Aankoop 2e woning EN betrekken.
TIP
Aankoop 2e woning EN betrekken.
Geachte,
In september 2014 heb ik een woning aangekocht a.d.h.v. een lening waarbij ik geniet van fiscale voordeel, waaronder de woonbonus.
Wat gebeurt er nu met mijn fiscale voordelen, wanneer ik deze woning verhuur en terzelfdetijd een 2e woning met partner aankoop(in 2020) en deze 2e woning betrek.
Je kan veel terugvinden over aankoop 2e woning...maar deze dan verhuren.
mvg
Thomas
In september 2014 heb ik een woning aangekocht a.d.h.v. een lening waarbij ik geniet van fiscale voordeel, waaronder de woonbonus.
Wat gebeurt er nu met mijn fiscale voordelen, wanneer ik deze woning verhuur en terzelfdetijd een 2e woning met partner aankoop(in 2020) en deze 2e woning betrek.
Je kan veel terugvinden over aankoop 2e woning...maar deze dan verhuren.
mvg
Thomas
Re: Aankoop 2e woning EN betrekken.
Je lening van 2014 kan je dan inbrengen onder het federale stelsel:
1) Je kapitaalaflossingen geven recht op fiscaal voordeel via het federale lange termijnsparen.
jaarlijks kapitaal x (Grensbedrag 2014 +- 74000/aanvangsbedrag lening)
De maximale korf voor kapitaal is 2280 € (haal je meestal niet, tenzij je korte lening hebt)
voordeel = 30% op het ingegeven bedrag, dus max 30% x 2280€
2) Intrestaftrek, onbeperkte inbreng van betaalde intresten.
3) KI van de woning moet je inbrengen in je aangifte, daarop wordt je belast wegens het hebben van een onroerend goed dat wel of niet verhuurd wordt.
2) compenseert de belasting die je op 3) moet betalen.
Fiscaal voordeel:
je opbrengst uit kapitaal van 1) + totale belasting betaald in je aangifte op 3) (als je intresten voldoende zijn)
Op je nieuwe woning waar je naartoe zal verhuizen heb je geen voordeel meer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
JanPeeterss
- Jr. Member

- Contacteer:
1. Ben je je geïntegreerde woonbonus kwijt wanneer je later die woning verhuurt?
"Om te kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus, moet de woning waarvoor u de hypothecaire lening bent aangegaan, op het ogenblik van de uitgaven uw eigen woning zijn. De eigen woning is de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bezit en in principe zelf betrekt."
In bovenstaande quote is dat voor mij niet duidelijk of "het ogenblik van de uitgaven" gaat over de initiële aankoop of ieder jaar waarin je je lening effectief afbetaalt?
2. het enige niet vermelde nadeel hierboven is ook dat je op een tweede woning geen recht meer hebt op de verlaagde registratierechten. Dus opnieuw 10%.
"Om te kunnen genieten van de geïntegreerde woonbonus, moet de woning waarvoor u de hypothecaire lening bent aangegaan, op het ogenblik van de uitgaven uw eigen woning zijn. De eigen woning is de woning die u als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker bezit en in principe zelf betrekt."
In bovenstaande quote is dat voor mij niet duidelijk of "het ogenblik van de uitgaven" gaat over de initiële aankoop of ieder jaar waarin je je lening effectief afbetaalt?
2. het enige niet vermelde nadeel hierboven is ook dat je op een tweede woning geen recht meer hebt op de verlaagde registratierechten. Dus opnieuw 10%.
Die man heeft nooit geen geïntegreerde woonbonus gehad
Vlaams niveau helemaal niet meer van toepassing bij verhuring. Zoals ik in mijn vorige post schrijf ...
Hij vraagt alleen maar naar zijn fiscale voordelen, sowieso gaat hij bijkopen. Hij heeft idd 4% extra rr vanaf volgend jaar.