Afer Europe waarborgfond
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Afer Europe waarborgfond
Als je na één jaar de rente op je spaargeld afhaalt bij Afer moet je dan roerende voorheffing betalen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Afer Europe waarborgfond
Ja. Je moet minimaal 8 jaar je geld laten staan om geen RV te betalen als ik het goed heb.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Betaal je dan RV op het gestorte besdrag plus winst of enkel op de winst?
Stel dat je 100 Euro stort en er is 3 Euro winst. Betaal je dan RV op 103 Euro of "slechts" op de 3 Euro winst?
Stel dat je 100 Euro stort en er is 3 Euro winst. Betaal je dan RV op 103 Euro of "slechts" op de 3 Euro winst?
Op de 3 euro volgens mij
25% (straks 27%) op 3 euro, uiteraard.
Wel betaal je bij het storten van de premie normaliter een verzekeringstaks van 2%, en dat is wel op het volledige bedrag van de premie en alle bijkomende stortingen.
Aanvulling: je betaalt daarnaast ook instapkosten (max 2% (?), dat weet ik niet uit het hoofd (en is in principe onderhandelbaar)), dus na een jaar (of twee) de inleg opvragen (aan de huidige opbrengst) is niet bepaald een strak plan. Het slechtste spaarboekje scoort dan beter.
Wel betaal je bij het storten van de premie normaliter een verzekeringstaks van 2%, en dat is wel op het volledige bedrag van de premie en alle bijkomende stortingen.
Aanvulling: je betaalt daarnaast ook instapkosten (max 2% (?), dat weet ik niet uit het hoofd (en is in principe onderhandelbaar)), dus na een jaar (of twee) de inleg opvragen (aan de huidige opbrengst) is niet bepaald een strak plan. Het slechtste spaarboekje scoort dan beter.

Ik denk dat het niet zo simpel is als hierboven wordt gezegd.
Uit: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 85835.html" onclick="window.open(this.href);return false; :
Uit: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 85835.html" onclick="window.open(this.href);return false; :
Die 21% is wel een oude waarde, maar men heeft het wel over RV op fictief rendement van 4,75%...Wie niet tevreden is met het rendement van zijn Tak 21-beleggingsverzekering en beslist zijn geld van de rekening te halen binnen de acht jaar nadat hij de polis heeft afgesloten, betaalt 21 % roerende voorheffing op een fictieve jaarlijkse interest van 4,75 %, ook al was het echte rendement veel lager.
U hebt gelijk. Ik was die truc met het fictief rendement vergeten. De conclusie blijft: TAK21 is geen product voor beleggingen op korte termijn. Braafjes 8 jaar en 1 dag laten staan, en dan eens rondkijken wat ermee kan aangevangen worden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor Afer Specifiek.
Stel dat je het geld na één jaar terug afhaald zoals in het geval van de OP.
Redement Afer 2014: 3.20% - 1,28 RV - 2% "beurstaks" bij instappen - 0.50% beheerskosten = -0,58% totaal rendement.
Er zijn nog 5/6 maanden in 2015 aan de OP te beslissen om nu te verkopen met verlies of winst in 2016.
Stel dat je het geld na één jaar terug afhaald zoals in het geval van de OP.
Redement Afer 2014: 3.20% - 1,28 RV - 2% "beurstaks" bij instappen - 0.50% beheerskosten = -0,58% totaal rendement.
Er zijn nog 5/6 maanden in 2015 aan de OP te beslissen om nu te verkopen met verlies of winst in 2016.