Advies betreffende Hypothecaire kredieten
TIP
Advies betreffende Hypothecaire kredieten
Hallo allemaal.
Ik ben op zoek naar wat advies betreffende onze hypothecaire kredieten. Na wat op deze site gelezen te hebben denk ik dat een herziening of herfinanciering wel te overwegen is.
De situatie momenteel:
Huis aangekocht in 2010 voor 325.000€ zonde kosten. Lening van onze vorige woonst via "pandwissel" laten overzetten naar deze nieuwe woonst plus een stuk bijgeleend voor het resterende deel. Totaal huidige leningen:
60.338€ op 16 jaar vast @ 4,58% = maandelijks 437€ (Nu nog 11 jaar)
176.903 op 28 jaar vast @ 4,85% = maandelijks 954€ (Nu nog 26 jaar)
Bij mijn huidige bank ING vang ik bot. Zij zijn precies niet echt happig om ook maar iets te doen.
Voor ik aan mijn zoektocht begin moet het uiteraard de moeite zijn. Dus aan jullie de vraag. Is het de moeite met het cijfermateriaal van hierboven en waar kan ik het best beginnen shoppen? Tevens wat met beide kredieten? houden of overzetten naar één gezamenlijk krediet.
Destijds was dit gedaan omtrent fiscale redenen en de "cumul" die mogelijk was van beide woonbonussen (of zoiets)
Graag jullie advies!
Thx
Ik ben op zoek naar wat advies betreffende onze hypothecaire kredieten. Na wat op deze site gelezen te hebben denk ik dat een herziening of herfinanciering wel te overwegen is.
De situatie momenteel:
Huis aangekocht in 2010 voor 325.000€ zonde kosten. Lening van onze vorige woonst via "pandwissel" laten overzetten naar deze nieuwe woonst plus een stuk bijgeleend voor het resterende deel. Totaal huidige leningen:
60.338€ op 16 jaar vast @ 4,58% = maandelijks 437€ (Nu nog 11 jaar)
176.903 op 28 jaar vast @ 4,85% = maandelijks 954€ (Nu nog 26 jaar)
Bij mijn huidige bank ING vang ik bot. Zij zijn precies niet echt happig om ook maar iets te doen.
Voor ik aan mijn zoektocht begin moet het uiteraard de moeite zijn. Dus aan jullie de vraag. Is het de moeite met het cijfermateriaal van hierboven en waar kan ik het best beginnen shoppen? Tevens wat met beide kredieten? houden of overzetten naar één gezamenlijk krediet.
Destijds was dit gedaan omtrent fiscale redenen en de "cumul" die mogelijk was van beide woonbonussen (of zoiets)
Graag jullie advies!
Thx
Re: Advies betreffende Hypothecaire kredieten
Om een idee te hebben van de huidige tarieven, kun je deze op deze site bekijken.
Het is blijkbaar wel zo dat de banken tegenwoordig niet staan te springen om leningen te geven. Als je hun dus niets anders "te bieden" hebt dan de lening, kan het zijn dat ze de rentevoet niet teveel gaan willen laten zaken.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er ook notariskosten bijkomen wanneer de nieuwe lening bij een andere bank terechtkomt (i.v.m. de hypotheek).
Wat het samenvoegen van de leningen betreft, hangt het eigenlijk van verschillende factoren af. Je moet hier vooral ook kijken naar je financiële behoeften en hoe je deze ziet evolueren in de toekomst.
Bv. Het dalen van de lasten binnen 11 jaar kan interessant zijn als je kinderen hebt die rond die periode zullen beginnen studeren (waardoor je andere kosten stijgen) of als je tegen dan op pensioenleeftijd komt (waardoor je inkomen daalt)
Het is blijkbaar wel zo dat de banken tegenwoordig niet staan te springen om leningen te geven. Als je hun dus niets anders "te bieden" hebt dan de lening, kan het zijn dat ze de rentevoet niet teveel gaan willen laten zaken.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er ook notariskosten bijkomen wanneer de nieuwe lening bij een andere bank terechtkomt (i.v.m. de hypotheek).
Wat het samenvoegen van de leningen betreft, hangt het eigenlijk van verschillende factoren af. Je moet hier vooral ook kijken naar je financiële behoeften en hoe je deze ziet evolueren in de toekomst.
Bv. Het dalen van de lasten binnen 11 jaar kan interessant zijn als je kinderen hebt die rond die periode zullen beginnen studeren (waardoor je andere kosten stijgen) of als je tegen dan op pensioenleeftijd komt (waardoor je inkomen daalt)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan ook verschillende simulaties maken via de volgende app op spaargids:
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een nieuwe hypothecaire krediet aangaat bij een andere bank met andere voorwaarden en eventueel nog een eigen inbreng.
Hoe zit het dan met de SSV die wij toen hebben afgesloten?
Wij hebben die ineens volledig betaald.
Geldt die nog?
Wat moeten we doen om dit in orde te krijgen, nieuwe lening koppelen aan oude SSV?
Moeten we uberhaubt iets doen?
Hoe zit het dan met de SSV die wij toen hebben afgesloten?
Wij hebben die ineens volledig betaald.
Geldt die nog?
Wat moeten we doen om dit in orde te krijgen, nieuwe lening koppelen aan oude SSV?
Moeten we uberhaubt iets doen?
-
pierre zidane
Als je een nieuwe rentevoet wil bekomen bij je huidige bank, dan zal je toch wat moeten gaan shoppen. Maw naar 1 of 2 andere banken gaan en kijken wat zij voorstellen. Dan met dat voorstel naar je huidige bank gaan en dan zal er waarschijnlijk wel wat kunnen, als je maar laat uitschijnen dat je weg bent als ze niets voor je doen. Als ze natuurlijk de indruk hebben dat je sowieso zal blijven, dan gaan ze niet al te veel doen, want dan verdient de bank natuurlijk minder aan jou.
Ik heb dit vorig jaar ook op die manier gedaan en dat heeft me toch wel wat opgebracht.
De SSV heb ik wel opnieuw moeten opstarten omdat de herziening volgens hen een nieuw contract is, maar aangezien ik de SSV van mijn origineel contract nog maar een keer of 2 betaald had, doe ik daar ook niet al te veel verlies aan.
Ik heb dit vorig jaar ook op die manier gedaan en dat heeft me toch wel wat opgebracht.
De SSV heb ik wel opnieuw moeten opstarten omdat de herziening volgens hen een nieuw contract is, maar aangezien ik de SSV van mijn origineel contract nog maar een keer of 2 betaald had, doe ik daar ook niet al te veel verlies aan.
Hoi,
Ik ben zelf ook klant bij ING en heb daar reeds 2x een hypothecair krediet laten herzien. Dit is telkens gebeurd nadat ik een beter voorstel van een andere bank had want ze zijn inderdaad niet happig om zelf met betere voorstellen naar voor te komen.
Ik zou dus voorstellen om eens rond te horen bij een aantal banken alvorens terug te gaan naar ING.
Trouwen rondhoren kost niks maar kan wel opbrengen.
De leningen samenvoegen of niet hangt inderdaad af van je persoonlijke voorkeur en zal wel een rol spelen in de verdere afbetaling. Laat eens een paar verschillende scenario's uitwerken in een concurrerende bank alvorens jouw ING bankdirecteur op de rooster te leggen
Ik ben zelf ook klant bij ING en heb daar reeds 2x een hypothecair krediet laten herzien. Dit is telkens gebeurd nadat ik een beter voorstel van een andere bank had want ze zijn inderdaad niet happig om zelf met betere voorstellen naar voor te komen.
Ik zou dus voorstellen om eens rond te horen bij een aantal banken alvorens terug te gaan naar ING.
Trouwen rondhoren kost niks maar kan wel opbrengen.
De leningen samenvoegen of niet hangt inderdaad af van je persoonlijke voorkeur en zal wel een rol spelen in de verdere afbetaling. Laat eens een paar verschillende scenario's uitwerken in een concurrerende bank alvorens jouw ING bankdirecteur op de rooster te leggen
Als het enkel de rentevoet is die verminderd en je wijzigt niks aan de looptijd van de lening ( wat meestal het geval is ) dan hoef je geen nieuwe SSV af te sluiten. Gewoon de oude laten lopen ! Je gaat dan zelfs iets teveel verzekerd zijn ( maar da's nogal technisch om hier uit te leggen ).pierre zidane schreef: De SSV heb ik wel opnieuw moeten opstarten omdat de herziening volgens hen een nieuw contract is, maar aangezien ik de SSV van mijn origineel contract nog maar een keer of 2 betaald had, doe ik daar ook niet al te veel verlies aan.
Als ze je dan vragen om een nieuwe SSV af te sluiten, zijn ze geld uit je zakken aan 't kloppen !
-
pierre zidane
Sorry, ik had idd ook in één keer de looptijd iets naar onder getrokken. Op die manier kreeg ik nog iets lagere rentevoet en dit woog in waarde op tegen de nieuwe SSV.Al Fonds schreef:Als het enkel de rentevoet is die verminderd en je wijzigt niks aan de looptijd van de lening ( wat meestal het geval is ) dan hoef je geen nieuwe SSV af te sluiten. Gewoon de oude laten lopen ! Je gaat dan zelfs iets teveel verzekerd zijn ( maar da's nogal technisch om hier uit te leggen ).
Als ze je dan vragen om een nieuwe SSV af te sluiten, zijn ze geld uit je zakken aan 't kloppen !
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Zeg, en als je je SSV reeds volledig betaald hebt, en je wil van bank veranderen om een betere hypotheek aan te gaan, moet je dan een nieuwe ssv aangaan? Zo ja, wat met de 'oude'?
Als je de looptijd ongewijzigd laat of zelfs verkort, dan hoef je niks meer af te sluiten. Je gaat dan een beetje oververzekerd zijn (dwz moest de verzekerde overlijden dan gaat de langstlevende nog een saldo uitbetaald krijgen ).
Als je de leningsduur verlengt, dan kan een nieuwe SSV misschien nodig zijn. Maar dat wordt rekenwerk.
Als je de leningsduur verlengt, dan kan een nieuwe SSV misschien nodig zijn. Maar dat wordt rekenwerk.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Ok bedankt, dan hoef ik me daar bij een eventuele overstap naar een andere bank voor vervangende hypotheek niet van aan te trekken.
Dan nog een 2e hypothetische vraag, kan je meerdere ssv's nemen? Zo hebben we op de eerste ssv 70/70 genomen, achteraf bekeken vind ik dat niet t slimste (temeer daar we de ssv volledig in 1x in de korf hebben gestoken wegens nog niet beginnen Afbetalen).
Dus als ik nu lening verander of verleng, zou ik nog een bijkomende ssv kunnen nemen?
Dan nog een 2e hypothetische vraag, kan je meerdere ssv's nemen? Zo hebben we op de eerste ssv 70/70 genomen, achteraf bekeken vind ik dat niet t slimste (temeer daar we de ssv volledig in 1x in de korf hebben gestoken wegens nog niet beginnen Afbetalen).
Dus als ik nu lening verander of verleng, zou ik nog een bijkomende ssv kunnen nemen?
Je kan natuurlijk zoveel SSV's nemen als je wilt. De enigste beperking: je moet al die premies kunnen betalen...
Je hoeft ook helemaal geen lening te hebben om een SSV af te sluiten.
Je hoeft ook helemaal geen lening te hebben om een SSV af te sluiten.