aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangeg
Waw, dan zit je alvast nog 5 jaar 'ideaal' qua belastingsaftrek 
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Enkele dagen geleden gaan tekenen bij ING. Geherfinanciert op 20 jaar vast aan 2.05 % voor 128 696 EUR (Q<70%). Jammer genoeg een externe herfinanciering dus bijkomende kosten... Maar ik kom van een lening van 3.70% bij BNP die loopt sinds juli vorig jaar, dus niet te klagen, mooie besparing van 111 euro per maand (wel ± 1.5 a 2 jaar langer af betalen maar dat interesseert mij niet echt bekeken t.o.v. de totale besparing), bibi content! 
Als je nu pas (in 2015) een herfinanciering zou onderhandelen bij een bank, zou uw oude woonbonus dan nog geldig blijven?
Of moest de herfinanciering voor Nieuwjaar gebeuren?
Of moest de herfinanciering voor Nieuwjaar gebeuren?
-
anonymous
Bij een zuivere herfinanciering blijft alle fiscaliteit hetzelfde! Je lening behoudt dezelfde startdatum etc.
Het verhaal verandert natuurlijk als je extra kapitaal gaat bijlenen ofdergelijke
Het verhaal verandert natuurlijk als je extra kapitaal gaat bijlenen ofdergelijke
ook al is die herfinanciering bij een andere bank?
EDIt: wat is zo rentevoet voor 10jaar vast, is 1,6% haalbaar?
EDIt: wat is zo rentevoet voor 10jaar vast, is 1,6% haalbaar?
@ Wezzle
Je blijft je woonbonus behouden, ook al ga je voor een herfinanciering bij een andere bank.
Het enige dat je moet kunnen voorleggen is je " basisattest hypothecaire lening ", dit papier heb je gekregen het 1 ste jaar nadat je je lening hebt afgesloten.
Bij het invullen of laten invullen van je belastingen heb je dit nodig gehad voor een deel van je lening te kunnen inbrengen.
Dit papier heeft de bank/notaris nodig en dan blijft je woonbonus gewoon verder lopen.
Je blijft je woonbonus behouden, ook al ga je voor een herfinanciering bij een andere bank.
Het enige dat je moet kunnen voorleggen is je " basisattest hypothecaire lening ", dit papier heb je gekregen het 1 ste jaar nadat je je lening hebt afgesloten.
Bij het invullen of laten invullen van je belastingen heb je dit nodig gehad voor een deel van je lening te kunnen inbrengen.
Dit papier heeft de bank/notaris nodig en dan blijft je woonbonus gewoon verder lopen.
Stel nu dat je een huis hebt dat je wil verkopen waarvan de lening nog loopt,kan je dan die lening overzetten om een nieuwe woning te kopen en daardoor dus te blijven profiteren van de oude woonbonus??
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Dries,
een ander huis, hypotheekruil dus, ik vrees ervoor, maar weet het nu ook niet zeker.. Het zou me niet logisch lijken, ik zou het gewoon zelf aan een notaris gaan vragen.. Vragen kost daar geen geld (al de rest wel helaas)
een ander huis, hypotheekruil dus, ik vrees ervoor, maar weet het nu ook niet zeker.. Het zou me niet logisch lijken, ik zou het gewoon zelf aan een notaris gaan vragen.. Vragen kost daar geen geld (al de rest wel helaas)
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Een paar maand geleden mijn hypothecaire lening bij Banca Monte Paschi Belgio laten herzien
Had een 4.15% op 30 jaar voor 255k Euro
Heb nu een 3.10% op 20 jaar voor 230k Euro
Een goede daling, maar we hebben het slecht aangepakt (jongerenfout). Hadden 2.65% bij Crelan voor de herziening, maar door de extra notariskosten had BMPB genoeg aan 3.10% om ons te houden. We hebben dat document laten zien VOOR BMPB onze lening herzag. Heb sterk het gevoel dat ze zich gewoon gelijk gezet hebben met de maandelijkse afbetaling bij Crelan om ons te houden als klant.
Had een 4.15% op 30 jaar voor 255k Euro
Heb nu een 3.10% op 20 jaar voor 230k Euro
Een goede daling, maar we hebben het slecht aangepakt (jongerenfout). Hadden 2.65% bij Crelan voor de herziening, maar door de extra notariskosten had BMPB genoeg aan 3.10% om ons te houden. We hebben dat document laten zien VOOR BMPB onze lening herzag. Heb sterk het gevoel dat ze zich gewoon gelijk gezet hebben met de maandelijkse afbetaling bij Crelan om ons te houden als klant.
2,08%, vaste rentevoet op 20 jaar voor nieuwbouwproject en 1,58 voor een herfinanciering aan 1,58% op 10 jaar vaste rentevoet.
Bij Axa.
Bij Axa.
Beste heb nu voorstel voor herziening bij andere bank, 154000 kapitaal kleine 7000 € kosten en 17000€ renovatie. Dus 178000€ te lenen. Met quotiteit ongeveer 60 % . 2,44 op 20 jaar . Op 1 ontlener en enige voorwaarde loondomicilering...... Heb nu 5/5/5 3,91 op 25 jaar die in juli herzien word dan nog 20 jaar. Wat vinden jullie hiervan ? Is dit een goed tarief?? Alvast bedankt,
Is er iemand
? ik weet niet wat ik vandaag de dag mag verwachten qua rentevoet.
Lijkt me mooi. Het ligt in ieder geval in lijn met een aantal voorstellen die ik zelf heb gekregen (weliswaar met andere basisparameters). Overigens: is dat voorstel van ING?
-
bartiebart
- Full Member

- Contacteer:
hey je lening is dus aangegaan in juli 2010, toen referteindex E op ongeveer 2,3 stond, nu staat die op ongeveer 0,3 , dus gaat er bij de automatische 5jaarlijkse herziening beinnekort al 2 % af van je te betalen interest.....
moeilijke keuze nu, gaan voor iets hogere, maar vaste rentevoet, of eerst profiteren van die lagere, met groot risico dat ie binnen 5 jaar omhoog gaat...
dat is de keuze die je moet maken...
bye the way, heb het zelfde voor, zit met een 3/3/3 lening van 2010 die volgend jaar weer aangepast gaat worden...
deze risicovollere lagere interest blijven houden of mijn lening laten herfinancieren tegen een vaste rente voet en het zo vastklikken...
that is the question
en veel simuleren met die tools hier is moeilijk met die variabele rente..... t kan alle kanten uit afhankelijk van wat je als gem referteindex C pakt...
voorlopig hou ik lening nog aan, zie nog geen teken dat rente gaat stijgen hier... maar het kan rap gaan en dan heb ik de boot gemist natuurlijk.....
moeilijke keuze nu, gaan voor iets hogere, maar vaste rentevoet, of eerst profiteren van die lagere, met groot risico dat ie binnen 5 jaar omhoog gaat...
dat is de keuze die je moet maken...
bye the way, heb het zelfde voor, zit met een 3/3/3 lening van 2010 die volgend jaar weer aangepast gaat worden...
deze risicovollere lagere interest blijven houden of mijn lening laten herfinancieren tegen een vaste rente voet en het zo vastklikken...
that is the question
en veel simuleren met die tools hier is moeilijk met die variabele rente..... t kan alle kanten uit afhankelijk van wat je als gem referteindex C pakt...
voorlopig hou ik lening nog aan, zie nog geen teken dat rente gaat stijgen hier... maar het kan rap gaan en dan heb ik de boot gemist natuurlijk.....