Actieve Obligatiefondsen
TIP
-
Incremental
- Full Member

Actieve Obligatiefondsen
In tegenstelling tot aandelen doen actieve fondsen voor obligaties het veel beter dan hun passieve varianten.

In welke obligatiefondsen investeren jullie of zijn jullie van plan?
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in PIMCO funds (PTY, PDI), echter om 30% RV te betalen om dividenden van 6-8% is pijnlijk.
Plus af en toe doen ze capital gains distributions en daar zal ik ook 30% RV op moeten betalen terwijl het eigenlijk gewoon niet belast zou moeten worden in België.
Ben dus nog opzoek naar fondsen die (even goed) presteren als PIMCO funds maar kapitaliserend zijn, iemand suggesties?
Bijvoorbeeld: https://www.keytradebank.be/nl/beurs/fo ... =S79702446

In welke obligatiefondsen investeren jullie of zijn jullie van plan?
Persoonlijk ben ik wel geïnteresseerd in PIMCO funds (PTY, PDI), echter om 30% RV te betalen om dividenden van 6-8% is pijnlijk.
Plus af en toe doen ze capital gains distributions en daar zal ik ook 30% RV op moeten betalen terwijl het eigenlijk gewoon niet belast zou moeten worden in België.
Ben dus nog opzoek naar fondsen die (even goed) presteren als PIMCO funds maar kapitaliserend zijn, iemand suggesties?
Bijvoorbeeld: https://www.keytradebank.be/nl/beurs/fo ... =S79702446
Re: Actieve Obligatiefondsen
Het heeft maar weinig nut om kapitaliserende obligatie fondsen te kiezen, de meerwaarde bij verkoop wordt immers ook aan 30% belast.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En de beurstaks bij aankoop en verkoop is ook een stuk hoger leek het mij?
Heb eens een order ingegeven op zo'n fonds en op het overzichtsscherm trok ik bleek weg van de kosten. Dan maar geannuleerd.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Taks bij verkoop van een kapitaliserend obligatie fonds is inderdaad 1,32% plus 30% RV op de meerwaarde, bij aankoop is er geen taks. Bij een distributie variant zijn er geen taksen op in en uitstap, wel betaal je 30% RV op de dividenden en op de meerwaarde bij verkoop.
Toch kan de keuze voor een kapitaliserende versie bij stijgende marktrente nuttig zijn.
Toch kan de keuze voor een kapitaliserende versie bij stijgende marktrente nuttig zijn.
waarom specifiek bij stijgende rente?
-
Incremental
- Full Member

Helemaal die meerwaardetaks vergeten
Niemand komt onder die 30% uit
Niemand komt onder die 30% uit
Vergeet dit, ging er van uit dat bij een distributie variant sowieso 30% RV op de dividenden betaalt wordt terwijl de koers van het fonds in waarde zakt (bij stijgende marktrente), je betaalt dan geen RV op meerwaarde maar krijgt ook geen compensatie voor de minwaarde. Bij een kapitaliserend fonds zouden de dividenden de waarde daling compenseren waardoor er wellicht geen minwaarde is en je enkel RV hoeft te betalen op de eventuele meerwaarde. Een snelle simulatie toont echter dat dit enkel opgaat wanneer de daling van onderliggende groter is dan het uitgekeerde dividend. Conclusie wat mij betreft; voor een langlopende belegging in bonds kunnen we in ons land beter bij distributie varianten blijven.
"Conclusie wat mij betreft; voor een langlopende belegging in bonds kunnen we in ons land beter bij distributie varianten blijven."
Bedankt voor je mening Vortex, en ik zou nog willen toevoegen:
Tot de wetgeving nog een keertje aangepast wordt natuurlijk. Daarom vind ik het geen enkel probleem om zowel distributie- als kapitalisatiefondsen te hebben. Maar het is geen bewuste keuze, is eerder historisch gegroeid.
Bedankt voor je mening Vortex, en ik zou nog willen toevoegen:
Tot de wetgeving nog een keertje aangepast wordt natuurlijk. Daarom vind ik het geen enkel probleem om zowel distributie- als kapitalisatiefondsen te hebben. Maar het is geen bewuste keuze, is eerder historisch gegroeid.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)