afschaffen getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
afschaffen getrouwheidspremie
Ik hoor net op het nieuws dat er voorstanders zijn om de getrouwheidspremie op spaarboekjes af te schaffen. Dat doet mij toch de wenkbrauwen fronsen.
Naar mijn mening is dat het enige beetje zekerheid dat we nog hebben. Voor mijn spaargeld kies ik toch vooral hoge getrouwheidsrekeningen omdat je op die manier toch zeker bent van een zekere intrest over een jaar. Akkoord dat je dan soms wel eens moet rekenen en overwegen of je je geld wel of niet voortijdig verplaatst maar zijn we zonder de getrouwheidspremie niet volledig een speelbal van de banken? Geen enkele dag meer zekerheid want de bank kan op elk moment de intrest veranderen. Op die manier kunnen we blijven veranderen van bank. Ik ben er eigenlijk totaal niet voor te vinden.
Wat vinden jullie van dit voorstel? Een goed of slecht idee, alle voor- en nadelen ervan in overweging genomen.
Naar mijn mening is dat het enige beetje zekerheid dat we nog hebben. Voor mijn spaargeld kies ik toch vooral hoge getrouwheidsrekeningen omdat je op die manier toch zeker bent van een zekere intrest over een jaar. Akkoord dat je dan soms wel eens moet rekenen en overwegen of je je geld wel of niet voortijdig verplaatst maar zijn we zonder de getrouwheidspremie niet volledig een speelbal van de banken? Geen enkele dag meer zekerheid want de bank kan op elk moment de intrest veranderen. Op die manier kunnen we blijven veranderen van bank. Ik ben er eigenlijk totaal niet voor te vinden.
Wat vinden jullie van dit voorstel? Een goed of slecht idee, alle voor- en nadelen ervan in overweging genomen.
Laatst gewijzigd door Nightwolf op 9 november 2023, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Abatoetnie
- Full Member

- Contacteer:
Re: afschaffen getrouwheidspremie
Als je enkel met een basisrente werkt weet je eigenlijk waar je aan toe bent, met een getrouwheidsrekening moet je altijd rekening houden met wanneer je geld op je spaarrekening hebt geplaatst. Wil je verplaatsen van bank dan moet je daar ook rekening mee houden.
Met een basisrente weet je perfect hoeveel je krijgt.
Als de prijs van een brood bij de ene bakker 2,50 euro kost en bij die ernaast 2,10 euro dan ga je naar die andere bakker ... zonder getrouwheidspremie zou je ook makkelijker kunnen "shoppen" tussen banken, doet je bank een verlaging en de andere niet dan schrijf je over en/of omgekeerd. Ik denk niet dat banken wel echt staan te springen om getrouwheid af te schaffen.
Met een basisrente weet je perfect hoeveel je krijgt.
Als de prijs van een brood bij de ene bakker 2,50 euro kost en bij die ernaast 2,10 euro dan ga je naar die andere bakker ... zonder getrouwheidspremie zou je ook makkelijker kunnen "shoppen" tussen banken, doet je bank een verlaging en de andere niet dan schrijf je over en/of omgekeerd. Ik denk niet dat banken wel echt staan te springen om getrouwheid af te schaffen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Goed idee om de getrouwheidspremies af te schaffen. Vergelijken wordt gemakkelijker. Overstappen wordt gemakkelijker.
Dit zal de concurrentie tussen de (groot)banken zeker aanscherpen.
Als de regering nog iets positief wil doen voor de verkiezingen, lijkt me dit een mooi project.
Begindatum nieuwe wetgeving 01/01/2024 ? Overgangsperiode van 1 jaar voor de bestaande rekeningen?
Dit zal de concurrentie tussen de (groot)banken zeker aanscherpen.
Als de regering nog iets positief wil doen voor de verkiezingen, lijkt me dit een mooi project.
Begindatum nieuwe wetgeving 01/01/2024 ? Overgangsperiode van 1 jaar voor de bestaande rekeningen?
Je weet perfect hoeveel je krijgt de dag zelf ja. Maar je hebt totaal geen zekerheid over de toekomst. Morgen kan het minder zijn.
Dat klopt maar wordt het zo niet een zottekespelleke? Morgen is bank A de hoogste, de week erna bank B, de week erna bank C... Ik ga me echt niet bezighouden met wekelijks geld over te gaan schrijven. En als de banken aan een verlagingsronde van de intresten beginnen kan je ook niets doen. Terwijl ik in het verleden toch al bij een aangekondigde verlaging mijn geld op een rekening met een mooie getrouwheidsrekening heb kunnen zetten en zo toch nog een jaar kunnen profiteren.Abatoetnie schreef: ↑9 november 2023, 11:28 zonder getrouwheidspremie zou je ook makkelijker kunnen "shoppen" tussen banken, doet je bank een verlaging en de andere niet dan schrijf je over en/of omgekeerd.
Dat zou mensen richting andere producten duwen, en volgens een of andere rare gedachtengang zou dat de mobiliteit ook ten goede komen (wat uiteraard onzin is - mensen zullen kiezen voor termijnrekeningen en gestructureerde producten bij de huisbank als alternatief, hetgeen de mobiliteit juist zal doen dalen.)
.... Of voor termijnrekeningen en gestructureerde producten kiezen bij een andere bank als het daar beter is. Dat zal hier niet veel verschil uitmaken. Dat is geld dat je bewust een tijd ergens vastzet.
Hier gaat het over geld waarover je ten allen tijde wil beschikken en door die getrouwheidspremie houdt je bank dat geld in hun greep voor een jaar.
Dus voor mij mogen ze het gerust afschaffen. Misschien goed voor een poll?
Hier gaat het over geld waarover je ten allen tijde wil beschikken en door die getrouwheidspremie houdt je bank dat geld in hun greep voor een jaar.
Dus voor mij mogen ze het gerust afschaffen. Misschien goed voor een poll?
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Er is te weinig concurrentie tussen de Belgische grootbanken. Tot die conclusie komt nu ook de Mededingingsautoriteit (BMA), die in opdracht van minister van Economie en Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) de sector doorlichtte. Daardoor blijft in ons land de spaarrente voor de klanten opvallend laag. De toezichthouder pleit er onder meer voor de getrouwheidspremie op spaarrekeningen af te schaffen.
De dominantie van de grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC is zelfs zo groot in ons land dat de BMA in het rapport spreekt van een oligopolie.
Het probleem is net dat de doorsnee consument trouw is aan zijn bankier. In de praktijk zal de bankier dus een huisproduct voorstellen en uitleggen hoeveel beter het is dan zijn spaarrekening. De vergelijking die de consument maakt is dus niet tov een andere bank maar tov een ander product binnen dezelfde bank. Bovendien is het vergelijken van bvb gestructureerde producten met mekaar onbegonnen werk. De bankbediende snapt de prospectus zelf meestal niet.
Afschaffen getrouwheidspremie past perfect in het dystopische beeld voor de toekomst. De enige (!) reden dat banken hiermee akkoord zouden zijn, is dat er beperkingen komen op uitgaven. De bankruns in de US, en dichter bij huis het effect van de staatsbon en het verdwijnen van spaargeld, hebben al bewezen dat in het digitale tijdperk een bankrun extreem versneld kan gebeuren. Je hoeft immers niet meer aan te schuiven aan een loket. Vandaag ook het (twitter) bericht over de EU digital ID. Welkom 1984.
Buy bitcoin
En nu gezien dat die optie beneden te selecteren was ipv bovenaan 
Gewoon de onzin met die getrouwheidspremie afschaffen, dan moeten de banken de rente wel vrijwel gelijk stellen aan die op kortlopende termijnrentes. Bestaat natuurlijk weer alleen in België die getrouwheidspremie en daardoor geen belasting vrij deel op spaarrekeningen bij buitenlandse banken in de EU want die voldoen dan niet aan de eisen van de gereglementeerde spaarrekening zoals in België
Ze zijn er door de EU al voor op de vingers getikt, maar gaan er hier gewoon mee door.
Verder gewoon de belastingvrije som van 812 euro op dividend optellen bij de belastingvrije som op spaarrente van 980 euro = 1.792 euro, of op 2 namen 3584 euro. Dus gewoon een belastingvrije som voor het totaal van spaarrente en dividend. En uiteraard automatisch indexeren!
Op de rest van dividend of rente 30% R.V. en voor 65 plussers met een laag pensioen/inkomen die van hun spaargeld moeten leven een R.V. van 15% (of voor mijn part 0%).
Ze zijn er door de EU al voor op de vingers getikt, maar gaan er hier gewoon mee door.
Verder gewoon de belastingvrije som van 812 euro op dividend optellen bij de belastingvrije som op spaarrente van 980 euro = 1.792 euro, of op 2 namen 3584 euro. Dus gewoon een belastingvrije som voor het totaal van spaarrente en dividend. En uiteraard automatisch indexeren!
Op de rest van dividend of rente 30% R.V. en voor 65 plussers met een laag pensioen/inkomen die van hun spaargeld moeten leven een R.V. van 15% (of voor mijn part 0%).
Het systeem op zich is niet moeilijk in theorie, maar in praktijk is het veel te moeilijk. Met enkel een basisrente is vergelijken veel gemakkelijker en verliest de consument ook nooit rente want van dag X tot dag Y krijg je de volledige rente. Vandaag de dag zullen velen de GP makkelijk verliezen omdat ze het niet doorhebben. Goede zaak voor de banken.
Het voorstel is om de RV vrijstelling op alle spaarboeken te doen gelden, dus rekening met GP kunnen nog perfect blijven bestaan.
Het voorstel is om de RV vrijstelling op alle spaarboeken te doen gelden, dus rekening met GP kunnen nog perfect blijven bestaan.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!