85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Re: 85x je loon bijeensparen: hoe dóe je dat?
Zo ver in de toekomst kijk ik niet. Geen concrete plannen.
Mss deeltijd werken, mss stoppen. Maar tot 65 werk ik niet. No way.
Mss deeltijd werken, mss stoppen. Maar tot 65 werk ik niet. No way.
Vergeet vooral niet om nú te leven! (Sparen mag niet ten koste van alles zijn.)
Vakantiegeld dient om van jullie leven te profiteren
(thuis of elders heeft geen belang).
Wacht niet tot het te laat is: velen halen hun pensioen niet en voor velen is het (fysisch of psychisch) niet meer mogelijk om op hogere leeftijd nog ten volle van het leven te kunnen genieten.
Vakantiegeld dient om van jullie leven te profiteren

Wacht niet tot het te laat is: velen halen hun pensioen niet en voor velen is het (fysisch of psychisch) niet meer mogelijk om op hogere leeftijd nog ten volle van het leven te kunnen genieten.
Klopt. Mijn vader is gestorven op 55. Ik weet er dus alles van.
Ook niet vergeten dat in de pensioen wetgeving een art. staat dat je recht hebt op pensioen naar rato van de gewerkte jaren, en je behoeftig bent.
Zou dus wel kunnen dat later( binnen 15 / 30 jaar ) als je dikke spaarboek hebt, je pas pensioen krijgt na een vermogen onderzoek. Je dus maar een gedeelte van je berekende pensioen krijgt, en je de rest moet bijleggen van je spaarreserve.
Haal zo maar iets aan, weet niet of dit een uitvoerbare titel kan hebben.
Zou dus wel kunnen dat later( binnen 15 / 30 jaar ) als je dikke spaarboek hebt, je pas pensioen krijgt na een vermogen onderzoek. Je dus maar een gedeelte van je berekende pensioen krijgt, en je de rest moet bijleggen van je spaarreserve.
Haal zo maar iets aan, weet niet of dit een uitvoerbare titel kan hebben.
"dit een uitvoerbare titel kan hebben"
kan zeker, breng de politici niet op ideeen he.
Voor het gewaarborgd inkomen voor bejaarden speelt in iedergeval het "vermogen" nu al mee
kan zeker, breng de politici niet op ideeen he.
Voor het gewaarborgd inkomen voor bejaarden speelt in iedergeval het "vermogen" nu al mee
Zolang bejaarden maar tot het einde over hun geestelijk vermogen blijven beschikken.
Vandaag laatste dag naar het werk geweest! Pensioen begint op 1 okt. Ben nog 1 van de gelukkigen die op 56 jaar kan stoppen. (Militair). Heb een goede reserve en geen afbetalingen meer. Van mijn pensioen kan ik ook niet klagen. Er vallen ook wel wat kosten weg. 1 auto i.p.v. van 2. Ook geen noodzaak meer om na 4 jaar een nieuwe auto te kopen. Natuurlijk doe ik nog aan pensioensparen en lange termijn sparen.
En wat is een goed reserve? Voor iedereen is dat anders he...
Dat is persoonlijk ... maar we moeten onze reserve niet opeten! We komen heel goed rond met mijn pensioen en het brug pensioen van mijn vrouw.
-
- Newbie
Nou ik heb geen probleem om open kaart te spelen. Niets persoonlijk aan gezien de barema's openbaar zijn. Ook net op pensioen op 60 (politie) en ondanks een vlakke loopbaan (laatste 18 jaar geen opslag meer gehad buiten index) en twee scheidingen achter (kostprijs 310.000 €) de rug geen enkel probleem gehad om een buffer van ongeveer 380.000 € aan te leggen. Dit gerekend met een al jaren afbetaald huis, een pensioen van 2160 €, een vrouw die nog 11 jaar moet werken en dus extra inkomen genereert doet me toch vermoeden dat we niet al te veel moeten laten. Laatste loon was netto 3210 €, exclusief vakantiegeld en eindejaarsweek en de inkomsten van de beleggingen.
85x lijkt me toch wat veel als gewone werkmens.
Gij verkoopt drugs of zo zeker...Otiumcumdignitate schreef: ↑29 september 2018, 17:43 Nou ik heb geen probleem om open kaart te spelen. Niets persoonlijk aan gezien de barema's openbaar zijn. Ook net op pensioen op 60 (politie) en ondanks een vlakke loopbaan (laatste 18 jaar geen opslag meer gehad buiten index) en twee scheidingen achter (kostprijs 310.000 €) de rug geen enkel probleem gehad om een buffer van ongeveer 380.000 € aan te leggen. Dit gerekend met een al jaren afbetaald huis, een pensioen van 2160 €, een vrouw die nog 11 jaar moet werken en dus extra inkomen genereert doet me toch vermoeden dat we niet al te veel moeten laten. Laatste loon was netto 3210 €, exclusief vakantiegeld en eindejaarsweek en de inkomsten van de beleggingen.
310.000 + 380.000 = 690.000 euro op 240 maanden ( 20 jaar) = 2.875 euro per maand dat je moet sparen gedurende 20 jaar... Van uw wedde alléén kan dit dus niet komen
Voor een kinderloos koppel met een goede gezondheid en een mediaanloon is het nochtans heel eenvoudig.
Mijn partner is binnenkort vier jaar in België. Maaltijdcheques meegerekend verdient ze nu al netto aan de bovenkant van die vork als administratief bediende. Inclusief bijverdienste ligt dat nog enkele honderden euro's hoger.
We hebben wel geen dure smaak, maar we ontzeggen ons niets. We sparen ongeveer de helft van ons inkomen. In deze spaarinspanning reken ik de kapitaalopbouw in ons huisje, vakantiegeld of derde maand niet mee. Anders komen we ruim boven de 60%.
De situatie ligt uiteraard anders mét kinderen of een slechte gezondheid...
Je weet ook wel dat je dit niet gewoon lineair mag uitzetten. Op 20 jaar heb je ook een aanzienlijke compounding.

-
- Verbannen Gebruiker
Een persoon die 20 jaar lang enkel een deel van zijn loon tegen 0% opzij zet is waarschijnlijk geen drugdealer maar al heel zeker geen goed beheerder van zijn spaarquota.
Dat je zo iets hoort vertellen aan de toog van een marginaal café of leest in een volksgazet zou ik nog kunnen duiden maar op SG?