aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
-
buffaloke85
- Jr. Member

- Contacteer:
Weet je zeker dat de brandverzekering bij jou verplicht is? Dit zou toch in de documenten moeten staan die je zal tekenen.
Een paar maanden geleden heb ik ook een lening afgesloten bij BNP en men zei dat ze die verplichting bij BNP niet meer toepassen. Ik heb dit bij verschillende afspraken bij hen een paar keer gevraagd om zeker te zijn.
Het is wel zo dat ze willen dat je bij hen start met de brandverzekering maar dat je na een jaar kan veranderen.
Kredietbedrag 210000
Rente 1,50 vast 25j
Quotiteit 90
Opgesplitst in inschrijving en mandaat, daardoor SSV en brverz. gratis
Max woonbonus behouden.
Zou dit nog beter moeten kunnen ?
Rente 1,50 vast 25j
Quotiteit 90
Opgesplitst in inschrijving en mandaat, daardoor SSV en brverz. gratis
Max woonbonus behouden.
Zou dit nog beter moeten kunnen ?
Ik ga ook eens rondhoren.
Momenteel zit ik op nog 21 jaar af te betalen - 2.55% Vast - SSV van 13400€ over de volledige looptijd voor maar 50/50 (Dat kan beter ook al ben ik 44+ en mijn partner 40+)
Het geleend bedrag 4 jaar geleden (25 jaar) was 195000€ en ik betaal +-1/3de af van het gezinsinkomen.
Dat moet toch beter kunnen niet? Om winst te maken moet ik onder 2% geraken, maar dat lijkt me wel mogelijk in de huidige marktomstandigheden? Quotiteit is nu toch ook gezakt onder 80%.
---------
Nog een vraagje. Stel dat ik opteer voor een variabele lening en ik bijvoorbeeld 1.1% verkrijg. Wat is dan de worst case rente die de bank gedurende de looptijd kan vragen bij een stijgende rente? Is dat 2.2% (een verdubbeling)? Of is de berekening moeilijker dan dit
Momenteel zit ik op nog 21 jaar af te betalen - 2.55% Vast - SSV van 13400€ over de volledige looptijd voor maar 50/50 (Dat kan beter ook al ben ik 44+ en mijn partner 40+)
Het geleend bedrag 4 jaar geleden (25 jaar) was 195000€ en ik betaal +-1/3de af van het gezinsinkomen.
Dat moet toch beter kunnen niet? Om winst te maken moet ik onder 2% geraken, maar dat lijkt me wel mogelijk in de huidige marktomstandigheden? Quotiteit is nu toch ook gezakt onder 80%.
---------
Nog een vraagje. Stel dat ik opteer voor een variabele lening en ik bijvoorbeeld 1.1% verkrijg. Wat is dan de worst case rente die de bank gedurende de looptijd kan vragen bij een stijgende rente? Is dat 2.2% (een verdubbeling)? Of is de berekening moeilijker dan dit
-
anonymous
De rente kan inderdaad maximaal verdubbelen, en minimaal op 0 komen.Makila schreef: ↑15 april 2019, 15:28 Nog een vraagje. Stel dat ik opteer voor een variabele lening en ik bijvoorbeeld 1.1% verkrijg. Wat is dan de worst case rente die de bank gedurende de looptijd kan vragen bij een stijgende rente? Is dat 2.2% (een verdubbeling)? Of is de berekening moeilijker dan dit![]()
Zoek al je gegevens op (uitstaand kapitaal, rentevoet, duurtijd die je nog moet gaan) en ga naar enkele banken.
Daarna kun je hun voorstellen ingeven in de tools die hier aangeoden worden en kan je vergelijken.
https://www.spaargids.be/sparen/simulat ... ening.html
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html
Bedankt voor de hint maar ik heb de vergelijking al gedaan. Bij 2.04% of lager maak ik winst. Maar wil ik er echt iets uithalen dan moet de bank 1.8 of lager aanbieden inclusief SSV OF 1.9% exclusief SSV anders is het de moeite niet hé. 
Als ik het hier zo lees op dit forum is <1.8 wel mogelijk. Maar gemakkelijk wordt het niet. Als een kantoor al zijn target bereikt heeft dan komen ze al snel opnieuw af met 2% of meer hé.
Het voordeel dat ik nu wel heb is, dat de herziening niet superdringend is. Ik heb nu tijd om rond te kijken. (Toen ik een woning ging aankopen, had ik iets minder tijd hé)
Als ik het hier zo lees op dit forum is <1.8 wel mogelijk. Maar gemakkelijk wordt het niet. Als een kantoor al zijn target bereikt heeft dan komen ze al snel opnieuw af met 2% of meer hé.
Het voordeel dat ik nu wel heb is, dat de herziening niet superdringend is. Ik heb nu tijd om rond te kijken. (Toen ik een woning ging aankopen, had ik iets minder tijd hé)
3 jaarlijks variabel op 15 jaar aan 0,64
vast op 25 jaar aan 1,29
vast op 25 jaar aan 1,29
Beste voorstel na eerste bankronde
Herziening lening op 20 jaar - Rentevoet 2.06%
- SSV - Brandverzekering bij BNP
Hiermee maak ik 0€ winst na alle onkosten. Ook het feit dat ik dan weer gekoppeld wordt, aan een SSV + Brandverzekering maakt dat dit echt geen goed voorstel is.
Dat in combinatie met de berichten in het nieuws dat de rentevoeten laag staan, waren voor mij het sein om een nieuwe bankenronde te starten.
Herziening lening op 20 jaar - Rentevoet 2.06%
Hiermee maak ik 0€ winst na alle onkosten. Ook het feit dat ik dan weer gekoppeld wordt, aan een SSV + Brandverzekering maakt dat dit echt geen goed voorstel is.
Bij ING waar ik nu zit, als ik de brandverzekering opzeg dan betaal ik maar liefst 0.75% (!!) extra. Ik heb nu een rentevoet van 2.55% maar die zou dan stijgen tot 3.3%. Met de huidige lage tarieven is 3.3% gewoon waanzin vind ik. Maar ja, banken zijn geen liefdadigheidsinstellingen hé.
Dat in combinatie met de berichten in het nieuws dat de rentevoeten laag staan, waren voor mij het sein om een nieuwe bankenronde te starten.
Laatst gewijzigd door Makila op 18 april 2019, 21:59, 15 keer totaal gewijzigd.
Kredietbedrag: 295.000 euro
Quotiteit: > 90%
Mandaat: 195.000 euro
hypotheek: 100.000 euro
5/5/5 : 1,22%
VWDN: SSV + loondomiciliëring
Quotiteit: > 90%
Mandaat: 195.000 euro
hypotheek: 100.000 euro
5/5/5 : 1,22%
VWDN: SSV + loondomiciliëring