Aangifte personenbelasting: bouwgrond / SSV ?
TIP
Aangifte personenbelasting: bouwgrond / SSV ?
Beste forumleden,
Mijn partner en ikzelf hebben in november 2019 een bouwgrond gekocht; dient er hieromtrent iets opgenomen te worden in onze fiscale aangifte? (ik veronderstel van niet, aangezien er geen aftrek van toepassing is?)
Ook hebben wij voor de aankoop van deze bouwgrond onze SSV premie in éénmaal afgelost. Kan deze ook ingebracht worden voor fiscale recuperatie?
Alvast bedankt !
Mijn partner en ikzelf hebben in november 2019 een bouwgrond gekocht; dient er hieromtrent iets opgenomen te worden in onze fiscale aangifte? (ik veronderstel van niet, aangezien er geen aftrek van toepassing is?)
Ook hebben wij voor de aankoop van deze bouwgrond onze SSV premie in éénmaal afgelost. Kan deze ook ingebracht worden voor fiscale recuperatie?
Alvast bedankt !
Re: Aangifte personenbelasting: bouwgrond / SSV ?
Dat kan, maar er is een groot nadeel aan verbonden in geval je de SSV ooit nodig hebt. Bij overlijden wordt het uitgekeerde kapitaal namelijk belast aan 8% als je de SSV ingebracht hebt. Zeker iets om over na te denken alvorens je ze inbrengt.
Deze inbrenging telt mee in de korf van de woonbonus. Als je die al "vol" krijgt met aflossingen op je lening, dan heeft inbrengen geen zin meer. Gezien je lening van november dateert is dat waarschijnlijk niet het geval.
Voor leningen van na 1/1/2020 gaat dit hele verhaal hoe dan ook de vuilnisbak in, want de woonbonus is afgeschaft.
Eventueel kan je ook inbrengen in de korf van het pensioensparen of langetermijnsparen. Persoonlijk heb ik voor deze constructie gekozen.
https://www.tijd.be/netto/dossier/lezer ... 14943.html
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Neen, er moet niets worden aangegeven voor alleen een bouwgrond.
Heb een vraag i.v.m ingave lening 2 de huis.
Heb een eigen woning zonder hypotheek. Heb nu een 2de huis aangekocht met lening die is begonnen lopen in 2019 .
Het bedrag dat ik geleend heb is 120.000 .Het is ook verhuurd. Hoe moet ik het ingeven in mijn personen belastingen ?
Dank om mij te helpen
Heb een eigen woning zonder hypotheek. Heb nu een 2de huis aangekocht met lening die is begonnen lopen in 2019 .
Het bedrag dat ik geleend heb is 120.000 .Het is ook verhuurd. Hoe moet ik het ingeven in mijn personen belastingen ?
Dank om mij te helpen
Ik dacht dat het KI van de grond moet aangegeven worden in de vakken 1107/2107 verdeeld onder de partners volgens de aankoopakte vb. 50%/50%Lucid schreef: ↑21 mei 2020, 06:54 Beste forumleden,
Alvast bedankt !
Je doet me twijfelen.
Ik ging ervan uit dat deze bouwgrond bedoeld is voor een eerste woning.
En aangezien er voor de gezinswoning geen KI moet aangegeven worden, lijkt het mij logisch dat dit ook niet hoeft voor die bouwgrond (indien die niet verhuurd wordt).
Maar ik vind daar niets specifieks over terug in de belastinggids van TA, B&R.
Zolang het geen gezinswoning is moet je aangeven volgens mij. Je kan zeggen dat het voor de gezinswonng is en er uitijndelijk toch iets anders mee doen. Het KI van grond is eigenlijk toch zodanig laag dat het niet veel verschil maakt in de belastingen.Nefertari schreef: ↑22 mei 2020, 09:07Je doet me twijfelen.
Ik ging ervan uit dat deze bouwgrond bedoeld is voor een eerste woning.
En aangezien er voor de gezinswoning geen KI moet aangegeven worden, lijkt het mij logisch dat dit ook niet hoeft voor die bouwgrond (indien die niet verhuurd wordt).
Maar ik vind daar niets specifieks over terug in de belastinggids van TA, B&R.
Ik heb al jaren een onbebouwd stuk bouwgrond in eigendom.
Nog nooit iets voor aangegeven. En het is niet dat het bij de fiscus een onbekend gegeven is. Staat gewoon in je fiscaal dossier waar je net zoals tow vrij toegang tot hebt.
Nu ik erover nadenk. Een aanslag voor het KI van die bouwgrond krijg ik ook nooit.
Daar ik al op een ander stuk grond waarvan ik eigenaar ben woon kan de bouwgrond ook niet voorbestemd zijn voor de 'gezinswoning'.
Nog nooit iets voor aangegeven. En het is niet dat het bij de fiscus een onbekend gegeven is. Staat gewoon in je fiscaal dossier waar je net zoals tow vrij toegang tot hebt.
Nu ik erover nadenk. Een aanslag voor het KI van die bouwgrond krijg ik ook nooit.
Daar ik al op een ander stuk grond waarvan ik eigenaar ben woon kan de bouwgrond ook niet voorbestemd zijn voor de 'gezinswoning'.
Ik heb ook nooit KI moeten betalen voor de bouwgrond die ik ooit kocht.
Maar dat was veel jaren geleden en door sommige reacties die ik hierover lees, dacht ik dat de regels momenteel misschien veranderd zijn.
Die bouwgrond werd ooit aangekocht met de bedoeling om er effectief zelf op te bouwen (woonde toen nog in een huurappartement), maar na een aantal jaren heb ik de bouwgrond terug verkocht. Zowel aankoop als verkoop verliepen via notaris, dus moet dit wel bekend geweest zijn bij de fiscus.
heb je dit in volle eigendom, of enkel naakt? Bij volle eigendom krijg je automatisch een heffing OV, bij naakte eigendom is het de vruchtgebruiker die de OV betaalt.Jefdewit schreef: ↑22 mei 2020, 15:50 Ik heb al jaren een onbebouwd stuk bouwgrond in eigendom.
Zodra u de SSV premie vermeldt in uw aangifte, is de uitkering bij overlijden belastbaar'(50%)
Zou U duur te staan komen..
Zou U duur te staan komen..
Bedankt; deze bedenking maakte ik me inderdaad ook al.
Stel: ik breng mijn SSV-premie in in mijn aangifte, maar nadien wordt deze gedeeltelijk terugbetaald (o.a. door herfinanciering).
Dien ik dan deze terugbetaling ook op te nemen als 'inkomsten' in de aangifte van het desbetreffende jaar?
Het is geen vergoeding als loon of uit arbeid.. dat wel belastbaar is.Lucid schreef: ↑23 mei 2020, 11:19Bedankt; deze bedenking maakte ik me inderdaad ook al.
Stel: ik breng mijn SSV-premie in in mijn aangifte, maar nadien wordt deze gedeeltelijk terugbetaald (o.a. door herfinanciering).
Dien ik dan deze terugbetaling ook op te nemen als 'inkomsten' in de aangifte van het desbetreffende jaar?
Indien deze terugbetaling moet opgenomen in je aangifte zal je daarvan een fiscale fiche krijgen.
Of als de belasting erover zou vallen of weet van zou hebben," kunnen" ze een herberekening doen op de aangifte in het jaar waar je deze hebt ingebracht, of er is inmiddels verjaring ingetreden.
Waarschijnlijk dus nog steeds hetzelfde.Nefertari schreef: ↑23 mei 2020, 09:58 Ik heb ook nooit KI moeten betalen voor de bouwgrond die ik ooit kocht.
Maar dat was veel jaren geleden en door sommige reacties die ik hierover lees, dacht ik dat de regels momenteel misschien veranderd zijn.
Die bouwgrond werd ooit aangekocht met de bedoeling om er effectief zelf op te bouwen (woonde toen nog in een huurappartement), maar na een aantal jaren heb ik de bouwgrond terug verkocht. Zowel aankoop als verkoop verliepen via notaris, dus moet dit wel bekend geweest zijn bij de fiscus.
De bouwgrond grenst aan de tuin van het bebouwde stuk waar ik momenteel sta ingeschreven. Ik heb er ook een doorlopende tuin van gemaakt om zeker te zijn dat er nooit aangrenszende buren komen wonen. Even nagekeken en staat nog steeds in mijn fiscaal dossier als mijn eigendom.
Ze zijn niet snel bij de overheid maar de bouwgrond is al minstens 20 jaar in mijn bezit. Dan zou toch iemand zijn euro moeten gevallen zijn? Nu ja niet snel is misschien iets voorbarig. Bij de laatste verbouwing was de brief van de FODF-PD er al voor de verbouwing afgewerkt was.
De eerste elf jaar naakte eigendom en al minstens negen jaar volle eigendom.
De twee bouwgronden zijn op dezelfde datum simultaan van naakte naar volle eigendom overgegaan.
Van de bouwgrond waarop de gezinswoning staat krijg ik de laatste acht jaar idd automatisch de OV. Van de onbebouwde grond nooit iets ontvangen. Zeker niet onbekend bij de fiscus. Beide gronden staan in mijn fiscaal dossier. En voor de OV van het bewoonde stuk heb ik zelfs tot bij de gewestelijke directeur met succes beroep moeten aantekenen omdat ze me het eerste jaar in volle eigendom onrechtmatig OV hadden aangerekend.
Het dossier is dus al zeker niet stilletjes ergens in een kast onderuitgezakt.
Waarschijnlijk is er aan het onbebouwd stuk grond een zo lage forfaitaire waarde toegekend dat het niet de moeite is om OV aan te tekenen? Kan best zijn want is van bosgrond opgewaardeerd naar week-end bebouwing en vervolgens naar bouwgrond om tenslotte te eindigen in villagrond met minimale grenzende straatbreedte.
Ik ga er dan maar van uit dat als de waarde te laag is om OV op te heffen ik ook niks bij de personenbelasting aan te geven heb. Als het een andere vergetelheid is wacht ik wel af en gebaar van krommenaas.
Zal ze maar rustig verder laten slapen.