Aantal (domme) vragen
TIP
-
TomBelgium
- Newbie

- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06 jan 2017
- Contacteer:
Aantal (domme) vragen
Hoi allemaal,
ik ben nieuw in deze club en heb net de cursussen op MijnKapitaal doorgeworsteld aangezien ik nu gekluisterd zit aan grootbanken. Na een pak informatie te hebben gelezen, heb ik besloten om me aan fondsen te wagen.
Toch heb ik nog wat vragen waarop ik waarschijnlijk zelf het antwoord al zou moeten weten maar ik kom er toch niet direct achter.
1. Ik ben aan het kijken naar volgend fonds: IE00B19Z9612. In de KIDD lees ik een instapvergoeding van 5%. Bij MeDirect wordt er echter niks vermeld. Daar spreekt men enkel van uitstaptax & lopende kosten. Waar is deze instapvergoeding dan naar toe?
2. Is er sprake van andere kosten als je een fonds verkoopt? Ik heb gelezen dat je op fondsen die voor meer dan 25% uit obligaties bestaan meerwaardetax betaatl van 30%. Is het dan interessant om hierin te investeren?
3. Zijn obligaties sowieso interessante fondsen met de lage rentes?
4. Kent iemand het fonds IE00B19Z9612 en is dit iets of laat ik me teveel afleiden door de rendementen uit het verleden?
5. Hoe onderzoek je eigenlijk een fonds? Kan je eigenlijk zien uit welke aandelen dat fonds echt bestaat zodat je dat op dat niveau wat beter kan onderzoeken? Ik moet zeggen dat ik die prospectus beginnen doorworstelen ben maar dat is voor mij onbegonnen werk.
Tips, suggesties, ...?
Groeten,
Tom
ik ben nieuw in deze club en heb net de cursussen op MijnKapitaal doorgeworsteld aangezien ik nu gekluisterd zit aan grootbanken. Na een pak informatie te hebben gelezen, heb ik besloten om me aan fondsen te wagen.
Toch heb ik nog wat vragen waarop ik waarschijnlijk zelf het antwoord al zou moeten weten maar ik kom er toch niet direct achter.
1. Ik ben aan het kijken naar volgend fonds: IE00B19Z9612. In de KIDD lees ik een instapvergoeding van 5%. Bij MeDirect wordt er echter niks vermeld. Daar spreekt men enkel van uitstaptax & lopende kosten. Waar is deze instapvergoeding dan naar toe?
2. Is er sprake van andere kosten als je een fonds verkoopt? Ik heb gelezen dat je op fondsen die voor meer dan 25% uit obligaties bestaan meerwaardetax betaatl van 30%. Is het dan interessant om hierin te investeren?
3. Zijn obligaties sowieso interessante fondsen met de lage rentes?
4. Kent iemand het fonds IE00B19Z9612 en is dit iets of laat ik me teveel afleiden door de rendementen uit het verleden?
5. Hoe onderzoek je eigenlijk een fonds? Kan je eigenlijk zien uit welke aandelen dat fonds echt bestaat zodat je dat op dat niveau wat beter kan onderzoeken? Ik moet zeggen dat ik die prospectus beginnen doorworstelen ben maar dat is voor mij onbegonnen werk.
Tips, suggesties, ...?
Groeten,
Tom
Re: Aantal (domme) vragen
1. die 5% zijn de instapkosten die een broker max mag, maar niet moet, aanrekenen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Aantal (domme) vragen
3. Voor mij niet. Obligaties dalen in waarde wanneer rentes stijgen. Het eerste jaar zie ik de Europese rentes niet stijgen, maar daarna zou dit best wel eens kunnen. Het rendement op obligaties is ook relatief laag.
5. Ik ben niet zo bekend met fondsen, maar de website van morningstar is één van dé bronnen voor fondsen.
5. Ik ben niet zo bekend met fondsen, maar de website van morningstar is één van dé bronnen voor fondsen.
Re: Aantal (domme) vragen
Als je een obligatie ETF zou kiezen kan het interessant zijn om te kijken naar de looptijd van de obligaties in port.
Als deze voornamelijk kortlopend zijn, dan is het effect van rentestijgingen en -dalingen minder groot.
Stel dat er een rentestijging komt, dan zal die ETF evenzeer dalen, maar deze zal sneller aangevuld worden met nieuwe obligaties aan betere rentevoeten, naarmate bestaande posities verlopen.
Als deze voornamelijk kortlopend zijn, dan is het effect van rentestijgingen en -dalingen minder groot.
Stel dat er een rentestijging komt, dan zal die ETF evenzeer dalen, maar deze zal sneller aangevuld worden met nieuwe obligaties aan betere rentevoeten, naarmate bestaande posities verlopen.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Re: Aantal (domme) vragen
Op de pagina “Portefeuille” van het fonds op Morningstar kan je onderaan bij “Top 10 Posities” zien dat het fonds aandelen in 47 verschillende bedrijven heeft, met daarbij een lijst van de 10 belangrijkste. Het aantal obligatieposities is 0. Op de pagina “Documenten” kan je het jaarverslag van 29 februari 2016 vinden met daarin op pagina 169 de volledige portefeuille van “Legg Mason ClearBridge US Large Cap Growth Fund”.TomBelgium schreef: 4. Kent iemand het fonds IE00B19Z9612 [...]
5. Hoe onderzoek je eigenlijk een fonds? Kan je eigenlijk zien uit welke aandelen dat fonds echt bestaat zodat je dat op dat niveau wat beter kan onderzoeken? [...]
-
TomBelgium
- Newbie

- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06 jan 2017
- Contacteer:
Re: Aantal (domme) vragen
Bedankt voor de info. Fonds lijkt vooral in de grotere bekende bedrijven te zitten.
Ik kan er nu echt niet uit opmaken of dat een interessante investering is of net niet....
Eigenlijk kan ik enkel maar afgaan op de resultaten van de vorige jaren lijkt me?
Ik kan er nu echt niet uit opmaken of dat een interessante investering is of net niet....
Eigenlijk kan ik enkel maar afgaan op de resultaten van de vorige jaren lijkt me?
Re: Aantal (domme) vragen
Lijkt me zeker interessant.
- Krijgt vijf sterren op Morningstar.
- Zie de koersgrafiek: presteert beter dan het gemiddelde van de categorie en de index.
- Geannualiseerd rendement op vijf jaar is maar liefst 19%.
- Zie rating en risico: rendement is hoog, risico benedengemiddeld.
Re: Aantal (domme) vragen
let wel op voor de lopende kosten: 1.74% , waarvan 0.63% wordt betaald aan MeDirect
Re: Aantal (domme) vragen
sterren op morningstarYaris schreef:Lijkt me zeker interessant.
- Krijgt vijf sterren op Morningstar.
- Zie de koersgrafiek: presteert beter dan het gemiddelde van de categorie en de index.
- Geannualiseerd rendement op vijf jaar is maar liefst 19%.
- Zie rating en risico: rendement is hoog, risico benedengemiddeld.
kan er van meespreken ooit zoiets aangekocht.
nu jaren later nog steeds op verlies.
begint nu wel uit het diepe dal te komen en zal dan wel weer 5 sterren krijgen zeker wegens stijging.
Estate Guru believer.
-
TomBelgium
- Newbie

- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06 jan 2017
- Contacteer:
Re: Aantal (domme) vragen
wss nog een domme vraag maar die lopende kosten bij MeDirect, is dat op jaarbasis of hoe moet ik dat zien?
Re: Aantal (domme) vragen
TomBelgium schreef:wss nog een domme vraag maar die lopende kosten bij MeDirect, is dat op jaarbasis of hoe moet ik dat zien?
Beleggers ABC van MD schreef:Lopende kosten
Alle kosten die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken, uitgedrukt in een percentage van het nettoactief. De lopende kosten bevatten de beheersvergoeding van de fondsbeheerder, administratiekosten en kosten gelinkt aan wetgeving, audit en registratie. In- en uitstapkosten of eventuele prestatievergoedingen vallen hier niet onder. Lopende kosten worden op dagelijkse basis in de koers van een fonds verwerkt en worden u dus niet afzonderlijk aangerekend.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
TomBelgium
- Newbie

- Berichten: 19
- Lid geworden op: 06 jan 2017
- Contacteer:
Re: Aantal (domme) vragen
Bedankt voor het antwoord. Dus, just to be clear, de koers op MeDirect houdt al rekening met die lopende kosten? Ik moet die niet meer afzonderlijk berekenen?
Re: Aantal (domme) vragen
Nee. Is inderdaad inbegrepen in de koers.


