Aangifte eigen woning
TIP
Aangifte eigen woning
Hallo allemaal
Ik heb dit jaar mijn eerste en enige woning aangekocht (met bijhorende lening) en wil deze dan ook volgend jaar ingeven in mijn belastingaangifte. Om even na te gaan heb ik deze van dit jaar boven gehaald en kom ik volgende definitie tegen:
Als ik de belastingaangifte bekijk dan staat hierin dat een "eigen woning" is als ik er zelf in woon OF als dit niet gaat vanwege de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden.
Ik neem dus aan dat ik volgend jaar mijn mening mag ingeven hierin, maar hoe bewijs ik dat "de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden"? Er is immers geen aannemer, enkel wat facturen van een paar doe-het-zelf winkels (maar die grote spullen zijn al in juni / juli gekocht).
De verwachting is wel dat ik erin trekt begin volgend jaar, maar het kan ook uitlopen tot maart (en ik wil bij voorkeur geen meubels / bed verhuizen in een walm van stof gewoon voor de schijn).
Alvast bedankt
Ik heb dit jaar mijn eerste en enige woning aangekocht (met bijhorende lening) en wil deze dan ook volgend jaar ingeven in mijn belastingaangifte. Om even na te gaan heb ik deze van dit jaar boven gehaald en kom ik volgende definitie tegen:
Mijn vraag komt eigenlijk voort omdat er niemand in de woning woont. Voordat ik er zelf ga intrekken ben ik nog wat werken aan het uitvoeren (in tussentijd woon ik nog bij mijn ouders). De werken die er worden uitgevoerd doe ik volledig zelf.Rubriek I is bestemd voor de (niet in rubriek II, A vermelde) uitgaven voor de woning die op het tijdstip van de betaling uw ‘eigen woning’ was.
Onder ‘eigen woning’ wordt verstaan: de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker zelf
betrok of niet zelf betrok om één van de volgende redenen: beroepsredenen, redenen van sociale aard, wettelijke of contractuele belemmeringen waardoor u de woning onmogelijk zelf kon betrekken, of de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden waardoor u de woning niet zelf kon betrekken (zie ook de toelichting voor meer bijzonderheden).
Als ik de belastingaangifte bekijk dan staat hierin dat een "eigen woning" is als ik er zelf in woon OF als dit niet gaat vanwege de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden.
Ik neem dus aan dat ik volgend jaar mijn mening mag ingeven hierin, maar hoe bewijs ik dat "de stand van de bouw- of verbouwingswerkzaamheden"? Er is immers geen aannemer, enkel wat facturen van een paar doe-het-zelf winkels (maar die grote spullen zijn al in juni / juli gekocht).
De verwachting is wel dat ik erin trekt begin volgend jaar, maar het kan ook uitlopen tot maart (en ik wil bij voorkeur geen meubels / bed verhuizen in een walm van stof gewoon voor de schijn).
Alvast bedankt
Re: Aangifte eigen woning
Wij hebben ook anderhalf jaar verbouwd zonder in onze woning te wonen. In de belastingen heb ik dat ingegeven als onze enige woning. Er is nooit iemand komen vragen of we er echt in woonden. En wellicht heb je ook foto’s van de verbouwing. Daarmee kon ik alvast aantonen dat het huis verbouwd werd en wonen onmogelijk was. Daarnaast zijn er ook nog facturen waarmee je de aard van een renovatie kan aantonen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als de akte geschreven is dit jaar, dan heb je tot 31 dec 2020 om de woning zelf te betrekken, Als je er tegen 31/12/2020 inzit, dan mag je ingeven onder enige en eigen woning, zoniet is het federale lange termijnsparen voor inkomstenjaar 2020 (aanslagjaar 2021).
Als je dan bv voor 31/12/2021 de woning gaat betrekken, dan mag je voor inkomstenjaar 2021 (aanslag 2022) wel weer de woning ingeven onder eigen woning.
Je hebt sowieso een vorm van voordeel.
In principe geeft de overheid dus wat respijt, houd bewijsstukken bij, foto's, facturen, ...
Je zal daar wel nooit problemen mee hebben. Niet mee inzitten
Als je dan bv voor 31/12/2021 de woning gaat betrekken, dan mag je voor inkomstenjaar 2021 (aanslag 2022) wel weer de woning ingeven onder eigen woning.
Je hebt sowieso een vorm van voordeel.
In principe geeft de overheid dus wat respijt, houd bewijsstukken bij, foto's, facturen, ...
Je zal daar wel nooit problemen mee hebben. Niet mee inzitten
Ok thanks voor de info.