Ageas
TIP
Re: Ageas
@Rob
De alternatieve oplossingen zijn allemaal besproken in het expertenrapport. Je mag daar gerust uit citeren welke jou voorkeur uitdraagt.
De expertenrapporten bieden een mooie inkijk hoe er inside-informatie is die bewust niet naar buiten wordt gebracht. Dit is niet alleen voor Fortis het geval maar voor alle beursgenoteerde bedrijven.

De alternatieve oplossingen zijn allemaal besproken in het expertenrapport. Je mag daar gerust uit citeren welke jou voorkeur uitdraagt.
De expertenrapporten bieden een mooie inkijk hoe er inside-informatie is die bewust niet naar buiten wordt gebracht. Dit is niet alleen voor Fortis het geval maar voor alle beursgenoteerde bedrijven.
Heel eenvoudig, beste Stier. Indien en in tegenstelling met wat ik gisteren nog in een artikel van De Tijd las, de Nederlanders de 4M (hun part van de 11,2 M) WEL DEGELIJK hadden gestort, was de rust weergekeerd op de markten. Bij het VERMOEDEN dat Nederland ging storten - de dag voor het verschijnen van de weigering door de Nederlandse overheid, ik denk vrijdag - was er al een felle ontspanning ingetreden.
Ik citeer hierbij de bewuste passage uit (bronvermelding) : De Tijd 2 augustus 2014 (Ellen Cleeren) Claims tegen Ageas: pro's en contra's (Fortis bebacle) :
... . De rechter oordeelde dat Fortis beleggers misleidende informatie heeft verstrekt tussen 29 september en 1 oktober 2008. In het weekend van 28 september kochten de Belgische, de Nederlandse en de Luxemburgse overheid voor in totaal 11,2 miljard euro 49 procent van Fortis Bank in hun land. En hoewel de Fortis-top nadien geruststellende berichten verspreidde, bleek die eerste redding niet te volstaan. ...
Trouwens buiten deze anomalie, een interessant artikel.

Ik citeer hierbij de bewuste passage uit (bronvermelding) : De Tijd 2 augustus 2014 (Ellen Cleeren) Claims tegen Ageas: pro's en contra's (Fortis bebacle) :
... . De rechter oordeelde dat Fortis beleggers misleidende informatie heeft verstrekt tussen 29 september en 1 oktober 2008. In het weekend van 28 september kochten de Belgische, de Nederlandse en de Luxemburgse overheid voor in totaal 11,2 miljard euro 49 procent van Fortis Bank in hun land. En hoewel de Fortis-top nadien geruststellende berichten verspreidde, bleek die eerste redding niet te volstaan. ...
Op naar 5% groen vandaag

Van forum vergist? Toch graag (veel) meer inhoud hier, a.u.b.Kevva schreef:Op naar 5% groen vandaag
Dat Fortis, de Belgische en Nederlandse overheden en toezichthouders leugens hebben verkocht en hun woord niet zijn nagekomen is bewezen door de experten aangesteld door het gerecht. Dat stel ik helemaal niet ter discussie.rob schreef:Heel eenvoudig, beste Stier. Indien en in tegenstelling met wat ik gisteren nog in een artikel van De Tijd las, de Nederlanders de 4M (hun part van de 11,2 M) WEL DEGELIJK hadden gestort, was de rust weergekeerd op de markten. Bij het VERMOEDEN dat Nederland ging storten - de dag voor het verschijnen van de weigering door de Nederlandse overheid, ik denk vrijdag - was er al een felle ontspanning ingetreden.
Lees het expertenrapport eens vanaf punt 772 pagina 196 en volgende. Fortis was nooit uit de problemen geraakt als Nederland 4m had gestort zoals overeengekomen was. De geschiedenis wijst uit dat vooral Fortis Nederland en ABN Amro nog veel meer miljarden nodig hadden dan deze 4M. Bovendien was ook de Nederlandse Bank een obstructie voor Fortis Nederland om toegang te krijgen tot de liquiditeiten van ABN Amro Nederland. Nadat Nederland Fortis Nederland genationaliseerd had was de Nederlandse Bank wel bereid om de liquiditeiten van ABN Amro Nederland naar Fortis Nederland te laten vloeien.
Het artikel van De Tijd dat jij aanhaalt stelt ook duidelijk dat de Nederlandse rechter heeft uitgesproken dat die oplossing van de volstorting 4 miljard € door Nederland niet volstond. Dat is geen anomalie met het bericht dat de "rust op de markten zou zijn weergekeerd als Nederland dit wel had gedaan". Fortis had veel meer miljarden nodig en had nooit gered geweest door enkel wat "weergekeerde rust op de financiële markten". Die tijdelijk rust op de markten was misschien goed geweest voor een korstondige euforie op de koers van het aandeel.
Dat Fortis bewust verkeerd geïnformeerd heeft naar de buitenwereld staat buiten kijf. Dat wijzen ook de expertenrapporten aan. De experten halen ook de Europese richtlijn 2003/124 aan. Deze is gewijzigd sinds het uitbreken van de financiële crisis. Ik citeer:
6. Under Article 3 of Directive 2003/124:
‘1. For the purposes of applying Article 6(2) of Directive 2003/6/EC, legitimate interests may, in particular, relate to the following non-exhaustive circumstances:
(a) negotiations in course, or related elements, where the outcome or normal pattern of those negotiations would be likely to be affected by public disclosure. In particular, in the event that the financial viability of the issuer is in grave and imminent danger, although not within the scope of the applicable insolvency law, public disclosure of information may be delayed for a limited period where such a public disclosure would seriously jeopardise the interest of existing and potential shareholders by undermining the conclusion of specific negotiations designed to ensure the long-term financial recovery of the issuer;
(b) decisions taken or contracts made by the management body of an issuer which need the approval of another body of the issuer in order to become effective, where the organisation of such an issuer requires the separation between these bodies, provided that a public disclosure of the information before such approval together with the simultaneous announcement that this approval is still pending would jeopardise the correct assessment of the information by the public.
Deze richtlijn laat toe dat bij imminent gevaar voor een onderneming deze het recht heeft om voorkennis achter te houden. De vraag blijft hoe overheden en toezichthouders mogen communiceren als systemische ondernemingen de facto failliet zijn zonder dat de privésector deze overeind houdt. De toezichthouders hebben de geruchten die circuleerden ontkent terwijl de geruchten meer waarheid bevatten dan de gereglementeerde communicatie.
Het inkoopprogramma is ten einde: http://inpublic.globenewswire.com/relea ... Id=1846202
Afgelopen woensdag hebben ze goed ingekocht.
Mvg,
Geblin

Afgelopen woensdag hebben ze goed ingekocht.
Mvg,
Geblin
In principe wordt morgen een nieuw aankoopprogramma aangekondigd, zelfs na al die schadeclaims van de afgelopen week.  Dit is ten minste wat CEO B. De Smet liet uitschijnen.

Nu FortisEffect een schadevergoeding bedongen heeft start ConsumentenClaim eveneens een procedure op. cfr nieuwe nederlandse massaclaim tegen Ageas
Wat ik mij nu afvraag is of er geen tijdslimiet is binnen dewelke een claim moet ingediend worden? Kan ik binnen 10jaar nog een procedure starten?

Wat ik mij nu afvraag is of er geen tijdslimiet is binnen dewelke een claim moet ingediend worden? Kan ik binnen 10jaar nog een procedure starten?
Bij nader inzien ligt het echte risico van die claims eerder in het afhaken van klanten (de kreet 'gaan ze failliet?'). Mij lijkt het dat het zo'n vaart niet zal lopen, en het klantenverlies uiterst beperkt zal blijven.
De Gier noemt Ageas 'een juridische snoepwinkel'. Ik denk dat hij dat letterlijk zo bedoelt. Een zakkenvuller op kosten van goedgelovige aandeelhouders. Meer niet.
Enkele blz. terug kwam ik (pure rekenkunde) op een punt van 26€. Als vertrekpunt voor een belegging lijkt mij dat nog steeds een mooie koers. Dacht ook dat er een soort verdedigingslinie op 27 lag, maar daar is niets meer van te zien, helaas.

De Gier noemt Ageas 'een juridische snoepwinkel'. Ik denk dat hij dat letterlijk zo bedoelt. Een zakkenvuller op kosten van goedgelovige aandeelhouders. Meer niet.
Enkele blz. terug kwam ik (pure rekenkunde) op een punt van 26€. Als vertrekpunt voor een belegging lijkt mij dat nog steeds een mooie koers. Dacht ook dat er een soort verdedigingslinie op 27 lag, maar daar is niets meer van te zien, helaas.
Resultaten goed, nieuw inkoopprogramma (groter dan het vorige), en De Gier, niet meer dan een voetnoot. En zo valt alles terug op zijn plaats. Hoogste koers eerste minuten 26.89, en die hield niet stand. Weinig vertrouwen, daar ontbreekt het compleet aan.

Grote pakketjes in de laat worden thans vlot verhandeld. Als teken van vertrouwen kunnen de huidige resultaten en aankondigingen tellen.

Non core levensactiviteiten in het VK worden verkocht voor €181M.
Mooie opruimactie.
+ sterke nettowinst, vooral levensactiviteiten.
+ stijging eigen vermogen door lage rente's OLO's.
+ nieuw inkoopprogramma.
Jammer van het Fortis spook, maar dat spook kan nog lang in de kast blijven en dan is Ageas goedkoop imo.

Mooie opruimactie.
+ sterke nettowinst, vooral levensactiviteiten.
+ stijging eigen vermogen door lage rente's OLO's.
+ nieuw inkoopprogramma.
Jammer van het Fortis spook, maar dat spook kan nog lang in de kast blijven en dan is Ageas goedkoop imo.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Ik onthoud vooral het eigen vermogen per aandeel:€41.11 tov de huidige koers:€26.75reteiP schreef:... stijging eigen vermogen door lage rente's OLO's.
...is Ageas goedkoop imo.
Schroders Plc heeft een belang opgebouwd van 3.05%. Toch geen kleine jongens, dacht ik.

Belca2 schreef:Ik onthoud vooral het eigen vermogen per aandeel:€41.11 tov de huidige koers:€26.75reteiP schreef:... stijging eigen vermogen door lage rente's OLO's.
...is Ageas goedkoop imo.
Vanwaar deze berekening?