Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
70 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Charlesvdw
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Charlesvdw
Verstuur privébericht

Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.

• Citeer

Bericht door Charlesvdw » 14 mei 2023, 19:15

Ik zei toch dat TS geen trol was.

Ik blijf bij mijn suggestie voor een depositierekening federale overheid.

En TrijnB heeft het al verder geschopt dan ik, ik weet nog altijd niet hoe ik multipele mensen kan quoten in een bericht :D
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 14 mei 2023, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

Re: Advies vraag: Hoe rendement maken voor gewone arbeider (geen financiële kennis) en kind.

• Citeer

Bericht door Yaris » 14 mei 2023, 19:22

Twee tabbladen openen in je browser, tweemaal hetzelfde draadje openen en dan handig zijn met kopieer-plak.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 14 mei 2023, 21:04

TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 Ooit een tijd geleden gelezen:
Superspaarder schreef: ↑20 februari 2023, 06:38 1) Het belangrijkste is om te : 1° Werken 2° Sparen 3° Beleggen.
2) Cumulative return sinds het begin (16/05/2011) :
- IMIE : 141,98 %
- MSCI ACWI IMI index : 136,22 %
1°+ 2° zie verder maar 3° beleggen doe ik dus nog niet en ik las dan zijn rendementen.
Dat, in nog geen 15 jaar die ik voor ogen had :D .
Dat is niet het rendement van Superspaarder, maar dat zijn de rendementen van die fondsen.

Bv.: https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tf-spyi-gy
Deze heeft een rendement van ongeveer 8% per jaar over de voorbije 10 jaar.

Dat is eigenlijk gewoon vrij normaal, dit zijn nl. 100% aandelen fondsen en daarvan is geweten dat die het meeste rendement geven over lange termijn.
Dat komt gewoon doordat aandelen ook het grootste risico zijn en tegenover dat risico staat gewoon een hoger rendement.
Rendement gaat namelijk altijd hand-in-hand met risico.
TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 Dus ik dacht misschien eens zien, want misschien zie ik wel iets over het hoofd van die "beurs wereld".
Misschien wat verblind door de percentages en ik kwam inderdaad met de gedachte: “periodiek inleggen en je wordt rijk”, allé "rijk" is veel gezegd hé.
Rijk moet je niet verwachten dat je gaat worden.
Je vermogen (hoe klein ook) meer laten aangroeien dan de inflatie waardoor je op een later tijdstip dus meer koopkracht hebt, dat is wel realistisch. Maar dat komt enkel met risico en geduld.
TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 En zoals
EarthNvstr1 schreef: ↑11 mei 2023, 20:54 Beleggen is niet echt "iets doen met je geld", maar is eerder "je geld nog meer geld laten genereren".
bovenstaande moet men zichzelf vroeg of laat eens afvragen als dat kan.
Uiteraard kan dat. Maar eigenlijk gaat het eerder over koopkracht of waarde dan puur "geld".
Beleggen (of algemener investeren) is uiteindelijk niet meer dan dat.
Ik ken niemand die belegt of investeert om te verliezen op termijn. ;)
TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42 Hoe kan een mens die heel zijn leven werkt, alles doet om er te geraken en met de restanten dat hij nog bezit ervoor zorgen dat het rendement zo goed mogelijk is om er voor te zorgen dat z’n nageslacht het beter zal hebben.
Daarvoor zou ik niet naar beleggen kijken. ;)

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 14 mei 2023, 21:22

TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17
Om het voor jou heel concreet te maken op basis van wat je tot nu toe gepost hebt:
- open een account bij Bolero, betrouwbare broker, volledig gratis en geen enkele verplichting
- koop voor maximaal (maar zo dicht mogelijk bij) 2.500 EUR aandelen IMIE (sommigen zullen IWDA aanraden ipv IMIE, zoek zelf het verschil maar uit en maak je keuze, een gigantisch verschil zal het niet geven)
- laat de rest staan op spaarrekeningen (deels met hoge getrouwheidsintrest, deels met hoge basisintrest) of termijnrekeningen (dat laatste als je je daar mee bezig wil houden)

Een aankoop van IMIE op Parijs of IWDA op Amsterdam bij Bolero kost 7,5 EUR tot maximaal 2.500 EUR
Daarnaast betaal je belasting op de aankoop (TOB), dat is 0,12% van de transactiewaarde, dus zal tegen 3 EUR zijn.
M.a.w. de kost is 10,5 EUR voor 2.500 EUR, dat is 0,4%.
Naast de aankoop kosten moet je ook nog de (toekomstige) verkoop kosten rekenen, dan zit je in totaal aan pakweg 1% éénmalige kosten.
Die 1% kosten stellen totaal niets voor tegenover het rendement dat je kan halen na x jaar.

Op die manier kan je je tenen nat maken met minimaal risico en minimaal kosten en zonder gedoe/administratie.
Ik zou ook een iets grotere buffer dan 3 netto maandlonen hanteren, door slechts 2.500 te beleggen (maar dan puur in aandelen) behoud je dus ook een grotere cash buffer, maar kan je dat kleinere deel (2.500 EUR) wel meer laten renderen.
Het enige wat je moet doen is niet panikeren als je voor 2.500 EUR hebt aangekocht en de waarde is over x maanden nog maar bv. 2.000 EUR. In dat geval moet je simpelweg niets doen en er gewoon op vertrouwen dat zich dat zal herstellen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 mei 2023, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

borgie
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer borgie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door borgie » 15 mei 2023, 08:21

In het rijtje Curvo en Easyvest past ook het recent vernieuwde MeManaged van Medirect. Ik meen me te herinneren dat de kosten vergelijkbaar zijn.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)

Kempen123
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Kempen123
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kempen123 » 15 mei 2023, 09:26

TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42
Ik zie eigenlijk enkel dan Santander op de spaargids website en daar ben je toch niet zeker dat je dat rendement jaren kan krijgen. Tevens lees ik altijd. Als je het toch kan missen stap met dat geld vroeger in een beurs product die zal over 15 jaar statistisch gezien altijd meer geven dan een spaarboekje. Correct toch?
Altijd? dat is maar de vraag. Stel dat de interest oploopt tot 5 of 6 of 7% (en dat is al vaak zo geweest in de geschiedenis), dan kan het zomaar dat er jarenlang geen droog brood te verdienen is op de beurs.

Statistisch heeft de laatste 50 of 60 jaar de beurs het beter gedaan. Dat is echter geen bewijs dat dat zo zal blijven.

De interest op een spaarboekje kan inderdaad omlaag gaan, maar ook omhoog, daar heb je geen garanties voor.
Keuze 2 = Was ik net meer aan het over lezen toen ik de originele vraag postte.
Ik zie niet onmiddellijk een spaarplan van Bolero of is dat "Matti" waarover u het hebt?
Ik meen daarover gelezen te hebben dat door kosten je daar nog minder rendement hebt dan bij Curvo of Easyvest of zelf een Keyplan.
Klopt, mijn fout, Bolero biedt het niet aan. (Ik dacht dat ik dat gezien had op mijn Boleroaccount, maar misschien vergist, of misschien hadden ze het maar nu niet meer?)

Deutsche Bank wel (100€ min per maand), Fortis ook (30 min per maand. Wel hoge kosten instap bij fortis, 2.5%), Argenta ook.
Keuze 1: Dus als ik het goed begrijp. Buy-and-hold en weinig activiteit en Belgische broker (dus hogere kosten, minder rendement) en een wereldwijde ETF als product is theoretisch dus toch altijd minder verlies aan kosten dan bv. een Keyplan?
Want ik had niet door dat bij keuze 2 dat ook effectief 2% was die er vanaf ging.
Buy and hold en een Belgische broker en een Wereldwijde ETF betekent iets hogere instapkosten maar veel lagere jaarlijkse kosten. Als je voor de lange termijn investeert is dat dus aantrekkelijker.

Rendement is een andere vraag: bij een ETF volg je de index. Je opbrengsten zullen niet veel daarvan afwijken, niet positief en niet negatief.

Fondsen doen meestal aan relatief actief beheer, en impliceren dat zij verstandig kopen en verkopen en daardoor de index verslaan. Ik wil nog wel geloven dat een goede beheerder VOOR kosten de index een beetje kan verslaan, maar met de kosten van 1.5-2% per jaar meegerekend wordt het heel moeilijk, zelfs voorde beste fondsbeheerder, maar goed, dat is mijn mening, en anderen hebben misschien een andere mening.
Dus ik kan zo geen eerlijk vergelijk maken.
Enerzijds is dat terecht: De producten die ze aanbeiden zijn ook verschillend. Een hamburger van de MacDonalds is niet hetzelfde als een hamburger uit een sterrenrestaurant.

Anderszijds hebben vooral de aanbieders met hoge kosten er baat bij om die kosten zo ontransparant mogelijk te maken. Ze willen niet dat je makkelijk kunt vergelijken!

TrijnB schreef: ↑14 mei 2023, 01:42Als ik dan zo’n spaarplan bekijk op spaargids.be en ik rangschik op 5 Jaar en kies voor minimum kosten en toch al jaren aanwezig dan zie ik als "beste" “Keytrage Bank Keyplan – Gedurfd - 5,25%”.
Als ik boven vernoemde berichten lees tussen de gebruikers die 4% en 8% bespreken rendement bespreken is dat eigenlijk niet slecht.
Die 2% waarover gebruiker (Kempen123) spreekt moet ik dan dat er dan nog aftrekken?
Bij keytrade hebben ze 'modelportefeuilles', waar 'gedurfd' er 1 van is. Je kunt ook a la carte je eigen fondsen kiezen (een stuk of 40 fondsen) en dan nog veel gedurfder (met in het verleden een hoger rendement, maar ook meer risico) gaan.

Die kosten worden bij een fonds gewoon ingehouden van de waarde van het fonds, iedere dag een heel klein beetje. Dus die zie je niet expliciet en die worden ook niet als afzonderlijke kostenpost aan jou gepresenteerd. Als, op basis van de aandelen die ze in portefeuille hebben, jouw fonds bijv 1% zou moeten stijgen op een dag, stijgt het maar 0.99%.

Denfi
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Denfi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Denfi » 15 mei 2023, 13:05

EarthNvstr1 schreef: ↑14 mei 2023, 21:22
TrijnB schreef: ↑10 mei 2023, 22:17
Om het voor jou heel concreet te maken op basis van wat je tot nu toe gepost hebt:
- open een account bij Bolero, betrouwbare broker, volledig gratis en geen enkele verplichting
Naast de goede uiteenzetting van Earth wil ik nog het volgende toevoegen:
Als je geen ITSME hebt (Bolero eist dit) kun je nog naar Keytrade gaan, is wel duurder.
Of je kan naar RE=BEL gaan, dit is het onlineplatform van Belfius. Deze is voor bedragen tot 2500 euro goedkoper dan Bolero.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 15 mei 2023, 18:08

Denfi schreef: ↑15 mei 2023, 13:05 Als je geen ITSME hebt (Bolero eist dit)
Je kan Bolero ook gebruiken met een bankkaart en kaartlezer van KBC, als je een gratis zichtrekening neemt bij KBC.
Denfi schreef: ↑15 mei 2023, 13:05 kun je nog naar Keytrade gaan, is wel duurder.
Keytrade is inderdaad wat duurder. Voor transactie op A'dam of Parijs tot 2.500 EUR is het al direct 14,95 EUR ipv 7,5 EUR.
Voor grotere transacties dan 2.500 EUR is het verschil verwaarloosbaar.
Denfi schreef: ↑15 mei 2023, 13:05 Of je kan naar RE=BEL gaan, dit is het onlineplatform van Belfius. Deze is voor bedragen tot 2500 euro goedkoper dan Bolero.
RE=BEL is enkel met app dacht ik en beperkte assets (en beperkte functionaliteit ?)
Het is ook niet zozeer "het onlineplatform van Belfius" dacht ik, maar eerder een app-only met ietwat ethische insteek, gericht op jongeren die vaak niet verder kijken dan hun neus lang is, lijkt mij. Niet aangewezen voor TS n.m.i.
Daarnaast heb je ook een "normale" Belfius beleggersrekening, de transactiekosten op A'dam en Parijs tot 2.500 EUR is daar slechts 6 EUR ipv 7,5 EUR, maar daar heb je dan weer beheers- en lijnkosten.

Mij lijkt 1 ETF bij Bolero dus nog steeds het meest aangewezen voor TS.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 15 mei 2023, 18:30

borgie schreef: ↑15 mei 2023, 08:21 In het rijtje Curvo en Easyvest past ook het recent vernieuwde MeManaged van Medirect. Ik meen me te herinneren dat de kosten vergelijkbaar zijn.
Volgens mij niet.
Met Curvo en Easyvest investeer je rechtstreeks in ETFs, volgens een bepaalde aandelen/obligatie verhouding.
Met MeManaged investeer je in een actief fonds dat onderliggend met ETFs werkt.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 15 mei 2023, 18:35

el perro schreef: ↑14 mei 2023, 19:10 Let er wel op dat je pensioenspaarFONDS hebt en geen pensioenspaarVERZEKERING
Ik zou juist het omgekeerde zeggen ...zeker als je start op latere leeftijd.
Dit moet je puur voor het belastingvoordeel doen, niet voor het *potentiëel* rendement n.m.i.

borgie
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer borgie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door borgie » 15 mei 2023, 18:56

EarthNvstr1 schreef: ↑15 mei 2023, 18:30 Met Curvo en Easyvest investeer je rechtstreeks in ETFs
Curvo bestaat niet (enkel) uit ETFs. Alles van Vanguard en iShares in hun portefeuilles zijn klassieke indexfondsen. De 2 BNP Paribas opties kunnen ETFs zijn al betwijfel ik dat omdat ze beweren dat er geen TOB verschuldigd is.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 15 mei 2023, 18:59

borgie schreef: ↑15 mei 2023, 18:56
EarthNvstr1 schreef: ↑15 mei 2023, 18:30 Met Curvo en Easyvest investeer je rechtstreeks in ETFs
Curvo bestaat niet (enkel) uit ETFs. Alles van Vanguard en iShares in hun portefeuilles zijn klassieke indexfondsen. De 2 BNP Paribas opties kunnen ETFs zijn al betwijfel ik dat omdat ze beweren dat er geen TOB verschuldigd is.
Ok, Curvo had ik nog niet in detail bekeken was ik alweer vergeten, wegens geen interesse.
Dus blijkbaar allemaal niet echt vergelijkbaar, maar eerder "andere dingen" t.o.v. elkaar.

In ieder geval lijkt dat mij dus allemaal veel te ingewikkeld voor TS.
Zie ook: saxowealthcare-saxo-bank-of-keyprivate- ... st#p556070

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 15 mei 2023, 19:58

EarthNvstr1 schreef: ↑15 mei 2023, 18:59
borgie schreef: ↑15 mei 2023, 18:56
Ok, Curvo had ik nog niet in detail bekeken was ik alweer vergeten, wegens geen interesse.
Dus blijkbaar allemaal niet echt vergelijkbaar, maar eerder "andere dingen" t.o.v. elkaar.

In ieder geval lijkt dat mij dus allemaal veel te ingewikkeld voor TS.
Zie ook: saxowealthcare-saxo-bank-of-keyprivate- ... st#p556070
Indexfondsen, ETF’s… komt wat op hetzelfde neer (ETF’s zijn een bijzonder geval van indexfondsen, kun je zeggen). De kosten zijn vergelijkbaar of identiek in dit geval. Ik denk dat men voor indexfondsen kiest omdat men hiervoor fractionele beleggingen kan aanbieden, en om beurstaks te vermijden.

In principe zijn indexfondsen misschien zelfs te verkiezen omdat de aankoopwaarde niet kan afwijken van de NIW van de onderliggende activa.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 15 mei 2023, 20:07

pmu schreef: ↑15 mei 2023, 19:58 Indexfondsen, ETF’s… komt wat op hetzelfde neer (ETF’s zijn een bijzonder geval van indexfondsen, kun je zeggen).
Hm ... je kan misschien wel stellen dat het "meestal" zo is, maar dit volledig veralgemenen daar ben ik helemaal niet mee akkoord.
pmu schreef: ↑15 mei 2023, 19:58 De kosten zijn vergelijkbaar of identiek in dit geval. Ik denk dat men voor indexfondsen kiest omdat men hiervoor fractionele beleggingen kan aanbieden, en om beurstaks te vermijden.
Klinkt interessant. Hoe werkt dat dan juist ? (gaat over Curvo neem ik aan)
pmu schreef: ↑15 mei 2023, 19:58 In principe zijn indexfondsen misschien zelfs te verkiezen omdat de aankoopwaarde niet kan afwijken van de NIW van de onderliggende activa.
Hier wederom ... misschien zal *meestal* de prijs niet veel afwijken van de NIW/NAV, maar dat is geen vaststaand gegegeven.
(om niet te zeggen dat je statement totaal verkeerd is: wellicht zal de prijs *altijd* afwijken van de NIW/NAV van de onderliggende activa, maar mogelijks is die afwijking meestal verwaarloosbaar)

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 15 mei 2023, 20:27

Allereerst kun je de specifieke fondsen en bijhorende TER's per portefeuille hier terugvinden:
https://curvo.eu/nl/portefeuilles#keuze-van-fondsen

Ik kan ook niet met zekerheid zeggen waarom er geen TOB verschuldigd is, maar dat is wat men zelf zegt:
https://help.curvo.eu/nl/article/wie-be ... b-12zj7us/

Ook in dit artikel:
https://trends.knack.be/geld/voorzichti ... est-bij-u/
De klanten van Curvo moeten de belastingen op de transacties niet vrezen. “Wij werken met institutionele indexfondsen, die zijn vrijgesteld van de beurstaksen”, zegt oprichter Yoran Brondsema. Curvo kan dat doen omdat het werkt met ‘een beleggersgiro’, een typisch Nederlands vehikel om beleggingen van klanten samen te voegen. Ook verzekeraars investeren overigens in die institutionele fondsen. Bij de andere plannen komen wel de gebruikelijke beurstaksen om de hoek kijken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

70 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy