Aankoop tijdelijk verhuur appartement slimme zet?
TIP
Aankoop tijdelijk verhuur appartement slimme zet?
Beste,
Momenteel woon ik met mijn vriend in zijn appartement (aangekocht in 2019).
Voorlopig lijkt het erop dat we hier nog wel en jaar of 3 zullen wonen.
Hierna zouden we samen voor een huis willen gaan.
Ikzelf heb dus momenteel nog geen eigendom maar ben wel al even op zoek naar een appartement om te verhuren.
Dit zou ik 3 jaar willen verhuren om daarna, onze beiden appartementen te verkopen en samen voor een huis te gaan.
Nu weet ik niet of er zaken zijn waar ik geen rekening mee hou.
- zijn de twee aparte leningen (beiden dezelfde bank waarschijnlijk) makkelijk mee te nemen naar één gezamenlijke?
- zijn er grote kosten verbonden aan dit plan dat de huurinkomsten en winstmarge van 3jaar teniet doen?
Het lijkt er voorlopig op dat ik een lening van 1,35 jaarrente zou kunnen bedingen. De huurinkomsten van het appartement zouden rond de 500 euro liggen.
Ik lees hier al enkele maanden mee. Graag wou ik weten of dit jullie een goede zet lijkt.
Alvast bedankt!
Momenteel woon ik met mijn vriend in zijn appartement (aangekocht in 2019).
Voorlopig lijkt het erop dat we hier nog wel en jaar of 3 zullen wonen.
Hierna zouden we samen voor een huis willen gaan.
Ikzelf heb dus momenteel nog geen eigendom maar ben wel al even op zoek naar een appartement om te verhuren.
Dit zou ik 3 jaar willen verhuren om daarna, onze beiden appartementen te verkopen en samen voor een huis te gaan.
Nu weet ik niet of er zaken zijn waar ik geen rekening mee hou.
- zijn de twee aparte leningen (beiden dezelfde bank waarschijnlijk) makkelijk mee te nemen naar één gezamenlijke?
- zijn er grote kosten verbonden aan dit plan dat de huurinkomsten en winstmarge van 3jaar teniet doen?
Het lijkt er voorlopig op dat ik een lening van 1,35 jaarrente zou kunnen bedingen. De huurinkomsten van het appartement zouden rond de 500 euro liggen.
Ik lees hier al enkele maanden mee. Graag wou ik weten of dit jullie een goede zet lijkt.
Alvast bedankt!

Re: Aankoop tijdelijk verhuur appartement slimme zet?
Als je wil genieten van laag beschrijf enz. moet je als hoofdverblijfplaats er wel een aantal jaren je domiciel adres hebben, anders betaal je groot beschrijf..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Verhuur voor 3 jaar:
- onzekerheid over belasting huurgelden
- 6% voorheffing bij aankoop
- 500 euro dossierkost
- inschrijving hypotheek
- notariskosten
Zo ben je al minstens 2 jaar kwijt aan inkomsten.
IMHO, geen aanrader.
- onzekerheid over belasting huurgelden
- 6% voorheffing bij aankoop
- 500 euro dossierkost
- inschrijving hypotheek
- notariskosten
Zo ben je al minstens 2 jaar kwijt aan inkomsten.
IMHO, geen aanrader.
10pct registratierecht pukkie.
Appartement van 200.000 euro dat je aan 700 euro kan verhuren. Neem 27.500 euro kosten. Dan ben je je 3 jaar huurinkomsten kwijt. Los van leegstand, belastingen, ... .
Slechte investering dus.
Appartement van 200.000 euro dat je aan 700 euro kan verhuren. Neem 27.500 euro kosten. Dan ben je je 3 jaar huurinkomsten kwijt. Los van leegstand, belastingen, ... .
Slechte investering dus.
En dan zijn ze nog bezig met belastingen op huurinkomsten.
Beter een bouwgrond kopen en die 20-30 jaar laten liggen.