Aantal aandelen in portefeuille
TIP
Aantal aandelen in portefeuille
Hanteren jullie een minimum of maximum van aantal aandelen in portefeuille?
Een minimum uiteraard om het risico te beperken. Je mag niet al je eieren in 1 maand (of slechts enkele) leggen. Diversificatie wordt altijd aangeraden bij het beleggen.
Maar overdrijven is ook niet efficiënt. Door Warren Buffet wordt dit bestempeld als "diworsification". Bij een te grote spreiding gaat de portefeuille meer op de markt beginnen lijken. De uitschieters worden teniet gedaan door de tegenvallers. In dat geval zijn de kosten ook te groot gekomen en kon je beter investeren in een tracker. Bovendien moet je de aandelen nog individueel kunnen opvolgen.
Bij 2 aandelen heb je een verlaging van het individueel risico van 46%, bij 4 aandelen 72%, bij 8 aandelen is dat 81% en bij 16 aandelen is dat 93%. Vanaf dan wordt de verlaging van het risico klein. Voor 32 aandelen is er een verlaging van 96%, bij 500 99%.
Je leest verschillende grenzen. Soms 15, soms 20, soms 25. Meer dan 25 lijkt in meeste gevallen wel al (te) veel.
Hoe staan jullie hier tegenover?
Ikzelf heb ondertussen 21 verschillende aandelen (naast mijn trackers) en geloof dat dit wel bijna mijn maximum is, ook al zijn er nog heel wat andere interessante aandelen. Er zitten ook een aantal holdings bij die dienen als alternatief voor mijn trackers, dus vraag is of je dit mag zien als individuele aandelen.
Een minimum uiteraard om het risico te beperken. Je mag niet al je eieren in 1 maand (of slechts enkele) leggen. Diversificatie wordt altijd aangeraden bij het beleggen.
Maar overdrijven is ook niet efficiënt. Door Warren Buffet wordt dit bestempeld als "diworsification". Bij een te grote spreiding gaat de portefeuille meer op de markt beginnen lijken. De uitschieters worden teniet gedaan door de tegenvallers. In dat geval zijn de kosten ook te groot gekomen en kon je beter investeren in een tracker. Bovendien moet je de aandelen nog individueel kunnen opvolgen.
Bij 2 aandelen heb je een verlaging van het individueel risico van 46%, bij 4 aandelen 72%, bij 8 aandelen is dat 81% en bij 16 aandelen is dat 93%. Vanaf dan wordt de verlaging van het risico klein. Voor 32 aandelen is er een verlaging van 96%, bij 500 99%.
Je leest verschillende grenzen. Soms 15, soms 20, soms 25. Meer dan 25 lijkt in meeste gevallen wel al (te) veel.
Hoe staan jullie hier tegenover?
Ikzelf heb ondertussen 21 verschillende aandelen (naast mijn trackers) en geloof dat dit wel bijna mijn maximum is, ook al zijn er nog heel wat andere interessante aandelen. Er zitten ook een aantal holdings bij die dienen als alternatief voor mijn trackers, dus vraag is of je dit mag zien als individuele aandelen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Re: Aantal aandelen in portefeuille
Je lijkt vooral te focussen op het verminderen van het risico, wat je waarschijnlijk ook wil is het verhogen van de diversificatie en het vergroten van de kans dat je de (enkele) winnaars in je portefeuille zal hebben.
B7H4long schreef:Als je zelf een gediversifeerde portefeuille wil samenstellen met individuele aandelen moet je voldoende posities in je portefeuille opnemen. Vooreerst om het risico te verminderen ( standaard deviatie), maar daarbuiten ook om de diversificatie te verhogen (r-squared) en het risico van de het missen van de grote stijgers. (Investopedia: The Illusion Of Diversification: The Myth Of The 30 Stock Portfolio)
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 augustus 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens mij moet ieder voor zich bepalen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt. 10 lijkt mij een minimum maar tevens voldoende.
Voor mij zijn 21 aandelen te veel om op te volgen. Ik ken iemand die er wel 40 heeft maar enkel de koersen opvolgt en niet de bedrijven
.
Je moet natuurlijk ook zien dat je de sectoren wat kan spreiden.
Zoals B7 aangeeft is een spreiding met trackers natuurlijk interessanter. Maar je zegt zelf dat, waarschijnlijk het grootste deel van uw portefeuille(?), in trackers zit. Er is niets mis met wat satellieten om het wat leuker te maken.
Uw vraag over holdings: hangt af van hoe geconcentreerd de holding is of het te beschouwen is als tracker dan wel een aandeel. KBCA is ook een holding
Ackermans vind ik interessant omwille van het management maar hun positie CFE is te groot om van een goed gediversifieerde holding te spreken.
Voor mij zijn 21 aandelen te veel om op te volgen. Ik ken iemand die er wel 40 heeft maar enkel de koersen opvolgt en niet de bedrijven
Je moet natuurlijk ook zien dat je de sectoren wat kan spreiden.
Zoals B7 aangeeft is een spreiding met trackers natuurlijk interessanter. Maar je zegt zelf dat, waarschijnlijk het grootste deel van uw portefeuille(?), in trackers zit. Er is niets mis met wat satellieten om het wat leuker te maken.
Uw vraag over holdings: hangt af van hoe geconcentreerd de holding is of het te beschouwen is als tracker dan wel een aandeel. KBCA is ook een holding
Ik gebruik de Sharpe Ratio om verschillende mogelijke portefeuilles te vergelijken.
Minimum en Maximum bepaal je best in GELD, niet in aantal aandelen.
Het minimum kan bepaald worden om de transactie- en andere kosten te minimalizeren (en zal dus in zekere mate afhankelijk zijn van je broker). Dit bedrag wordt bepaald in absolute waarde bv. €2500. Afhankelijk van de prijs van het aandeel krijg je er meer of minder. (Voor dat bedrag kan je wel geen lotussen kopen)
Het maximum worddt dan bepaald in relatieve waarde, bv. x% van de portefeuille. Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar die x voor staat. Het is perfect mogelijk dat x = 20 als je bv. uitsluitend met Holdings werkt, omdat die reeds voor de nodige spreiding zorgen. (Voor sommige IWDA adepten is x=100)
Het minimum kan bepaald worden om de transactie- en andere kosten te minimalizeren (en zal dus in zekere mate afhankelijk zijn van je broker). Dit bedrag wordt bepaald in absolute waarde bv. €2500. Afhankelijk van de prijs van het aandeel krijg je er meer of minder. (Voor dat bedrag kan je wel geen lotussen kopen)
Het maximum worddt dan bepaald in relatieve waarde, bv. x% van de portefeuille. Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar die x voor staat. Het is perfect mogelijk dat x = 20 als je bv. uitsluitend met Holdings werkt, omdat die reeds voor de nodige spreiding zorgen. (Voor sommige IWDA adepten is x=100)
Je hebt al dikwijls genoeg met een paar holdings.
Stel je hebt Brederode die beleggen in tientallen bedrijven. Hun belangrijkste participatie is Sofina die op hun beurt in een hele reeks van bedrijven beleggen.. Sofina belegt ook in Luxempart ook al een holding met tientallen bedrijven enz..
Vergeet ook hun private equity tak niet bij zowel Brederode en Sofina zelf!
Besluit: Met Brederode alleen heb je al bij wijze van spreken genoeg diversificatie.
PS.. Dit is geen koopadvies. Koopmomenten waren er vroeger al genoeg.
Stel je hebt Brederode die beleggen in tientallen bedrijven. Hun belangrijkste participatie is Sofina die op hun beurt in een hele reeks van bedrijven beleggen.. Sofina belegt ook in Luxempart ook al een holding met tientallen bedrijven enz..
Vergeet ook hun private equity tak niet bij zowel Brederode en Sofina zelf!
Besluit: Met Brederode alleen heb je al bij wijze van spreken genoeg diversificatie.
PS.. Dit is geen koopadvies. Koopmomenten waren er vroeger al genoeg.
Door de aanhoudende dalingen van CFE de afgelopen jaren is dat belang absoluut niet groot meer hoor.
De belangrijkste deelnemingen zijn nu Bank van Breda en Bank Delen.
Volgens Kurt Vansteelandt van De Tijd heb je genoeg met 2 aandelen, ASML en Sofina.
Ik zelf vind voorlopig een 15-tal al meer dan voldoende, vooral aangezien ik hoofdzakelijk in holdings beleg.
Ik zelf vind voorlopig een 15-tal al meer dan voldoende, vooral aangezien ik hoofdzakelijk in holdings beleg.
Hier is nog referenties voor zijn die dit dieper willen bestuderen: Bogleheads: Passively_managing_individual_stocks
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Laeka, zou je mij de portefeuilleverdeling van Ackermans kunnen bezorgen? Ik heb het jaarverslag eens vluchtig doorgenomen maar heb het niet direct gevonden. Ging er verkeerdelijk van uit dat het aandeel CFE in portefeuille 60% was terwijl het zo is dat zij 60% van de aandelen van CFE bezitten.
Belca, kan je dat nog iets meer uitleggen? Geen minimum aantal aandelen? Wat dan met de toch zeer noodzakelijke spreiding?
Belca, kan je dat nog iets meer uitleggen? Geen minimum aantal aandelen? Wat dan met de toch zeer noodzakelijke spreiding?
Beste,Barryke schreef: ↑13 augustus 2020, 10:34 Laeka, zou je mij de portefeuilleverdeling van Ackermans kunnen bezorgen? Ik heb het jaarverslag eens vluchtig doorgenomen maar heb het niet direct gevonden. Ging er verkeerdelijk van uit dat het aandeel CFE in portefeuille 60% was terwijl het zo is dat zij 60% van de aandelen van CFE bezitten.
CFE is gezakt van 140 euro tot nu 56 euro. Hiervoor heb ik geen jaarverslag nodig om te weten dat de participatie in CFE gevoelig gezakt is in de waardering van Ackermans van haaren.
Ik heb 17 individuele aandelen in portefeuille en 2 individuele bedrijfsobligaties.
Aangevuld met 1 ETF (AMS:UBUX)
Het wettelijke pensioenspaarfonds is natuurlijk ook een breed gespreide belegging met een circa 70/30 verhouding.
Aangevuld met 1 ETF (AMS:UBUX)
Het wettelijke pensioenspaarfonds is natuurlijk ook een breed gespreide belegging met een circa 70/30 verhouding.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash