Aankoop appartement als investering
TIP
Re: Aankoop appartement als investering
Gewoon een idee: waarom geen klein huisje (rijhuis met koer, 2 a 3 slaapkamers) kopen om te verhuren? Dan is er van die gemeenschappelijke kosten geen sprake & ben je volledig eigen baas.
Hoe goed voorbereid ben je Nevis?
Ik zou eerst kijken wil ik iets kopen om te verhuren?
Wat zijn de voordelen wat de nadelen.
Indien je iets wil kopen, wat wil. Een studio die snel verhuurd en weinig risico of een woning, meer risico, hogere prijzen.
Als je dan weet dat je wil, kijken wat de mogelijkheden zijn. Lenen of niet. Wat zijn de voordelen, wat de nadelen.
Als je daar uit bent, proberen om alles te optimaliseren. Maar zolang je niets concreets weet kunnen we moeilijk advies geven...
Indien je iets wil kopen, wat wil. Een studio die snel verhuurd en weinig risico of een woning, meer risico, hogere prijzen.
Als je dan weet dat je wil, kijken wat de mogelijkheden zijn. Lenen of niet. Wat zijn de voordelen, wat de nadelen.
Als je daar uit bent, proberen om alles te optimaliseren. Maar zolang je niets concreets weet kunnen we moeilijk advies geven...
Ik wil gewoon investeren in een appartement om te verhuren,ipv centen op de bank te laten staan en te zien hoe ik 0,0 opbrengst heb op mijn kapitaalvoodoo schreef: ↑17 maart 2019, 18:09 Hoe goed voorbereid ben je Nevis?

Ik begijp daaruit dat u rendement wil halen op uw centen. Ik begrijp daar niet uit dat u iets zoeekt te kopen om te verhuren, dat is een gevolgtrekking die u zelf maakt vanwege schijnbaar enige mogelijke keuze?Nevis schreef: ↑17 maart 2019, 19:59Ik wil gewoon investeren in een appartement om te verhuren,ipv centen op de bank te laten staan en te zien hoe ik 0,0 opbrengst heb op mijn kapitaalvoodoo schreef: ↑17 maart 2019, 18:09 Hoe goed voorbereid ben je Nevis?
Als je daar uit bent, proberen om alles te optimaliseren. Maar zolang je niets concreets weet kunnen we moeilijk advies geven...![]()
Ik vat dat eerder op als dat u er zelf niet in gelooft, en dus beter naar alternatief zoekt voor uw probleem, namelijk hoe brengen mijn centen wat op.
Laat je niet misleiden door alle negatieve info.Nevis schreef: ↑17 maart 2019, 08:30 Goedemorgen,
Ik ben van plan een appartement te kopen als investering en heb hierbij enkele vraagjes.
Misschien kunnen jullie mij goede en wijze raad geven
1) ik heb persoonlijk genoeg financiële (vrije) middelen om dit te kopen.of zouden jullie “altijd” lenen? Hoe staat de fiscus hiertegenover?
2) de maandelijks kosten die horen bij dit appartement: momenteel staat dit op 90 eur per maand. Maar hier zit echt ALLES inbegrepen: van kuisen dak en goten , tot tuin, lift toe. Ik vind dit persoonlijk nogal veel zeker als ik moet gaan verhuren want hoe je het draait of keert: dit bepaald mee de totale huurprijs. Hoe lager de onkosten in mijn ogen des te meer huur blijft er over. Of zie ik dit verkeerd?
Alvast bedankt voor jullie input.
Als je zegt dat je nu de middelen hebt om te kopen zonde lening, dan zou ik een woning overwegen in nieuwbouw of heel recent ipv een appartement en hiervoor een stuk bijlenen.
Een woning biedt tal van voordelen tov van een appartement. Het grootste voordeel is dat je je eigen baas bent.
Meer lenen dan 78440 in 2019 heeft geen zin. Als je die 78440 kort zet op 10 jaar, dan kan je 1 het ki recupereren en 2 mogelijks nog winst maken op je krediet. Hiervoor heb je zoals ik zei een huis ipv appartement.
Dit klopt perfect wat je schrijft! Echter, ik zou 2 “stellingen” graag delen/opmerken:voodoo schreef: ↑17 maart 2019, 13:39 Tja bij ons is het 150 euro, maar daar zit verwarming in.
Ki geïndexeerd van 1.700 euro wil zeggen dat je op 1.700 x 1,4 = 2.400 ongeveer, extra belast wordt.
In hoogste schijf is dat ongeveer 1.250 euro. Dat zijn bijna 2 maanden huur.
De grondbelasting, reken nog maar eens op 1.000 euro, weer 1,5 maand huur.
Ik zou je toch aanraden om eens alles uit te rekenen.
1) rekening houdend met uw correcte berekening zal de investering in een appartement meer opbrengen dan de venten op de bank te laten staan. Ja toch?
2) wat met de toekomstige belastingen op de huurinkomsten? We weten allemaal dat het huidige belastingstelsel via het geïndexeerde KI x 40% binnen korte termijn(2 a 3 jaar) zal verdwijnen en plaats gemaakt wordt voor een belasting op de volledige huurinkomsten. Wat zal deze worden volgens jullie? Worden de totale som huurinkomsten van een jaar bijgeteld bij normale beroepsinkomsten en daarop een belasting geheven? Of worden de totale som huurinkomsten apart belast maar aan welk tarief?
Dank voor jullie meningen
Dat is de vraag van 1miljoen Nevis.
Ze gaan de huurinkomsten al jaren belasten, maar geraken er niet aan uit.
Ik kan u 7 mogelijkheden geven. Niemand zal het kunnen voorspellen. Zelfs politieke partijen spreken er hun niet over uit in hun propaganda.
België is nu eenmaal een fiscaal onzeker land. Niet enkel voor ondernemers.
Ik kan u 7 mogelijkheden geven. Niemand zal het kunnen voorspellen. Zelfs politieke partijen spreken er hun niet over uit in hun propaganda.
Ze kunnen toch niet bijvoorbeeld de totale huursom van 20000 eur huur (verdeeld over 2 panden weliswaar), toch niet aan 30 of 40 procent gaan belasten zeker?!voodoo schreef: ↑20 maart 2019, 22:54 Dat is de vraag van 1miljoen Nevis.
Alleen al die fiscale toekomstige ondzekerheid doet me nu enorm twijfelen om een 2de investering aan te gaan!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Amai....as ik dat hier allemaal lees
Heb ik al veel zin om mijnverhuurapt te verkopen ....

Heb ik al veel zin om mijnverhuurapt te verkopen ....

Je moet er nooit op rekenen dat ze dit gaan doen, daar mogen we partijen zoals groen en rood dankbaar voor zijn.Nevis schreef: ↑20 maart 2019, 22:42 2) wat met de toekomstige belastingen op de huurinkomsten? We weten allemaal dat het huidige belastingstelsel via het geïndexeerde KI x 40% binnen korte termijn(2 a 3 jaar) zal verdwijnen en plaats gemaakt wordt voor een belasting op de volledige huurinkomsten. Wat zal deze worden volgens jullie? Worden de totale som huurinkomsten van een jaar bijgeteld bij normale beroepsinkomsten en daarop een belasting geheven? Of worden de totale som huurinkomsten apart belast maar aan welk tarief?
Er is nu al een tekort aan huurwoningen. Waar gaan ze al die mannen plaatsen. Extra belastingen op huurinkomsten zijn nefast voor de huurmarkt en ook de immosector, daarnaast volgt dan weer de inkomsten op rr, één dominorijtje dat zo omvalt.
Wat ze eventueel wel kunnen doen is meer belasten op huurinkomsten, maar dan wel even voordelig bij sociale woningverhuur. Ik zie ze meer die kant op gaan.
Ik vermoed dat blauw ook niet meteen happig zal zijn het belasten van de totale huurinkomsten, of is het een vooroordeel als ik denk dat blauwen iets meer panden verhuren dan de gemiddelde kiezer ?Frederic schreef: ↑21 maart 2019, 07:24Je moet er nooit op rekenen dat ze dit gaan doen, daar mogen we partijen zoals groen en rood dankbaar voor zijn.Nevis schreef: ↑20 maart 2019, 22:42 2) wat met de toekomstige belastingen op de huurinkomsten? We weten allemaal dat het huidige belastingstelsel via het geïndexeerde KI x 40% binnen korte termijn(2 a 3 jaar) zal verdwijnen en plaats gemaakt wordt voor een belasting op de volledige huurinkomsten. Wat zal deze worden volgens jullie? Worden de totale som huurinkomsten van een jaar bijgeteld bij normale beroepsinkomsten en daarop een belasting geheven? Of worden de totale som huurinkomsten apart belast maar aan welk tarief?
Er is nu al een tekort aan huurwoningen. Waar gaan ze al die mannen plaatsen. Extra belastingen op huurinkomsten zijn nefast voor de huurmarkt en ook de immosector, daarnaast volgt dan weer de inkomsten op rr, één dominorijtje dat zo omvalt.
Wat ze eventueel wel kunnen doen is meer belasten op huurinkomsten, maar dan wel even voordelig bij sociale woningverhuur. Ik zie ze meer die kant op gaan.
1) Ik zou kiezen voor 80% -85% - 90% (en dus geen 100%) quotiteit, afhankelijk van de bank, om de rente laag te houden. Zo zou ik de 20% van de aankoopprijs zelf kopen, alsook moet je de registratierechten ed zelf betalen. Tel daarbij nog renovatiekosten en je zit al snel aan 60k eigen middelen dat je erin mag steken.
2) Vermijd gebouwen met liften. Deze brengen altijd hoge onderhoudskosten met zich mee.
2) Vermijd gebouwen met liften. Deze brengen altijd hoge onderhoudskosten met zich mee.
Je hebt mijn post verkeerd gelezen of begrepen. Dat is zeker een vooroordeel. Was onlangs nog in het nieuws dat heel wat Vlamingen van allochtone origine vastgoed hebben in het buitenland en hier maar al te graag gebruik maken van sociale huisvesting. Ik denk niet dat die mensen blauw stemmen

Goedemorgen,
“De kogel is door de kerk”, ik heb een akkoord bereikt over de aankoop van een appartement als belegging.
Situatie: 2de woning dus: wat is het beste: lenen of gewoon van spaarcenten betalen.
“Kijkt” de fiscus mee naar aankoop particulierappartementje van rond de 200.000 eur?
“De kogel is door de kerk”, ik heb een akkoord bereikt over de aankoop van een appartement als belegging.
Situatie: 2de woning dus: wat is het beste: lenen of gewoon van spaarcenten betalen.
“Kijkt” de fiscus mee naar aankoop particulierappartementje van rond de 200.000 eur?
De fiscus kan je wel een vraag om inlichtingen sturen over de herkomst van het geld, als je geen hypotheeklening hebt voor die aankoop.