Aankoop eerste woning
TIP
Aankoop eerste woning
Beste,
Mijn vriend en ik verwachten een kindje volgend jaar en zijn daardoor op zoek naar een eerste eigen woning omdat wij momenteel een appartement met 1 slp huren. Eens het kindje geboren is zien wij ons dat een jaartje volhouden met het kindje bij ons op de kamer - vandaar hier op het forum.
Onze financiële situatie:
Ik werk voltijds als hoofdopvoedster: 2200/maand
Hij werkt voltijds als kelner: 2500/maand
Wij hebben 30.000 euro gespaard, geen lopende leningen, maar zijn misschien wel genoodzaakt om een nieuwe (tweedehands) wagen aan te kopen omdat mijn vriend zijn wagen bijna 'op' is. Wij hebben beiden een wagen nodig voor het werk (voor beiden is de afstand 30 km).
Sparen momenteel 2000 euro/maand. We kunnen dat bedrag in principe wel optrekken, maar dan denk ik dat we dat niet volhouden omdat we ook graag van het 'hier en nu' genieten. 730 euro/maand kwijt aan huur.
De huidige markt waar wij naar kijken: huizen tussen de 180.000 en 280.000 euro - ofwel een hypothecaire afbetaling van maximaal 1500 euro per maand. Of we kunnen concurreren met andere huizenjagers is een ander verhaal, maar is het voor ons enigszins realistisch om een lening te vragen bij de bank of gaan we van een koude markt thuiskomen en wachten we beter nog een jaartje?
Alvast vriendelijk bedankt!
Mijn vriend en ik verwachten een kindje volgend jaar en zijn daardoor op zoek naar een eerste eigen woning omdat wij momenteel een appartement met 1 slp huren. Eens het kindje geboren is zien wij ons dat een jaartje volhouden met het kindje bij ons op de kamer - vandaar hier op het forum.
Onze financiële situatie:
Ik werk voltijds als hoofdopvoedster: 2200/maand
Hij werkt voltijds als kelner: 2500/maand
Wij hebben 30.000 euro gespaard, geen lopende leningen, maar zijn misschien wel genoodzaakt om een nieuwe (tweedehands) wagen aan te kopen omdat mijn vriend zijn wagen bijna 'op' is. Wij hebben beiden een wagen nodig voor het werk (voor beiden is de afstand 30 km).
Sparen momenteel 2000 euro/maand. We kunnen dat bedrag in principe wel optrekken, maar dan denk ik dat we dat niet volhouden omdat we ook graag van het 'hier en nu' genieten. 730 euro/maand kwijt aan huur.
De huidige markt waar wij naar kijken: huizen tussen de 180.000 en 280.000 euro - ofwel een hypothecaire afbetaling van maximaal 1500 euro per maand. Of we kunnen concurreren met andere huizenjagers is een ander verhaal, maar is het voor ons enigszins realistisch om een lening te vragen bij de bank of gaan we van een koude markt thuiskomen en wachten we beter nog een jaartje?
Alvast vriendelijk bedankt!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Aankoop eerste woning
Als je rekening houdt met 90% quotiteit, dan zou je grosso modo 20% van aankoopprijs cash voorhanden moet hebben.
Nl. 10% van de aankoopprijs die je cash betaalt en 10% kosten (in de brede zin en ruim genomen) als de woning "in orde" is.
Al wat er cash over schiet op het einde van de rit is een bonus en hou je dan opzij als noodbuffer.
Dus om een woning te kopen van 250.000 EUR reken je best dat je zo'n 50.000 EUR cash hebt.
Een vaste lening aan 2% op 20 jaar voor 225.000 EUR geeft een maandelijkse afbetaling van 1.136 EUR, dat is ruim binnen 1/3 van netto inkomen.
Reken 10.000 EUR voor de wagen, dan heb je nu 20.000 EUR cash. Je zou dus nog zo'n 30.000 EUR extra bijéén moeten sparen.
Als je elke maand 2.500 EUR spaart, dan heb je dat na 12 maanden bereikt. Daarna kan je dan "genieten".
Ga ook eens horen bij je "huisbank" om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Edit: niet voor een concreet dossier dus, maar zodat je weet wat haalbaar is en waar je je aan kan verwachten, een concreet leningsvoorstel geeft een bank enkel maar voor een concreet project
Nl. 10% van de aankoopprijs die je cash betaalt en 10% kosten (in de brede zin en ruim genomen) als de woning "in orde" is.
Al wat er cash over schiet op het einde van de rit is een bonus en hou je dan opzij als noodbuffer.
Dus om een woning te kopen van 250.000 EUR reken je best dat je zo'n 50.000 EUR cash hebt.
Een vaste lening aan 2% op 20 jaar voor 225.000 EUR geeft een maandelijkse afbetaling van 1.136 EUR, dat is ruim binnen 1/3 van netto inkomen.
Reken 10.000 EUR voor de wagen, dan heb je nu 20.000 EUR cash. Je zou dus nog zo'n 30.000 EUR extra bijéén moeten sparen.
Als je elke maand 2.500 EUR spaart, dan heb je dat na 12 maanden bereikt. Daarna kan je dan "genieten".
Ga ook eens horen bij je "huisbank" om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.
Edit: niet voor een concreet dossier dus, maar zodat je weet wat haalbaar is en waar je je aan kan verwachten, een concreet leningsvoorstel geeft een bank enkel maar voor een concreet project
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 december 2021, 14:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De kosten liggen vanaf volgend jaar wel een stuk lager indien het om een eerste woning gaat.
3% registratiekosten en indien je binnen de 5 jaar een ingrijpende energetische renovatie doet, zakt dit zelfs naar 1%. Indien je daarnaast een huis aankoopt onder de 220K of onder de 240K in een kernstad, heb je nog eens een vrijstelling voor het betalen van registratierechten op de eerste schijf van 93333 euro. Je gaat naar mijn gevoel dus nooit 50K nodig hebben voor een woning van 250K.
Dat neemt niet weg dat je volgens mij geen haast hebt, aangezien je nu vlot 2000 euro per maand spaart. 1 jaar langer sparen gaat je normaal gezien dus meer marge geven in het aankopen van een woning.
De lonen die je hier aanhaalt, zijn die trouwens bruto of netto?
3% registratiekosten en indien je binnen de 5 jaar een ingrijpende energetische renovatie doet, zakt dit zelfs naar 1%. Indien je daarnaast een huis aankoopt onder de 220K of onder de 240K in een kernstad, heb je nog eens een vrijstelling voor het betalen van registratierechten op de eerste schijf van 93333 euro. Je gaat naar mijn gevoel dus nooit 50K nodig hebben voor een woning van 250K.
Dat neemt niet weg dat je volgens mij geen haast hebt, aangezien je nu vlot 2000 euro per maand spaart. 1 jaar langer sparen gaat je normaal gezien dus meer marge geven in het aankopen van een woning.
Eind van het jaar zijn de hypothecaire te besteden budgetten op.
Best in het voorjaar bij je of andere bank polshoogte nemen..
Best in het voorjaar bij je of andere bank polshoogte nemen..
Doe al eens online een simulatie voor een hypotheek bij hellobank en bij keytrade bank. Zo krijg je een idee van wat mogelijk is.
https://home.hellobank.be/nl/simulatie
https://www.keytradebank.be/node/frontend/en/keyhome
Vervolgens kan je bv dit doen:
Druk de resultaten af en neem ze mee in je achterzak bij je huisbank. Vraag de bank eerst een voorstel. Indien slechter dan hellobank en keytrade counter je hen direct. En zo ga je voort.
Let ook op de verzekeringen en die prijzen. Lees jezelf in, zodat je de materie reeds beter begrijpt.
Hier is bv al een interessante link:
https://www.bankshopper.be/20-tips-om-d ... g-krijgen/
Maar er zijn er veel meer.
https://home.hellobank.be/nl/simulatie
https://www.keytradebank.be/node/frontend/en/keyhome
Vervolgens kan je bv dit doen:
Druk de resultaten af en neem ze mee in je achterzak bij je huisbank. Vraag de bank eerst een voorstel. Indien slechter dan hellobank en keytrade counter je hen direct. En zo ga je voort.
Let ook op de verzekeringen en die prijzen. Lees jezelf in, zodat je de materie reeds beter begrijpt.
Hier is bv al een interessante link:
https://www.bankshopper.be/20-tips-om-d ... g-krijgen/
Maar er zijn er veel meer.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 23 december 2021, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Of net niet. Misschien wil een kantoor nog zijn targets halen. Het kan ook zijn dat sommige kantoren onvoldoende leningen aan de man hebben kunnen brengen. En nu juist nog een tandje bijsteken om toch de targets te behalen.
Dank je wel voor de duidelijke info! Dat zijn onze netto lonen. Ik dacht sowieso wel een jaartje te sparen, alleen al om toch een buffer te voorzien en zeker als we een kleintje krijgen, maar ik moet het toch eens bevestigd zien door iemand die er meer over weet!NS2SN schreef: ↑23 december 2021, 13:29 De kosten liggen vanaf volgend jaar wel een stuk lager indien het om een eerste woning gaat.

Ludo heeft gelijk, James. Elk kantoor/ maatschappij heeft zijn targets al ruim gehaald. Beter in februari op ronde gaan.
De boodschap om in het voorjaar banken af te gaan, kregen wij inderdaad al eerder te horen. Bedankt.
Oh maar ik zeg nergens dat Ludo ongelijk heeft he. Het kan net zo zijn dat het kantoor tijdelijk geen moeite meer wilt doen. Maar dat is zeker niet van toepassing op alle kantoren.
Bovendien kan je nu eventueel al wat rondes doen voor een lening die over 3 maand zal afgesloten worden. Maar ja, je weet het nooit op voorhand. Die glazen bol marcheert niet altijd even goed.
Ik heb er mijn klein voordeel mee gehad (of beter gezegd dat maak ik mezelf wijs). Ik zeg niet dat het altijd zo zal zijn.
Bovendien kan je nu eventueel al wat rondes doen voor een lening die over 3 maand zal afgesloten worden. Maar ja, je weet het nooit op voorhand. Die glazen bol marcheert niet altijd even goed.
Ik heb er mijn klein voordeel mee gehad (of beter gezegd dat maak ik mezelf wijs). Ik zeg niet dat het altijd zo zal zijn.
Ik vraag me af waar je vandaag de dag nog huizen vindt tussen de 180.000 en 280.000 euro? Ok, 280.000 euro is realistischer maar meer dan 2 slaapkamers moet je dan ook weer niet gaan verwachten, of stel dat je een wens naar een tuin zou hebben, etc.
Rijhuisjes die moeten gerenoveerd worden en appartementen? Toch niet gezegd dat we op zoek zijn naar een alleenstaande woning/villa met tuin hé. Er staan echt nog genoeg starterswoningen op de markt.. 

-
- Full Member
- Contacteer:
In de Westhoek zal je dat nog wel vinden
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +500%
Wij hebben twee jaar geleden in Vlaamse centrumstad onze woning gekocht voor < 265000 ; drie grote slaapkamers en 300 m^2 tuin. En daar hebben we niet ongelooflijk lang voor moeten zoeken.