aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Voorstel van Belfius 19/11/2019
Waarde: €262000
Te lenen bedrag: 135 000
Rente voet (vast): 1,33%
verplichte SSV
Toen had ik niet getekend, was nog aan het twijfelen inzake welk pand. (hadden beiden zelfde prijs)
Via de hypotheek winkel gegaan, alle tarieven rond de 1,33% voor mijn geval.
Ik deed vandaag wat simulaties online, via de banken en kom steeds op rente tarieven van rond de 2%. (december 2019)
Moet je mij eens uitleggen hoe van in 1 maand van 1,33% naar 2% zijn gegaan
Is er een mogelijkheid dat dit gewoon komt omwille van de eindejaarsperiode en het feit dat alle banken reeds een overaanbod hebben gehad van hypothecaire leningen?
of zal het in januari 2020 nog erger worden?
En in welke mate kan je hiervan uit gaan, dat zo'n voorstellen iets betekenen.
Je ziet ook een duidelijke stijging als je hypothecaire leningen bekijkt van de laatste weken ipv laatste 6 maand.
Waarde: €262000
Te lenen bedrag: 135 000
Rente voet (vast): 1,33%
verplichte SSV
Toen had ik niet getekend, was nog aan het twijfelen inzake welk pand. (hadden beiden zelfde prijs)
Via de hypotheek winkel gegaan, alle tarieven rond de 1,33% voor mijn geval.
Ik deed vandaag wat simulaties online, via de banken en kom steeds op rente tarieven van rond de 2%. (december 2019)
Moet je mij eens uitleggen hoe van in 1 maand van 1,33% naar 2% zijn gegaan

Is er een mogelijkheid dat dit gewoon komt omwille van de eindejaarsperiode en het feit dat alle banken reeds een overaanbod hebben gehad van hypothecaire leningen?
of zal het in januari 2020 nog erger worden?
En in welke mate kan je hiervan uit gaan, dat zo'n voorstellen iets betekenen.
Je ziet ook een duidelijke stijging als je hypothecaire leningen bekijkt van de laatste weken ipv laatste 6 maand.
Gokje van mijnertwege:
Door de afschaffing van woonbonus zijn er laatste maanden veel mensen die nog vlug-vlug iets nieuws gekocht hebben en is er een duidelijke urgentie om die lening nog dit jaar erdoor te krijgen.
Hoe later op het jaar, hoe groter de druk op de bank om de lening nog dit jaar gefixt te krijgen en dus hoe zwakker de onderhandelingspositie. Het voordeel van de woonbonus weegt niet op tegen enkele procentpunten extra.
Door de afschaffing van woonbonus zijn er laatste maanden veel mensen die nog vlug-vlug iets nieuws gekocht hebben en is er een duidelijke urgentie om die lening nog dit jaar erdoor te krijgen.
Hoe later op het jaar, hoe groter de druk op de bank om de lening nog dit jaar gefixt te krijgen en dus hoe zwakker de onderhandelingspositie. Het voordeel van de woonbonus weegt niet op tegen enkele procentpunten extra.
dus maw: De banken hebben 'geen tijd' voor nieuwe leningen en hebben eigenlijk niet echt ene urgentie om nu nog een lening af te sluiten.
Kan je beter wachten tot in januari?
Het is niet dat mensen die nu nog lopen naar bank de woonbonus nog zullen ontvangen.
Ik vermoed dat de tijdslimiet echt op eind november lag (en dat is ook al geen zekerheid) ivm woonbonus.
Kan je beter wachten tot in januari?

Het is niet dat mensen die nu nog lopen naar bank de woonbonus nog zullen ontvangen.
Ik vermoed dat de tijdslimiet echt op eind november lag (en dat is ook al geen zekerheid) ivm woonbonus.
Bij een compleet dossier zou Argenta momenteel de woonbonus er nog door krijgen. Dat zou in ons geval een 17k euro 'voordeel' betekenen. Wel aan een intrestvoet van 2,00%. Mocht ik de lening krijgen aan 1,7% maar de woonbonus mislopen dan daalt de totale intrestkost met 9k. Maar de woonbonus van 17k ben ik dan wel kwijt.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dan spreek je toch al over vele procentpunten hoor.anonymous schreef: ↑16 december 2019, 07:47 Gokje van mijnertwege:
Lening bij KBC
Waarde: €152000
Te lenen bedrag: €100000
Rente voet (variabel 3/3/3): 0.65%
Periode: 10 jaar
Dat is met alle extra kortingen (schuldsalvoverzekering, kan je op voorhand afkopen voor €780,85). Ook het loon word nu bij kbc gestort en ik moet de brandverzekeing ook bij kbc afsluiten (nog te berekenen).
Buiten de notariskosten, die voor elke bank hetzelfde zullen zijn, worden er wel nog €500 dossierkosten aangerekend.
Dit is gewoon het tarief dat je krijgt als je alles online correct invult. Voor mensen die nog een lening zoeken zou ik zeker daar eens mee beginnen.
Persoonlijk heb niet verder onderhandeld omdat snelheid belangrijker was. Ik heb mijn huis via biddit gekocht op 19/12, KBC heeft mij op 24/12 gecontacteerd en de lening dezelfde dag goedgekeurd, alles naar notaris gestuurd en het geleende bedrag overgeschreven. Daar heb ik op 27/12 een afspraak voor de ondertekening, Nog net op tijd voor de woonbonus.
Ik ben heel tevreden, ik heb in het proces ook Belfius en Argenta gecontacteerd en die gaven al onmiddelijk aan dat een lening dit jaar nog afhandelen volstrekt onmogelijk was.
Waarde: €152000
Te lenen bedrag: €100000
Rente voet (variabel 3/3/3): 0.65%
Periode: 10 jaar
Dat is met alle extra kortingen (schuldsalvoverzekering, kan je op voorhand afkopen voor €780,85). Ook het loon word nu bij kbc gestort en ik moet de brandverzekeing ook bij kbc afsluiten (nog te berekenen).
Buiten de notariskosten, die voor elke bank hetzelfde zullen zijn, worden er wel nog €500 dossierkosten aangerekend.
Dit is gewoon het tarief dat je krijgt als je alles online correct invult. Voor mensen die nog een lening zoeken zou ik zeker daar eens mee beginnen.
Persoonlijk heb niet verder onderhandeld omdat snelheid belangrijker was. Ik heb mijn huis via biddit gekocht op 19/12, KBC heeft mij op 24/12 gecontacteerd en de lening dezelfde dag goedgekeurd, alles naar notaris gestuurd en het geleende bedrag overgeschreven. Daar heb ik op 27/12 een afspraak voor de ondertekening, Nog net op tijd voor de woonbonus.
Ik ben heel tevreden, ik heb in het proces ook Belfius en Argenta gecontacteerd en die gaven al onmiddelijk aan dat een lening dit jaar nog afhandelen volstrekt onmogelijk was.
Laatst gewijzigd door karelve op 26 december 2019, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
TIP: Vraag eerst bij je KBC kantoor een offerte, en ga dan eens langs een aparte KBC verzekeringsagent.
Daar kan je soms al wel eens een gunstiger tarief krijgen. En voor de voorwaarde van je lening speelt het geen rol of je het nu in het kantoor neemt of bij die agent.
Nog snel een lening afgesloten bij KBC. 20jaar aan 1,4pct. Kon beter, maar is thuis bank en ja gaat om kleiner bedrag. Is eigenlijk een lening om de woonbonus nog 20 jaar te hebben.
Geen wonder dat het systeem ten onder gaat aan zijn eigen succes. De mensen bleven bijlen voor het fiscaal voordeel. Ook ik. Logisch, maar uiteraard iets houdbaar op langere termijn, mede door het legale profitariaat.
Geen wonder dat het systeem ten onder gaat aan zijn eigen succes. De mensen bleven bijlen voor het fiscaal voordeel. Ook ik. Logisch, maar uiteraard iets houdbaar op langere termijn, mede door het legale profitariaat.
Bedankt voor de tip. Volgens de voorwaarden heb ik nog 30 dagen om die verzekeringen te regelen. Ik ben er op voorbereid dat ze wel iets meer dan de marktprijs gingen vragen voor de brandverzekering, maar misschien kan je dat zo wel omzeilen.anonymous schreef: ↑26 december 2019, 16:25TIP: Vraag eerst bij je KBC kantoor een offerte, en ga dan eens langs een aparte KBC verzekeringsagent.
Daar kan je soms al wel eens een gunstiger tarief krijgen. En voor de voorwaarde van je lening speelt het geen rol of je het nu in het kantoor neemt of bij die agent.
Allereerst mijn beste wensen voor iedereen in dit nieuwe jaar!
Voor een herfinanciering van onze huidige lening van 20 jaar vast aan 3,25% (SSV, brand, familiale, loondomicilie) met nog 12 jaren te gaan, twijfel ik tussen hetvolgende:
Bij Fintro (thuisbank)
12 jaar vast aan 1,65%
SSV, Brand, Familiale, Loondomicilie + Pensioensparen + Sparen op hun spaarrekening
Dossierkosten 250 Euro
Wederbelegging 1300 Euro
Bij Elantis
12 jaar vast aan 1,55%
Behouden van huidige SSV (hier zou ik niets voor moeten doen, de erfgenaam wordt automatisch de nieuwe begustigde ipv Fintro)
Vrijheid van brandverzekering
Loondomicilie zichtrekening Belfius
Dossierkost 500 Euro
Wederbelegging 1300 Euro
Hyp. inschrijving 4900 Euro
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen.
Voor een herfinanciering van onze huidige lening van 20 jaar vast aan 3,25% (SSV, brand, familiale, loondomicilie) met nog 12 jaren te gaan, twijfel ik tussen hetvolgende:
Bij Fintro (thuisbank)
12 jaar vast aan 1,65%
SSV, Brand, Familiale, Loondomicilie + Pensioensparen + Sparen op hun spaarrekening
Dossierkosten 250 Euro
Wederbelegging 1300 Euro
Bij Elantis
12 jaar vast aan 1,55%
Behouden van huidige SSV (hier zou ik niets voor moeten doen, de erfgenaam wordt automatisch de nieuwe begustigde ipv Fintro)
Vrijheid van brandverzekering
Loondomicilie zichtrekening Belfius
Dossierkost 500 Euro
Wederbelegging 1300 Euro
Hyp. inschrijving 4900 Euro
Alvast bedankt voor jullie bedenkingen.
Wat bedoelt Fintro met sparen en pensioensparen op hun rekening? Zijn er bepaalde voorwaarden aan vastgelegd? Zou je lening stijgen indien je niet minimaal X € aan pensioensparen/sparen doet? Hoe hebben ze het exact verwoord? Doe je nu al ergens aan pensioensparen?
Hoeveel betaal je nu voor je verzekeringen bij Fintro? (brand etc.) Heb je al eens een vergelijkende offerte gevraagd om te zien hoeveel je op je verzekeringen zou kunnen besparen?
Het verschill tussen 1,65% of 1,55% is verwaarloosbaar tenzij je een erg dure woning gekocht zou hebben. Het zal er dus vooral van afhangen of die extra voorwaarden van Fintro niet te duur uitvallen.
Hoeveel betaal je nu voor je verzekeringen bij Fintro? (brand etc.) Heb je al eens een vergelijkende offerte gevraagd om te zien hoeveel je op je verzekeringen zou kunnen besparen?
Het verschill tussen 1,65% of 1,55% is verwaarloosbaar tenzij je een erg dure woning gekocht zou hebben. Het zal er dus vooral van afhangen of die extra voorwaarden van Fintro niet te duur uitvallen.
Bedankt voor de reactie, NS2SN.
Pensioensparen doe ik nu bij Argenta. En ik heb een spaarrekening bij Rabo. Bij Fintro geven ze bijna geen uitleg en zijn ze heel vaag over de voorwaarden. Toen ik hem vroeg wat een minimum aan sparen hij bedoelt, zei hij dat hij exact weet wat ik op dit moment overschrijf naar Rabo?!
Volgens mij zit het verschil in de hyp. inschrijving van 4900 Euro die ik bij Fintro niet moet betalen, maar dan hang ik wel met alles vast aan Fintro voor de volgende 12 jaren.
Pensioensparen doe ik nu bij Argenta. En ik heb een spaarrekening bij Rabo. Bij Fintro geven ze bijna geen uitleg en zijn ze heel vaag over de voorwaarden. Toen ik hem vroeg wat een minimum aan sparen hij bedoelt, zei hij dat hij exact weet wat ik op dit moment overschrijf naar Rabo?!
Volgens mij zit het verschil in de hyp. inschrijving van 4900 Euro die ik bij Fintro niet moet betalen, maar dan hang ik wel met alles vast aan Fintro voor de volgende 12 jaren.
Hallo iedereen. Interessant forum ! Ik heb net een appartement gekocht in Mechelen aan 220.000 euro. Ik zou 180.000 euro willen lenen, variabel 5/5/5 en looptijd 20 jaar. Welke rentevoet mag ik verwachten? Ik ben al bij Argenta en Belfius geweest, er wordt een rentevoet van respectievelijk 1.72 en 1.65 voorgesteld. Dit lijkt me hoog? Zeker voor een variabele... Alvast bedankt voor jullie input!
LiDo, hier al eens gekeken?
(heb jouw gegevens al ingevuld)
Vergelijk zeker alle formules en ga niet alleen af op wat een bank je voorstelt. Neem de tarieffiche erbij en bekijk de % zonder korting (je kent ongeveer de korting die je zelf krijgt door hiermee te vergelijken). Trek de gekregen korting af van andere variabele formules en geef ze in in de Spaargids simulator. Zo kan je een beeld krijgen of er niet andere formules interessanter zijn. Vergelijk vooral de totale intresten, want dat is je echte kost!
(heb jouw gegevens al ingevuld)
Vergelijk zeker alle formules en ga niet alleen af op wat een bank je voorstelt. Neem de tarieffiche erbij en bekijk de % zonder korting (je kent ongeveer de korting die je zelf krijgt door hiermee te vergelijken). Trek de gekregen korting af van andere variabele formules en geef ze in in de Spaargids simulator. Zo kan je een beeld krijgen of er niet andere formules interessanter zijn. Vergelijk vooral de totale intresten, want dat is je echte kost!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Bedankt voor je tips, ik ga die tool zeker gebruiken! En dus zeker ook letten op de totaal af te betalen intresten.
Het is de bedoeling het appartement op termijn te verkopen, na zo'n 5 à 7 jaar, dus ik wil zeker niet te veel intrest en zoveel mogelijk kapitaal afbetalen.
Ik zal hier posten welke formule het uiteindelijk is geworden!
Het is de bedoeling het appartement op termijn te verkopen, na zo'n 5 à 7 jaar, dus ik wil zeker niet te veel intrest en zoveel mogelijk kapitaal afbetalen.
Ik zal hier posten welke formule het uiteindelijk is geworden!