Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
Ik zei toch dat TS geen trol was.
Ik blijf bij mijn suggestie voor een depositierekening federale overheid.
En TrijnB heeft het al verder geschopt dan ik, ik weet nog altijd niet hoe ik multipele mensen kan quoten in een bericht
Ik blijf bij mijn suggestie voor een depositierekening federale overheid.
En TrijnB heeft het al verder geschopt dan ik, ik weet nog altijd niet hoe ik multipele mensen kan quoten in een bericht

Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 14 mei 2023, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.
Twee tabbladen openen in je browser, tweemaal hetzelfde draadje openen en dan handig zijn met kopieer-plak.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is niet het rendement van Superspaarder, maar dat zijn de rendementen van die fondsen.TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 Ooit een tijd geleden gelezen:1°+ 2° zie verder maar 3° beleggen doe ik dus nog niet en ik las dan zijn rendementen.Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
Dat, in nog geen 15 jaar die ik voor ogen had.
Bv.: https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-spyi-gy
Deze heeft een rendement van ongeveer 8% per jaar over de voorbije 10 jaar.
Dat is eigenlijk gewoon vrij normaal, dit zijn nl. 100% aandelen fondsen en daarvan is geweten dat die het meeste rendement geven over lange termijn.
Dat komt gewoon doordat aandelen ook het grootste risico zijn en tegenover dat risico staat gewoon een hoger rendement.
Rendement gaat namelijk altijd hand-in-hand met risico.
Rijk moet je niet verwachten dat je gaat worden.
Je vermogen (hoe klein ook) meer laten aangroeien dan de inflatie waardoor je op een later tijdstip dus meer koopkracht hebt, dat is wel realistisch. Maar dat komt enkel met risico en geduld.
Uiteraard kan dat. Maar eigenlijk gaat het eerder over koopkracht of waarde dan puur "geld".TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 En zoalsbovenstaande moet men zichzelf vroeg of laat eens afvragen als dat kan.EarthNvstr1 schreef: ↑11 mei 2023, 20:54 Beleggen is niet echt "iets doen met je geld", maar is eerder "je geld nog meer geld laten genereren".
Beleggen (of algemener investeren) is uiteindelijk niet meer dan dat.
Ik ken niemand die belegt of investeert om te verliezen op termijn.

Daarvoor zou ik niet naar beleggen kijken.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om het voor jou heel concreet te maken op basis van wat je tot nu toe gepost hebt:
- open een account bij Bolero, betrouwbare broker, volledig gratis en geen enkele verplichting
- koop voor maximaal (maar zo dicht mogelijk bij) 2.500 EUR aandelen IMIE (sommigen zullen IWDA aanraden ipv IMIE, zoek zelf het verschil maar uit en maak je keuze, een gigantisch verschil zal het niet geven)
- laat de rest staan op spaarrekeningen (deels met hoge getrouwheidsintrest, deels met hoge basisintrest) of termijnrekeningen (dat laatste als je je daar mee bezig wil houden)
Een aankoop van IMIE op Parijs of IWDA op Amsterdam bij Bolero kost 7,5 EUR tot maximaal 2.500 EUR
Daarnaast betaal je belasting op de aankoop (TOB), dat is 0,12% van de transactiewaarde, dus zal tegen 3 EUR zijn.
M.a.w. de kost is 10,5 EUR voor 2.500 EUR, dat is 0,4%.
Naast de aankoop kosten moet je ook nog de (toekomstige) verkoop kosten rekenen, dan zit je in totaal aan pakweg 1% éénmalige kosten.
Die 1% kosten stellen totaal niets voor tegenover het rendement dat je kan halen na x jaar.
Op die manier kan je je tenen nat maken met minimaal risico en minimaal kosten en zonder gedoe/administratie.
Ik zou ook een iets grotere buffer dan 3 netto maandlonen hanteren, door slechts 2.500 te beleggen (maar dan puur in aandelen) behoud je dus ook een grotere cash buffer, maar kan je dat kleinere deel (2.500 EUR) wel meer laten renderen.
Het enige wat je moet doen is niet panikeren als je voor 2.500 EUR hebt aangekocht en de waarde is over x maanden nog maar bv. 2.000 EUR. In dat geval moet je simpelweg niets doen en er gewoon op vertrouwen dat zich dat zal herstellen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 mei 2023, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
In het rijtje Curvo en Easyvest past ook het recent vernieuwde MeManaged van Medirect. Ik meen me te herinneren dat de kosten vergelijkbaar zijn.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Altijd? dat is maar de vraag. Stel dat de interest oploopt tot 5 of 6 of 7% (en dat is al vaak zo geweest in de geschiedenis), dan kan het zomaar dat er jarenlang geen droog brood te verdienen is op de beurs.TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42
Ik zie eigenlijk enkel dan Santander op de spaargids website en daar ben je toch niet zeker dat je dat rendement jaren kan krijgen. Tevens lees ik altijd. Als je het toch kan missen stap met dat geld vroeger in een beurs product die zal over 15 jaar statistisch gezien altijd meer geven dan een spaarboekje. Correct toch?
Statistisch heeft de laatste 50 of 60 jaar de beurs het beter gedaan. Dat is echter geen bewijs dat dat zo zal blijven.
De interest op een spaarboekje kan inderdaad omlaag gaan, maar ook omhoog, daar heb je geen garanties voor.
Klopt, mijn fout, Bolero biedt het niet aan. (Ik dacht dat ik dat gezien had op mijn Boleroaccount, maar misschien vergist, of misschien hadden ze het maar nu niet meer?)TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42
Keuze 2 = Was ik net meer aan het over lezen toen ik de originele vraag postte.
Ik zie niet onmiddellijk een spaarplan van Bolero of is dat "Matti" waarover u het hebt?
Ik meen daarover gelezen te hebben dat door kosten je daar nog minder rendement hebt dan bij Curvo of Easyvest of zelf een Keyplan.
Deutsche Bank wel (100€ min per maand), Fortis ook (30 min per maand. Wel hoge kosten instap bij fortis, 2.5%), Argenta ook.
Buy and hold en een Belgische broker en een Wereldwijde ETF betekent iets hogere instapkosten maar veel lagere jaarlijkse kosten. Als je voor de lange termijn investeert is dat dus aantrekkelijker.TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42
Keuze 1: Dus als ik het goed begrijp. Buy-and-hold en weinig activiteit en Belgische broker (dus hogere kosten, minder rendement) en een wereldwijde ETF als product is theoretisch dus toch altijd minder verlies aan kosten dan bv. een Keyplan?
Want ik had niet door dat bij keuze 2 dat ook effectief 2% was die er vanaf ging.
Rendement is een andere vraag: bij een ETF volg je de index. Je opbrengsten zullen niet veel daarvan afwijken, niet positief en niet negatief.
Fondsen doen meestal aan relatief actief beheer, en impliceren dat zij verstandig kopen en verkopen en daardoor de index verslaan. Ik wil nog wel geloven dat een goede beheerder VOOR kosten de index een beetje kan verslaan, maar met de kosten van 1.5-2% per jaar meegerekend wordt het heel moeilijk, zelfs voorde beste fondsbeheerder, maar goed, dat is mijn mening, en anderen hebben misschien een andere mening.
Enerzijds is dat terecht: De producten die ze aanbeiden zijn ook verschillend. Een hamburger van de MacDonalds is niet hetzelfde als een hamburger uit een sterrenrestaurant.
Anderszijds hebben vooral de aanbieders met hoge kosten er baat bij om die kosten zo ontransparant mogelijk te maken. Ze willen niet dat je makkelijk kunt vergelijken!
Bij keytrade hebben ze 'modelportefeuilles', waar 'gedurfd' er 1 van is. Je kunt ook a la carte je eigen fondsen kiezen (een stuk of 40 fondsen) en dan nog veel gedurfder (met in het verleden een hoger rendement, maar ook meer risico) gaan.TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42Als ik dan zo’n spaarplan bekijk op spaargids.be en ik rangschik op 5 Jaar en kies voor minimum kosten en toch al jaren aanwezig dan zie ik als "beste" “Keytrage Bank Keyplan – Gedurfd - 5,25%”.
Als ik boven vernoemde berichten lees tussen de gebruikers die 4% en 8% bespreken rendement bespreken is dat eigenlijk niet slecht.
Die 2% waarover gebruiker (Kempen123) spreekt moet ik dan dat er dan nog aftrekken?
Die kosten worden bij een fonds gewoon ingehouden van de waarde van het fonds, iedere dag een heel klein beetje. Dus die zie je niet expliciet en die worden ook niet als afzonderlijke kostenpost aan jou gepresenteerd. Als, op basis van de aandelen die ze in portefeuille hebben, jouw fonds bijv 1% zou moeten stijgen op een dag, stijgt het maar 0.99%.
Naast de goede uiteenzetting van Earth wil ik nog het volgende toevoegen:EarthNvstr1 schreef: ↑14 mei 2023, 21:22Om het voor jou heel concreet te maken op basis van wat je tot nu toe gepost hebt:
- open een account bij Bolero, betrouwbare broker, volledig gratis en geen enkele verplichting
Als je geen ITSME hebt (Bolero eist dit) kun je nog naar Keytrade gaan, is wel duurder.
Of je kan naar RE=BEL gaan, dit is het onlineplatform van Belfius. Deze is voor bedragen tot 2500 euro goedkoper dan Bolero.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan Bolero ook gebruiken met een bankkaart en kaartlezer van KBC, als je een gratis zichtrekening neemt bij KBC.
Keytrade is inderdaad wat duurder. Voor transactie op A'dam of Parijs tot 2.500 EUR is het al direct 14,95 EUR ipv 7,5 EUR.
Voor grotere transacties dan 2.500 EUR is het verschil verwaarloosbaar.
RE=BEL is enkel met app dacht ik en beperkte assets (en beperkte functionaliteit ?)
Het is ook niet zozeer "het onlineplatform van Belfius" dacht ik, maar eerder een app-only met ietwat ethische insteek, gericht op jongeren die vaak niet verder kijken dan hun neus lang is, lijkt mij. Niet aangewezen voor TS n.m.i.
Daarnaast heb je ook een "normale" Belfius beleggersrekening, de transactiekosten op A'dam en Parijs tot 2.500 EUR is daar slechts 6 EUR ipv 7,5 EUR, maar daar heb je dan weer beheers- en lijnkosten.
Mij lijkt 1 ETF bij Bolero dus nog steeds het meest aangewezen voor TS.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij niet.
Met Curvo en Easyvest investeer je rechtstreeks in ETFs, volgens een bepaalde aandelen/obligatie verhouding.
Met MeManaged investeer je in een actief fonds dat onderliggend met ETFs werkt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Curvo bestaat niet (enkel) uit ETFs. Alles van Vanguard en iShares in hun portefeuilles zijn klassieke indexfondsen. De 2 BNP Paribas opties kunnen ETFs zijn al betwijfel ik dat omdat ze beweren dat er geen TOB verschuldigd is.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, Curvo had ik nog niet in detail bekeken was ik alweer vergeten, wegens geen interesse.
Dus blijkbaar allemaal niet echt vergelijkbaar, maar eerder "andere dingen" t.o.v. elkaar.
In ieder geval lijkt dat mij dus allemaal veel te ingewikkeld voor TS.
Zie ook: saxowealthcare-saxo-bank-of-keyprivate- ... st#p556070
Indexfondsen, ETF’s… komt wat op hetzelfde neer (ETF’s zijn een bijzonder geval van indexfondsen, kun je zeggen). De kosten zijn vergelijkbaar of identiek in dit geval. Ik denk dat men voor indexfondsen kiest omdat men hiervoor fractionele beleggingen kan aanbieden, en om beurstaks te vermijden.EarthNvstr1 schreef: ↑15 mei 2023, 18:59Ok, Curvo had ik nog niet in detail bekeken was ik alweer vergeten, wegens geen interesse.
Dus blijkbaar allemaal niet echt vergelijkbaar, maar eerder "andere dingen" t.o.v. elkaar.
In ieder geval lijkt dat mij dus allemaal veel te ingewikkeld voor TS.
Zie ook: saxowealthcare-saxo-bank-of-keyprivate- ... st#p556070
In principe zijn indexfondsen misschien zelfs te verkiezen omdat de aankoopwaarde niet kan afwijken van de NIW van de onderliggende activa.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ... je kan misschien wel stellen dat het "meestal" zo is, maar dit volledig veralgemenen daar ben ik helemaal niet mee akkoord.
Klinkt interessant. Hoe werkt dat dan juist ? (gaat over Curvo neem ik aan)
Hier wederom ... misschien zal *meestal* de prijs niet veel afwijken van de NIW/NAV, maar dat is geen vaststaand gegegeven.
(om niet te zeggen dat je statement totaal verkeerd is: wellicht zal de prijs *altijd* afwijken van de NIW/NAV van de onderliggende activa, maar mogelijks is die afwijking meestal verwaarloosbaar)
Allereerst kun je de specifieke fondsen en bijhorende TER's per portefeuille hier terugvinden:
https://curvo.eu/nl/portefeuilles#keuze-van-fondsen
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen waarom er geen TOB verschuldigd is, maar dat is wat men zelf zegt:
https://help.curvo.eu/nl/article/wie-be ... b-12zj7us/
Ook in dit artikel:
https://trends.knack.be/geld/voorzichti ... est-bij-u/
https://curvo.eu/nl/portefeuilles#keuze-van-fondsen
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen waarom er geen TOB verschuldigd is, maar dat is wat men zelf zegt:
https://help.curvo.eu/nl/article/wie-be ... b-12zj7us/
Ook in dit artikel:
https://trends.knack.be/geld/voorzichti ... est-bij-u/
De klanten van Curvo moeten de belastingen op de transacties niet vrezen. “Wij werken met institutionele indexfondsen, die zijn vrijgesteld van de beurstaksen”, zegt oprichter Yoran Brondsema. Curvo kan dat doen omdat het werkt met ‘een beleggersgiro’, een typisch Nederlands vehikel om beleggingen van klanten samen te voegen. Ook verzekeraars investeren overigens in die institutionele fondsen. Bij de andere plannen komen wel de gebruikelijke beurstaksen om de hoek kijken.