Agfa
TIP
-
Groeiaandelenfavoriet2014
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Agfa
In hoeverre dit interessant kan zijn:
https://simplywall.st/LSE:0MFU/agfa-gevaert-nv" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ze in ieder geval in portefeuille en doe ze niet snel weg!
https://simplywall.st/LSE:0MFU/agfa-gevaert-nv" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ze in ieder geval in portefeuille en doe ze niet snel weg!
Groeiaandelenfavoriet2014,
Om op uw vraag te antwoorden uit het topic "NL aandelen":
Ik waardeer Agfa intrinsiek op €4,72 per aandeel, gebaseerd op 18x gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaar (= 18 x €44 mio), gedeeld door aantal aandelen. Agfa profiteerde vanaf 2013 van een daling van de zilverprijs; een heropleving van de zilverprijs kan/zal de resultaten negatief beïnvloeden. Vrije kasstroom in 9M*2015 iets hoger dan in 9M*2014; als die evolutie hetzelfde blijft in Q4, dan moet ik mijn faire waarde wat verlagen.
Ik bestudeer het bedrijf niet in detail; weet dus niet of er soms bepaalde speciale elementen zijn die de resultaten (zullen) beïnvloeden.

Om op uw vraag te antwoorden uit het topic "NL aandelen":
Ik waardeer Agfa intrinsiek op €4,72 per aandeel, gebaseerd op 18x gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaar (= 18 x €44 mio), gedeeld door aantal aandelen. Agfa profiteerde vanaf 2013 van een daling van de zilverprijs; een heropleving van de zilverprijs kan/zal de resultaten negatief beïnvloeden. Vrije kasstroom in 9M*2015 iets hoger dan in 9M*2014; als die evolutie hetzelfde blijft in Q4, dan moet ik mijn faire waarde wat verlagen.
Ik bestudeer het bedrijf niet in detail; weet dus niet of er soms bepaalde speciale elementen zijn die de resultaten (zullen) beïnvloeden.

Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Agfa Healthcare heeft een deal binnen in zweden:
http://www.agfahealthcare.com/global/en ... 02_vgr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Agfa Graphics, inkjet business doet het beter (lees maakt winst), volgend jaar is er Drupa, de 4 jaarse hoogmis van de grafische wereld.
http://www.drupa.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.agfahealthcare.com/global/en ... 02_vgr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Agfa Graphics, inkjet business doet het beter (lees maakt winst), volgend jaar is er Drupa, de 4 jaarse hoogmis van de grafische wereld.
http://www.drupa.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hero Member

- Contacteer:
Drupa zal ook positief inwerken op Global Graphics, hoop ik.
-
- Hero Member

- Contacteer:
Wanneer start Drupa?
Eind mei tot begin juni
beste GPV, dank om dit te posten over Agfa.
2 vraagjes over je waardering:
1. Wanneer jij uitgaat van vks, in de assumptie dat vrije kassstromen in de toekomst (na de sanering, en uitgaande van een in de toekomst lagere lage zilver en euro prijs) eerder zullen aanleunen bij de vks van 2014, kan je dan zeggen dat de waardering van Agfa x 3 gaat (aangezien je vks in 2014 3x hoger zijn dan de gemiddelde vks van de voorbije 5 jaar)?
2. Verder vraag ik me af of je bij de waardering rekening houd met de schuldpositie/pensioenlasten van 1.3 miljard op de balans. Bij je operationele vks kan ik mij voorstellen dat dit niet in deze cijfers zit, klopt dat? Corrigeer je dan met deze schulden om de equity prijs te berekenen?
Wanneer ik EV/EBITDA oppervlakkig bekijk kom ik aan een ratio van ongeveer 10 bij de huidige koers (5€), niet echt een koopje. Maar er is precies een grote koper in de markt die er meer waarde in ziet. Vandaar dat ik mijn eigen waardering in twijfel trek en ook bovenstaande vragen over jouw waardering.
2 vraagjes over je waardering:
1. Wanneer jij uitgaat van vks, in de assumptie dat vrije kassstromen in de toekomst (na de sanering, en uitgaande van een in de toekomst lagere lage zilver en euro prijs) eerder zullen aanleunen bij de vks van 2014, kan je dan zeggen dat de waardering van Agfa x 3 gaat (aangezien je vks in 2014 3x hoger zijn dan de gemiddelde vks van de voorbije 5 jaar)?
2. Verder vraag ik me af of je bij de waardering rekening houd met de schuldpositie/pensioenlasten van 1.3 miljard op de balans. Bij je operationele vks kan ik mij voorstellen dat dit niet in deze cijfers zit, klopt dat? Corrigeer je dan met deze schulden om de equity prijs te berekenen?
Wanneer ik EV/EBITDA oppervlakkig bekijk kom ik aan een ratio van ongeveer 10 bij de huidige koers (5€), niet echt een koopje. Maar er is precies een grote koper in de markt die er meer waarde in ziet. Vandaar dat ik mijn eigen waardering in twijfel trek en ook bovenstaande vragen over jouw waardering.
-
- Hero Member

- Contacteer:
Die grote koper is JP Morgan...
Ik heb alleen gezegd dat de vks voor 2015 mogelijks zal aanleunen bij deze van 2014, gewoon afgaande op het resultaat over de eerste negen maanden. Wat de vks'en zullen doen in de jaren daarna, daar heb ik geen flauw benul van.koe_lio schreef:beste GPV, dank om dit te posten over Agfa.
Ik hou bij mijn beleggingen nooit rekening met de pensioenverplichtingen van bedrijven, gewoon omdat ik het ingewikkelde materie vind. Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden. Die pensioenverplichtingen zitten verwerkt binnen de operationele kasstroom. In de periode 2008-2015 schommelen de jaarlijkse uitgaande kasstromen voor deze verplichtingen tussen de €82 en €92 miljoen.koe_lio schreef:2. Verder vraag ik me af of je bij de waardering rekening houd met de schuldpositie/pensioenlasten van 1.3 miljard op de balans. Bij je operationele vks kan ik mij voorstellen dat dit niet in deze cijfers zit, klopt dat? Corrigeer je dan met deze schulden om de equity prijs te berekenen?
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
thx GPV, duidelijk voor mij denk ik. Je neemt geen pensioenverplichting mee in je waardering, maar wel de impact ervan op vrije kasstromen de voorbije jaren (soort cash flow to equity model). Je kijkt naar vks uit het verleden, niet naar toekomst.
Dank voor je waardevolle posts en antwoorden, altijd zeer interessant!
Dank voor je waardevolle posts en antwoorden, altijd zeer interessant!
Mag ik Agfa aanzien als een grondstof aandeel?
Maar eentje dat zijn voordeel haalt uit de huidige omstandigheden!
Ook de dollar zal hier meehelpen.
De koers zoekt het hoger.
PS: kleine positie ingenomen sinds begin vorige week
Maar eentje dat zijn voordeel haalt uit de huidige omstandigheden!
Ook de dollar zal hier meehelpen.
De koers zoekt het hoger.
PS: kleine positie ingenomen sinds begin vorige week
Zou agfa eerder zien als een pensioenfonds met activiteiten in grafische en medische sector impact van grondstoffen zal met de tijd verminderen.
Ik roei blijkbaar tegen de stroom in, want ik verkocht gisteren bijna 60% van mijn Agfa-aandelen zodat ik mijn kapitaalinleg alvast terug heb.
Het saldo is nu de pure winst.
Ik heb al die aandelen gespreid over enige tijd aangekocht. Het eerste pakket in 2011 gekocht aan 3,28€ en dan nog 2 aankopen aan veel lagere waarden. Zodoende kwam ik aan een gemiddelde van 2,91 € alle beurskosten inbegrepen. Al die jaren geen intresten gehad, maar nu wel 70% winst.
Dat doe ik nu ook met grondstofaandelen (arcelor, rio tinto, repsol, nyrstar,umicore,..) en met Delta Lloyd . Telkens ze zo'n 30 à 40% gedaald zijn, koop ik bij. Je moet vervolgens enkele jaren geduld hebben, maar de winst achteraf loont meestal. Je hebt wel stalen zenuwen nodig.
Het saldo is nu de pure winst.
Ik heb al die aandelen gespreid over enige tijd aangekocht. Het eerste pakket in 2011 gekocht aan 3,28€ en dan nog 2 aankopen aan veel lagere waarden. Zodoende kwam ik aan een gemiddelde van 2,91 € alle beurskosten inbegrepen. Al die jaren geen intresten gehad, maar nu wel 70% winst.
Dat doe ik nu ook met grondstofaandelen (arcelor, rio tinto, repsol, nyrstar,umicore,..) en met Delta Lloyd . Telkens ze zo'n 30 à 40% gedaald zijn, koop ik bij. Je moet vervolgens enkele jaren geduld hebben, maar de winst achteraf loont meestal. Je hebt wel stalen zenuwen nodig.
Heb Umicore nu ook al voor de derde keer in bezit. Telkens hiervoor op korte termijn mooie winst kunnen maken. Staan nu ook weer goed in de plus.
Met zuivere grondstoffenaandelen vind ik het risico wel een stuk groter.
Agfa is wel een ander geval.
Met zuivere grondstoffenaandelen vind ik het risico wel een stuk groter.
Agfa is wel een ander geval.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Was het JPMorgan niet die lagere prijzen van grondstoffen verwachte?
Tel dit bij een zwakkere euro, een aankomende renteverhoging van de fed en je komt zo bij Agfa terecht.
Waar het Agfa vele jaren heeft tegengezeten zit nu alles mee.
Tel dit bij een zwakkere euro, een aankomende renteverhoging van de fed en je komt zo bij Agfa terecht.
Waar het Agfa vele jaren heeft tegengezeten zit nu alles mee.