aansluiting bij CM, nu verhuist, toch nog bij vader op boekje???
aansluiting bij CM, nu verhuist, toch nog bij vader op boekje???
Hallo
Mijn vriendin is bij mij komen wonen en was via het boekje van haar vader bij de CM aangesloten.
Nu wou ze dit gaan melden op de CM en daar zeiden ze haar dat ze tot haar 25ste bij haar vader op het boekje kon blijven?! Zelfs al is ze verhuist en woont ze niet meer bij haar vader...? Haar domicilie staat dus ook op een ander adres??
Klopt dit? Iemand al meegemaakt?
Mijn vriendin is bij mij komen wonen en was via het boekje van haar vader bij de CM aangesloten.
Nu wou ze dit gaan melden op de CM en daar zeiden ze haar dat ze tot haar 25ste bij haar vader op het boekje kon blijven?! Zelfs al is ze verhuist en woont ze niet meer bij haar vader...? Haar domicilie staat dus ook op een ander adres??
Klopt dit? Iemand al meegemaakt?
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Re: aansluiting bij CM, nu verhuist, toch nog bij vader op boekje???
Bij mijn weten moet je, indien je verhuist (en de domicilie verplaatst) een eigen ziekteboekje hebben en niet meer bij de ouders ingeschreven staan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beste,
Zolang je niet (of nauwelijks) werkt, kan je zonder problemen als kind ten laste blijven staan bij je vader of moeder tot wanneer je 25 jaar wordt.
Een kind ten laste hoeft niet noodzakelijk op hetzelfde adres gedomicilieerd te staan als zijn/haar ouders (kijk bijvoorbeeld maar naar studenten die hun domicilie veranderen naar hun kotadres).
Van zodra je zelf 'gerechtigde' wordt (lees: vanaf wanneer je zelf gaat werken of stempelen), dien je je echter wel zelf op je eigen naam in te schrijven bij de mutualiteit en kan je niet langer kind ten laste blijven.
Als je vriendin op haar 25ste nog geen (of een heel beperkt) inkomen zou hebben, dan kan ze perfect ingeschreven worden als samenwonende ten laste op jouw boekje. Op voorwaarde natuurlijk dat je zelf als gerechtigde bent ingeschreven bij de mutualiteit.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Vriendelijke groeten van een CM-consulent.
Zolang je niet (of nauwelijks) werkt, kan je zonder problemen als kind ten laste blijven staan bij je vader of moeder tot wanneer je 25 jaar wordt.
Een kind ten laste hoeft niet noodzakelijk op hetzelfde adres gedomicilieerd te staan als zijn/haar ouders (kijk bijvoorbeeld maar naar studenten die hun domicilie veranderen naar hun kotadres).
Van zodra je zelf 'gerechtigde' wordt (lees: vanaf wanneer je zelf gaat werken of stempelen), dien je je echter wel zelf op je eigen naam in te schrijven bij de mutualiteit en kan je niet langer kind ten laste blijven.
Als je vriendin op haar 25ste nog geen (of een heel beperkt) inkomen zou hebben, dan kan ze perfect ingeschreven worden als samenwonende ten laste op jouw boekje. Op voorwaarde natuurlijk dat je zelf als gerechtigde bent ingeschreven bij de mutualiteit.
Laatst gewijzigd door Beater op 14 december 2009, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is nou eens een antwoord!Beater schreef: Beste,

DUS: Ik woon nu samen met haar, wettelijk samenwonend, zij kan op haar vader zijn boekje blijven staat, alsook een hospitalisatieverzekering afsluiten, allemaal via het boekje van haar vader nog tot ze 25 is?
Ze studeert momenteel nog, dus zonder inkomen...
Maar ten laste? Toch niets als je wettelijk samenwonend bent?
Ik hoor graag meer info!
* Je vriendin heeft volgens mij tot haar 25ste de keuze (indien ze tot die leeftijd blijft studeren en dus geen of heel beperkt inkomen heeft):ofwel komt ze bij jou ten laste ofwel blijft ze tot dan bij haar vader ten laste.MeOnline schreef:Dat is nou eens een antwoord!Beater schreef: Beste,
Vriendelijke groeten van een CM-consulent.Bedankt!
DUS: Ik woon nu samen met haar, wettelijk samenwonend, zij kan op haar vader zijn boekje blijven staat, alsook een hospitalisatieverzekering afsluiten, allemaal via het boekje van haar vader nog tot ze 25 is?
Ze studeert momenteel nog, dus zonder inkomen...
Maar ten laste? Toch niets als je wettelijk samenwonend bent?
Ik hoor graag meer info!
* Een hospitalisatieverzekering bij een mutualiteit kan enkel afgesloten worden door de gerechtigde en dit voor al zijn personen ten laste. Hierop zijn wel uitzonderingen mogelijk, bv als vader en andere personen ten laste reeds elders een hospitalisatieverzekering hebben, of uitgesloten zijn omwille van bv te hoge leeftijd enz. Bv Vader heeft 3 personen ten laste (vrouw en 2 kinderen) en hijzelf zit reeds elders met een hospitalisatieverzekering. Dan kan hij wel een hospitalisatieverzekering afsluiten voor zijn vrouw en 2 kinderen zonder er zelf één te nemen, maar hij kan niet een verzekering afsluiten voor één van zijn personen ten laste zonder dit te doen voor de andere personen ten laste (indien die nog geen hospitalisatieverzekering elders hebben).
* je kan op de website www.cm.be al wel wat info daarover terugvinden. (zie rubriek 'wat te doen bij' -studeren en -hospitalisatie)
Laatst gewijzigd door Yvekes op 14 december 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu gaan we al vrij technisch, maar in principe kan je vriendin momenteel zowel nog kind ten laste staan bij haar vader als samenwonende ten laste staan bij jou. MAAR... Bij het plaatsen van personen ten laste maken we gebruik van bepaalde voorrangsregels:
1. Eerst proberen we iemand echtgeno(o)t(e) ten laste te maken - > aangezien jullie niet getrouwd zijn, is dit hier niet van toepassing.
2. Vervolgens proberen we iemand kind ten laste te maken - > dit is hetgeen jouw CM-consulent (correct) had aangeraden.
3. Als ook dit niet zou lukken, proberen we die persoon ascendent (voor aanverwanten) ten laste te maken.
4. Als laatste mogelijkheid blijft er dan nog samenwonende ten laste over - > hetgeen in dit geval ook mogelijk zou zijn, maar dit vervalt omdat we kind ten laste voorrang geven.
Dus: wettelijk samenwonend of niet, jouw vriendin blijft kind ten laste bij haar ouders zo lang ze nog geen 26 jaar is en niet (of nauwelijks) werkt. De term 'kind ten laste' komt in dit geval waarschijnlijk nogal ongelukkig over, maar toch ben je op deze manier perfect in orde.
Zo lang jouw vriendin kind ten laste staat, kan ze dus ook blijven gebruik maken van de hospitalisatieverzekering van haar vader.
Verder kan ik Yvekes alleen maar beamen dat http://www.cm.be/ een erg gebruiksvriendelijke website is waar je een schat aan informatie kan terugvinden.
Met vriendelijke groeten.
1. Eerst proberen we iemand echtgeno(o)t(e) ten laste te maken - > aangezien jullie niet getrouwd zijn, is dit hier niet van toepassing.
2. Vervolgens proberen we iemand kind ten laste te maken - > dit is hetgeen jouw CM-consulent (correct) had aangeraden.
3. Als ook dit niet zou lukken, proberen we die persoon ascendent (voor aanverwanten) ten laste te maken.
4. Als laatste mogelijkheid blijft er dan nog samenwonende ten laste over - > hetgeen in dit geval ook mogelijk zou zijn, maar dit vervalt omdat we kind ten laste voorrang geven.
Dus: wettelijk samenwonend of niet, jouw vriendin blijft kind ten laste bij haar ouders zo lang ze nog geen 26 jaar is en niet (of nauwelijks) werkt. De term 'kind ten laste' komt in dit geval waarschijnlijk nogal ongelukkig over, maar toch ben je op deze manier perfect in orde.
Zo lang jouw vriendin kind ten laste staat, kan ze dus ook blijven gebruik maken van de hospitalisatieverzekering van haar vader.
Verder kan ik Yvekes alleen maar beamen dat http://www.cm.be/ een erg gebruiksvriendelijke website is waar je een schat aan informatie kan terugvinden.
Met vriendelijke groeten.