aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
-
buffaloke85
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Ik heb 5 banken bezocht en BNP Paribas Fortis kwam er het beste uit met een variabele rentevoet van 1.56% 15/5 op 20 jaar. In het slechtste geval, wat ik wel van uitga zal dit op 20 jaar eigenlijk een vaste rentevoet zijn van ongeveer 1.67% + 500 euro dossierkosten + rond de 2700 euro SSV.
Bij Keytrade is dit een vaste rentevoet van 1.8% waarbij je de vrijheid hebt waar het loon wordt gestort en waar je vrij bent waar je de brandverzekering en SSV neemt. Hier geen dossierkosten. Aangezien ik al jaren langetermijnsparen doe, kan ik hier het bedrag van de SSV uit mijn langetermijnsparen halen.
Het bedrag dat ik wil lenen is rond de 170000 euro. Wat zou het beste voorstel zijn?
Ik vroeg aan BNP of de brandverzekering verplicht was en men vertelde mij van niet (is blijkbaar al jaren zo dat dit geen verplichting meer is) maar ze wilden wel dat ik daar de brandverzekering begon. Hier heb ik op zich geen problemen meer maar ik wil wel de vrijheid hebben om later toch nog te kunnen veranderen.
Bij andere banken staat dit duidelijk vermeld bv. brandverzekering zoveel korting enz.
Overigens gaat het eigenlijk over een inboedelverzekering aangezien er al een blokpolis aanwezig is.
Bij Argenta kon ik dit bv. voor minimum inhoud van 25000 euro rond de 23 euro per jaar verzekeren.
Bij BNP was dit 100 euro voor inhoud van ruim boven de 100000 euro (is blijkbaar standaard bedrag bij AG Insurance).
Ik vroeg dan eens om een veel kleiner bedrag te nemen en dit kwam duurder uit
.
Bij Keytrade is dit een vaste rentevoet van 1.8% waarbij je de vrijheid hebt waar het loon wordt gestort en waar je vrij bent waar je de brandverzekering en SSV neemt. Hier geen dossierkosten. Aangezien ik al jaren langetermijnsparen doe, kan ik hier het bedrag van de SSV uit mijn langetermijnsparen halen.
Het bedrag dat ik wil lenen is rond de 170000 euro. Wat zou het beste voorstel zijn?
Ik vroeg aan BNP of de brandverzekering verplicht was en men vertelde mij van niet (is blijkbaar al jaren zo dat dit geen verplichting meer is) maar ze wilden wel dat ik daar de brandverzekering begon. Hier heb ik op zich geen problemen meer maar ik wil wel de vrijheid hebben om later toch nog te kunnen veranderen.
Bij andere banken staat dit duidelijk vermeld bv. brandverzekering zoveel korting enz.
Overigens gaat het eigenlijk over een inboedelverzekering aangezien er al een blokpolis aanwezig is.
Bij Argenta kon ik dit bv. voor minimum inhoud van 25000 euro rond de 23 euro per jaar verzekeren.
Bij BNP was dit 100 euro voor inhoud van ruim boven de 100000 euro (is blijkbaar standaard bedrag bij AG Insurance).
Ik vroeg dan eens om een veel kleiner bedrag te nemen en dit kwam duurder uit
-
MiepMiep_1
- Newbie

- Contacteer:
250k - 1,49% - 20j - variabel 15/5 - BNP Paribas
Uiteindelijk zijn we bij onze huisbank - BNP Paribas - gebleven.
KBC had wel het scherpste voorstel 1,53% op 20 jaar vast voor een krediet van 250.000 euro.
Uiteindelijke gekozen voor 15/5 aan 1,49% op 20 jaar. Dat was voordeliger dan 20 jaar vast bij BNP Paribas.
De 5/5/5 formule heb ik niet aangedurfd omdat ik niet geloof dat die goedkoper zou zijn op het einde van de rit.
Een gok natuurlijk, want als zou blijken dat de rentevoet niet meteen naar het maximum stijgt na 5 jaar dan was 5/5/5 de voordeligste formule.
Maar goed, de keuze was dus 1,53% vast bij KBC of 1,49% (15/5) bij BNP.
Uiteindelijk voor BNP gekozen omdat het daar niet verplicht was uw brandverzekering en schuldsaldo daar te nemen.
Het helpt om de lage rentevoet te bekomen. Maar niets houd u tegen later te veranderen.
Bij KBC zou er dan ineens 0,4% bijkomen. En dan zit je aan een rentevoet van 1,93%.
Of ze dat toepassen valt nog te bekijken, maar ik had geen zin om het te gaan uittesten.
KBC had wel het scherpste voorstel 1,53% op 20 jaar vast voor een krediet van 250.000 euro.
Uiteindelijke gekozen voor 15/5 aan 1,49% op 20 jaar. Dat was voordeliger dan 20 jaar vast bij BNP Paribas.
De 5/5/5 formule heb ik niet aangedurfd omdat ik niet geloof dat die goedkoper zou zijn op het einde van de rit.
Een gok natuurlijk, want als zou blijken dat de rentevoet niet meteen naar het maximum stijgt na 5 jaar dan was 5/5/5 de voordeligste formule.
Maar goed, de keuze was dus 1,53% vast bij KBC of 1,49% (15/5) bij BNP.
Uiteindelijk voor BNP gekozen omdat het daar niet verplicht was uw brandverzekering en schuldsaldo daar te nemen.
Het helpt om de lage rentevoet te bekomen. Maar niets houd u tegen later te veranderen.
Bij KBC zou er dan ineens 0,4% bijkomen. En dan zit je aan een rentevoet van 1,93%.
Of ze dat toepassen valt nog te bekijken, maar ik had geen zin om het te gaan uittesten.
-
buffaloke85
- Jr. Member

- Contacteer:
Bij mij is het 15/5 aan 1,56% bij BNP. Heb je dit al een tijdje geleden gekozen of nog maar net?
Ze zeiden dat ik schuldsaldo bij hen moest nemen. Brandverzekering was niet verplicht maar ze wilden wel dat ik begon bij hen. Ik neem aan dat je ook de brandverzekering bij hen start?
Ik moet wel nog gaan tekenen.
Ze zeiden dat ik schuldsaldo bij hen moest nemen. Brandverzekering was niet verplicht maar ze wilden wel dat ik begon bij hen. Ik neem aan dat je ook de brandverzekering bij hen start?
Ik moet wel nog gaan tekenen.
-
MiepMiep_1
- Newbie

- Contacteer:
Ja die tarieven werden midden september aangeboden, ik denk dat ik die voorstellen op 14/9 ontvangen heb.
De week nadien zijn we nog eens alles gaan overlopen op woensdag. Toen zei men dat aan de rentevoet niets meer te doen viel, dat hij die dag zelfs al gestegen was. En op 21/9 hebben we dan ons akkoord gegeven.
Dus kan wel zijn dat men nu niet meer zo laag kan gaan.
Schuldsaldo heb ik daar ook genomen, in éénmalige premie. Daar hebben we nog wat korting kunnen onderhandelen.
En de brandverzekering starten we daar ook, maar is niet verplicht die daar 20 jaar te houden.
De week nadien zijn we nog eens alles gaan overlopen op woensdag. Toen zei men dat aan de rentevoet niets meer te doen viel, dat hij die dag zelfs al gestegen was. En op 21/9 hebben we dan ons akkoord gegeven.
Dus kan wel zijn dat men nu niet meer zo laag kan gaan.
Schuldsaldo heb ik daar ook genomen, in éénmalige premie. Daar hebben we nog wat korting kunnen onderhandelen.
En de brandverzekering starten we daar ook, maar is niet verplicht die daar 20 jaar te houden.
-
buffaloke85
- Jr. Member

- Contacteer:
Worst case zit je aan een "vaste" rentevoet van 1.59% dus een scherpe rentevoet is het in elk geval wel.
Indien ik de keuze had tussen het KBC en BNP tarief zou ik ook voor BNP kiezen wegens vrije keuze van brandverzekering.
Indien ik de keuze had tussen het KBC en BNP tarief zou ik ook voor BNP kiezen wegens vrije keuze van brandverzekering.
-
JohnDoe666
- Newbie

- Contacteer:
Hier wat aan het twijfelen tussen 2 mogelijkheden bij KBC, allemaal var 3/3/3. Het gaat over een herziening van een lening afgesloten voor 2015. We komen van een lening bij een andere bank aan 2,10% vast waarvan we nog 17j moeten afbetalen. We willen ook een hoger bedrag per maand gaan afbetalen.
- Totaalbedrag lenen op 13 jaar @ 0,98%
- Bedrag opsplitsen in 2 verschillende leningen met elk de helft van het leenbedrag. 1ste op 10j aan 0,96%, 2de op bvb 17jaar aan 1,18%. Hierbij zouden we dan het voordeel hebben dat we langer kunnen genieten van fiscale aftrek
Ik ben reeds een aantal banken afgeschuimd en momenteel zijn dit mijn twee interessantste opties:
* Optie 1 Crelan: variabele rentevoet 1.38 (10/5/5) over 15 jaar
* Optie 2 ING: variabele rentevoet 0.89 (1/1/1) over 15 jaar.
Beide opties lijken mij dicht bij elkaar te liggen, welke zou jullie voorkeur genieten?
Te ontlenen bedrag: €110.000
Beide opties lijken mij dicht bij elkaar te liggen, welke zou jullie voorkeur genieten?
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Zou voor de eerste optie gaan, vind 1-1-1 sowieso geen interessante termijn om te lenen, elk jaar ligt je aflossingspatroon compleet overhoop en heb je het risico op verdubbeling van je interestvoet ...whitex schreef: ↑20 oktober 2018, 08:07 Ik ben reeds een aantal banken afgeschuimd en momenteel zijn dit mijn twee interessantste opties:
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
Ik ben pas begonnen met mijn zoektocht naar het ideale leningstarief.
Mijn eerste bank was BNP PARIBAS FORTIS. Daar kreeg ik 1,33% voor 10 jaar vast.
Voorwaarden: Loondomiciliëring, brand en familiale verzekering, GEEN SSV
Mijn eerste bank was BNP PARIBAS FORTIS. Daar kreeg ik 1,33% voor 10 jaar vast.
Voorwaarden: Loondomiciliëring, brand en familiale verzekering, GEEN SSV
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
De eerste is de beste optie als je uitgaat van het worstcase scenariowhitex schreef: ↑20 oktober 2018, 08:07 Ik ben reeds een aantal banken afgeschuimd en momenteel zijn dit mijn twee interessantste opties:
Belfius, vaste rente op 25 jaar van 1,8%.
Bedrag is €320 000, wij brengen €40 000 in.
Edit:
Inkomst = €3900/maand samen
Nu ook een lening bij belfius lopen voor een oudere woning, wordt verkocht.
Voorwaarden zijn : SSV, brandverzekering & loondomic.
Bedrag is €320 000, wij brengen €40 000 in.
Edit:
Inkomst = €3900/maand samen
Nu ook een lening bij belfius lopen voor een oudere woning, wordt verkocht.
Voorwaarden zijn : SSV, brandverzekering & loondomic.
Laatst gewijzigd door tjoe87 op 29 oktober 2018, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuwe lening? Speciale voorwaarden? Netto maandinkomen samen?
1,63% - 15/5 - 20 jaar - Axa - 330.000 EUR - Q 60%.
Verplichte SSV en loondomiciliëring. Brandverzekering vrij te kiezen na eerste jaar.
Verplichte SSV en loondomiciliëring. Brandverzekering vrij te kiezen na eerste jaar.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Ja, maar het scheelt bijzonder weinig en Keytrade brengt 'slechts' de helft van het geleende bedrag onder in mandaat terwijl AXA het ingeschreven gedeelte zeer laag houdt (fiscale korf net gevuld).
Vanwaar de vraag? Vind je het geen scherp tarief?