Aankoop eerste woning
TIP
Aankoop eerste woning
Beste,
Mijn vriend en ik verwachten een kindje volgend jaar en zijn daardoor op zoek naar een eerste eigen woning omdat wij momenteel een appartement met 1 slp huren. Eens het kindje geboren is zien wij ons dat een jaartje volhouden met het kindje bij ons op de kamer - vandaar hier op het forum.
Onze financiële situatie:
Ik werk voltijds als hoofdopvoedster: 2200/maand
Hij werkt voltijds als kelner: 2500/maand
Wij hebben 30.000 euro gespaard, geen lopende leningen, maar zijn misschien wel genoodzaakt om een nieuwe (tweedehands) wagen aan te kopen omdat mijn vriend zijn wagen bijna 'op' is. Wij hebben beiden een wagen nodig voor het werk (voor beiden is de afstand 30 km).
Sparen momenteel 2000 euro/maand. We kunnen dat bedrag in principe wel optrekken, maar dan denk ik dat we dat niet volhouden omdat we ook graag van het 'hier en nu' genieten. 730 euro/maand kwijt aan huur.
De huidige markt waar wij naar kijken: huizen tussen de 180.000 en 280.000 euro - ofwel een hypothecaire afbetaling van maximaal 1500 euro per maand. Of we kunnen concurreren met andere huizenjagers is een ander verhaal, maar is het voor ons enigszins realistisch om een lening te vragen bij de bank of gaan we van een koude markt thuiskomen en wachten we beter nog een jaartje?
Alvast vriendelijk bedankt!
Mijn vriend en ik verwachten een kindje volgend jaar en zijn daardoor op zoek naar een eerste eigen woning omdat wij momenteel een appartement met 1 slp huren. Eens het kindje geboren is zien wij ons dat een jaartje volhouden met het kindje bij ons op de kamer - vandaar hier op het forum.
Onze financiële situatie:
Ik werk voltijds als hoofdopvoedster: 2200/maand
Hij werkt voltijds als kelner: 2500/maand