8 jaar en 1 dag
TIP
8 jaar en 1 dag
hoi
ik weet dat je bij een spaarverzekering tak 21 kunt sparen tot 8 jaar en 1 dag om zo de roerende voorheffing te ontlopen.
kun je dat eigenlijk ook bij een gewone termijnrekening ?
alvast bedankt, een beginnende spaarder
ik weet dat je bij een spaarverzekering tak 21 kunt sparen tot 8 jaar en 1 dag om zo de roerende voorheffing te ontlopen.
kun je dat eigenlijk ook bij een gewone termijnrekening ?
alvast bedankt, een beginnende spaarder
Laatst gewijzigd door davido72 op 16 december 2011, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 8 jaar en 1 dag
Nee, op een termijnrekening wordt altijd roerende voorheffing afgehouden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
wat als ik nu 30000€ te investeren heb
Wat is dan de ideale investering ; termijnverzekering 8 jaar en 21% OV
jammergenoeg maakt dexia nu nog reclame van de nieuwe kasbons aan 15 % OV
of de beste tak 21 volgens spaargids.be?
Wat is dan de ideale investering ; termijnverzekering 8 jaar en 21% OV
jammergenoeg maakt dexia nu nog reclame van de nieuwe kasbons aan 15 % OV
of de beste tak 21 volgens spaargids.be?
Een 'termijnverzekering' bestaat niet: 'termijnrekening' of TAK 21 'spaarverzekering'.
Dat banken nu nog 15% roerende voorheffing afficheren komt omdat de roerende voorheffing nog altijd niet verhoogd is. Maar wees maar zeker dat je bij de eerste rente-uitkering van nieuwe kasbons 21% zult moeten afdragen.
Als je je geld langer dan 8 jaar kan missen zou ik voor een TAK 21 spaarverzekering gaan.
Dat banken nu nog 15% roerende voorheffing afficheren komt omdat de roerende voorheffing nog altijd niet verhoogd is. Maar wees maar zeker dat je bij de eerste rente-uitkering van nieuwe kasbons 21% zult moeten afdragen.
Als je je geld langer dan 8 jaar kan missen zou ik voor een TAK 21 spaarverzekering gaan.
Ja, vanaf 1/12/2012 zal er heel wat veranderen wat RV betreft !
Laatst gewijzigd door evita op 17 december 2011, 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Als een tak 21 rekening langer dan 8 jaar (neem enkele dagen marge) geopend is, en er een eerste storting is uiteraard, betaal je geen roerende voorheffing als je er geld afhaalt.
Let wel, je betaald wel 1.1 % als je geld stort op je tak 21 rekening aan vadertje staat + eventueel instapkosten.
Soms, momenteel helaas niet, zijn er verzekeringsmaatschapijen die de 1.1 % taks ter hunner laste nemen. Betaal nooit meer dan 1 % instapkosten.
Ieder jaar kan er een winstdeelname zijn, maar dit is niet zeker.
Momenteel zijn er maatschapijen met een goede naam die 3.25 % aanbieden, gegarandeerd voor huidige stortingen + eventueel een winstdeelname, maar van de 3.25 % jaarlijks, ben je zeker
Onbekende factor, zal de vrijstelling van RV (roerende voorheffing) nog bestaan binnen meer dan 8 jaar ?
Termijnrekening of kasbon versus tak 21.
Geen instapkosten of taks bij aankoop. Wel 21 % roerende voorheffing ieder jaar op je rente.
Momenteel brengt een kasbon of termijnrekening op 8 jaar bij de beste bank
Bruto 4.01 % op. Netto 3.17 % Rekening gehouden met 21 % roerende voorheffing.
Persoonlijk zou ik denken dat tak 21 na 8 jaar, een grote kans heeft op een beter rendement, maar de onzekerheden zijn de winstdeelname, en de vraag of de vrijstelling van RV binnen 8 jaar nog zal gelden !
Let wel, je betaald wel 1.1 % als je geld stort op je tak 21 rekening aan vadertje staat + eventueel instapkosten.
Soms, momenteel helaas niet, zijn er verzekeringsmaatschapijen die de 1.1 % taks ter hunner laste nemen. Betaal nooit meer dan 1 % instapkosten.
Ieder jaar kan er een winstdeelname zijn, maar dit is niet zeker.
Momenteel zijn er maatschapijen met een goede naam die 3.25 % aanbieden, gegarandeerd voor huidige stortingen + eventueel een winstdeelname, maar van de 3.25 % jaarlijks, ben je zeker
Onbekende factor, zal de vrijstelling van RV (roerende voorheffing) nog bestaan binnen meer dan 8 jaar ?
Termijnrekening of kasbon versus tak 21.
Geen instapkosten of taks bij aankoop. Wel 21 % roerende voorheffing ieder jaar op je rente.
Momenteel brengt een kasbon of termijnrekening op 8 jaar bij de beste bank
Bruto 4.01 % op. Netto 3.17 % Rekening gehouden met 21 % roerende voorheffing.
Persoonlijk zou ik denken dat tak 21 na 8 jaar, een grote kans heeft op een beter rendement, maar de onzekerheden zijn de winstdeelname, en de vraag of de vrijstelling van RV binnen 8 jaar nog zal gelden !
Met een termijnrekening op 8 jaar ben je ook niet zeker van je rendement. Wie weet zal de regering Di Rupo 2 de roerende voorheffing niet verhogen naar 25% of zelfs 30%? De staat heeft immers nooit geld genoeg.
als je beslist op bijvoorbeeld vandaag
liggen deze tarieven dan vast
als ik bv 10 j neem kan dit zomaar veranderen ??
liggen deze tarieven dan vast
als ik bv 10 j neem kan dit zomaar veranderen ??
De brutorente van een termijnrekening ligt voor de hele looptijd vast. Wat je daarvan netto overhoudt hangt af van de roerende voorheffing.
Als je bijstort in de 8 jaar, moet je dan per storting opnieuw 8 jaar wachten om het bijgestorte bedrag RV-vrij op te nemen?patrick1 schreef:Let wel, je betaald wel 1.1 % als je geld stort op je tak 21 rekening aan vadertje staat
Neen, zodra het contract 8 jaar oud is, zijn alle stortingen op dat contract vrij van RV.
Dit laatste begrijp ik niet goed.
Onderstel ik heb 100.000 euro op tak 21 en ik zit in jaar 7 op enkele maanden van mijn 8j plus 1 dag.
Als ik nog vlug 100.000 bijstort (en de 1.1% verzekeringspremie betaal, betaal ik geen RV als ik het na enkele maanden terugneem....
En zo kun je blijven werken, zolang je maar een "lopend" contract van meer dan 8 j hebt?
Onlogisch toch?
Zo kan ik bvb dan mijn eigen "termijnrekening" op 1 jaar creëren door voortdurend voor 1 jaar een bepaald bedrag in mijn tak 21 (van ouder dan 8 jaar) te storten....
Onderstel ik heb 100.000 euro op tak 21 en ik zit in jaar 7 op enkele maanden van mijn 8j plus 1 dag.
Als ik nog vlug 100.000 bijstort (en de 1.1% verzekeringspremie betaal, betaal ik geen RV als ik het na enkele maanden terugneem....
En zo kun je blijven werken, zolang je maar een "lopend" contract van meer dan 8 j hebt?
Onlogisch toch?
Zo kan ik bvb dan mijn eigen "termijnrekening" op 1 jaar creëren door voortdurend voor 1 jaar een bepaald bedrag in mijn tak 21 (van ouder dan 8 jaar) te storten....
Hou rekening met de 1,1% instapkosten iedere keer. Op enkele maanden ga je er niet veel aan verdienen.
Soms is er geen 1.1% of de bank betaalt dit, in instapvergoeding heb ik nog nooit betaald.....
Ja, bij sommige instellingen vanaf 100.000 euro of ter gelegenheid van een promotieactie. Ik denk dat je normaal wel 1,1% betaalt, zeker voor bijstortingen.