Aflossing haalbaar
TIP
Aflossing haalbaar
Beste,
We hebben zelf al heel wat opgezocht en hier gelezen, waardoor we veel info hebben opgedaan. We staan echter op het punt om een bod uit te brengen op onze droomwoning, maar zitten met wat twijfels of het al dan niet realistisch is.
Momenteel zijn we met 3 in ons gezin, waarbij het de bedoeling was/is dat er de komende 1 à 2 jaar een tweede kindje bijkomt. We hebben een gezamelijk netto-inkomen van ongeveer €4300, 1 firmawagen met tankkaart en 1 eigen wagen. Daarnaast nog heel wat andere voordelen van de werkgever(s) (GSM + abo, internet thuis, maaltijdcheques €160/m, hospitalisatieverzekering, 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse premie) Als ik die premies en vakantiegelden verreken in 2018, komen we daarmee rond een maandelijks inkomen van ongeveer €5100 netto per maand.
Op vandaag hebben we ongeveer €2100 vaste kosten, waaronder een huidige lening van €1100/maand. Hierin zit echter nog niks vervat van voeding. Voor onze huidige woning hebben we nog een openstaande lening van €187000, terwijl deze woning geschat wordt rond de €300000. Laten we er nu vanuit gaan dat we onze woning kunnen verkopen rond de €287000, zodat we €100000 eigen inbreng hebben voor de nieuwe woning.
Voor deze nieuwe woning zouden we een bod uitbrengen van €400000, excl kosten. Met alle kosten erbij zal dat een totaalbedrag zijn rond de €435000. Rekening houdende met die eigen inbreng van €100000, wordt het een lening rond de €335000. Bij onze huidige bank KBC heb ik al enkele simulaties uitgevoerd en daar kom ik aan een mensualiteit van €1389. (1.71% vast op 25j) Eveneens belangrijk om weten is het feit dat er geen grote werken meer zijn aan de nieuwe woning, dus grote kosten zie ik niet meteen de eerste jaren.
Heel vaak lees ik de 1/3de regel waaraan we toch voldoen, maar hebben we toch twijfels om een mensualiteit richting de €1400 aan te gaan. Hierbij hoop ik van jullie wat advies te verkrijgen of wat feedback te krijgen waarbij de financiële situatie gelijkaardig is aan die van ons.
Bedankt!
We hebben zelf al heel wat opgezocht en hier gelezen, waardoor we veel info hebben opgedaan. We staan echter op het punt om een bod uit te brengen op onze droomwoning, maar zitten met wat twijfels of het al dan niet realistisch is.
Momenteel zijn we met 3 in ons gezin, waarbij het de bedoeling was/is dat er de komende 1 à 2 jaar een tweede kindje bijkomt. We hebben een gezamelijk netto-inkomen van ongeveer €4300, 1 firmawagen met tankkaart en 1 eigen wagen. Daarnaast nog heel wat andere voordelen van de werkgever(s) (GSM + abo, internet thuis, maaltijdcheques €160/m, hospitalisatieverzekering, 13de maand, vakantiegeld en jaarlijkse premie) Als ik die premies en vakantiegelden verreken in 2018, komen we daarmee rond een maandelijks inkomen van ongeveer €5100 netto per maand.
Op vandaag hebben we ongeveer €2100 vaste kosten, waaronder een huidige lening van €1100/maand. Hierin zit echter nog niks vervat van voeding. Voor onze huidige woning hebben we nog een openstaande lening van €187000, terwijl deze woning geschat wordt rond de €300000. Laten we er nu vanuit gaan dat we onze woning kunnen verkopen rond de €287000, zodat we €100000 eigen inbreng hebben voor de nieuwe woning.
Voor deze nieuwe woning zouden we een bod uitbrengen van €400000, excl kosten. Met alle kosten erbij zal dat een totaalbedrag zijn rond de €435000. Rekening houdende met die eigen inbreng van €100000, wordt het een lening rond de €335000. Bij onze huidige bank KBC heb ik al enkele simulaties uitgevoerd en daar kom ik aan een mensualiteit van €1389. (1.71% vast op 25j) Eveneens belangrijk om weten is het feit dat er geen grote werken meer zijn aan de nieuwe woning, dus grote kosten zie ik niet meteen de eerste jaren.
Heel vaak lees ik de 1/3de regel waaraan we toch voldoen, maar hebben we toch twijfels om een mensualiteit richting de €1400 aan te gaan. Hierbij hoop ik van jullie wat advies te verkrijgen of wat feedback te krijgen waarbij de financiële situatie gelijkaardig is aan die van ons.
Bedankt!
Re: Aflossing haalbaar
Hoeveel spaar je vandaag per maand?
Je nieuwe aflossing is 300 euro meer dan je vorige.
Indien je vandaag minder dan 300 euro per maand spaart dan zullen je op je andere uitgaven moeten besparen om je nieuwe woning te kunnen bekostigen.
Je nieuwe aflossing is 300 euro meer dan je vorige.
Indien je vandaag minder dan 300 euro per maand spaart dan zullen je op je andere uitgaven moeten besparen om je nieuwe woning te kunnen bekostigen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heel belangrijk in deze is ook, "wat denk je zelf?"
Zoals eerder gezegd, kan je nu sparen? Wat met een 2e kind,. Ga je dan nog kunnen sparen?
Je spreekt niets over sparen, maar dat kan een logische reden hebben. Gaan jullie nu vaak op vakantie? Zien jullie het zitten op dat te minderen, quod restaurant bezoeken, ....
Zoals eerder gezegd, kan je nu sparen? Wat met een 2e kind,. Ga je dan nog kunnen sparen?
Je spreekt niets over sparen, maar dat kan een logische reden hebben. Gaan jullie nu vaak op vakantie? Zien jullie het zitten op dat te minderen, quod restaurant bezoeken, ....
Het is natuurlijk allemaal "eigen keuze" tot hoe veel jullie willen gaan afbetalen. Maar als ik jullie totale loonpakket zie (zkr die bedrijfswagen) dan denk ik dat dit zeker aanvaardbaar is. Mentaal is 1400 idd wat veel, maar jullie zijn ook geen kleinverdieners.
Indien jullie echter ook "big spenders" en zoals hierboven aangegeven nu niet voldoende overhouden voor die extra last, dan is het de vraag of je dit wil/kan aanpassen.
Indien jullie echter ook "big spenders" en zoals hierboven aangegeven nu niet voldoende overhouden voor die extra last, dan is het de vraag of je dit wil/kan aanpassen.
Heb je een idee hoe je vaste kosten zullen evolueren indien je je nieuwe woning zou betrekken? Misschien compenseer je een deel van je hogere lening door een energiezuinigere woning, lager KI,... ?
Persoonlijk zou ik het niet doen, 25 jaar is lang. Als er één zijn/haar werk verliest, komen jullie in de problemen om maandelijks rond te komen. Een langdurige ziekte en het wordt een gigantisch probleem.
Met een tweede kind komen er meer kosten en willen jullie misschien ook wat minder werken, is dat dan nog haalbaar met een lening van 1.400€?
Wij zitten in een vergelijkbare situatie qua maandelijks nettoloon (mocht mijn partner voltijds werken ipv 4/5e, wat ze niet meer doet sinds er kinderen zijn) en hebben recent ook de afweging gemaakt. Ofwel een ander/moderner huis kopen/bouwen/renoveren en zo een strop rond onze nek trekken voor de komende 20 à 25 jaar, ofwel ons huidig huis vanbinnen en vanbuiten 100% naar onze zin zetten. Het zal bij ons het laatste worden. (ondertussen blijft er nog ruimte over om aandelen te kopen en uit te kijken voor de aankoop van een huis om te verhuren, wat er hopelijk voor zal zorgen dat werken tot 67 geen noodzaak meer is)
Edit: Kan je trouwens uw berekening eens uitschrijven in reply van het volgende:
"Voor deze nieuwe woning zouden we een bod uitbrengen van €400000, excl kosten. Met alle kosten erbij zal dat een totaalbedrag zijn rond de €435000."
Lijkt me aan de lage kant.
Met een tweede kind komen er meer kosten en willen jullie misschien ook wat minder werken, is dat dan nog haalbaar met een lening van 1.400€?
Wij zitten in een vergelijkbare situatie qua maandelijks nettoloon (mocht mijn partner voltijds werken ipv 4/5e, wat ze niet meer doet sinds er kinderen zijn) en hebben recent ook de afweging gemaakt. Ofwel een ander/moderner huis kopen/bouwen/renoveren en zo een strop rond onze nek trekken voor de komende 20 à 25 jaar, ofwel ons huidig huis vanbinnen en vanbuiten 100% naar onze zin zetten. Het zal bij ons het laatste worden. (ondertussen blijft er nog ruimte over om aandelen te kopen en uit te kijken voor de aankoop van een huis om te verhuren, wat er hopelijk voor zal zorgen dat werken tot 67 geen noodzaak meer is)
Edit: Kan je trouwens uw berekening eens uitschrijven in reply van het volgende:
"Voor deze nieuwe woning zouden we een bod uitbrengen van €400000, excl kosten. Met alle kosten erbij zal dat een totaalbedrag zijn rond de €435000."
Dat 1e luik geldt toch voor iedereen die een hypo lening aangaat op 20/25 jaar.TNTim schreef: ↑18 maart 2019, 12:34 Persoonlijk zou ik het niet doen, 25 jaar is lang. Als er één zijn/haar werk verliest, komen jullie in de problemen om maandelijks rond te komen. Een langdurige ziekte en het wordt een gigantisch probleem.
Als 1 van de 2 ontlener plots naar 'geen inkomen' (of dop) gaat, dan zal het inderdaad niet meer evident zijn, maar dat is volgens mij van toepassing bij elk koppel.
Maar ik volg zeker je 'afweging' (keuze maximaal/best haalbare huis t.o.v. 20/25 jaar slaaf van je hypotheek zijn). Zelf ben ik daar ook nog niet uit.
Ik woon nu in een eerder klein (volgens wat ik gewoon ben van vroeger) huis. Ik kocht het ook met het idee van 'een starterswoning'. Binnen 2 à 3 jaar zal ik samen met mijn partner 'ons echt' huis kopen, en wij zijn ook aan het afwegen of we dat 'droomhuis' (elk vult dit in naar eigen wensen wat dit dan precies is: een loft/herenhuis in de stad of villa op het platteland) wel nodig hebben om gelukkig te zijn.
In mijn omgeving zijn er mensen die volgens mij 'te ver' springen (volgens wat ik van hun maandaflossing/inkomen weet), maar zijn er ook mensen die eerst jarenlang droomden van 'de landelijke woning op 1000 m2', die dan bewust toch kiezen om kleiner te gaan wonen, om meer levenskwaliteit (zonder financiële strop/reserve hebben/meer reisjes/financieel minder zorgen/) te hebben.
Ik ben er nog niet uit
Bod van 400 000 euro en alle kosten inclusief 435 000 lijkt me ver van correct te zijn. Registratiekosten alleen al zijn 10% op de woning, komen nog notariskosten, hypotheekkosten enz bij..?
Gemiddeld per aankoop toch 16% bij rekenen hoor.
Registratierechten zijn hervormd, kan de bal volledig misslaan, maar naar wat ik lees...zijn de registratierechten alleen al 40k op een woning van 400k.
Buiten dit, zijn jullie goed bezig. Verdienen goed, leuke plannen. Aangezien jullie er al over nadenken en berekenen betekent dat jullie dit aankunnen.
Succes!
Gemiddeld per aankoop toch 16% bij rekenen hoor.
Registratierechten zijn hervormd, kan de bal volledig misslaan, maar naar wat ik lees...zijn de registratierechten alleen al 40k op een woning van 400k.
Buiten dit, zijn jullie goed bezig. Verdienen goed, leuke plannen. Aangezien jullie er al over nadenken en berekenen betekent dat jullie dit aankunnen.
Succes!
435000 is +- een correcte berekening na aftrek meeneembaarheid. RR zijn slechts 7%; +- 3% notaris; + - 6000 aktekosten.maashar schreef: ↑17 maart 2019, 23:44 Beste,
Bedankt!
Ik kan mij vinden in jullie situatie, goed loon + voordeel bw. Geen bezwaar tegen deze aflossing. Go for it!
Ik denk niet dat hypotheekverstrekkers tijd hebben om na hun uren nog advies te geven
Een lagere aflossing loopt minder snel op. En wij hebben toch een hypotheek genomen zodanig dat het nog steeds aflosbaar is met 1x wedde en 1x dop, maar dit zal waarschijnlijk niet iedereen doen.
(Een kostelijke, langdurige ziekte is idd voor elk een probleem.)
@Frederic
Verkoop je geen hypotheken meer?
Er is geen enkel probleem met die aflossing, ik begrijp niet waarom jij hier bezwaar in ziet. Zo'n inkomen en dan nog eens met bedrijfswagen en tankkaart. Het is nog geen derde van hun loon!TNTim schreef: ↑18 maart 2019, 20:38Een lagere aflossing loopt minder snel op. En wij hebben toch een hypotheek genomen zodanig dat het nog steeds aflosbaar is met 1x wedde en 1x dop, maar dit zal waarschijnlijk niet iedereen doen.
(Een kostelijke, langdurige ziekte is idd voor elk een probleem.)
@Frederic
Verkoop je geen hypotheken meer?
Bovendien na bv enkele jaren is loon opnieuw gestegen tov last. En als het slecht gaat kan er altijd termijnaanpassing gebeuren. Ik zie hier geen enkel probleem. Geen enkele bank zal dit dossier weigeren, je zou moeten weten hoever ze de mensen tegenwoordig laten gaan.
En dat vanbinnen en buiten op orde zetten is ook gratis? met een paar 1000 euro doe je tegenwoordig niks meer.
Wij hebben een 4400 samen incluis vakantiegelden en eindejaarspremies en betalen ook 1270€ per maand af.
Is idd veel geld maar zitten nog perfect bij onze 1/3e regel en dat er iemand zwaar ziek wordt tja dat zien we dan wel weer uw spaarpotje is tegen dan ook groter moest er iets gebeuren en je zou uw nest (noodgedwongen)moeten verkopen.
Het leven is ook aan de durvers eh
Geschatte kost van alles op orde zetten: +- 75.000€.
Geschatte kost van een 'upgrade' inclusief het ook volledig in orde zetten: minstens 200.000€ en eerder 250.000€.
Kan wel kloppen.
Maar OP vroeg de mening van de forumleden en ik zou me ongemakkelijk voelen bij maandelijks 1.400€ aflossing.
Met zo'n aflossing moet je je werk behouden en kan je het moeilijk rustiger aan doen. Het zal waarschijnlijk in de loop der jaren iets makkelijker worden, zoals hierboven aangehaald. Alé, hopelijk dan toch.
Dat is wat onlangs nog in de media kwam, banken lenen tegenwoordig té makkelijk...