Aankoop woning / verkoop appartementen
TIP
-
Multibingo
- Newbie

- Contacteer:
Aankoop woning / verkoop appartementen
Hallo,
Mijn vriend en ik willen in de nabije toekomst samen een woning kopen. Momenteel hebben we elk een eigen appartement met bijhorende lening. Beiden hebben een voordelig tarief alsook geven ze recht op woonbonus. We zouden beiden appartementen verkopen zodra we een nieuwe woning hebben gevonden.
Is er een mogelijkheid voor een pandwissel? Zo ja, is dit interessant?
Daarnaast, registratierechten kunnen worden overgedragen. De bank wist echter niet of we dit allebei kunnen of dat dit maar voor 1 persoon geldt.
Heeft iemand hier ervaring/advies mee? dankje!
Mijn vriend en ik willen in de nabije toekomst samen een woning kopen. Momenteel hebben we elk een eigen appartement met bijhorende lening. Beiden hebben een voordelig tarief alsook geven ze recht op woonbonus. We zouden beiden appartementen verkopen zodra we een nieuwe woning hebben gevonden.
Is er een mogelijkheid voor een pandwissel? Zo ja, is dit interessant?
Daarnaast, registratierechten kunnen worden overgedragen. De bank wist echter niet of we dit allebei kunnen of dat dit maar voor 1 persoon geldt.
Heeft iemand hier ervaring/advies mee? dankje!
Re: Aankoop woning / verkoop appartementen
-Pandwissel kan enkel als pand aankoop en verkoop in Vlaamse gewest liggen
-Daarnaast moet de verkoop eerder plaatsvinden dan de aankoop van de nieuwe woning.
-Er mag tussen de akte van verkoop en aankoop ook niet meer dan 2 maanden zitten en de ontvangen gelden uit verkoop moeten op een geblokkeerde rekening bij de bank blijven staan
-Kan enkel bij dezelfde bank, dus jullie gaan moeten uitrekenen wie nog langst de woonbonus geniet en welke van jullie twee banken het beste aanbiedt. Een hogere rente - het voordeel van behoud woonbonus bij pandwissel, kan een negatief saldo opleveren tov een derde bank.
- Slechts 1 van jullie twee kan pandwissel doen. Er zijn mogelijkheden om dan de partner ook de woonbonus te laten genieten, maar dat is materie voor de notaris ..
RR kunnen overgedragen worden ten belope van 12500. Het vreemde is, koop je alleen en heb je in het verleden 12500 rr betaald, dan kan je 12500 overdragen.
Koop je met twee dan geldt nog altijd het grensbedrag van 12500 €. Als persoon A 8000 rr betaald heeft op het appartement en persoon B 4000 €, dan zal je 4000 € + 6250 (helft 12500) kunnen overdragen.
Hebben jullie elk meer dan 6250 betaald, dan mag je samen het max van 12500 meenemen. Ook hier weer beide panden in Vlaams Gewest.
Eerst Verkoop en dan aankoop: wordt het bedrag verrekend
Eerst aankoop en dan verkoop (geen pandwissel): worden de rr teruggestort na x aantal maanden
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Multibingo
- Newbie

- Contacteer:
Re: Aankoop woning / verkoop appartementen
Dankjewel !