Account DeGiro aanmaken
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Account DeGiro aanmaken
Ik ben al een tijdje aan het beleggen bij Binck, maar ik wil de kosten toch wat drukken.
Na heel wat gelezen te hebben, en kosten te vergelijken, kom ik uit bij DeGiro.
Als Belg moet ik mijn buitenlandse rekening aangeven bij de NBB en elk jaar opnieuw vermelden in mijn belastingaangifte.
Wat betreft taksen kom, ik na heel wat lezen, tot volgende vaststelling.
- Beurstaks is automatisch ingehouden door DeGiro, dit is standaard zo maar kan je eventueel afvinken.
- Roerende voorheffing op Belgische dividenden worden automatisch ingehouden, hier hoef je niets voor te doen
- Roerende voorheffing op buitenlandse dividenden is iets anders. Hier wordt de bronbelasting wel afgehouden, maar niet de Belgische roerende voorheffing. Deze moet je aangeven via jouw belastingaangifte.
Dus om het even simpel te houden, indien ik DeGiro gebruik voor Belgische dividendaandelen of accumulerende ETF's, heb ik hieraan zelf geen werk. DeGiro doet het allemaal voor mij. Indien ik onder de 800 EUR aan dividend zit kan ik de RV wel terugvragen via mijn PB.
Het enige dat ik niet onmiddellijk kan vinden is de Reynderstaks, meerwaardebelasting op fondsen, hoe zit dit bij DeGiro?
Na heel wat gelezen te hebben, en kosten te vergelijken, kom ik uit bij DeGiro.
Als Belg moet ik mijn buitenlandse rekening aangeven bij de NBB en elk jaar opnieuw vermelden in mijn belastingaangifte.
Wat betreft taksen kom, ik na heel wat lezen, tot volgende vaststelling.
- Beurstaks is automatisch ingehouden door DeGiro, dit is standaard zo maar kan je eventueel afvinken.
- Roerende voorheffing op Belgische dividenden worden automatisch ingehouden, hier hoef je niets voor te doen
- Roerende voorheffing op buitenlandse dividenden is iets anders. Hier wordt de bronbelasting wel afgehouden, maar niet de Belgische roerende voorheffing. Deze moet je aangeven via jouw belastingaangifte.
Dus om het even simpel te houden, indien ik DeGiro gebruik voor Belgische dividendaandelen of accumulerende ETF's, heb ik hieraan zelf geen werk. DeGiro doet het allemaal voor mij. Indien ik onder de 800 EUR aan dividend zit kan ik de RV wel terugvragen via mijn PB.
Het enige dat ik niet onmiddellijk kan vinden is de Reynderstaks, meerwaardebelasting op fondsen, hoe zit dit bij DeGiro?
Re: Account DeGiro aanmaken
Roerende voorheffing op buitenlandse dividenden is iets anders. Hier wordt de bronbelasting wel afgehouden, maar niet de Belgische roerende voorheffing. Deze moet je aangeven via jouw belastingaangifte
Echt? Wist is dus niet. Pff gaat nog een gepuzzel worden ..
Echt? Wist is dus niet. Pff gaat nog een gepuzzel worden ..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Of dit effectief zo is weet ik niet... maar dit vind ik wel op zowat elke website terug als ik erover lees. Als dit niet zo blijkt te zijn vermoed ik dat er wel iemand op zal inpikken (hoop ik) :-)
Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag. Stel ik wil IWDA en IEMA aanschaffen via Degiro. Gezien deze accumulerende ETFs zijn hoef ik daar dus geen dividendbelasting te betalen. De beurstaks wordt dan automatisch geheven door Degiro en ik hoef niets te doen op melding van de account bij NBB na. Klopt mijn redenering dusver?
Nu, ik weet dat er nog zoiets bestaat als Reynderstaks, een taks op obligatiefondsen. Door rap te google'en zie ik dat de twee ETFs aandeelfondsen zijn. Betekent dit dat ik mij in zulk geval niets moet aantrekken van de Reynderstaks?
Een extra vraag: Degiro biedt 2 varianten van de genoemde ETFs aan, EAM en LSE. Welke is beter?
Nu, ik weet dat er nog zoiets bestaat als Reynderstaks, een taks op obligatiefondsen. Door rap te google'en zie ik dat de twee ETFs aandeelfondsen zijn. Betekent dit dat ik mij in zulk geval niets moet aantrekken van de Reynderstaks?
Een extra vraag: Degiro biedt 2 varianten van de genoemde ETFs aan, EAM en LSE. Welke is beter?
De meerwaardetaks (Reynderstaks) van 30% is van toepassing wanneer een fonds (ETF en gewone fondsen) minstens 10% in obligaties belegt.
IWDA en IEMA bestaan beide voor 100% uit aandelen dus er is geen meerwaardetaks van toepassing.
EAM en LSE slaat op de beurs waarop het aandeel noteert. EAM is Amsterdam en LSE is Londen. Je moet kijken naar de valuta waarin het genoteerd is. Best koop je aan in je eigen valuta, dus in EUR. De notering in Londen gaat USD en GBP zijn denk ik. Voor IWDA en IEMA wil je dus de EUR versie aankopen op de beurs van Amsterdam (toch bij DeGiro).
IWDA en IEMA bestaan beide voor 100% uit aandelen dus er is geen meerwaardetaks van toepassing.
EAM en LSE slaat op de beurs waarop het aandeel noteert. EAM is Amsterdam en LSE is Londen. Je moet kijken naar de valuta waarin het genoteerd is. Best koop je aan in je eigen valuta, dus in EUR. De notering in Londen gaat USD en GBP zijn denk ik. Voor IWDA en IEMA wil je dus de EUR versie aankopen op de beurs van Amsterdam (toch bij DeGiro).
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Bedankt voor uw heldere uitleg.
Tenzij ik mij vergis, kan men enkel EUR hebben op de Degiro account als cash. Ik vroeg mij af welke wisselkoers Degiro gebruikt bij aankopen in andere valuta's. Zou dat de marketgemiddelde zijn of echter hun eigen "winstgevend" wisselkoers?
Zou je mij een informatiebron aanraden om de info zoals de procentuele samenstelling van fondsen rap te kunnen opzoeken? Of is google vrijwel altijd de oplossing?