Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Hallo,
Wij zijn op zoek naar een nieuwe tweedehandswagen, ons budget ligt rond de 9000€.
Ik beschik nu over een Fiat Grande Punto uit 2007 (diesel) die te klein geworden is sinds we een hond hebben die uiteraard ook mee gaat als we op reis gaan.
Ik ga ook bijna elk weekend fietsen op verplaatsing dus altijd een heel gedoe met de zetels.. (plat leggen), de fiets moet trouwens ook mee op reis.
Ik dacht dus aan een break of eventueel een ludospace. Als ik even kijk op autoscout e.a. zijn het veelal wagens rond 2011-2012 in die prijsklasse onder de 100.000 km's wat misschien het verstandigst is om aan te kopen. Nu zijn we er nog niet uit wat betreft diesel of benzine.. In onze huidige situatie denk ik dat we ongeveer een 18.000 km per jaar doen maar ik ben op zoek naar ander werk dus dat kan nog veranderen..
Wat denken jullie de beste optie te zijn?
Alvast bedankt.
Wij zijn op zoek naar een nieuwe tweedehandswagen, ons budget ligt rond de 9000€.
Ik beschik nu over een Fiat Grande Punto uit 2007 (diesel) die te klein geworden is sinds we een hond hebben die uiteraard ook mee gaat als we op reis gaan.
Ik ga ook bijna elk weekend fietsen op verplaatsing dus altijd een heel gedoe met de zetels.. (plat leggen), de fiets moet trouwens ook mee op reis.
Ik dacht dus aan een break of eventueel een ludospace. Als ik even kijk op autoscout e.a. zijn het veelal wagens rond 2011-2012 in die prijsklasse onder de 100.000 km's wat misschien het verstandigst is om aan te kopen. Nu zijn we er nog niet uit wat betreft diesel of benzine.. In onze huidige situatie denk ik dat we ongeveer een 18.000 km per jaar doen maar ik ben op zoek naar ander werk dus dat kan nog veranderen..
Wat denken jullie de beste optie te zijn?
Alvast bedankt.
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Beste optie,Verkoop je Fiat en investeer dit bedrag samen met je 9000 euro in een nieuwe wagen.
Als je het maandelijks kan betalen,koop nieuwe wagen naar je goesting ( benzine ) eventueel op leasing, en elke 4 a'5 jaar terug nieuwe kopen, en je oude telkens als voorschot gebruiken, kom je denk ik het voordeligste uit op lange termijn.
Vb. Je koop nieuwe van 21.000 euro, je betaald voorschot van 9000; je krediet is 12.000 euro maandelijks op 5 jaar 208 euro.
Na 5 jaar verkoop je die,(of ruil je in als voorschot ) koopt een nieuwe ..; enz. enz.
Je maandelijkse kost is dan ongeveer 208 euro/maand en je rijdt altijd met een nieuwe moderne wagen naar je goesting en zonder dat je er omzeggens zware kosten aan hebt.
Als je het maandelijks kan betalen,koop nieuwe wagen naar je goesting ( benzine ) eventueel op leasing, en elke 4 a'5 jaar terug nieuwe kopen, en je oude telkens als voorschot gebruiken, kom je denk ik het voordeligste uit op lange termijn.
Vb. Je koop nieuwe van 21.000 euro, je betaald voorschot van 9000; je krediet is 12.000 euro maandelijks op 5 jaar 208 euro.
Na 5 jaar verkoop je die,(of ruil je in als voorschot ) koopt een nieuwe ..; enz. enz.
Je maandelijkse kost is dan ongeveer 208 euro/maand en je rijdt altijd met een nieuwe moderne wagen naar je goesting en zonder dat je er omzeggens zware kosten aan hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Ludo: verander "nieuw" door "bijna nieuw" en je zit dicht bij de beste oplossing. Uw nieuwe wagen van 21k kan je ook kopen voor 19k als hij enkele maanden oud is. Dat scheelt hem 2k elke 4 à 5 jaar...
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
De beste verkoopwaarde van je wagen is als hij 4 a' 5 jaar oud is,en eerste eigenaar, zo behaal je nog zeker 60 % van je aankoopwaarde.
Als je een bijna nieuwe koopt, is hij al tweedehands en is je verkoopwaarde pak minder, hetgeen je zgz. uitspaart, ga je er later op inboeten bij verkoop.
Best is ook in het begin van het jaar te kopen. Als je tegen einde jaar koopt is hij wel nieuw, maar is katalogisch gezien al één jaar oud.
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... -jaar.html
Als je een bijna nieuwe koopt, is hij al tweedehands en is je verkoopwaarde pak minder, hetgeen je zgz. uitspaart, ga je er later op inboeten bij verkoop.
Best is ook in het begin van het jaar te kopen. Als je tegen einde jaar koopt is hij wel nieuw, maar is katalogisch gezien al één jaar oud.
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... -jaar.html
Laatst gewijzigd door ludo op 8 juli 2018, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Onmogelijk om dat voor alle wagens zo te stellen. Ik kocht eens een wagen die 4 jaar oud was voor 30% van de nieuwprijs. Bij een officiële dealer, inclusief 2 jaar waarborg.ludo schreef: ↑8 juli 2018, 15:26 De beste verkoopwaarde van je wagen is als hij 4 a' 5 jaar oud is,en eerste eigenaar, zo behaal je nog zeker 60 % van je aankoopwaarde.
Als je een bijna nieuwe koopt, is hij al tweedehands en is je verkoopwaarde pak minder.
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/ ... -jaar.html
Alles hangt af van vraag en aanbod. Je kan dan wel gemiddelden gaan berekenen, waar wat nut heeft dat?
Nogmaals: koop een bijna nieuwe wagen en verkoop hem op het best mogelijke moment. Soms is dat na 3 jaar, soms na 5, soms rij je hem beter helemaal op omdat je hem aan de straatstenen niet kwijt geraakt maar voor u nog perfect dienst kan doen.
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Ben ik eigenlijk vergeten te melden, mijn Fiat is van 2007 en heeft al 190k kilometers dus veel zal ik er niet meer voor krijgen. We hebben ook een huis gekocht waar we eind dit kaar in trekken en naast de hypotheek nog een autolening afbetalen zal wat krap worden..
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Mijn eerste auto koste 6500 euro. 2e hands. 1500 euro herstel kosten aan gedaan. Rij er ondertussen al 14 jaar mee. Ongeveer 13000 km per jaar. Wat mij een maandelijkse kost (tot nu..., voor aankoop) geeft van net geen 50 euro. Versta niet waarom zo weinig mensen auto's oprijden tot ze 'op' zijn.. Naar het zuiden van Frankrijk rij ik er natuurlijk niet meer mee. Maar daarvoor zijn er andere opties...
Koop ik in het kort een jonge occasie dan overweeg ik wel terug auto reizen en dan rij ik zeker weten ook tot hij een verloren zaak is.
Moet er natuurlijk wel bij vertellen dat ik waarschijnlijk een chanceke gehad heb met de kwaliteit van men auto, en ik defensief rijd (is niet hetzelfde als traag!!), maar toch..
Koop ik in het kort een jonge occasie dan overweeg ik wel terug auto reizen en dan rij ik zeker weten ook tot hij een verloren zaak is.
Moet er natuurlijk wel bij vertellen dat ik waarschijnlijk een chanceke gehad heb met de kwaliteit van men auto, en ik defensief rijd (is niet hetzelfde als traag!!), maar toch..
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
M'n eerste wagentje was de goedkoopste, een oud wrak van 12 jaar. Heeft me over 4-5 jaar amper wat gekost in onderhoud. En de origineel aankoopprijs was evenveel als met de recyclagepremie bij overname. Het duurste was de verzekering als 19jarige.
Hij heeft wel een aantal keer stil gestaan en op het einde was je echt niet meer zeker waar je er nog ging geraken..
Misschien wachten tot je ander werk hebt, topic starter? Wie weet kun je een salariswagen krijgen, dat is nog goedkoper dan een net niet nieuwe wagen kopen en er 4-5 jaar mee rondtuffen.
Hij heeft wel een aantal keer stil gestaan en op het einde was je echt niet meer zeker waar je er nog ging geraken..
Misschien wachten tot je ander werk hebt, topic starter? Wie weet kun je een salariswagen krijgen, dat is nog goedkoper dan een net niet nieuwe wagen kopen en er 4-5 jaar mee rondtuffen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Is een lichte vracht een oplossing?
op autozoekertjes sites vind je er enorm veel.
Voordeel: weinig wegenbelasting en verzekering.
Nadeel: slechts 2 personen mogelijk (soms 3, maar dat is dan niet confortabel)
Ook nieuw kan je deze redelijk goedkoop kopen. Persoonlijk zou ik zelf altijd kiezen voor een wagen van een jaar of 2 oud. In uw geval echter, zit je met een overname waarvoor je bijna niets meer gaat krijgen. De recyclagepremie is dan wel interessant bij vele merken...
Als het model je niets uitmaakt kan je eens bij Dacia kijken bijvoorbeeld? Een Dokker heb je voor 9.000,00 euro.
Een Citroen Berlingo of Peugeot Partner kosten minstens 9.000 euro + btw : 11.000 euro inclusief recyclagepremie
Als een lichte vracht geen oplossing is, is een Dacia Loddgy misschien iets?
Ik heb spijt dat ik geen LVW heb gekocht. Ben maar alleen en in ruil voor de wegenbelasting die ik meer betaal tov bij een LVW zou ik al 10x kunnen gaan tanken, dus een half jaar rondrijden!
op autozoekertjes sites vind je er enorm veel.
Voordeel: weinig wegenbelasting en verzekering.
Nadeel: slechts 2 personen mogelijk (soms 3, maar dat is dan niet confortabel)
Ook nieuw kan je deze redelijk goedkoop kopen. Persoonlijk zou ik zelf altijd kiezen voor een wagen van een jaar of 2 oud. In uw geval echter, zit je met een overname waarvoor je bijna niets meer gaat krijgen. De recyclagepremie is dan wel interessant bij vele merken...
Als het model je niets uitmaakt kan je eens bij Dacia kijken bijvoorbeeld? Een Dokker heb je voor 9.000,00 euro.
Een Citroen Berlingo of Peugeot Partner kosten minstens 9.000 euro + btw : 11.000 euro inclusief recyclagepremie
Als een lichte vracht geen oplossing is, is een Dacia Loddgy misschien iets?
Ik heb spijt dat ik geen LVW heb gekocht. Ben maar alleen en in ruil voor de wegenbelasting die ik meer betaal tov bij een LVW zou ik al 10x kunnen gaan tanken, dus een half jaar rondrijden!
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Hebben we ook al over nagedacht maar met de eventuele komst van een 4de gezinslid in de komende 2 jaar zou dit niet ideaal zijn.. Mijn vriendin heeft een Toyota Yaris in benzine dus dat zou dan ook geen optie zijn om mee op reis te gaan.voodoo schreef:Is een lichte vracht een oplossing?
op autozoekertjes sites vind je er enorm veel.
Voordeel: weinig wegenbelasting en verzekering.
Nadeel: slechts 2 personen mogelijk (soms 3, maar dat is dan niet confortabel)
Ook nieuw kan je deze redelijk goedkoop kopen. Persoonlijk zou ik zelf altijd kiezen voor een wagen van een jaar of 2 oud. In uw geval echter, zit je met een overname waarvoor je bijna niets meer gaat krijgen. De recyclagepremie is dan wel interessant bij vele merken...
Als het model je niets uitmaakt kan je eens bij Dacia kijken bijvoorbeeld? Een Dokker heb je voor 9.000,00 euro.
Een Citroen Berlingo of Peugeot Partner kosten minstens 9.000 euro + btw : 11.000 euro inclusief recyclagepremie
Als een lichte vracht geen oplossing is, is een Dacia Loddgy misschien iets?
Ik heb spijt dat ik geen LVW heb gekocht. Ben maar alleen en in ruil voor de wegenbelasting die ik meer betaal tov bij een LVW zou ik al 10x kunnen gaan tanken, dus een half jaar rondrijden!
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Ik werk als arbeider dus de kans op een bedrijfswagen is relatief klein.Cydox schreef:M'n eerste wagentje was de goedkoopste, een oud wrak van 12 jaar. Heeft me over 4-5 jaar amper wat gekost in onderhoud. En de origineel aankoopprijs was evenveel als met de recyclagepremie bij overname. Het duurste was de verzekering als 19jarige.
Hij heeft wel een aantal keer stil gestaan en op het einde was je echt niet meer zeker waar je er nog ging geraken..
Misschien wachten tot je ander werk hebt, topic starter? Wie weet kun je een salariswagen krijgen, dat is nog goedkoper dan een net niet nieuwe wagen kopen en er 4-5 jaar mee rondtuffen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Je kan ook bestelwagens vinden met dubbele cabine (net als pick ups) die nog altijd lichte vracht zijn en waar je 4 a 5 mensen makkelijk in vervoerd krijgt. Maar in occasie gaan die minder makkelijk te vinden zijn.
Voorbeelden : De Peugeot Boxer (of familieleden bij Citroen en Fiat) met verlengd cabine. Of de Mitsubishi L200.
Met een 4x4 als de L200 wordt nogal eens ruw gereden. Koop dat alleen als je garantie hebt.
Een lichte vracht was ook mijn eerste idee..
Ik kocht vroeger altijd om de 4 a 5 jaar een nieuwe auto. Waarom ? Omdat het een beetje is zoals vrouwen en kleren denk ik. De meeste vrouwen die ik ken willen geen 10 jaar met een jas doen. Ik krijg na een paar jaar kriebels voor een andere auto. Voordeel : ik heb, zolang ik dat systeem volgde, nooit zwaar in mijn buidel moeten tasten voor herstellingen.
De keren dat ik dat systeem niet volgde moest ik al eens 3000 euro ophoesten voor herstellingen in het vijfde of zesde jaar.
Mijn goedkoopste auto ooit was een Japanner. Gekocht op 7 jaar oud. Verkocht 2 jaar later.
Aankoopprijs 7000 euro. Verkoopprijs 5000 euro. Geen onkosten voor herstelling gehad.
1000 euro afschrijving per jaar.
Door elke 4 a 5 jaar een nieuwe te kopen was ik per jaar aan afschrijving de laatste autolevens lang eerder 2500 euro kwijt.
Maar je rijdt dan ook altijd in een nieuwe auto met de nieuwste snufjes erop en eraan. Modern...
Pas naar de schouwing na 4 jaar en als je dan met een auto komt die volledig in orde is duur het weer 2 jaar eer je terug moet gaan.
Deze keer heb ik een jonge importauto van een jaar oud gekocht met 20 km op de teller.
Een auto uit Duitsland die door de importeur was ingeschreven om, vermoed ik, aan hun cijfer te komen.
Ik heb toch rond de 5 a 7000 euro gespaard tov een nieuwe te kopen.
Garantie is nu wel korter (1 jaar ipv 2) en bij een nieuwe inruil is de auto ook een jaar ouder.
De zuinigste collega die ik ooit had kocht een auto van rond de 500 euro en reed ermee tot de auto niet meer reed.
Hij liet er normaal gezien niets aan repareren. Eén keer is hij met zijn topoccasie 4 jaar verder geraakt. Soms was het ook maar één jaar, vaak 2 jaar. Dat is wel goedkoop rijden
Voor TS : Ik ben het eens met wat Voodoo zei. Ik zou ook naar een nieuwe Dacia kijken en de Fiat inruilen voor de slooppremie. Je krijgt 2 jaar garantie en je rijdt in een beproefd concept. Bv een Logan MCV, Lodgy of Dokker.
Voor als het iets mag kosten : verander elke 2 weken van auto.
https://www.msn.com/en-us/news/crime/ne ... vp-AAzxVn4
Voorbeelden : De Peugeot Boxer (of familieleden bij Citroen en Fiat) met verlengd cabine. Of de Mitsubishi L200.
Met een 4x4 als de L200 wordt nogal eens ruw gereden. Koop dat alleen als je garantie hebt.
Een lichte vracht was ook mijn eerste idee..
Ik kocht vroeger altijd om de 4 a 5 jaar een nieuwe auto. Waarom ? Omdat het een beetje is zoals vrouwen en kleren denk ik. De meeste vrouwen die ik ken willen geen 10 jaar met een jas doen. Ik krijg na een paar jaar kriebels voor een andere auto. Voordeel : ik heb, zolang ik dat systeem volgde, nooit zwaar in mijn buidel moeten tasten voor herstellingen.
De keren dat ik dat systeem niet volgde moest ik al eens 3000 euro ophoesten voor herstellingen in het vijfde of zesde jaar.
Mijn goedkoopste auto ooit was een Japanner. Gekocht op 7 jaar oud. Verkocht 2 jaar later.
Aankoopprijs 7000 euro. Verkoopprijs 5000 euro. Geen onkosten voor herstelling gehad.
1000 euro afschrijving per jaar.
Door elke 4 a 5 jaar een nieuwe te kopen was ik per jaar aan afschrijving de laatste autolevens lang eerder 2500 euro kwijt.
Maar je rijdt dan ook altijd in een nieuwe auto met de nieuwste snufjes erop en eraan. Modern...
Pas naar de schouwing na 4 jaar en als je dan met een auto komt die volledig in orde is duur het weer 2 jaar eer je terug moet gaan.
Deze keer heb ik een jonge importauto van een jaar oud gekocht met 20 km op de teller.
Een auto uit Duitsland die door de importeur was ingeschreven om, vermoed ik, aan hun cijfer te komen.
Ik heb toch rond de 5 a 7000 euro gespaard tov een nieuwe te kopen.
Garantie is nu wel korter (1 jaar ipv 2) en bij een nieuwe inruil is de auto ook een jaar ouder.
De zuinigste collega die ik ooit had kocht een auto van rond de 500 euro en reed ermee tot de auto niet meer reed.
Hij liet er normaal gezien niets aan repareren. Eén keer is hij met zijn topoccasie 4 jaar verder geraakt. Soms was het ook maar één jaar, vaak 2 jaar. Dat is wel goedkoop rijden
Voor TS : Ik ben het eens met wat Voodoo zei. Ik zou ook naar een nieuwe Dacia kijken en de Fiat inruilen voor de slooppremie. Je krijgt 2 jaar garantie en je rijdt in een beproefd concept. Bv een Logan MCV, Lodgy of Dokker.
Voor als het iets mag kosten : verander elke 2 weken van auto.
https://www.msn.com/en-us/news/crime/ne ... vp-AAzxVn4
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Haha mijn duurste auto, behalve mijn huidige heeft mij maar 500 euro per jaar aan afschrijving gekost.
1e wagen na 2 jaar weggedaan aan aankoopprijs - 500 euro. Maar ik had nalv een ongeval wel 500 euro kunnen verdienen. 0-operatie dus.
2e wagen na 4 jaar per Total gereden, in fout. Kosten Aan afschrijving+ kosten buiten gewoon onderhoud: 2000 euro rekening houdende met de 800 euro die ik nog gehad voor het vak.
3e wagen ook 4 jaar gehouden. 3500 euro afschrijving op die 4 jaar maar intussen ook 1800 van verzekering gehad na ongeval in recht.
Huidige wagen voor 11.000 euro gekocht. Gaat moeilijk worden nu om aan 500 euro of zelfs 1000 euro per jaar te komen ...
Ik koop Altijd Japanners, Toyota. Daar krijg je een goede return voor als ze oud zijn!
Ik koop ook wel wat een ander niet meer wil. Huidige was boekhoudkundig afgeschreven bij onderneming, andere waren 7 a 8 jaar oud als ik ze kocht
1e wagen na 2 jaar weggedaan aan aankoopprijs - 500 euro. Maar ik had nalv een ongeval wel 500 euro kunnen verdienen. 0-operatie dus.
2e wagen na 4 jaar per Total gereden, in fout. Kosten Aan afschrijving+ kosten buiten gewoon onderhoud: 2000 euro rekening houdende met de 800 euro die ik nog gehad voor het vak.
3e wagen ook 4 jaar gehouden. 3500 euro afschrijving op die 4 jaar maar intussen ook 1800 van verzekering gehad na ongeval in recht.
Huidige wagen voor 11.000 euro gekocht. Gaat moeilijk worden nu om aan 500 euro of zelfs 1000 euro per jaar te komen ...
Ik koop Altijd Japanners, Toyota. Daar krijg je een goede return voor als ze oud zijn!
Ik koop ook wel wat een ander niet meer wil. Huidige was boekhoudkundig afgeschreven bij onderneming, andere waren 7 a 8 jaar oud als ik ze kocht
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Ik ken iemand met een grande punto diesel die daar geen enkel mee heeft gehad, veel spijt van dat ze hem ingeruild heeft voor een gedownsizede probleembenzine die 100% meer verbruikt dan aangegeven ...
Ik zou serieus overwegen om een trekhaak te plaatsen, fietsen kunnen daarop, of op het dak en hond kan in remorkske (trekhaak). Of trekhaak voor fietsen en dakkoffer voor bagage, hond in koffer.
Dit zal bij zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid het goedkoopste zijn.
Remrokske, dakkoffer, fiestdragers, gaat allemaal jaren mee, ook voor volgende auto.
Sloop 'premie' kan later ook nog als de auto echt op is, die bestaat al jaren en zullen nooit verdwijnen.
Als je de duurste oplossing wil: leasing all-in en elke 4 jaar een andere. Nog duurder dan een nieuwe en elke 4 jaar een andere.
Als je gewoon een excuus zoekt voor een andere auto, kies dan zeker een die je echt aanstaat zodat je er zo lang mogelijk mee voort kan.
Ik zou serieus overwegen om een trekhaak te plaatsen, fietsen kunnen daarop, of op het dak en hond kan in remorkske (trekhaak). Of trekhaak voor fietsen en dakkoffer voor bagage, hond in koffer.
Dit zal bij zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid het goedkoopste zijn.
Remrokske, dakkoffer, fiestdragers, gaat allemaal jaren mee, ook voor volgende auto.
Sloop 'premie' kan later ook nog als de auto echt op is, die bestaat al jaren en zullen nooit verdwijnen.
Als je de duurste oplossing wil: leasing all-in en elke 4 jaar een andere. Nog duurder dan een nieuwe en elke 4 jaar een andere.
Als je gewoon een excuus zoekt voor een andere auto, kies dan zeker een die je echt aanstaat zodat je er zo lang mogelijk mee voort kan.
Re: Aankoop nieuwe tweedehandswagen
Er zijn inderdaad veel mensen die om de X-aantal jaar een nieuwe auto kopen. Dat is makkelijk aangezien de (grote) defecten/kosten na 5 jaar komen (volgens statistieken heeft bijna elke auto al elektronische problemen in de eerste 3 jaar) maar dit heeft volgens mij toch een prijs. Ik kan me niet inbeelden dat de afschrijving goedkoper kan zijn op die manier.
Heb natuurlijk makkelijk praten aangezien ik veel zelf kan doen (onderhoud/remmen...) .
@topic : Diesel of Benzine. Diesel geraken ze aan de straatstenen niet meer kwijt, logisch aangezien voor een nieuwe wagen het omslagpunt al op 40K/jaar is komen te liggen. De tendens gaat enkel maar verder en vermoedelijk komt je over enkele jaren geen enkel stad meer in. Mijn advies , een EURO 5 of 6 diesel is te overwegen als de prijs echt veel lager is dan een vergelijkbaar benzinemodel.
Dacia : nieuw is boven uw budget, recent 2de hands nogal duur. de oudere modellen zijn vaak enorm spartaans en basic (bij de nieuwe modellen is er een inhaalbeweging , maar ook dan blijft het basic). Ik ga de oude renault techniek ook niet afkraken, maar mijn inziens zijn er meer betrouwbare merken.
Heb natuurlijk makkelijk praten aangezien ik veel zelf kan doen (onderhoud/remmen...) .
@topic : Diesel of Benzine. Diesel geraken ze aan de straatstenen niet meer kwijt, logisch aangezien voor een nieuwe wagen het omslagpunt al op 40K/jaar is komen te liggen. De tendens gaat enkel maar verder en vermoedelijk komt je over enkele jaren geen enkel stad meer in. Mijn advies , een EURO 5 of 6 diesel is te overwegen als de prijs echt veel lager is dan een vergelijkbaar benzinemodel.
Dacia : nieuw is boven uw budget, recent 2de hands nogal duur. de oudere modellen zijn vaak enorm spartaans en basic (bij de nieuwe modellen is er een inhaalbeweging , maar ook dan blijft het basic). Ik ga de oude renault techniek ook niet afkraken, maar mijn inziens zijn er meer betrouwbare merken.