Aandelenweging volgens leeftijd
TIP
Aandelenweging volgens leeftijd
Ik ben een zeer dynamische (voornamelijk ETF) belegger van 38 jaar. Ik leg mezelf graag een aantal te volgen regels op waarvan ik niet afwijk. Momenteel volg ik voor mijn asset allocaties de Morningstar X-Ray benchmark 'Mixfondsen EUR offensief', toch vind ik voor mijn leeftijd de aandelenweging (73%) aan de hoge kant.
Ik denk eraan om mijn aandelenweging aan te passen aan mijn leeftijd.
- 38 jaar -> 62% aandelen
- 39 jaar -> 61% aandelen
- 40 jaar -> 60% aandelen
Zijn er nog die dit doen? Bedenkingen?
Ik denk eraan om mijn aandelenweging aan te passen aan mijn leeftijd.
- 38 jaar -> 62% aandelen
- 39 jaar -> 61% aandelen
- 40 jaar -> 60% aandelen
Zijn er nog die dit doen? Bedenkingen?
Re: Aandelenweging volgens leeftijd
Het is belangrijk dat je belegd volgens je risicoprofiel gebaseerd op het risico dat je kan, moet en wil nemen. Dit is heel persoonlijk.
Je risicoprofiel zal veranderen over de jaren heen.
Leeftijd in bonds is een van de vuist regels, soms ook leeftijd -10 of leeftijd-20.
Zie ook: https://bogleheads.org/wiki/Risk_tolerance
Je risicoprofiel zal veranderen over de jaren heen.
Leeftijd in bonds is een van de vuist regels, soms ook leeftijd -10 of leeftijd-20.
Zie ook: https://bogleheads.org/wiki/Risk_tolerance
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat is inderdaad een veelgebruikte regel.
Ik denk dat het beter is je eigen risicoprofiel te bepalen (hoeveel heb ik maandelijks nodig, kan ik maandelijks extra beleggen, hoeveel noodfonds heb ik nodig, wanneer ga ik met pensioen, wat heb ik dan nodig, wordt er een pensioenkapitaal uitgekeerd owv groepsverzekering, etc.).
Aan de hand van dit soort vragen kan je dan je risicoweging aanpassen.
Ik denk dat het beter is je eigen risicoprofiel te bepalen (hoeveel heb ik maandelijks nodig, kan ik maandelijks extra beleggen, hoeveel noodfonds heb ik nodig, wanneer ga ik met pensioen, wat heb ik dan nodig, wordt er een pensioenkapitaal uitgekeerd owv groepsverzekering, etc.).
Aan de hand van dit soort vragen kan je dan je risicoweging aanpassen.
Nooit begrepen waarom een bejaarde zgn. niet (meer) in aandelen zou mogen beleggen (100 min leeftijd vuistregel). Omdat zijn beleggingshorizon korter wordt, alsof je op je sterfdag alles verkoopt om het mee te nemen?
Modern onderzoek wijst uit dat men zijn blootstelling aan aandelen inderdaad best terugschroeft in aanloop naar en in de eerste jaren van pensionering als hedge tegen Sequence of Returns Risk – in de periode dat volatiliteit een reëel risico vormt, MAAR daarna best opnieuw optrekt, om opbrengst op lange termijn te verzekeren.
The Portfolio Size Effect And Using A Bond Tent To Navigate The Retirement Danger Zone
Reducing Retirement Risk with a Rising Equity Glide-Path
Modern onderzoek wijst uit dat men zijn blootstelling aan aandelen inderdaad best terugschroeft in aanloop naar en in de eerste jaren van pensionering als hedge tegen Sequence of Returns Risk – in de periode dat volatiliteit een reëel risico vormt, MAAR daarna best opnieuw optrekt, om opbrengst op lange termijn te verzekeren.
The Portfolio Size Effect And Using A Bond Tent To Navigate The Retirement Danger Zone
Reducing Retirement Risk with a Rising Equity Glide-Path