aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangeg
@ Taffy,
Bekijk je huidige lening eens in de context van je referte-index. Het kan zijn door (voorlopig) niets te doen, je volgend jaar nog een betere zaak doet (gesteld dat de rentes niet al te veel stijgen). Misschien kun je je lening opsplitsen: stukje herfinancieren naar 20 vast, ander stuk laten voor wat het is en speculeren op een lagere rente in 2015. Wat is het verschil tussen je huidige rente en je referte? Of aan welke referte heb je destijds geleend? Wanneer is de vervaldag?
Bekijk je huidige lening eens in de context van je referte-index. Het kan zijn door (voorlopig) niets te doen, je volgend jaar nog een betere zaak doet (gesteld dat de rentes niet al te veel stijgen). Misschien kun je je lening opsplitsen: stukje herfinancieren naar 20 vast, ander stuk laten voor wat het is en speculeren op een lagere rente in 2015. Wat is het verschil tussen je huidige rente en je referte? Of aan welke referte heb je destijds geleend? Wanneer is de vervaldag?
-
- Full Member
- Contacteer:
inderdaad, net zelfde reactie...
je referte index zal toch wel zeker 2% gedaald zijn.....( van 2,5 naar 0,5 nu), maar hangt van je maand van ontlenen af..
dus volgend jaar ga je ergens rond de 2% zitten met je interest, voor de volgende 5 jaar.... nier slecht
je referte index zal toch wel zeker 2% gedaald zijn.....( van 2,5 naar 0,5 nu), maar hangt van je maand van ontlenen af..
dus volgend jaar ga je ergens rond de 2% zitten met je interest, voor de volgende 5 jaar.... nier slecht
Ik had zo eens een lening 5/5/5 aan 3.9 bij een referte van 4.15! dus kwartje onder. Die lening later stopgezet wegens aankoop nieuw project aan lagere rente vast. Had ik toen die lening maar overgedragen, dan zat ik nu aan 0.25 of zo. Zo snel kan het allemaal gaan. Mensen met een variabele die willen herfinacieren moeten dit in het achterhoofd houden.
Kaaiman76 en Bartiebart, jullie hebben gelijk. Was ik even uit het oog verloren.
@ Kaaiman76
Heb zelf een 5/5/5 lopen aan 2,46% bij een toenmalige referentierentevoet van 3,47 %. Ik heb nooit begrepen waarom de bank zoiets heeft aangeboden.
Heb nog ongeveer 2 jaar te gaan vooraleer de eerste renteherziening eraan komt maar als die 5 jaarse referentierentevoet nog zo laag staat als vandaag namelijk 0.748 % dan betaal ik 0 % intrest.
Eigenlijk zou de bank mij zelfs intrest moeten betalen omdat de nieuwe intrest negatief zou worden 0.748 % - (3,47 % - 2,46%) = - 0,262 %
Weet iemand of dat mogelijk is : een negatieve intrest op een hypothecaire lening ? Bank betaalt dan intrest aan de klant ? Dat zou ik echt schitterend vinden
Heb zelf een 5/5/5 lopen aan 2,46% bij een toenmalige referentierentevoet van 3,47 %. Ik heb nooit begrepen waarom de bank zoiets heeft aangeboden.
Heb nog ongeveer 2 jaar te gaan vooraleer de eerste renteherziening eraan komt maar als die 5 jaarse referentierentevoet nog zo laag staat als vandaag namelijk 0.748 % dan betaal ik 0 % intrest.
Eigenlijk zou de bank mij zelfs intrest moeten betalen omdat de nieuwe intrest negatief zou worden 0.748 % - (3,47 % - 2,46%) = - 0,262 %
Weet iemand of dat mogelijk is : een negatieve intrest op een hypothecaire lening ? Bank betaalt dan intrest aan de klant ? Dat zou ik echt schitterend vinden

-
- Newbie
- Contacteer:
Pas aanvraag ingediend , dus nog niet aangegaan.
Maar we gaan een lening aangaan aan een rentevoet van 2,91% voor bedrag van 218.000 euro op 25 jaar aan 100% quotiteit
Maar we gaan een lening aangaan aan een rentevoet van 2,91% voor bedrag van 218.000 euro op 25 jaar aan 100% quotiteit
3 jaar terug lening aangegaan:
helft: 10 jaar vast - 2,8%
helft: 20 jaar vast - 3,3 %
Heeft het zin om bij de banken langs te gaan voor een herfinanciering?
helft: 10 jaar vast - 2,8%
helft: 20 jaar vast - 3,3 %
Heeft het zin om bij de banken langs te gaan voor een herfinanciering?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wij willen nu herzien (lening aug 2011)
tot nu toe crelan beste. 2.41 op 15 j vast (ben bezig sinds eind mei 2014 en tot nu toe enkel dalingen, dus nog even wachten en de andere bank (fintro) nog wat uitspelen tegen elkaar) PS eigen bank Belfius maar nog geen tarief gekregen (we wachten al sinds half juli op een voorstel van hen dus ze zijn zeer klantvriendelijk voor hun eigen klanten;)
Hangt natuurlijk af van hoeveel kapitaal je nog moet betalen
Met een beetje rekenwerk en de simulaties hier op de site kan je snel zelf berekenen of het voordelig is. Vooral de lening op 20 jaar inkorten zal je wat opbrengen denk ik.
tot nu toe crelan beste. 2.41 op 15 j vast (ben bezig sinds eind mei 2014 en tot nu toe enkel dalingen, dus nog even wachten en de andere bank (fintro) nog wat uitspelen tegen elkaar) PS eigen bank Belfius maar nog geen tarief gekregen (we wachten al sinds half juli op een voorstel van hen dus ze zijn zeer klantvriendelijk voor hun eigen klanten;)
Met een beetje rekenwerk en de simulaties hier op de site kan je snel zelf berekenen of het voordelig is. Vooral de lening op 20 jaar inkorten zal je wat opbrengen denk ik.
Heb naar crelan een mail gestuurd. Zullen zien of ze iets willen bieden.WerkendeMama schreef:Wij willen nu herzien (lening aug 2011)
Drie jaar terug konden ze niet onder dexia en KBC gaan.
Bij welke instelling heb je dit voorstel gekregen? Eerste voorstel KBC was 2.9% op 15jaar (3% op 20 jaar en 3,3% op 25 jaar). Dat lijkt me de dag van vandaag echt wel te veel, maar ja ze gingen kijken of ze een afwijking konden aanvragen, blabla :pmelisandro schreef:Pas aanvraag ingediend , dus nog niet aangegaan.
Cowboy_Bebop schreef:Van de kosten laten ze niets vallen. Dit is € 920,23 + € 290.anonymous schreef: Je zal bij je huidige bank nooit hetzelfde percentage krijgen als bij andere banken.
Als je overstapt naar een andere bank, zit je met notariskosten voor schrapping, nieuwe inschrijving van je hypotheek en lening.
Je hudige bank weet dit ook, en zal er dus rekening mee houden in het aangeboden percentage.
In het aanbod van Belfius, hoe zit het daar met de dossierkosten en wederbeleggingsvergoeding? Rekenen ze daar iets van aan, of laten ze dat vallen?
Inderdaad, andere banken zitten met een handicap van +- 3177 euro omwille van de notariskosten.
In mijn situatie betekent dit dat een andere bank pas vanaf 2,5% rente voordeliger begint te worden (en pas vanaf 2,2% significant voordeliger). Daarmee dat ik mij afvraag of zo'n lage rentes realistisch zijn om te verwachten bij andere banken.
Wat als men enkel van kantoorhouder verandert?
Moet men dan ook notariskosten betalen ook al blijft men binnen dezelfde bank?
-
- Full Member
- Contacteer:
Herziening bij KBC
21 jaar vast 2.68% 95000 hypotheek
15 jaar vast 2.48% 40000 mandaat
15 jaar 3/3/3 1.66% (eventueel alternatief voor de vaste)
Nog bezig met onderhandelen.
Fortis (thuisbank) wil me iets aanbieden dat meer zal kosten op termijn... (zucht)
21 jaar vast 2.68% 95000 hypotheek
15 jaar vast 2.48% 40000 mandaat
15 jaar 3/3/3 1.66% (eventueel alternatief voor de vaste)
Nog bezig met onderhandelen.
Fortis (thuisbank) wil me iets aanbieden dat meer zal kosten op termijn... (zucht)
Heb 4 jaar geleden lening aangegaan van 190000EUR op 20 jaar vast aan 3,425%
Herzieningsvoorstel zopas gevraagd aan huisbank. Dit was het antwoord:
uitstaande schuld incl wederbeleggingsvergoeding = 87.743,52 (wederbeleggingsvergoeding van 3m intrest 732,27€), resterende looptijd 193m of 16j en 1m
87743,52€ op 16j en 1m à 2,66% 5-jaarlijks variabel resulteert in een maandlast van 557,95 €, op vandaag betaal je 583,72€
uitstaande schuld incl wederbeleggingsvergoeding = 78969,06 €, resterende looptijd 193m,
78969,06€ op 16j1m à 2,66% resulteert in een maandlast van 502,15€, terwijl je nu 525,35€ betaalt
Je zit dus met een herfinancieringsvoordeel van 25,77+23,20=48,97 * 193 = +- 9500 €
Ik heb hier bewust gekozen voor een vijfjaarlijkse herzienbare rente. De korttermijnrente zal zowieso nog geruime tijd extreem laag blijven waardoor dit mijnsinziens een perfecte afweging is, vaste rente is ook een mogelijkheid maar binnen onze bank heeft dit geen zin gezien je destijds een zéér scherpe rentevoet hebt gekregen en bij een herfinanciering dit niet even scherp kan voor de redenen die ik eerder opsomde …
Ga ik in op het voorstel van mijn huisbank? Wie heeft tips en suggesties aub?
Herzieningsvoorstel zopas gevraagd aan huisbank. Dit was het antwoord:
uitstaande schuld incl wederbeleggingsvergoeding = 87.743,52 (wederbeleggingsvergoeding van 3m intrest 732,27€), resterende looptijd 193m of 16j en 1m
87743,52€ op 16j en 1m à 2,66% 5-jaarlijks variabel resulteert in een maandlast van 557,95 €, op vandaag betaal je 583,72€
uitstaande schuld incl wederbeleggingsvergoeding = 78969,06 €, resterende looptijd 193m,
78969,06€ op 16j1m à 2,66% resulteert in een maandlast van 502,15€, terwijl je nu 525,35€ betaalt
Je zit dus met een herfinancieringsvoordeel van 25,77+23,20=48,97 * 193 = +- 9500 €
Ik heb hier bewust gekozen voor een vijfjaarlijkse herzienbare rente. De korttermijnrente zal zowieso nog geruime tijd extreem laag blijven waardoor dit mijnsinziens een perfecte afweging is, vaste rente is ook een mogelijkheid maar binnen onze bank heeft dit geen zin gezien je destijds een zéér scherpe rentevoet hebt gekregen en bij een herfinanciering dit niet even scherp kan voor de redenen die ik eerder opsomde …
Ga ik in op het voorstel van mijn huisbank? Wie heeft tips en suggesties aub?
Laatst gewijzigd door cardang op 19 augustus 2014, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik overweeg ook om mijn leningen te herzien:
- Kan je een groene lening herzien? Gezien de reeds lagere interest t.o.v. een gewone hypothecaire lening
- Daarnaast nog zowel een hypothecair mandaat (om notariskosten te beperken) als een hypothecaire inschrijving (belastingvoordeel). Kunnen die ook allebei herzien worden? Ik ga eerst eens proberen bij mijn huidige bank, daar moet je geen notariskosten betalen bij de herziening voor zover ik begrijp.
- Wat is bij herziening het interessantste? Verkorten in tijd of kleinere maandelijkse aflossingen? Ik gok op het eerste, aangezien de woonbonus dan nog optimaal gebruikt wordt en door de verkorting in tijd de interest sowieso verlaagt (vermoed ik althans?)
ben ook aan rondgaan voor ons woonkrediet te herzien,
groene lening 20 j, 26692,21 euro aan 2,46 % vast,
lening 25 j, 140184,26 euro aan 4,09 % vast,
in 2011 aangegaan bij kbc.
nu al bij een bank geweest belfius
incl alle kosten zouden we deze 2 leningen samen voegen en uitkomen op 153800 euro,
20j vast aan 3.045%, dit zou toch al een besparing opleveren van zo'n 14.600euro op het einde van de rit!!
wat denken jullie hiervan?
als ik op deze site kijk moet dat toch veel beter kunnen ??
alvast bedankt!
groene lening 20 j, 26692,21 euro aan 2,46 % vast,
lening 25 j, 140184,26 euro aan 4,09 % vast,
in 2011 aangegaan bij kbc.
nu al bij een bank geweest belfius
incl alle kosten zouden we deze 2 leningen samen voegen en uitkomen op 153800 euro,
20j vast aan 3.045%, dit zou toch al een besparing opleveren van zo'n 14.600euro op het einde van de rit!!
wat denken jullie hiervan?
als ik op deze site kijk moet dat toch veel beter kunnen ??
alvast bedankt!