aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangeg
In de veronderstelling dat er nog +/- 130.000 openstaat bij Crelan op nog een 12 jaar, zal je nog +/- 25.118 € aan intrest moeten terugbetalen.stefte schreef:hoi,
ik zou willen overgaan tot een herfinanciering van mijn lening,
in 2012 heb ik 3,06 % gekregen op 15 jaar vast voor een som van 150.000eur
Crelan is onze huisbankier maar ondanks aandringen willen ze geen goedkoper tarief voorstellen.
ik heb nu bij Fintro volgend voorstel op zak : het nog openstaand kapitaal zouden ze opsplitsen in een deel hypothecair krediet en een deel Mandaat: 80.000eur aan 1,91 % (hypothecair krediet )op 15 j vast en 50,000 eur aan 1,45% op 10 jaar vast .
dit op voorwaarde dat ik totaalklant word bij hen(brandverzek. + ssv +loondom.+spaartegoeden).
Is dit een aanvaardbaar voorstel of kan dit nog voordeliger ?
stefte
Fintro:
80.000 € op 15 jaar à 1,91%: +/- 11.960 € aan intrest
50.000 € op 10 jaar à 1,45%: +/- 3.717 € aan intrest
Reken daarbij een 3.500 € notariskosten (rekening houdend met verdeling hyp / mandaat), een wederbeleggingsvergoeding van
+/ 1.500 € en een 300 € dossierkosten.
Crelan: 25.118 €
Fintro: 20.977 €
Je zou je dus een +/- 4.141 € voordeel doen door over te stappen.
Dit is natuurlijk enkel voor het krediet. De kosten van de rekeningen / verzekeringen e.d. weet ik natuurlijk niet.
vreemd, bij mij heeft crelan dat wel gedaan.stefte schreef: Crelan is onze huisbankier maar ondanks aandringen willen ze geen goedkoper tarief voorstellen.
Het voorstel was niet fantastisch maar toch interessant door uitsparen notariskosten én herbeleggingsvergoeding.
Bovendien geen administratieve rompslomp: gewoon ~300€ betalen en nieuwe aflossingstabel ondertekenen.
Misschien verwachtte crelan niet da je naar de concurrentie zou stappen en nu je dat wel gedaan hebt schieten ze misschien wakker.
Het resterend openstaand saldo zal ook wel een verschil maken veronderstel ikzeverare schreef:vreemd, bij mij heeft crelan dat wel gedaan.stefte schreef: Crelan is onze huisbankier maar ondanks aandringen willen ze geen goedkoper tarief voorstellen.
Het voorstel was niet fantastisch maar toch interessant door uitsparen notariskosten én herbeleggingsvergoeding.
Bovendien geen administratieve rompslomp: gewoon ~300€ betalen en nieuwe aflossingstabel ondertekenen.
Misschien verwachtte crelan niet da je naar de concurrentie zou stappen en nu je dat wel gedaan hebt schieten ze misschien wakker.
bedankt reeds voor jullie input !
mijn huidige bankdirecteur van Crelan scheept me inderdaad af, zou het een oplossing zijn om een ander Crelan kantoor aan te spreken voor mijn herziening?Liefst blijf ik bij de huidige bank voor alle rompslomp te vermijden want de meeste banken waar ik al geweest ben vragen om totaalklant te worden in ruil voor een voordelig tarief .
mijn huidige bankdirecteur van Crelan scheept me inderdaad af, zou het een oplossing zijn om een ander Crelan kantoor aan te spreken voor mijn herziening?Liefst blijf ik bij de huidige bank voor alle rompslomp te vermijden want de meeste banken waar ik al geweest ben vragen om totaalklant te worden in ruil voor een voordelig tarief .
@stefte
Je kan maar proberen. Niet veranderen van bank bespaart een hoop kosten/zever.
Bij ons was ons vorige Belfius-kantoor ook gigantisch verschillend van ons huidige.
Je kan maar proberen. Niet veranderen van bank bespaart een hoop kosten/zever.
Bij ons was ons vorige Belfius-kantoor ook gigantisch verschillend van ons huidige.
-
- VIP member
- Contacteer:
Met andere voorstellen naar Crelan gaan. Zelfde situatie gehad hier. Eerst weigerde Crelan tot ik een ander voorstel toonde.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij ons wou crelan ook geen deftig voorstel doen, ondanks bijkomende lening en ze hebben ons serieus aan het lijntje gehouden.
Overgestapt naar Argenta en geen seconde spijt van gehad! Ik zou daar eens informeren!
Overgestapt naar Argenta en geen seconde spijt van gehad! Ik zou daar eens informeren!
Onze situatie:
We hebben momenteel een huis en zijn van plan een nieuw huis te kopen.
We zouden daarvoor een nieuwe lening aangaan en met de opbrengst van het oude huis de oude lening afbetalen.
De oude lening staat momenteel op 3,35% vast op 25 jaar (nog 22 jaar resterend)
Nu zijn we bij ING geweest en gaven ze 2 type leningen
20 jaar vast aan 2,5%
of
20 jaar variabel aan 1,3%
Wij dachten altijd een vaste te nemen omdat hij zo laag staat, maar doordat er in de wet staat dat een variabele rentevoet niet meer dan het dubbele mag stijgen (klopt dit?), lijkt ons dit ook wel interressant omdat dit maximum 2,6% kan worden.
Wat denken jullie?
In ieder geval willen we ook nog bij andere banken gaan om te horen wat deze kunnen doen.
We hebben momenteel een huis en zijn van plan een nieuw huis te kopen.
We zouden daarvoor een nieuwe lening aangaan en met de opbrengst van het oude huis de oude lening afbetalen.
De oude lening staat momenteel op 3,35% vast op 25 jaar (nog 22 jaar resterend)
Nu zijn we bij ING geweest en gaven ze 2 type leningen
20 jaar vast aan 2,5%
of
20 jaar variabel aan 1,3%
Wij dachten altijd een vaste te nemen omdat hij zo laag staat, maar doordat er in de wet staat dat een variabele rentevoet niet meer dan het dubbele mag stijgen (klopt dit?), lijkt ons dit ook wel interressant omdat dit maximum 2,6% kan worden.
Wat denken jullie?
In ieder geval willen we ook nog bij andere banken gaan om te horen wat deze kunnen doen.
Niemand??deebee7 schreef:Wil een wederopname doen voor verbouwingswerken:50 000 euro. Krijg van Belfius (eigen bank uiteraard) na enig aandringen 2.25% op 15 jaar (of 1.96 op 10 jaar). Dit is zonder schuldsaldo. De rentevoet met ssv was lager maar de kost haalde je er op 15 jaar toch niet uit tov 2.25% zonder ssv.
Was al bij immotheker langsgeweest maar die konden aan hun bodemrentevoet ook zonder ssv niet beter doen dan een nieuw hypothecair krediet à 2.23% in tweede rang. Maar dan nog eens notariskosten erbij. Dus geen optie.
Wat denken jullie van voorstel Belfius? Toch nog eens bij een ander kantoor van Belfius proberen? (of haalt dat weinig uit?)
-
- VIP member
- Contacteer:
1,96 op 10j wederopname (en geen notariskosten) is toch zo slecht niet? Ze weten ook dat als je elders gaat lenen met notariskosten t veel duurder zal zijn. Ik denk niet dat een ander Belfiuskantoor veel verschil zal maken.
Hoeveel denk je er nog af te krijgen elders? Of met wat ben je dan wel tevreden?
Aan 1,96% betaal je op 10j 5100eu intrest, 510eu/jaar
Aan bvb 1,60% betaal je op 10j 4140eu intrest, 414eu/jaar
Om t maar es in perspectief te plaatsen.
Hoeveel denk je er nog af te krijgen elders? Of met wat ben je dan wel tevreden?
Aan 1,96% betaal je op 10j 5100eu intrest, 510eu/jaar
Aan bvb 1,60% betaal je op 10j 4140eu intrest, 414eu/jaar
Om t maar es in perspectief te plaatsen.
We gaan op 15 jaar lenen en dan leek me de 2.25 nog wat aan de hoge kant. Maar je hebt gelijk, ik moet het ook in perspectief zien natuurlijk....zo'n groot verschil in intresten maakt het ook niet uit.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als t over maandlast gaat, bereken es wat je maandelijks betaalt als je 1000eu minder leent. Interessanter dan die paar procenten achter de komma
hoi forumleden,
zoals eerder gemeld zou ik willen overgaan tot een herfinanciering van mijn lening,
in 2012 heb ik bij CRElAN 3,06 % gekregen op 15 jaar vast voor een som van 150.000eur ,
de lening van 150.000eur was opgesplitst in 50% hypothecaire inschrijving en 50% hypothecaire volmacht.
nu zou ik willen herfinancieren tot het fiscal optimum voor een duurtijd van 15 j zodat ik extra kan genieren van hypothecaire aftrek en het resterende gedeelte + de herfinancieringskosten willen betalen met liquide middelen.
Er is een openstaand kapitaal van 127.000eur .
bij fintro willen ze 1,91 % geven voor 80.000 eur , bij CRELAN willen ze niet verder gaan dan een aanpassing naar 2,72% op 15 j.
mijn vragen;
-blijft de oude fiscaliteit behouden van 3.040 eur/persoon/jaar ?
ALs ik voor de hierziening naar 15j : bij Crelan blijf / als ik een andere bank opzoek?
-het voorstel dat Crelan doet , vind ik heel mager ; 2,72% voor een herziening naar 15j. wat vinden jullie hiervan ?
-het restende gedeelte waar ik geen hypothecaire aftrek van geniet, zou ik kunnen herfinancieren bij Fintro aan 1,44 %,
wat is jullie mening ; dit stuk afbetalen of verder ontlenen ?
bedankt reeds !
zoals eerder gemeld zou ik willen overgaan tot een herfinanciering van mijn lening,
in 2012 heb ik bij CRElAN 3,06 % gekregen op 15 jaar vast voor een som van 150.000eur ,
de lening van 150.000eur was opgesplitst in 50% hypothecaire inschrijving en 50% hypothecaire volmacht.
nu zou ik willen herfinancieren tot het fiscal optimum voor een duurtijd van 15 j zodat ik extra kan genieren van hypothecaire aftrek en het resterende gedeelte + de herfinancieringskosten willen betalen met liquide middelen.
Er is een openstaand kapitaal van 127.000eur .
bij fintro willen ze 1,91 % geven voor 80.000 eur , bij CRELAN willen ze niet verder gaan dan een aanpassing naar 2,72% op 15 j.
mijn vragen;
-blijft de oude fiscaliteit behouden van 3.040 eur/persoon/jaar ?
ALs ik voor de hierziening naar 15j : bij Crelan blijf / als ik een andere bank opzoek?
-het voorstel dat Crelan doet , vind ik heel mager ; 2,72% voor een herziening naar 15j. wat vinden jullie hiervan ?
-het restende gedeelte waar ik geen hypothecaire aftrek van geniet, zou ik kunnen herfinancieren bij Fintro aan 1,44 %,
wat is jullie mening ; dit stuk afbetalen of verder ontlenen ?
bedankt reeds !
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja, de oude woonbonus regeling blijft gelden. Originele akte telt. Ook als je naar andere bank gaat.
Met dien verstande enkel het bedrag dat nog openstaat.
http://www.wikifin.be/nl/6-blijft-de-wo ... n-behouden" onclick="window.open(this.href);return false;
Simuleer eens:
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou naar nog wat banken gaan en die onder crelans neus schuiven. Plooien ze niet: verkassen
Met dien verstande enkel het bedrag dat nog openstaat.
http://www.wikifin.be/nl/6-blijft-de-wo ... n-behouden" onclick="window.open(this.href);return false;
Simuleer eens:
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou naar nog wat banken gaan en die onder crelans neus schuiven. Plooien ze niet: verkassen
Aan 1,97% 20 jaar vast bij AXA.
Wel moet je minimum 70000€ aan spaartegoeden bij hen laten staan en de schuldsaldo en brandverzekering bij hen nemen.
Brandverzekering was maar 25euro/jaar duurder dan Actel, maar met betere voorwaarden in de polis.
Schuldsaldo kwam op enkele euro na op hetzelfde uit als de concurrentie.
Op een lening van 194000€ ga ik 40688€ intrest betalen.
Als je rekening houdt met de fiscale aftrekbaarheid en de inflatie, verdien je gewoon geld met te lenen.
Wat zal binnen 20 jaar nog kunnen kopen met 194000 € ??? Nog niemand die het weet.
Wel moet je minimum 70000€ aan spaartegoeden bij hen laten staan en de schuldsaldo en brandverzekering bij hen nemen.
Brandverzekering was maar 25euro/jaar duurder dan Actel, maar met betere voorwaarden in de polis.
Schuldsaldo kwam op enkele euro na op hetzelfde uit als de concurrentie.
Op een lening van 194000€ ga ik 40688€ intrest betalen.
Als je rekening houdt met de fiscale aftrekbaarheid en de inflatie, verdien je gewoon geld met te lenen.
Wat zal binnen 20 jaar nog kunnen kopen met 194000 € ??? Nog niemand die het weet.