aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Onderhandelen over brandverzekering als je er 20 jaar aan vasthangt heeft inderdad niet veel nut. De jaren erna rekenen ze je dit toch dubbel en dik terug aan. Wat je wel kan doen, is de brandverzekering er uit onderhandelen, zodat je elk jaar vrij bent om te veranderen. Dit lukt niet bij elke bank. Bij BNP en ING gaat dit meestal wel, bij KBC en Belfius doen ze hier vaak moeilijk over.
Ik heb mijn SSV eenmalig betaald (fiscale polis) eind 2018, waardoor deze volledig fiscaal in mindering kan gebracht worden aan 40% + gemeentebelastingen.Heffain schreef: ↑18 februari 2019, 13:05 - Betaal je SSV niet ineens af. met inflatie gerekend heb je gelijk al >10% van de prijs af en als je het anders instant zou betalen heb je hier ofwel voor moeten lenen (en dan betaal je extra interesten gelijk aan 15 tot 20% van het bedrag) of minder reserve buffer aan over gehouden wat je anders evengoed in eigen inbreng had kunnen steken.
Dat hangt dan toch af van de randvoorwaarden die je daar eventueel door op/mis loopt. In mijn geval is het verschil tussen duurste polis bij de bank (KBC) en de goedkoopste (bij onafhankelijke bevriende makelaar) een verschil van equivalent 0,06% aan rentevoet. Voorts bind het hypotheek contract me enkel tot polis bij de maatschappij. Als de huidige kredietbemiddelaar het te bond maakt met prijsstijgingen kan ik altijd op een ander gaan.Ernesto schreef: ↑18 februari 2019, 15:42
Onderhandelen over brandverzekering als je er 20 jaar aan vasthangt heeft inderdad niet veel nut. De jaren erna rekenen ze je dit toch dubbel en dik terug aan. Wat je wel kan doen, is de brandverzekering er uit onderhandelen, zodat je elk jaar vrij bent om te veranderen. Dit lukt niet bij elke bank. Bij BNP en ING gaat dit meestal wel, bij KBC en Belfius doen ze hier vaak moeilijk over.
Wel opletten hiermee. Als je SSV fiscaal inbrengt, dan betaal je ook belastingen op het bedrag dat je krijgt als het ooit nodig is. Als je het niet fiscaal inbrengt is dat niet het geval. Iets om rekening mee te houden tochApelords schreef: ↑22 februari 2019, 13:34Ik heb mijn SSV eenmalig betaald (fiscale polis) eind 2018, waardoor deze volledig fiscaal in mindering kan gebracht worden aan 40% + gemeentebelastingen.Heffain schreef: ↑18 februari 2019, 13:05 - Betaal je SSV niet ineens af. met inflatie gerekend heb je gelijk al >10% van de prijs af en als je het anders instant zou betalen heb je hier ofwel voor moeten lenen (en dan betaal je extra interesten gelijk aan 15 tot 20% van het bedrag) of minder reserve buffer aan over gehouden wat je anders evengoed in eigen inbreng had kunnen steken.

En hoeveel % stijgt uw rentevoet dan als je bij een andere verzekeraar uw brandverzekering afsluit?
@ArnoutG
Er wordt vaak voor gewaarschuwd, maar de belasting hierop is eigenlijk echt laag.
Meer info: https://www.mefirst.be/nl/verzekeringsg ... ingen.html
Het loopt wel op naarmate je ouder wordt, maar tegen dan is het bedrag dat uitbetaald wordt meestal ook niet meer zo hoog.
Bijvoorbeeld een bedrag van 100.000€ dat betaald wordt aan een persoon jonger dan 40 jaar:
Elk jaar wordt er 1% belast aan het hoogste marginale tarief van 50% + gemeentebelastingen van bijv 8%: 540€ extra belasting voor 13 jaar.
(1% van 100.000€ = 1.000€, 50% hiervan is 500€, + 8% geeft 540€/jaar)
Geeft een totale belasting van 7.020€ op een uitbetaling van 100.000€, net 7%.
(Dit als je nog 13 jaar leeft, bij overlijden vervalt de belasting. Dit als je marginaal tarief 50% en gemeentebelasting 8% is, dit is doorgaans lager. Geen rekening gehouden met inflatie, 540€ binnen 13 jaar is minder dan 540€ nu.)
Niets, als deze makelaar ook handelt in verzekeringen van de maatschappij die ook het krediet verstrekt.
Kan de makelaar autonoom beslissen om u een verzekering toe te kennen bij die maatschappij of dient hij eerst aan die maatschappij toestemming te vragen alvorens u een verzekering toe te kunnen kennen?
Ben ook op bankenronde.
project:
woning: €350 000
verbouwingswerken: €100 000
registratierechten: €40 000
Totaal project dus €490 000
eigen inbreng: €215 000
krediet bank: €275 000
vast, 20 jaar, 1,82% jaarlijkse rentevoet
(hypotheek €25 000, hypotheek volmacht €213 000, €37 000 wordt wederopgenomen van huidige hypotheek voor notariskost te besparen).
notaris: 3644€, dossierskost: 500€
met SSV te nemen
Lijkt me al ok voor een eerste simulatie. (is van de huidige bank waar mijn andere lening ook nog loopt).
project:
woning: €350 000
verbouwingswerken: €100 000
registratierechten: €40 000
Totaal project dus €490 000
eigen inbreng: €215 000
krediet bank: €275 000
vast, 20 jaar, 1,82% jaarlijkse rentevoet
(hypotheek €25 000, hypotheek volmacht €213 000, €37 000 wordt wederopgenomen van huidige hypotheek voor notariskost te besparen).
notaris: 3644€, dossierskost: 500€
met SSV te nemen
Lijkt me al ok voor een eerste simulatie. (is van de huidige bank waar mijn andere lening ook nog loopt).
Hi,
Leningen vergelijken is moeilijk zeker met het koppelverkoopsysteem.
Je leentijd en rente kan je duidelijk vergelijken
Je SVV ook dit ligt vast voor de hele termijn
Je loon laten storten is ook geen probleem, de kost van de rekening(en) op jaarbasis kan stijgen maar dit gaat toch binnen de perken blijven
Brandverzekering, dit is bijna onmogelijk te vergelijken en haal je best uit de onderhandelingen.
- Je gaat elke polis tot in detail moeten vergelijken
- Hoeveel gaat deze jaarlijks stijgen, daar staat nergens een max. op verdubbelen in 7 jaar is mogelijk.
Je zit vast aan de brandverzekering en kan de vrije markt eventueel met nieuwe spelers niet laten werken.
We hebben reeds meerdere banken bezocht, onze eigen huisbanken waren een ramp. Ikzelf zit o.a bij BNP en ga na het afsluiten van de lening mijn rekeningen opzeggen. Als je reeds 25 jaar klant bent verwacht ik een zeer sterk voorstel.
Waar staan we momenteel : Bouwgrond werd met eigen middelen gekocht.(bouwgrond is meer waard dan de lening)
Te lenen 175.000 over 15 jaar (vast) beste voorstel zo ver 1.29% en een schuldsaldo die 20 a 25% lager ligt. De brand wil ik eruit halen of dat er duidelijk in het contract niets vermeld staat over verhoging bij opzegging na 1 jaar.
Omdat we zo'n sterk dossier hebben wil ik graag richting 1,25% gaan.
Vandaag kreeg ik een mailtje met nieuw onderhandelde rentes eentje daarvan was 1,11% op 20 jaar.
Dit lijkt mij bijna onmogelijk.
Kan ik de bankencitroen nog verder uitpersen naar 1,2% ? Alle info en ervaring is welkom.
Ps : Het gaat en ik vergelijk steeds enkel vaste formules. (15 of 20 jaar)
Mvg,
Leningen vergelijken is moeilijk zeker met het koppelverkoopsysteem.
Je leentijd en rente kan je duidelijk vergelijken
Je SVV ook dit ligt vast voor de hele termijn
Je loon laten storten is ook geen probleem, de kost van de rekening(en) op jaarbasis kan stijgen maar dit gaat toch binnen de perken blijven
Brandverzekering, dit is bijna onmogelijk te vergelijken en haal je best uit de onderhandelingen.
- Je gaat elke polis tot in detail moeten vergelijken
- Hoeveel gaat deze jaarlijks stijgen, daar staat nergens een max. op verdubbelen in 7 jaar is mogelijk.
Je zit vast aan de brandverzekering en kan de vrije markt eventueel met nieuwe spelers niet laten werken.
We hebben reeds meerdere banken bezocht, onze eigen huisbanken waren een ramp. Ikzelf zit o.a bij BNP en ga na het afsluiten van de lening mijn rekeningen opzeggen. Als je reeds 25 jaar klant bent verwacht ik een zeer sterk voorstel.
Waar staan we momenteel : Bouwgrond werd met eigen middelen gekocht.(bouwgrond is meer waard dan de lening)
Te lenen 175.000 over 15 jaar (vast) beste voorstel zo ver 1.29% en een schuldsaldo die 20 a 25% lager ligt. De brand wil ik eruit halen of dat er duidelijk in het contract niets vermeld staat over verhoging bij opzegging na 1 jaar.
Omdat we zo'n sterk dossier hebben wil ik graag richting 1,25% gaan.
Vandaag kreeg ik een mailtje met nieuw onderhandelde rentes eentje daarvan was 1,11% op 20 jaar.
Dit lijkt mij bijna onmogelijk.
Kan ik de bankencitroen nog verder uitpersen naar 1,2% ? Alle info en ervaring is welkom.
Ps : Het gaat en ik vergelijk steeds enkel vaste formules. (15 of 20 jaar)
Mvg,
-
- Newbie
- Contacteer:
Nog eens verder op bankenronde geweest.
Crelan heeft me vandaag voorstel gedaan dat me zeker ok lijkt.
275 000€ op 20 jaar.
variabele rentevoet: 8/3/3, tunnel -2/+2, rentevoet 1,19%
vaste rentevoet: 1,58%
(met SSV & brandverzekering via hun)
Crelan heeft me vandaag voorstel gedaan dat me zeker ok lijkt.
275 000€ op 20 jaar.
variabele rentevoet: 8/3/3, tunnel -2/+2, rentevoet 1,19%
vaste rentevoet: 1,58%
(met SSV & brandverzekering via hun)
Vandaag afgesloten bij de KBC:
Kredietbedrag: €333.000
Quotiteit 100%
Rentevoet: 1,61%
Termijn: 25j
Maandlast: € 1.347,24
Hypothecair mandaat/inschrijving: 50/50
Dossierkosten: €500
Voorwaarden: SSV, Woningpolis (€550,77/j), Loondomiciliëring
Kredietbedrag: €333.000
Quotiteit 100%
Rentevoet: 1,61%
Termijn: 25j
Maandlast: € 1.347,24
Hypothecair mandaat/inschrijving: 50/50
Dossierkosten: €500
Voorwaarden: SSV, Woningpolis (€550,77/j), Loondomiciliëring
Sterk dossier me dunkt! Ik zelf heb er een vaste van 1,66 % gekregen en toen spraken ze al van bodemtarieven. Kredietbedrag was 330.000 euro en quotiteit was <90%.
Wij gaan waarschijnlijk afsluiten:
Kredietbedrag: 330.000 euro
Mandaat: 200.000 euro, variabel, 1.06%, (5/5/5)
hypotheek: 130.000 euro, variabel, 1.46%, (15/5/5)
SSV + loondomiciliëring + verzekering
Kredietbedrag: 330.000 euro
Mandaat: 200.000 euro, variabel, 1.06%, (5/5/5)
hypotheek: 130.000 euro, variabel, 1.46%, (15/5/5)
SSV + loondomiciliëring + verzekering
Snap niet dat je met zo een lage vaste rentevoeten variabel neemt..
Omdat beste vriend, mij dit per maand niets meer kost, en ik na afloop 30k tot 70k in men zak stop aan interesten die ik minder betaald heb.
Stel dat de markt in elkaar stort, heb ik nog altijd een financieel voordeel van 5k
Stel dat de markt in elkaar stort, heb ik nog altijd een financieel voordeel van 5k