Advies omtrent sparen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Advies omtrent sparen
Of snel naar MeDirect!?
En zeker voldoende tijd besteden aan de relatie met de vriendin (niet te veel met de vrienden gaan voetballen of met je beleggingen bezig zijn
). En natuurlijk ook vriendelijk zijn voor haar ouders.
Het beste voor je ouders, het klinkt goed dat ze elkaar bijstaan: dat is echte ouderwetse liefde, nietwaar?
En zeker voldoende tijd besteden aan de relatie met de vriendin (niet te veel met de vrienden gaan voetballen of met je beleggingen bezig zijn

Het beste voor je ouders, het klinkt goed dat ze elkaar bijstaan: dat is echte ouderwetse liefde, nietwaar?
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Hallo, ik zit in een gelijkaardige situatie en vraag me af: hoe evalueren ervaren spaarders de depositobescherming voor bedragen onder de 100k? Hoeveel concrete waarde hebben de ratings?
In principe zou ik spaargeld (in afwachting aankoop woonst) beter bij Rabobank dan Santander of MeDirect of zo zetten, maar maakt dat in de praktijk op een termijn van 5 jaar een verschil (in de zin van risico het spaargeld kwijt te spelen effectief groter)?
Ik wil tegenwoordig vooral moeite steken in meer verdienen + spaarzamer leven om meer opzij te zetten en sneller te kopen, maar het kriebelt toch om 10-20k in Amerikaanse tech te investeren. Aandelen als Apple, Alphabet, misschien zelfs Tesla, ik heb de indruk dat die ondanks correcties en internationale crisissen bijna onvermijdelijk in waarde toenemen. Als ik dan mijn beslissing evalueer om afgelopen 2 jaar alles op spaarboekje te laten, dan denk ik, mja toch jammer. Of zie ik dat verkeerd?
Alleszins al bedankt voor alle nuttig info op deze forum.
In principe zou ik spaargeld (in afwachting aankoop woonst) beter bij Rabobank dan Santander of MeDirect of zo zetten, maar maakt dat in de praktijk op een termijn van 5 jaar een verschil (in de zin van risico het spaargeld kwijt te spelen effectief groter)?
Ik wil tegenwoordig vooral moeite steken in meer verdienen + spaarzamer leven om meer opzij te zetten en sneller te kopen, maar het kriebelt toch om 10-20k in Amerikaanse tech te investeren. Aandelen als Apple, Alphabet, misschien zelfs Tesla, ik heb de indruk dat die ondanks correcties en internationale crisissen bijna onvermijdelijk in waarde toenemen. Als ik dan mijn beslissing evalueer om afgelopen 2 jaar alles op spaarboekje te laten, dan denk ik, mja toch jammer. Of zie ik dat verkeerd?
Alleszins al bedankt voor alle nuttig info op deze forum.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
Santander en MeDirect vallen ook onder het Belgische beschermingsfonds. In die zin is er geen verschil.
Het zal wel de vraag zijn mocht er een probleem ontstaan hoelang je op de kapitaal zal moeten wachten.
Ook of het beschermingsfonds uberhaupt zal tussenkomen is nog maar de vraag en mogelijks is dat risico zelfs groter voor grote banken dan voor kleine banken.
Wat betreft uw andere vragen hangt dat volledig af van wat je zelf verwacht van het leven...
Santander en MeDirect vallen ook onder het Belgische beschermingsfonds. In die zin is er geen verschil.
Het zal wel de vraag zijn mocht er een probleem ontstaan hoelang je op de kapitaal zal moeten wachten.
Ook of het beschermingsfonds uberhaupt zal tussenkomen is nog maar de vraag en mogelijks is dat risico zelfs groter voor grote banken dan voor kleine banken.
Wat betreft uw andere vragen hangt dat volledig af van wat je zelf verwacht van het leven...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 januari 2021, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spaar zoveel je kan zonder jezelf pijn te doen.
Als je niet verwacht binnen het jaar een grote uitgave te moeten doen, spaar dan op een rekening met hogere getrouwheidsintrest. Laat eventueel een klein stukje op een rekening met hogere basisintrest staan voor noodgevallen.
Nu concrete plannen maken voor over x jaar heeft in jouw geval weinig zin denk ik.sglb schreef: ↑2 december 2020, 20:46 Als mijn vriendin en ik op termijn iets willen huren/kopen (achter een 5tal jaar), heeft zij het geluk een aardige spaarcent van haar ouders mee te krijgen (40k). In mijn geval krijg ik geen financiële steun van thuis uit. Geen probleem, maar ik had graag naar jullie advies geluisterd wat ik best kan doen met het geld dat ik vanaf nu maandelijks zal sparen om er zelfstandig toch ook zoveel mogelijk uit te halen (en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van haar).
Wat hier belangrijk is n.m.i. is "zo min mogelijk afhankelijk te zijn van haar" en dat vind ik volkomen een juiste insteek.
Begin dus met zoveel mogelijk te sparen zonder jezelf pijn te doen.
Hoe meer spaargeld je hebt over x aantal jaar wanneer je bepaalde keuzes moet/wil maken, hoe breder je opties op dat moment zullen zijn.
Eventueel los daarvan wel al beginnen met fiscaal pensioensparen.
Dat ING groene boekje kan je eventueel herbekijken.sglb schreef: ↑2 december 2020, 20:46
Enkele vragen die in mij naar boven komen:
- > Spaar ik best gewoon verder via de klassieke manier op mijn groene boekje van ING? (lijkt me helemaal niks op te brengen)
- > Zijn er andere soorten spaarrekeningen die jullie mij aanraden? (langetermijnsparen,...)
- > Is pensioensparen nog interessant of zijn er betere alternatieven?
- > Moet ik denken aan andere opties om mijn spaargeld te laten renderen, zo ja welke? Hebben jullie tips?
- > Als pure leek, raden jullie mij aan een vorming/cursus te volgen rond beleggen/investeren/...?
Bij ING blijven in de hoop dat je dan een betere lening krijgt, daar zou ik niet op rekenen. Een betere lening hangt vooral van andere factoren af.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 januari 2021, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedenavond, je noemt een termijn van 5 jaar voor je spaargeld. Dan kost het weinig moeite en is het beter van meerdere rekeningen bij verschillende banken te nemen. Je weet niet vooraf welke rente ze op een bepaalde rekening gaan geven ove pakweg 1 of 3 jaar, dus wedden op meerdere paarden is best. Stel dat MeDirect (weeral) een nieuw soort rekening lanceert, dan is het handig als je er al klant bent. Het voordeel dat je onder verschillende depositoregelingen valt, krijg je er gewoon bij.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om het heel concreet te maken voor OP bv.:
Open een gratis zichtrekening bij Keytrade Bank (daar krijg je zelfs een vergoeding voor bepaalde transacties!)
Open een gratis Vision+ bij Santander en stort elke maand 500 euro
Open een gratis MaandSparen Max bij MeDirect en stort elke maand 500 euro
Als je boven die 1000 euro per maand nog over hebt om te sparen, zet dat dan op de gratis Dynamic spaarrekening bij MeDirect.
Hou bij welke bedrag je wanneer waar hebt gezet in een Excel bv.
Na afloop van de getrouwheidsperiode bekijk je waar op dat moment je het bedrag best parkeert.
Open een gratis zichtrekening bij Keytrade Bank (daar krijg je zelfs een vergoeding voor bepaalde transacties!)
Open een gratis Vision+ bij Santander en stort elke maand 500 euro
Open een gratis MaandSparen Max bij MeDirect en stort elke maand 500 euro
Als je boven die 1000 euro per maand nog over hebt om te sparen, zet dat dan op de gratis Dynamic spaarrekening bij MeDirect.
Hou bij welke bedrag je wanneer waar hebt gezet in een Excel bv.
Na afloop van de getrouwheidsperiode bekijk je waar op dat moment je het bedrag best parkeert.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 januari 2021, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben er nu 27. Ik ging ook eerst nog een paar jaar thuis wonen en veel sparen (was single). Tot ik iemand leerde kennen ... en ondertussen al 3 jaar samenwoon. Waarmee ik wil zeggen dat je bij je plannen ook rekening dient te houden met 'onverwachte wendingen'.
Hoe ik het deed toen ik nog thuis woonde:
- Pensioensparen;
- 50€/maand in beleggingsplan (mix aandelenfondsen en obligatiefondsen)
- Alle overschot op de spaarrekening;
De beste spaarrekening volgens mij is sparen in jouw eigen "kot". Als je al 1300€ kan sparen op een rekening die niet eens de inflatie dekt lijkt mij de aankoop van een klein appartementje (recent en zonder renovatiekosten) een optie. Spaar in je eigen vastgoed. De economische vooruitzichten zijn eerder "matig"... mijn mening. Don't shoot.