aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Ik vermoed dat je bij Keytrade rond de 1,68 geraakt? Als je dat kan combineren met een veel interessante SSV, zal je JKP lager liggen vermoed ik, maar moet je is vergelijken natuurlijk. Ik vind het geen slecht tarief, maar moet nog onder gegaan kunnen worden denk ik ...?
Speaking of the devil... Ze willen zakken tot 1,55% aan dezelfde voorwaarden.
Op zich wel OK. Je kan altijd nog eens proberen met een finaal tegenbod van, "laat ons afkloppen op 1.5%, en 't is in orde".
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
Vandaag langs geweest bij KBC en AXA. Bij KBC was het tarief 1,51% voor 10 jaar vast. Ze gingen nog een inspanning doen om 1,28% te verkrijgen via het hoofdkantoor.
Bij AXA kreeg ik direct 1,25% voor 10 jaar vast.
Voor beide banken kwamen de voorwaarden overeen: geen SSV, domiciliëring loon en eventueel brandverzekering. Gevraagd krediet 130.000 euro. Quotiteit 52%
Bij AXA kreeg ik direct 1,25% voor 10 jaar vast.
Voor beide banken kwamen de voorwaarden overeen: geen SSV, domiciliëring loon en eventueel brandverzekering. Gevraagd krediet 130.000 euro. Quotiteit 52%
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
Deze morgen langs geweest bij Beobank. Daar kreeg ik 1,19% vast op 10 jaar. Vereiste was wel het afsluiten van een SSV maar daar heb ik geen interesse in. Quotiteit 52%. Bedrag lening 130.000 euro
1,52%. Lager willen ze niet. Van andere banken krijg ik het signaal dat ze lastig aan dit tarief kunnen (tenzij je echt alles overhevelt: brandverzekering, autoverzekering, etc.). Wat ik net aantrekkelijk vind aan het huidige voorstel is geen verplichting om bijv. de brandverzekering bij hen te nemen.
Gaat de rentevoet niet naar omhoog als je ervoor kiest om geen SSV te nemen?Abricoosje schreef: ↑31 oktober 2018, 19:25 Deze morgen langs geweest bij Beobank. Daar kreeg ik 1,19% vast op 10 jaar. Vereiste was wel het afsluiten van een SSV maar daar heb ik geen interesse in. Quotiteit 52%. Bedrag lening 130.000 euro
Hallo
Voor een woonlening als alleenstaande van €270.000 (quotiteit <80%) van 25 jaar ben ik uiteindelijk bij ING op het beste bod gekomen: 1/1/1 aan 0.94%, met loondomiciliëring en SSV verplicht daar te nemen (€6.100 indien in één keer), maar niet de brandverzekering.
De andere banken die ik de vorige maand afgelopen heb waren Fortis (15/5/5, 1.66%), KBC (vast, 1.90%), Argenta (20/5, 1.75%), VDK (3/3/3, 1.35%). AXA, Belfius en Crelan lieten me weten dat ze een beter bod dan wat ik toen al had niet zagen zitten. Als je de totale interesten in worst case bekijkt, scoort ING het laagst, met Argenta op een haar na als tweede. Argenta had een gelijke SSV, maar hier was de brandverzekering wel verplicht. Ook gegeven de historisch lage rentevoet die vroeg of laat toch wel weer eens zal stijgen lijkt me de kans op een worst-case scenario kleiner bij een 1/1/1 dan bij een 20/5.
Vinden jullie dit een scherp bod, of zou het toch nog de moeite lonen om verder te zoeken? Ik vind het verrassend dat de meest variabele lening ook als beste uitvalt in worst case.
Voor een woonlening als alleenstaande van €270.000 (quotiteit <80%) van 25 jaar ben ik uiteindelijk bij ING op het beste bod gekomen: 1/1/1 aan 0.94%, met loondomiciliëring en SSV verplicht daar te nemen (€6.100 indien in één keer), maar niet de brandverzekering.
De andere banken die ik de vorige maand afgelopen heb waren Fortis (15/5/5, 1.66%), KBC (vast, 1.90%), Argenta (20/5, 1.75%), VDK (3/3/3, 1.35%). AXA, Belfius en Crelan lieten me weten dat ze een beter bod dan wat ik toen al had niet zagen zitten. Als je de totale interesten in worst case bekijkt, scoort ING het laagst, met Argenta op een haar na als tweede. Argenta had een gelijke SSV, maar hier was de brandverzekering wel verplicht. Ook gegeven de historisch lage rentevoet die vroeg of laat toch wel weer eens zal stijgen lijkt me de kans op een worst-case scenario kleiner bij een 1/1/1 dan bij een 20/5.
Vinden jullie dit een scherp bod, of zou het toch nog de moeite lonen om verder te zoeken? Ik vind het verrassend dat de meest variabele lening ook als beste uitvalt in worst case.
-
anonymous
Vrije keuze van brandverzekering is zeker een pluspunt.
Worst case kan je inderdaad naar 1.88% gaan. De rentes kunnen momenteel misschien aan het stijgen zijn, maar ik heb de indruk dat ze op en neer gaan. De kans dat de rente dus volgend jaar verdubbelt en dan 24 jaar lang daar blijft, acht ik dan ook zeer klein. Maar je weet natuurlijk maar nooit...
Worst case kan je inderdaad naar 1.88% gaan. De rentes kunnen momenteel misschien aan het stijgen zijn, maar ik heb de indruk dat ze op en neer gaan. De kans dat de rente dus volgend jaar verdubbelt en dan 24 jaar lang daar blijft, acht ik dan ook zeer klein. Maar je weet natuurlijk maar nooit...
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
Bij Beobank MOET je een SSV nemen.whitex schreef: ↑2 november 2018, 11:23Gaat de rentevoet niet naar omhoog als je ervoor kiest om geen SSV te nemen?Abricoosje schreef: ↑31 oktober 2018, 19:25 Deze morgen langs geweest bij Beobank. Daar kreeg ik 1,19% vast op 10 jaar. Vereiste was wel het afsluiten van een SSV maar daar heb ik geen interesse in. Quotiteit 52%. Bedrag lening 130.000 euro
Ja, dat klopt maar het kostenplaatje is uiteindelijk veel goedkoper zonder SSV.
dewisant schreef: ↑2 november 2018, 12:06 Hallo
Hallo,
Wanneer heb je het tarief van 1,66% voor 15/5/5 op 25 jaar verkregen bij BNP Paribas? Wij hebben een tarief van 1,77% eind oktober gekregen voor dezelfde formule, hetzelfde bedrag en quotiteit.
Bij andere banken was de rentevoet voordeliger, maar wij vinden het fijn dat BNP Paribas een goedkopere ssv heeft; geen verplichte brandverzekering; geen reserveringsprovisie! & 36 maanden de tijd om geld op te nemen (zelfbouwers).
Dat was eind september. Ze waren de eerste waar ik langs ging omdat Fortis al altijd mijn enige bank is geweest. Ik heb daar ook mijn huidige brandverzekering voor mijn huurwoning. Om die redenen hebben ze waarschijnlijk een inspanning willen doen. Dat was toen eigenlijk vooral een informatieronde omdat ik op dat moment een onverwachte opportuniteit had een woning te kopen en ik wou toen vooral weten of het financieel haalbaar was. Twee weken later kreeg ik het bod van Argenta, die voordeliger uitkwam, en Fortis wou die niet evenaren. Fortis liet me toen weten dat in tussentijd hun rentevoeten waren gestegen en dat ze me mogelijks niet alle kortingen die besproken waren nog konden garanderen, dus dat kan ook het verschil met jou verklaren.Lalala9 schreef: ↑3 november 2018, 16:10dewisant schreef: ↑2 november 2018, 12:06 Hallo
Hallo,
Wanneer heb je het tarief van 1,66% voor 15/5/5 op 25 jaar verkregen bij BNP Paribas? Wij hebben een tarief van 1,77% eind oktober gekregen voor dezelfde formule, hetzelfde bedrag en quotiteit.
Bij andere banken was de rentevoet voordeliger, maar wij vinden het fijn dat BNP Paribas een goedkopere ssv heeft; geen verplichte brandverzekering; geen reserveringsprovisie! & 36 maanden de tijd om geld op te nemen (zelfbouwers).
Bij mijn beslissing ga ik liefst uit van worst case, ik neem niet graag veel risico. Ik ben absoluut geen expert (verre van), maar ik begrijp dat de huidige lage rentevoeten zouden te maken hebben met het beleid van de ECB, en dat dit beleid sinds kort wordt terug geschroefd. Dus daaruit leid ik af dat een stijging wel eens goed mogelijk is op korte termijn. En aangezien 0,94% zo laag is, bereik je snel het dubbele. Zo redeneer ik toch, als leek...anonymous schreef: ↑2 november 2018, 12:12 Vrije keuze van brandverzekering is zeker een pluspunt.
Voor de lening zou het fijn zijn mocht de rente nog een tijdje laag blijven, maar ik probeer dat nu vooral als een potentiële meevaller te zien. Waar ik wat van sta te kijken is dat de 1/1/1 het goedkoopste uitvalt in termen van totale interesten in worst case dan de meer vastere formules die ik tot nu toe gekregen heb elders, wat voor mij tegen intuïtief is. Ik had verwacht dat een variabele rente juist meer risico betekent in vergelijking met een vaste rentevoet formule.
@dewisant, kan je je offerte van ING delen aub? In mijn geval weigeren ze lager te gaan dan 1.15% op 1/1/1 25 jaar met quotiteit 63%.dewisant schreef: ↑3 november 2018, 17:28Dat was eind september. Ze waren de eerste waar ik langs ging omdat Fortis al altijd mijn enige bank is geweest. Ik heb daar ook mijn huidige brandverzekering voor mijn huurwoning. Om die redenen hebben ze waarschijnlijk een inspanning willen doen. Dat was toen eigenlijk vooral een informatieronde omdat ik op dat moment een onverwachte opportuniteit had een woning te kopen en ik wou toen vooral weten of het financieel haalbaar was. Twee weken later kreeg ik het bod van Argenta, die voordeliger uitkwam, en Fortis wou die niet evenaren. Fortis liet me toen weten dat in tussentijd hun rentevoeten waren gestegen en dat ze me mogelijks niet alle kortingen die besproken waren nog konden garanderen, dus dat kan ook het verschil met jou verklaren.Lalala9 schreef: ↑3 november 2018, 16:10
Hallo,
-
Abricoosje
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb gisteren mijn zoektocht naar een lening beëindigd. Leenbedrag 130.000 euro over 10 jaar, quotiteit 52%. Ik hoef geen SSV.
Mijn best voorstel kwam van bij Crelan. 1,19% vast op 10 jaar of 1,10% met de formule 8/3/3.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 1,10%. Ik kon ook 115.000 euro lenen op mandaat.
Voorwaarden: openen zichtrekening, loondomiciliëring en brandverzekering. Geen SSV.
BNP Paribas Fortis heeft nog een tegenvoorstel gedaan van 1,18% 10 jaar vast. Zelfde voorwaarden.
Mijn best voorstel kwam van bij Crelan. 1,19% vast op 10 jaar of 1,10% met de formule 8/3/3.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 1,10%. Ik kon ook 115.000 euro lenen op mandaat.
Voorwaarden: openen zichtrekening, loondomiciliëring en brandverzekering. Geen SSV.
BNP Paribas Fortis heeft nog een tegenvoorstel gedaan van 1,18% 10 jaar vast. Zelfde voorwaarden.