Advies keuze woonlening
TIP
Advies keuze woonlening
Goeiemiddag,
Momenteel ben ik ook aangekomen in de fase van deze belangrijke keuze/beslissing.
Even het project schetsen:
Aankoop appartement (Bedoeling als start en later te verkopen/verhuren en met vriendin nieuwe woning te kopen/bouwen)
Totale projectkost: €187.000
Eigen inbreng: €70.000
te lenen: €117.000
Hierbij wens ik ca. 750 €/mnd af te betalen. en mij te richten op een looptijd van ca.15j.
Voorstellen reeds ontvangen:
1. AXA (huisbank): 2,22% - 15j. Vast (Kreeg eerst een voorstel van 1,88% maar kreeg te horen dat dit een misverstand was daar 1,88% voor 10j. is ...)
Varia: Ouders en familie zitten hier ook met hun kapitaal + heb hier reeds langetermijnsparen gedaan voor SSV.
Dossierkosten €330 - SSV ca. €750 + verpl. brandverz. etc
2. Argenta: 2,2% - Vast 15j. ; 2% 10/5/5 ; 1,8% 7/3/3 ; 1,55% 3/3/3
Kreeg hier een duidelijke en vriendelijke uitleg. Liet mij ook inzien dat het ook nuttig kan zijn om toch eens naar een variabele te kijken ( worst case) en de betaalde interesten te vergelijken met indien vast.
Dossierkosten: €250 - SSV: €760 - Bank met zeer weinig alg. kosten - geen verpl. voor verzekeringen
Varia: Hier kan er nog iets aan het % gedaan worden indien bv. ouders ook hier kapitaal plaatsen of indien ik ook hier ga pensioensparen.
3. BNP Paribas Fortis - 2,19% Vast
Dossierkosten: €350 en SSV Was hier ca. €800
Ik wens hierbij nog bij enkele banken een afspraak te maken. (Buurt: KBC, ING, Crelan en VDK)
Wat mij tijdens de gesprekken en opzoekwerk al opviel is dat enkele banken hun leenobjectief reeds gehaald hebben en dit zich omzet in niet meer zo'n scherpe voorstellen aan nieuwe klanten. Hebben jullie weet dat bepaalde banken nu leenobjectief nog niet hebben behaald?
De ene bank haalt aan dat het dossier minder mooi is omdat ik alleen leen, daar de andere het een zeer mooi dossier vinden door de inbreng/te lenen verhouding.
Ik zit nu wel op de denkpiste bij een 1,8% 7/3/3, hier kan ik nu wat meer mee lenen. Na 7 jaar kan het % dan wel max. verdubbelen maar zal mijn loon ook reeds mooi geëvolueerd zijn. Of is hierbij het verschil met een vast % te klein?
Alvast bedankt voor jullie advies,
M.
Momenteel ben ik ook aangekomen in de fase van deze belangrijke keuze/beslissing.
Even het project schetsen:
Aankoop appartement (Bedoeling als start en later te verkopen/verhuren en met vriendin nieuwe woning te kopen/bouwen)
Totale projectkost: €187.000
Eigen inbreng: €70.000
te lenen: €117.000
Hierbij wens ik ca. 750 €/mnd af te betalen. en mij te richten op een looptijd van ca.15j.
Voorstellen reeds ontvangen:
1. AXA (huisbank): 2,22% - 15j. Vast (Kreeg eerst een voorstel van 1,88% maar kreeg te horen dat dit een misverstand was daar 1,88% voor 10j. is ...)
Varia: Ouders en familie zitten hier ook met hun kapitaal + heb hier reeds langetermijnsparen gedaan voor SSV.
Dossierkosten €330 - SSV ca. €750 + verpl. brandverz. etc
2. Argenta: 2,2% - Vast 15j. ; 2% 10/5/5 ; 1,8% 7/3/3 ; 1,55% 3/3/3
Kreeg hier een duidelijke en vriendelijke uitleg. Liet mij ook inzien dat het ook nuttig kan zijn om toch eens naar een variabele te kijken ( worst case) en de betaalde interesten te vergelijken met indien vast.
Dossierkosten: €250 - SSV: €760 - Bank met zeer weinig alg. kosten - geen verpl. voor verzekeringen
Varia: Hier kan er nog iets aan het % gedaan worden indien bv. ouders ook hier kapitaal plaatsen of indien ik ook hier ga pensioensparen.
3. BNP Paribas Fortis - 2,19% Vast
Dossierkosten: €350 en SSV Was hier ca. €800
Ik wens hierbij nog bij enkele banken een afspraak te maken. (Buurt: KBC, ING, Crelan en VDK)
Wat mij tijdens de gesprekken en opzoekwerk al opviel is dat enkele banken hun leenobjectief reeds gehaald hebben en dit zich omzet in niet meer zo'n scherpe voorstellen aan nieuwe klanten. Hebben jullie weet dat bepaalde banken nu leenobjectief nog niet hebben behaald?
De ene bank haalt aan dat het dossier minder mooi is omdat ik alleen leen, daar de andere het een zeer mooi dossier vinden door de inbreng/te lenen verhouding.
Ik zit nu wel op de denkpiste bij een 1,8% 7/3/3, hier kan ik nu wat meer mee lenen. Na 7 jaar kan het % dan wel max. verdubbelen maar zal mijn loon ook reeds mooi geëvolueerd zijn. Of is hierbij het verschil met een vast % te klein?
Alvast bedankt voor jullie advies,
M.
Re: Advies keuze woonlening
Blijven onderhandelen en Axa onder druk zetten. Uiteindelijk zal daar +-2% op 15 jaar uit de bus komen en daar zou ik voor gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, een variabele formule kan best interessant zijn.MVdV schreef: Argenta: 2,2% - Vast 15j. ; 2% 10/5/5 ; 1,8% 7/3/3 ; 1,55% 3/3/3
Mijn lening bij Argenta is deze week goedgekeurd, in de 10/5/5 formule. Ik denk dat er nog wat af moet kunnen van je rentevoet; de quotiteit is heel goed. Het zou me wel verbazen mocht je de brand-/woonverzekering niet bij Argenta moeten nemen... maar in elk geval was die goedkoper dan bij de andere banken, net als de SSV. Inderdaad, de "dagelijkse kosten" zijn heel laag bij Argenta, en dat moet je toch ook niet onderschatten.
Goed onderhandelen! Ik heb nog kunnen bekomen dat de dossierkosten worden terugbetaald eens de lening is afgerond. Eerst vroegen ze ook dat wij allebei pensioensparen bij Argenta zouden doen om aan het allerbeste tarief te geraken, maar toen we met voorstellen van de concurrentie afkwamen, hebben ze die voorwaarde laten vallen.
Ik zou ook eens met Crelan gaan spreken, die hebben ook vrij scherpe voorstellen in bv de 10/5/5 formule; als de quotiteit laag genoeg is, dan zou je daar ook zeker onder de 2% moeten kunnen geraken, net als bij Argenta. Voor een lening op 15 jaar is die 10/5/5 formule toch wel interessant: je hebt 10 jaar lang een zeer goede rentevoet. Daarna is er al zoveel afbetaald dat een eventuele verdubbeling weinig tot geen pijn doet. Als je dan nog iets vroeger de lening volledig kan afbetalen (bv na 13 jaar), dan wordt het natuurlijk nog beter
Axa zal ook nog wel lager gaan. Van BNP Paribas Fortis (mijn voormalige thuisbank) zou ik niet teveel verwachten
-
anonymous
Je variabele rentes zijn niet zo interessant in vergelijk met de vaste rentes.
Of het moest zijn dat je gratis kapitaal kan aflossen op de datums van de herziening van de rentevoet.
(Vroeger was dit bij veel banken het geval. Tegenwoordig weet ik het niet meer. Dus best eens achter vragen)
Dan kan het interessanter zijn om met een lagere rentevoet te starten, en dus lager afbetalingsbedrag. Die biedt je kans om bij een rentestijging (of zelfs zonder) op die vervaldagen kapitaalsaflossingen te doen zonder wederbeleggingsvergoeding te betalen, en hierdoor een lagere rentelast te hebben.
Behalve dat je nog andere banken kan doen, zou ik axa toxch nog wat meer onder druk zetten.
Zeker die verplichting van de verzekering.
Je kan ze ook altijd voorstellen om de brandverzekering bij hen te nemen, maar niet in de vorwaarden te vermelden. Zolang de verzekering bij hen goed blijft, blijf je bij hen, maar geeft je het voordeel dat je weg kan, moesten ze opeens hun prijzen sterk laten stijgen.
Of het moest zijn dat je gratis kapitaal kan aflossen op de datums van de herziening van de rentevoet.
(Vroeger was dit bij veel banken het geval. Tegenwoordig weet ik het niet meer. Dus best eens achter vragen)
Dan kan het interessanter zijn om met een lagere rentevoet te starten, en dus lager afbetalingsbedrag. Die biedt je kans om bij een rentestijging (of zelfs zonder) op die vervaldagen kapitaalsaflossingen te doen zonder wederbeleggingsvergoeding te betalen, en hierdoor een lagere rentelast te hebben.
Behalve dat je nog andere banken kan doen, zou ik axa toxch nog wat meer onder druk zetten.
Zeker die verplichting van de verzekering.
Je kan ze ook altijd voorstellen om de brandverzekering bij hen te nemen, maar niet in de vorwaarden te vermelden. Zolang de verzekering bij hen goed blijft, blijf je bij hen, maar geeft je het voordeel dat je weg kan, moesten ze opeens hun prijzen sterk laten stijgen.