april 2025, 01:26

lop schreef: ↑5 april 2020, 00:18 10000€ en zo veel werk , zal het u gemakkelijk maken koop 5000€ van johnson & jonnson en 5000€ van pepsi co . Ben er 100% zeker ervan dat het uw portefeuille op zijn gemak verslaat . In Belgie zijn er geen interessante aandelen die een goede groei geven gedurende tientallen jaren
Gelukkig nam ik je destijds niet serieus en doe ik dat na vandaag nog veel minder: Pepsico op die 5 jaar tijd +6,89% en Johnson & Johnson +11,50%
En wat deed de markt gemiddeld in diezelfde 5 jaar? Ohja, procentje of 70%

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 19 april 2025, 01:37

Ik ben zo'n autistje dat 5 jaar geleden in m'n agenda zette om de individuele aandelen waarvan ik dacht dat ze het goed gingen doen eens af te zetten tegen de Bogleheads strategie.

Van pakweg 9 april 2020 tot 19 april 2025 kom je dan op:

• AB Inbev +32,46%
• Ahold Delhaize +45,23%
• Akka technologies +113%
• Argen-X +303,9%
• Barco -39,79%
• Floridienne groep +212,47%
• Galapagos -88,32%
• Kinepolis -5,78%
• LVMH +39,8%
• WDP -9,73%

Als er theoretisch dus exact evenveel in elk aandeel was gestopt, was het gemiddelde rendement 60,32%.

Met Bogleheads (marktkapitalisatie bij benadering):

• IWDA (80%): +83,46%
• IEMA (10%): +30,28%
• IUSN (10%): +37,11%

Gewogen gemiddelde: +73,51%

Kortom, blij dat ik destijds veel opzoekwerk gedaan heb en gewoon de markt gevolgd ben in plaats van mijn 'eigen gedacht' te doen. Zoek niet naar de speld in de hooiberg, maar koop de hooiberg!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

18 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy