6 of 10% registratie rechten
TIP
-
Realestate1
- Newbie

- Contacteer:
6 of 10% registratie rechten
Besten,
Ik heb 2 pistes gelijktijdig lopen:
- enerzijds verkoop huidige woning en aankoop nieuwe woning
- daarbovenop de aankoop van een investeringsvastgoed (app.)
De aankoop van het app zal 200 000€ aan 10% reg rechten dus 20 000€ zijn.
Als ik de aankoop van de nieuwe woning heb, die na de verkoopsakte van de verkoop van de huidige woning is dan heb ik dus ook dit app. Dus betaal ik 10% op 600 000€.
Als deze volgorde anders zou zijn. Betaal ik slechts 600 000€ * 6%. Dus 36K ipv 60k. Vervolgens uiteraard de 20K reg rechten op het app. Dus dit zou me 24k € besparen?
Of hoe wordt hier met omgegaan? Of zie ik dit verkeerd..
Ik heb 2 pistes gelijktijdig lopen:
- daarbovenop de aankoop van een investeringsvastgoed (app.)
De aankoop van het app zal 200 000€ aan 10% reg rechten dus 20 000€ zijn.
Als ik de aankoop van de nieuwe woning heb, die na de verkoopsakte van de verkoop van de huidige woning is dan heb ik dus ook dit app. Dus betaal ik 10% op 600 000€.
Als deze volgorde anders zou zijn. Betaal ik slechts 600 000€ * 6%. Dus 36K ipv 60k. Vervolgens uiteraard de 20K reg rechten op het app. Dus dit zou me 24k € besparen?
Of hoe wordt hier met omgegaan? Of zie ik dit verkeerd..
Re: 6 of 10% registratie rechten
Als je nieuwe woning tot hoofdverblijplaats dient, en je het andere appartement verkoopt binnen het jaar betaal je 10% maar je krijgt de rechtenvermindering van 5600 euro op de registratie.
Verkoop je je oude woning heb je recht op de " meeneembaarheid " Max.12500 euro
Extra korting voor bescheiden woningen blijft
Voor bescheiden woningen - dat zijn woningen met een aankoopprijs van max. 200.000 euro - in kernsteden of de Vlaamse rand rond Brussel 220.000 euro - is er een vrijstelling op de eerste 80.000 euro. Dat komt neer op een korting van 5.600 euro.
Principe van de meeneembaarheid blijft
Ook het principe van de 'meeneembaarheid' voor de gezinswoning blijft. Wie zijn woning verkoopt om er een nieuwe te kopen, mag onder bepaalde voorwaarden eerder betaalde registratierechten in mindering brengen. Dat meeneembare bedrag blijft geplafonneerd op 12.500 euro en wordt sinds 1 januari 2019 jaarlijks aangepast aan de index. In 2019 werd dit bedrag niet verhoogd.
Verkoop je je oude woning heb je recht op de " meeneembaarheid " Max.12500 euro
Extra korting voor bescheiden woningen blijft
Voor bescheiden woningen - dat zijn woningen met een aankoopprijs van max. 200.000 euro - in kernsteden of de Vlaamse rand rond Brussel 220.000 euro - is er een vrijstelling op de eerste 80.000 euro. Dat komt neer op een korting van 5.600 euro.
Principe van de meeneembaarheid blijft
Ook het principe van de 'meeneembaarheid' voor de gezinswoning blijft. Wie zijn woning verkoopt om er een nieuwe te kopen, mag onder bepaalde voorwaarden eerder betaalde registratierechten in mindering brengen. Dat meeneembare bedrag blijft geplafonneerd op 12.500 euro en wordt sinds 1 januari 2019 jaarlijks aangepast aan de index. In 2019 werd dit bedrag niet verhoogd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat je gelijk hebt dat je beter eerst je (duurdere) woning kan kopen als enige een eigen woning tegen 6%, of nog minder met meeneembaarheid.
Daarna koop je aan 10% het appartement.
Scheelt inderdaad wel veel.
Daarna koop je aan 10% het appartement.
Scheelt inderdaad wel veel.
Je moet het oude appartement wel binnen het jaar verkopen, anders betaal je 4% extra registratie. + een boete van 20% dacht ik..
Oude appartement?
Volgens mij heeft TS momenteel alleen een enige en eigen woning. Hij is van plan deze woning te verkopen en een andere gezinswoning te kopen, alsook van plan een investeringsappartement te kopen.
Volgens mij heeft TS momenteel alleen een enige en eigen woning. Hij is van plan deze woning te verkopen en een andere gezinswoning te kopen, alsook van plan een investeringsappartement te kopen.
Ja natuurlijk, Dat zegt TS toch.. wat is er je dan niet duidelijk
""" Ik heb 2 pistes gelijktijdig lopen:
- daarbovenop de aankoop van een investeringsvastgoed (app.) """
Tja, ben ik nu kierewiet of niet
TS spreekt van aankoop appartement.
Jij, ludo, spreekt van verkoop oude appartement.
Als TS een appartement wil aankopen, dan doet TS toch geen verkoop van een oud appartement waar jij van spreekt?
TS spreekt van aankoop appartement.
Jij, ludo, spreekt van verkoop oude appartement.
Als TS een appartement wil aankopen, dan doet TS toch geen verkoop van een oud appartement waar jij van spreekt?
Lees tegoei wat Topic starter zelf schrijft ..
""" Ik heb 2 pistes gelijktijdig lopen:
- daarbovenop de aankoop van een investeringsvastgoed (app.) """
Is dus 1 verkoop en 2 aankopen..
-
Realestate1
- Newbie

- Contacteer:
Heren,
Dank alvast voor de replies.
Ter verduidelijking.
Verhandeling 1: verkoop van de momenteel enige en eigen woning + aankoop woning 600K €
Verhandeling 2: aankoop van een appartement als investeringsvastgoed voor 200K€.
Heeft de volgorde van beide verhandelingen invloed op de totale betaalde registratierechten?
Mvg
Dank alvast voor de replies.
Ter verduidelijking.
Verhandeling 1: verkoop van de momenteel enige en eigen woning + aankoop woning 600K €
Verhandeling 2: aankoop van een appartement als investeringsvastgoed voor 200K€.
Heeft de volgorde van beide verhandelingen invloed op de totale betaalde registratierechten?
Mvg
Ja, zoals je zelf al aangaf in begin (en meer durf ik hier niet meer zeggenRealestate1 schreef: ↑5 oktober 2020, 23:02 Heeft de volgorde van beide verhandelingen invloed op de totale betaalde registratierechten?
Verstandige keuze als je maar half de tekst van TS leest of begrijpt.. Of je van de materie zelf iets afweet laat ik in het midden..Dietn schreef: ↑6 oktober 2020, 00:36Ja, zoals je zelf al aangaf in begin (en meer durf ik hier niet meer zeggenRealestate1 schreef: ↑5 oktober 2020, 23:02 Heeft de volgorde van beide verhandelingen invloed op de totale betaalde registratierechten?).
Kan iemand anders hier eens scheidsrechter spelen?
Vraag het aan de notaris.
Zeer wijze raad Yaris.
Heb me altijd al afgevraagd waarom mensen voor zo'n belangrijke investeringen/beslissingen het oordeel vragen van wildreemden op een anoniem forum.
En dit als een professional het juiste advies gratis en vrijblijvend kan verstrekken.
Stuur gewoon een mail naar je notariskantoor en je hebt binnen de korste keren een sluitend advies.
Heb me altijd al afgevraagd waarom mensen voor zo'n belangrijke investeringen/beslissingen het oordeel vragen van wildreemden op een anoniem forum.
En dit als een professional het juiste advies gratis en vrijblijvend kan verstrekken.
Stuur gewoon een mail naar je notariskantoor en je hebt binnen de korste keren een sluitend advies.
-
Realestate1
- Newbie

- Contacteer:
Op basis van de antwoorden voorlopig deel ik je mening.
Van zodra antwoord van mijn notaris, deel ik dit hier ook mee voor de volledigheid.
Van zodra antwoord van mijn notaris, deel ik dit hier ook mee voor de volledigheid.