Advies defensieve component
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Advies defensieve component
Momenteel heb ik een verdeling 35% vastgoed / 25% aandelen / 40% cash.
Ik zou graag de hoeveelheid cash reduceren in een defensieve component die toch uitzicht geeft op enige opbrengst of kans op opbrengst.
In principe heb ik dat geld niet nodig gezien inkomsten uit loon/huur.
Advies welkom
Ik zou graag de hoeveelheid cash reduceren in een defensieve component die toch uitzicht geeft op enige opbrengst of kans op opbrengst.
Advies welkom
Re: Advies defensieve component
Zelf ben ik pro een toevoeging van een Goud-ETF in combinatie met een obligatie-ETF om een defensieve component toe te voegen.
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Iedereen sukkelt tegenwoordig met dat defensieve gedeelte. M.i. is risico/rendement cash het beste.
Ik kocht in oktober eenmalig 2% van mijn portefeuille Bitcoin. Ik ben een non-believer maar kocht dit om de komende 20 jaar niet te verkopen. Ik ben ook niet zinnens nog bij te kopen. Gaat het naar 0 dan is dit pech, stijgt dit dan is dit goed voor mij. Intussen 65% gestegen maar dat is een momentum. Ik las de voorbije maanden wel dat uw probleem + de onzekerheid op de markten mede aan de basis liggen van deze (abnormale) stijging.
Verder heb ik coöperatieve aandelen (cera-vennoten) en wat aandelen van ecopower. Die geven ook nog een mooi rendement.
Ik koop ook regelmatig leningen van crowdfunding (Bolero). Maar maximaal 1.000€ per bedrijf (goede rating en geen vastgoedzaken).
Verder heb ik ook nog een hospitalisatieplan (tak 21) om een naadloze aansluiting te hebben op de hospitalisatie van mijn werkgever na mijn pensioen.
Het is een beetje zoeken en puzzelen.
Ik kocht in oktober eenmalig 2% van mijn portefeuille Bitcoin. Ik ben een non-believer maar kocht dit om de komende 20 jaar niet te verkopen. Ik ben ook niet zinnens nog bij te kopen. Gaat het naar 0 dan is dit pech, stijgt dit dan is dit goed voor mij. Intussen 65% gestegen maar dat is een momentum. Ik las de voorbije maanden wel dat uw probleem + de onzekerheid op de markten mede aan de basis liggen van deze (abnormale) stijging.
Verder heb ik coöperatieve aandelen (cera-vennoten) en wat aandelen van ecopower. Die geven ook nog een mooi rendement.
Ik koop ook regelmatig leningen van crowdfunding (Bolero). Maar maximaal 1.000€ per bedrijf (goede rating en geen vastgoedzaken).
Verder heb ik ook nog een hospitalisatieplan (tak 21) om een naadloze aansluiting te hebben op de hospitalisatie van mijn werkgever na mijn pensioen.
Het is een beetje zoeken en puzzelen.
Ieder heeft zijn definitie van defensief.contextbinder schreef: ↑5 november 2020, 13:33 Momenteel heb ik een verdeling 35% vastgoed / 25% aandelen / 40% cash.
Advies welkom
Wat is de jouwe?
Kan je tegen volatiliteit? "Hoeveel" ivm aandelenfondsen.
Kan je tegen eventueel permanent verlies?
Je hebt al een paar antwoorden gekregen.
Kijk ook naar tak21, eventueel -en zeker als je dichter bij je pensioen bent- als pensioen sparen of lange termijnsparen.
Breed gespreide kwaliteitsobligatiefondsen in euro.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik was vorige week ook nog aan het overwegen om aandelen cera te kopen. Lijkt me toch redelijk veilig en geven toch nog wat rendement ook.
Of hebben jullie er een ander zicht op ?
Spreiding en nergens in overdrijven is het begin van risico-beperking.
Niets dat opbrengst geeft is risicoloos.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is eigenlijk een moeilijke vraag: definitie van defensief - ik zou zeggen waardevastB7H4long schreef: ↑5 november 2020, 15:53
Ieder heeft zijn definitie van defensief.
Wat is de jouwe?
Kan je tegen volatiliteit? "Hoeveel" ivm aandelenfondsen.
Kan je tegen eventueel permanent verlies?
Je hebt al een paar antwoorden gekregen.
Kijk ook naar tak21, eventueel -en zeker als je dichter bij je pensioen bent- als pensioen sparen of lange termijnsparen.
Breed gespreide kwaliteitsobligatiefondsen in euro.
Enige volatiliteit is aanvaardbaar: 15%
Een permanent verlies wens ik te beperken tot 5%
Ben 38 jaar, pensioen is not an option maar ook niet wenselijk eigenlijk
Het beperkt risico dat je wenst te nemen limiteert de opties.
Tak21 en obligatie-etf blijven in de Running.
Crypto, goud en andere commodities vallen af.
Tak21 en obligatie-etf blijven in de Running.
Crypto, goud en andere commodities vallen af.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 5 november 2020, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik wens het risico voor dit deel idd vrij strak te limiteren, rationeel gezien is dat eigenlijk voor niets nodig gezien de situatie (relatief jong, schuldenvrij, inkomsten + tè grote buffer). Ik zie het dan ook meer als een alternatief voor spaarboekje. Ik heb begin dit jaar beslist om geen spaartegoeden meer op te bouwen bij de bank, in combinatie met corona is mijn jaarloon integraal naar de aandelenportefeuille gegaan. Dit gedeelte is voldoende volatiliteit voor mij

Heb je toevallig een concrete suggesties?
Je kan misschien kijken naar Vanguard world aggregate bonds. Vagf. Hedged naar Euro. Grootste risico is een opstoot van de middellange termijn rente. Indien die lager dan 2% is blijf je binnen de volatiliteit die je wenst. Lange termijn
Is Amundi Funds - Euro Inflation Bond A EUR (C) (LU0201576401)ook geen alternatief ?
Inflatiegelinkte obligaties volgen "een" inflatieindex.
Als de inflatieomhoog gaat gaat de coupon omhoog en omgekeerd.
De prijs en rente word gezet in vergelijking met "gewone" obligaties.
Rente/Prijs InflatieObl = Rente/Prijs GewoneObl - verwachte inflatie.
InflatieObligaties beschermen tegen onverwachte inflatie - meestal betaal je "iets" voor deze extra bescherming en zal je dus een iets lager rendement hebben dn je zou verwachten uit de formule van hierboven
Hieonder de resultaten van Amundi Funds - Euro Inflation Bond A EUR (C) (LU0201576401).
Dit is een aktief fonds met 1% jaarlijkse beheerskosten + interne trasactiekosten
1% jaarlijkse kosten op een obligatiefonds is moeilijk goed te maken in de huidige situatie.
Hieronder de resultaten van een vergelijkbaar indexfonds ETF iShares € Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF EUR (Acc) | IBCI
Als je dus inflatie obligaties in je portefeuille wil opnemen, kijk je beter naar de ETF.
Als de inflatieomhoog gaat gaat de coupon omhoog en omgekeerd.
De prijs en rente word gezet in vergelijking met "gewone" obligaties.
Rente/Prijs InflatieObl = Rente/Prijs GewoneObl - verwachte inflatie.
InflatieObligaties beschermen tegen onverwachte inflatie - meestal betaal je "iets" voor deze extra bescherming en zal je dus een iets lager rendement hebben dn je zou verwachten uit de formule van hierboven
Hieonder de resultaten van Amundi Funds - Euro Inflation Bond A EUR (C) (LU0201576401).
Dit is een aktief fonds met 1% jaarlijkse beheerskosten + interne trasactiekosten
Code: Selecteer alles
Rendement per kalenderjaar 31/10/2020
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 31/10
Rendement (%) -1,75 5,64 1,03 4,32 -1,10 -5,24 5,22 -1,30
+/- Categorie 1,09 0,99 0,33 0,92 -1,54 -3,03 0,56 -1,25
+/- Index 2,11 0,50 0,19 0,52 -2,48 -3,79 -1,23 -2,31
% Ranking 32 42 40 21 91 96 48 83
Hieronder de resultaten van een vergelijkbaar indexfonds ETF iShares € Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF EUR (Acc) | IBCI
Code: Selecteer alles
Rendement per kalenderjaar 31/10/2020
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 31/10
Rendement (%) -4,03 5,14 0,62 3,74 1,09 -1,70 6,52 0,62
+/- Categorie -1,18 0,48 -0,08 0,34 0,65 0,52 1,85 0,67
+/- Index -0,17 0,00 -0,22 -0,06 -0,29 -0,24 0,07 -0,39
ja, defensieve kant van de portefeuille...
Daarvoor gebruik ik (als zelfstandige) mijn VAPZ en IPT voor (beschouw ik als quasi-obligaties). Als je werknemer bent, kan je misschien kiezen voor langetermijnsparen en/of andere TAK-21 zoals hierboven al gemeld. Gegarandeerd rendement is tussen 0.5 en 1% schat ik, en soms ook wat recht op winstdeelname. Het is dan wel defensief en veilig maar wel illiquide.
Voor defensief gedeelte dat wel liquide moet zijn (om bijvoorbeeld offensief te gaan als de waarderingen veel lager zijn), hou ik een cashreserve en gebruik ik al een tweetal jaar TINC en Fluxys. Daar zit wel wat beweging in, maar die volatiliteit is toch redelijk beperkt, om niet te zeggen saai. But boring is good... je krijgt ook een mooi dividend (3 à 4%), maar als er een zware beurscorrectie is zullen die aandelen ook dalen, maar ik vermoed toch een stuk minder dan de algemene markt.
En anders een obligatie-ETF (IEAG of zo), maar die kunnen ook zwaar zakken als de rentes omhoog gaan. Dat is ook gedeeltelijk het geval voor TINC en Fluxys. Dus ja, echt veilig ??... ik hoor het ook graag waar je dat vindt.
Bitcoin doe ik ook met beperkt bedrag, maar dat beschouw ik niet als defensief, eerder als een folie'tje om eens te zien wat het gaat geven. Een gok dus.
Daarvoor gebruik ik (als zelfstandige) mijn VAPZ en IPT voor (beschouw ik als quasi-obligaties). Als je werknemer bent, kan je misschien kiezen voor langetermijnsparen en/of andere TAK-21 zoals hierboven al gemeld. Gegarandeerd rendement is tussen 0.5 en 1% schat ik, en soms ook wat recht op winstdeelname. Het is dan wel defensief en veilig maar wel illiquide.
Voor defensief gedeelte dat wel liquide moet zijn (om bijvoorbeeld offensief te gaan als de waarderingen veel lager zijn), hou ik een cashreserve en gebruik ik al een tweetal jaar TINC en Fluxys. Daar zit wel wat beweging in, maar die volatiliteit is toch redelijk beperkt, om niet te zeggen saai. But boring is good... je krijgt ook een mooi dividend (3 à 4%), maar als er een zware beurscorrectie is zullen die aandelen ook dalen, maar ik vermoed toch een stuk minder dan de algemene markt.
En anders een obligatie-ETF (IEAG of zo), maar die kunnen ook zwaar zakken als de rentes omhoog gaan. Dat is ook gedeeltelijk het geval voor TINC en Fluxys. Dus ja, echt veilig ??... ik hoor het ook graag waar je dat vindt.
Bitcoin doe ik ook met beperkt bedrag, maar dat beschouw ik niet als defensief, eerder als een folie'tje om eens te zien wat het gaat geven. Een gok dus.
Ik heb zelf ook CERA-aandelen voor het ganse gezin. Alhoewel ik de voordelen uit de halfjaarlijkse folder wat minder vind tov vroeger, zit er toch elke keer nog wel iets interessants in, deze keer bijvoorbeeld de mogelijkheid om aankoopbonnen van € 40 bij de Colruyt te kopen voor € 30 per stuk. En een gelijkaardig voordeel bij Decathlon. Er is ook elke keer een tombola.
Als je daar nog het dividend bijtelt, dit jaar 3,25%, dan ben ik daar best tevreden mee. Zeker als ik de voordelen even bekijk bij andere cooperatieven. Je kunt al van de voordelen genieten vanaf een inleg van € 600.
Bedankt voor de info. Zie dat de intekening nog loopt tot mei 2021. Eens kijken om voor een klein bedrag in te tekenen.