afbetaling lening
TIP
afbetaling lening
Ik overweeg volgend jaar of het jaar daarop mijn woonlening af te betalen. Het zat in mijn gedachten om dat jaar nog een paar maanden af te betalen tot het maximumbedrag voor de belasting is bereikt, om nog eens het volle bedrag terug te trekken dat jaar en dan het openstaand saldo af te betalen.
Maar nu bedenk ik mij dat de eindafbetaling waarschijnlijk ook doorgegeven wordt naar de belastingen. Dus als men bv in januari 90.000 openstaand saldo afbetaalt, wordt dit bedrag dan doorgegeven voor belastingsaftrek?
Maar nu bedenk ik mij dat de eindafbetaling waarschijnlijk ook doorgegeven wordt naar de belastingen. Dus als men bv in januari 90.000 openstaand saldo afbetaalt, wordt dit bedrag dan doorgegeven voor belastingsaftrek?
Re: afbetaling lening
Als ik me goed herinner, staat op het betalingsattest dat je ontvangt van de bank de vervroegde volledige afbetaling in een andere categorie vermeld dan de reguliere maandelijkse betalingen. Vervroegde afbetalingen kan je niet inbrengen in de belastingen, dus je zal inderdaad moeten een aantal maandelijkse afbetalingen doen om je fiscale korf te vullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk niet dat dit invloed heeft op je fiscaliteit van 2019 mocht je bv in januari 2020 de rest inkorten. Elk belastingsjaar wordt immers apart behandeld. als dat je vraag isNightwolf schreef: ↑9 mei 2019, 10:24 Ik overweeg volgend jaar of het jaar daarop mijn woonlening af te betalen. Het zat in mijn gedachten om dat jaar nog een paar maanden af te betalen tot het maximumbedrag voor de belasting is bereikt, om nog eens het volle bedrag terug te trekken dat jaar en dan het openstaand saldo af te betalen.
Normaal kan je die 90000 ook in aanmerking nemen voor aftrek als dat je vraag is
Ah, dat is goed om daar duidelijkheid over te hebben. Dan best eerst nog een paar maanden afbetalen... bedankt voor de info!lietchi schreef: ↑9 mei 2019, 10:38 Als ik me goed herinner, staat op het betalingsattest dat je ontvangt van de bank de vervroegde volledige afbetaling in een andere categorie vermeld dan de reguliere maandelijkse betalingen. Vervroegde afbetalingen kan je niet inbrengen in de belastingen, dus je zal inderdaad moeten een aantal maandelijkse afbetalingen doen om je fiscale korf te vullen.
Een vervroegde volledige afbetaling kan je wel inbrengen voor de woonbonus? Ik dacht eerlijk gezegd van niet, ik heb vorig jaar enkel de bedragen onder punten 10a en 10c van het betalingsattest ingebracht (lening voor ons vorig huis dat in de loop van 2017 verkocht werd). De korf was daarmee niet volledig gevuld, dus ik hoop dat je ongelijk hebt, anders zijn we wat geld misgelopen

Correctie, het kan zijn da tik het verkeerd op heb. Er moet waarschijnlijk nog iets blijven lopen en dit voor een minimumlooptijd van 10 jaar, anders telt het niet.lietchi schreef: ↑9 mei 2019, 10:56Een vervroegde volledige afbetaling kan je wel inbrengen voor de woonbonus? Ik dacht eerlijk gezegd van niet, ik heb vorig jaar enkel de bedragen onder punten 10a en 10c van het betalingsattest ingebracht (lening voor ons vorig huis dat in de loop van 2017 verkocht werd). De korf was daarmee niet volledig gevuld, dus ik hoop dat je ongelijk hebt, anders zijn we wat geld misgelopen![]()
Moet het eens nakijken, waarom inkorten eigenlijk. Wat dan met je geld, tenzij je stop met werken natuurlijk.
Mijn lening loopt vanaf 2013, dus nu 6de jaar.Frederic schreef: ↑9 mei 2019, 11:18Dat zeg ik toch niet, zonder bijkomende gegevens kan ik dit niet weten. Je kan zeker aftrekken, maar als je inderdaad binnen de 10 jaar inkort, dan krijgt hij de verhogingen niet. Ik denk dat het hier gaat over een lening die al langer loopt.lietchi schreef: ↑9 mei 2019, 10:56
Een vervroegde volledige afbetaling kan je wel inbrengen voor de woonbonus? Ik dacht eerlijk gezegd van niet, ik heb vorig jaar enkel de bedragen onder punten 10a en 10c van het betalingsattest ingebracht (lening voor ons vorig huis dat in de loop van 2017 verkocht werd). De korf was daarmee niet volledig gevuld, dus ik hoop dat je ongelijk hebt, anders zijn we wat geld misgelopen![]()
Weet dat wanneer je fouten maakt, je recht hebt om een rechtzetting aan te vragen.
Mijn redenering is de volgende... Als ik kijk naar mijn afbetalingsrooster is het verschil tussen de maandelijkse afbetaling en het bedrag dat maandelijks van mijn openstaand saldo gaat iets van een 220 euro. Dus ik neem aan dat je dat als maandelijks intrest kan beschouwen van je lening => x12 = 2640 intrest per jaar afbetalen aan lening... ik trek 1750 terug van de belastingen dus betaal ik toch veel meer intrest dan dat ik belastingsvoordeel heb? Vandaar dat het mij toch voordelig lijkt om zo vroeg mogelijk de lening af te betalen (indien mogelijk).
Aangezien je maandelijkse steeds meer kapitaal aflost en steeds minder intresten naarmate er looptijd voorbijgaat, is het wel iets complexer dan datNightwolf schreef: ↑9 mei 2019, 11:34 Mijn lening loopt vanaf 2013, dus nu 6de jaar.
Mijn redenering is de volgende... Als ik kijk naar mijn afbetalingsrooster is het verschil tussen de maandelijkse afbetaling en het bedrag dat maandelijks van mijn openstaand saldo gaat iets van een 220 euro. Dus ik neem aan dat je dat als maandelijks intrest kan beschouwen van je lening => x12 = 2640 intrest per jaar afbetalen aan lening... ik trek 1750 terug van de belastingen dus betaal ik toch veel meer intrest dan dat ik belastingsvoordeel heb? Vandaar dat het mij toch voordelig lijkt om zo vroeg mogelijk de lening af te betalen (indien mogelijk).

Wat ik hierover kan terugvinden is het volgende:
Uitgaven die dienen voor het vervroegd terugbetalen van het hypothecair krediet komen niet in aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus als deze vervroegde terugbetaling binnen de eerste tien jaar gebeurt.
Voorbeeld
U gaat een lening aan in 2016 en geniet van de uitgaven van de geïntegreerde woonbonus. U besluit de lening vervroegd terug te betalen in december 2018. De uitgaven die u betaalde voor december 2018 kunnen in aanmerking komen voor de geïntegreerde woonbonus
De vervroegde terugbetaling kan wel in aanmerking komen voor de geïntegreerde woonbonus indien de terugbetaling na de eerste tien jaar gebeurt.
Hoe dat het zit met andere stelsels, ik zou vermoeden dat het ook zo is. Maar in België en met de fiscaliteit in België weet je het maar nooit!
Uitgaven die dienen voor het vervroegd terugbetalen van het hypothecair krediet komen niet in aanmerking voor de geïntegreerde woonbonus als deze vervroegde terugbetaling binnen de eerste tien jaar gebeurt.
Voorbeeld
U gaat een lening aan in 2016 en geniet van de uitgaven van de geïntegreerde woonbonus. U besluit de lening vervroegd terug te betalen in december 2018. De uitgaven die u betaalde voor december 2018 kunnen in aanmerking komen voor de geïntegreerde woonbonus
De vervroegde terugbetaling kan wel in aanmerking komen voor de geïntegreerde woonbonus indien de terugbetaling na de eerste tien jaar gebeurt.
Hoe dat het zit met andere stelsels, ik zou vermoeden dat het ook zo is. Maar in België en met de fiscaliteit in België weet je het maar nooit!
ja oké, ik weet dat je steeds meer kapitaal aflost maar da's een manier om het voor mij een beetje (op korte termijn) te bekijken wat het beste is om te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat het voordeliger is om nog 15 jaar een lening af te betalen als ik het zou kunnen om binnen 1 of 2 jaar af te betalen.
Hoe onnozel is dit nu weer dat er nog een verschil is of het binnen of na 10 jaar isEmreK92 schreef: ↑9 mei 2019, 12:23 Wat ik hierover kan terugvinden is het volgende:
Voorbeeld

Nightwolf, waarom combineer je beiden niet?
Ik wou ook mijn intresten die ik betaal beperken, maar wou ook mijn belastingaftrek niet missen (betaal al genoeg belastingen
).
Ik heb mijn lening gedeeltelijk vervroegd afgelost waardoor ik nog 3040 (woonbonus) betaal per jaar. Dat laat ik gewoon doorlopen, waardoor mijn korf is gevuld.
Nu betaal ik per jaar +/- 1000 EUR aan intresten, maar doe ik wel een belastingvoordeel van +/- 1500 EUR.
Ik wou ook mijn intresten die ik betaal beperken, maar wou ook mijn belastingaftrek niet missen (betaal al genoeg belastingen

Ik heb mijn lening gedeeltelijk vervroegd afgelost waardoor ik nog 3040 (woonbonus) betaal per jaar. Dat laat ik gewoon doorlopen, waardoor mijn korf is gevuld.
Nu betaal ik per jaar +/- 1000 EUR aan intresten, maar doe ik wel een belastingvoordeel van +/- 1500 EUR.
Dat heeft allicht iets te maken met het feit dat enkel hypothecaire leningen van minimaal 10 jaar in aanmerking komen voor de belastingaftrek. Maar het is inderdaad een ingewikkeld gedoe

mmm, da's inderdaad ook nog een optie... ik zal er nog eens over nadenken wat nu het beste is... in ieder geval bedankt voor de hulp allemaal!Bart schreef: ↑9 mei 2019, 12:54 Nightwolf, waarom combineer je beiden niet?
Ik wou ook mijn intresten die ik betaal beperken, maar wou ook mijn belastingaftrek niet missen (betaal al genoeg belastingen).
Wat ik mij eigenlijk afvraag en waar we nooit iets over lezen.
Een bank maakt miljoenen winst, betalen die eigenlijk wel belastingen
? of hebben die trukjes om ze te ontwijken??
Een bank maakt miljoenen winst, betalen die eigenlijk wel belastingen