Aangeven schuldsaldo verzekering
TIP
Aangeven schuldsaldo verzekering
In december 2019 hebben wij onze 1ste huis gekocht met een lening over 20 jaar.
De schuldsaldo verzekering ( +/-10.000) euro betaalden we ook in december in 1 keer.
De lening kan ik wss nog niet aangeven aan mijn belastingen nu maar wat met de schuldsaldo? Kan dit wel?
De schuldsaldo verzekering ( +/-10.000) euro betaalden we ook in december in 1 keer.
De lening kan ik wss nog niet aangeven aan mijn belastingen nu maar wat met de schuldsaldo? Kan dit wel?
Re: Aangeven schuldsaldo verzekering
OPGEPASTscelle schreef: ↑22 mei 2020, 12:17 In december 2019 hebben wij onze 1ste huis gekocht met een lening over 20 jaar.
De premie in uw aangifte inbrengen kan U financieel duur te staan komen bij overlijden van een van de partners..
U betaald 10.000 ssv premie, U brengt deze in mindering in uw aangifte, bij overlijden wordt er bv.100.000 euro uitgekeerd, U zal dan belast worden a' 50%, zijnde 50.000 euro...
Zodra u de premie vermeldt in uw aangifte, is de uitkering belastbaar.
De langstlevende wordt dan gedurende 10 à 13 jaar tegen het ‘normaal’ tarief (dus tot 50%) belast op een ‘omzettingsrente’ die berekend wordt op basis van een coëfficiënt die afhankelijk is van de leeftijd van de langstlevende (art. 169 WIB 92 en art. 73 KB/WIB 92) . Concreet zal u vanaf 65 jaar aan coëfficiënt 5 zitten en dus gedurende ‘maar’ 10 jaar belast worden, maar wel op een vrij hoge rente (de coëfficiënt stijgt nl. naarmate u ouder wordt).
Heeft u de betaalde premie nooit ingebracht in uw aangifte, dan wordt het uitgekeerde kapitaal niet belast!
Bekijk dus met uw bankier of uw boekhouder of het opportuun is om de premie voor uw SSV fiscaal in te brengen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou het altijd aangeven.
Voor twee personen gaat het toch snel over 1900 euro.
Jullie kiezen er al voor om het in 1 keer te betalen, dus nu is die grote som toch al een beetje lichter.
Je moet er wel rekening mee houden dat je erna inderdaad erop belast kunt worden. Het is een persoonlijke keuze, maar ik zou er ook niet te zwaar aan tillen.
Ik kan mij in mijn situatie wel precies herinneren dat ik dit al bij het afsluiten van het contract moest vermelden dat ik hier fiscaal gebruik van wou maken?
Jullie kiezen er al voor om het in 1 keer te betalen, dus nu is die grote som toch al een beetje lichter.
Je moet er wel rekening mee houden dat je erna inderdaad erop belast kunt worden. Het is een persoonlijke keuze, maar ik zou er ook niet te zwaar aan tillen.
Ik kan mij in mijn situatie wel precies herinneren dat ik dit al bij het afsluiten van het contract moest vermelden dat ik hier fiscaal gebruik van wou maken?
Dat is een persoonlijke keuze om je SSV in je aangifte in te brengen.. , maar 15 - 20 of 25 jaar is lang, er kan veel gebeuren in die tijd. Zelfs als je maar één keer je premie hebt ingebracht, kan je de fiscus verwachten bij een overlijden en uitbetaling van een kapitaal.guest0306 schreef: ↑25 mei 2020, 00:02 Ik zou het altijd aangeven.
Echt geruststellend zou ik het niet noemen, eerder " Het zwaard van Damocles " dat boven het hoofd hangt voor de overblijvende partner.
Echt verstandig vindt ik dit dus niet om een SSV in je angifte in te geven... ...
Je doet max een besparing van 1900 euro, maar bij overlijden betaald de partner wel 50% belasting op het uitgekeerd kapitaal.. Je sluit dus een ssv af om je partner niet in de mizerie te brengen bij een overlijden, maar je vergeet dat de fiscus dan wel efkes langs je deur passeert.. en het is juist dan dat je partner wel in de mizerie kan komen, en misschien het huis moet verkopen om die belasting te kunnen betalen.. Think twice...
Die 50% belastingen is iets wat veel in de volksmond gezegd wordt, maar dit klopt niet helemaal. Het kan dat het op 13 jaar in totaal voor 50% BELASTBAAR is, maar dan moet je al de "pech" hebben om op oude leeftijd je partner te verliezen. Als je jong aan je lening begonnen bent, staat er normaal niet zoveel meer open dan. Ik zou als TS een simulatie maken van hoeveel het me kost bij een sterfgeval om de vijf jaar bv. Vergeet ook niet dat de achterblijver 600 euro belastingsvoordeel krijgt per jaar door diezelfde woonbonus. In onderstaand voorbeeld komt dit ongeveer overeen met op die 1500 euro belastingen te betalen. Het kan zijn dat ik mis ben, maar ik heb in ons geval het zo berekend. De bank raadde het ook af, maar mijne uitleg had ze wel op papier geschreven om ooit uit te leggen aan andere klanten;pludo schreef: ↑25 mei 2020, 00:33Dat is een persoonlijke keuze om je SSV in je aangifte in te brengen.. , maar 15 - 20 of 25 jaar is lang, er kan veel gebeuren in die tijd. Zelfs als je maar één keer je premie hebt ingebracht, kan je de fiscus verwachten bij een overlijden en uitbetaling van een kapitaal.guest0306 schreef: ↑25 mei 2020, 00:02 Ik zou het altijd aangeven.
Echt geruststellend zou ik het niet noemen, eerder " Het zwaard van Damocles " dat boven het hoofd hangt voor de overblijvende partner.
Echt verstandig vindt ik dit dus niet om een SSV in je angifte in te geven... ...
Je doet max een besparing van 1900 euro, maar bij overlijden betaald de partner wel 50% belasting op het uitgekeerd kapitaal.. Je sluit dus een ssv af om je partner niet in de mizerie te brengen bij een overlijden, maar je vergeet dat de fiscus dan wel efkes langs je deur passeert.. en het is juist dan dat je partner wel in de mizerie kan komen, en misschien het huis moet verkopen om die belasting te kunnen betalen.. Think twice...
Hoe werkt de belasting van het kapitaal van de schuldsaldoverzekering?
1/ U hebt besloten om de premie van de schuldsaldoverzekering af te trekken van je inkomsten
Wanneer de verzekerde van een schuldsaldoverzekering overlijdt, zal men een kapitaal uitbetalen aan de begunstigde. In functie van de leeftijd van de begunstigde, zal gedurende een bepaalde duur een fictieve rente worden berekend. Deze rente moet de begunstigde dan bij zijn aangifte voegen en hij zal hierop worden belast.
Hierna de tabel met de leeftijd van de begunstigde, het percentage van de fictieve rente:
Leeftijd Fictieve rente
Minder dan 40 jaar 1%
41 - 45 jaar 1,5%
46 - 50 jaar 2%
51 - 55 jaar 2,5%
56 - 58 jaar 3%
59 - 60 jaar 3,5%
61 - 62 jaar 4%
63 - 64 jaar 4,5%
65 jaar en meer 5%
Een voorbeeld: de begunstigde ontvangt op 52 jarige leeftijd een kapitaal van 60000€ en betaalt hiermee de lening terug. Gedurende 13 jaar zal hij een bedrag moeten bijvoegen bij zijn inkomsten van 60000€ x 2,5% = 1500€. Dit bedrag zal zijn inkomsten verhogen. Op deze verhoging zal hij dus belastingen moeten betalen. De periode van 13 jaar is altijd van toepassing behalve wanneer de begunstigde 65 of ouder is ; dan wordt deze periode beperkt tot 10 jaar.
Dus je hebt eenmalig een belastingsvoordeel van € 1900.
Als je de SSV nodig hebt, dan moet je partner 13 jaar lang +/- € 750 (50% van 1500) betalen.
In totaal bijna € 10.000. Dat is dus ongeveer 1/6 van het kapitaal dat je SSV uitkeert.
Als er nog meer openstaand kapitaal is, is dat bedrag dus nog hoger.
Als je de SSV nodig hebt, dan moet je partner 13 jaar lang +/- € 750 (50% van 1500) betalen.
In totaal bijna € 10.000. Dat is dus ongeveer 1/6 van het kapitaal dat je SSV uitkeert.
Zou toch maar eens lezen wat er staat het belastbaar inkomen wordt verhoogd met 1500 € per jaar gedurende 13 j.anonymous schreef: ↑25 mei 2020, 07:56 Dus je hebt eenmalig een belastingsvoordeel van € 1900.
Is iets anders dan 10000 € betalen , hoe komt u daaraan.
Niet iedereen betaalt 50 % nog zo een fabel.
Ge moet hiervoor kijken naar de gemiddelde aanslag voet van het belasting jaar. dit is bij mezelf 30 % wat anders dan 50%
Estate Guru believer.
Als uw belastbaar inkomen stijgt met € 1500, betekent dat:platin schreef: ↑25 mei 2020, 08:48 Zou toch maar eens lezen wat er staat het belastbaar inkomen wordt verhoogd met 1500 € per jaar gedurende 13 j.
Ge moet hiervoor kijken naar de gemiddelde aanslag voet van het belasting jaar. dit is bij mezelf 30 % wat anders dan 50%
- Met een aanslagvoet van 50%, je € 750 meer belastingen betaalt. Als je dit dus 13 jaar lang hebt, komt dat op € 9750. Dus bijna €10.000
- Met een aanslagvoet van 30%, komt dit nog steeds op € 450, of gedurende 13jaar € 5850
Op voorwaarde dat je sterft tussen je 51 en 55 jaar. Als je later sterft loopt het kosten plaatje ferm op.anonymous schreef: ↑25 mei 2020, 10:29Als uw belastbaar inkomen stijgt met € 1500, betekent dat:platin schreef: ↑25 mei 2020, 08:48 Zou toch maar eens lezen wat er staat het belastbaar inkomen wordt verhoogd met 1500 € per jaar gedurende 13 j.
- Met een aanslagvoet van 50%, je € 750 meer belastingen betaalt. Als je dit dus 13 jaar lang hebt, komt dat op € 9750. Dus bijna €10.000
- Met een aanslagvoet van 30%, komt dit nog steeds op € 450, of gedurende 13jaar € 5850
Hoe ouder je koopt, hoe langer het " zwaard van Damocles " boven je hoofd blijft hangen.. als je SSV inbrengt..
Gedeeltelijk waar. Het percentage waarop je belast wordt, wordt hoger, maar de afbetalingen zijn toch dan altijd bijna rond?ludo schreef: ↑25 mei 2020, 10:51Op voorwaarde dat je sterft tussen je 51 en 55 jaar. Als je later sterft loopt het kosten plaatje ferm op.anonymous schreef: ↑25 mei 2020, 10:29
Als uw belastbaar inkomen stijgt met € 1500, betekent dat:
Hoe ouder je koopt, hoe langer het " zwaard van Damocles " boven je hoofd blijft hangen.. als je SSV inbrengt..
Als je partner nog ouder sterft is het bedrag dat vrijkomt dus ook gewoon veel langer lager.
Stel nog dat je 75000 euro krijgt van de schuldsaldo. Dat is gigantisch, want dat wilt zeggen dat, wanneer je voor 50 procent SVV hebt per hoofd, je nog voor 150000 euro open hebt staan. Dat is veel, bijna onmogelijk, op de leeftijd van 60, de leeftijd van het hoog percentage, waar je over spreekt.
Laten we er nog vanuit gaan:
75000 - 3% => 3000 euro extra inkomsten per jaar. Pak nog aan 50 procent (maximaal), dus minder te gaan werken wegens weduwepensioen of wat anders. => 1500 euro - 600 (belastingsvoordeel) = 900 euro. Dat is 75 euro per maand voor de helft van je lening niet meer te moeten betalen en een volledig vruchtgebruik of half huis te erven.
Dit is niet realistisch, want het openstaand saldo is veel te hoog. Eventueel met 100 procent SVV verzekering, maar dan valt ook alle hypotheekschuld weg en betaal je buiten die fictieve rente niets meer.
De enige die hier in de problemen door komen zijn mensen die doordat ze door alleen te vallen bijna al het volledige gezinsinkomen verliezen, problemen krijgen met andere schulden van betrokkene of mensen die ervoor al niet rond kwamen.
Het blijft natuurlijk iets persoonlijks, maar ik zou altijd voor het belastingsvoordeel gaan als je er iets mee kan doen. Mensen die pas gekocht hebben, kunnen er meestal wel wat mee.
Vergeet ook niet dat je het enkel moet inbrengen als je voor de rest nog geen kosten gemaakt hebt. Ik zou het nooit inbrengen om pakweg 100 euro te besparen en de korf te vullen. Als je echt nog niets hebt afgelost en dit het enige is, zou ik het persoonlijk wel doen.
Valt dus goed mee , het verwerven van een gratis woning.anonymous schreef: ↑25 mei 2020, 10:29Als uw belastbaar inkomen stijgt met € 1500, betekent dat:platin schreef: ↑25 mei 2020, 08:48 Zou toch maar eens lezen wat er staat het belastbaar inkomen wordt verhoogd met 1500 € per jaar gedurende 13 j.
Dit wordt blijkbaar in deze vergeten.
Wat veel erger is , maar niet belangrijk is dat met 1 inkomen van de man.
Er voor diegene die overblijft er geen vangnet meer is.
Dit dank zij de Nva. Weduwe pensioen bestaat niet meer of tot zekere leeftijd.
De overblijvende mag gaan werken om een inkomen te verkrijgen.
Lijkt me een veel groter probleem met kinderen (klein , studerend) dan die taks.
Als de Belg kan graaien is er geen probleem.
Als na het graaien er iets moet betaald worden is het kot te klein.
Estate Guru believer.
Ik kan de beperking wel verstaan.
Nu wordt in sommige gevallen het aantal gewerkte dagen zodanig geregeld dat ze zeker alles trekken van dat weduwenpensioen. Ook al is hun man ondertussen 30 jaar dood en kunnen ze vandaag ook perfect voltijds werken.
Een uitkering trekken is natuurlijk handig voor de betrokkene, maar de maatschappij moet dit wel ophoesten en was er voor de betrokkenen echt nood aan een levenslange uitkering?
Levenslang is voor discussie vatbaar , maar heden er van uit gaan dat iedereen geschikt is , een degelijke job vindt.TNTim schreef: ↑25 mei 2020, 15:20Ik kan de beperking wel verstaan.
Nu wordt in sommige gevallen het aantal gewerkte dagen zodanig geregeld dat ze zeker alles trekken van dat weduwenpensioen. Ook al is hun man ondertussen 30 jaar dood en kunnen ze vandaag ook perfect voltijds werken.
Een uitkering trekken is natuurlijk handig voor de betrokkene, maar de maatschappij moet dit wel ophoesten en was er voor de betrokkenen echt nood aan een levenslange uitkering?
is dat normaal .
Er zijn heden ten dage zoveel regeltjes , die met gemak omzeild worden om een of andere reden.
Het omzeilen is gewoon gevolg van Kafka aan regeltjes.
Een mooi vb van die Kafka 2 personen verliezen hun partner , huren beide een sociale woning.
Na verloop van tijd leren diezelfde 2 elkaar kennen.
Gaan samen wonen zit er niet in , waarom er is geen recht voorzien als relatie misloopt op een andere sociale woning.
Dus nu voor 2 woningen subsidie's.
Moest men recht voorzien 2 vliegen in een klap.
Hoogst waarschijnlijk geen subsidie meer (normale huur) gezien 2 inkomens , en een sociale woning die vrijkomt.(mooie besparing he)
En een besparing waar niemand last van heeft.
Een ander voordeel van zo een maatregel armoede bestrijding zonder dat het iets kost.
Bovenstaande is makkelijk op een forum te gooien , de wet aanpassen gaat niet zo eenvoudig zijn.
Zo kunnen sociale woningen op een simpele manier vrij komen.
Maar wat doet men heden in Vlaanderen het systeem van huur betalen aanpassen.
De weg van het makkelijke gebruiken.
En hopen dat er afhaken.
Estate Guru believer.