Agfa
TIP
Re: Agfa
Agfa werkt voor haar medische scanners nog altijd met zilver (foto's) terwijl haar Israëlische concurrent op de medische beurzen zijn digitale apparaten aan het promoten is. Die laatsten hebben niet eens zilver nodig.
Ik las dit zo'n 2 jaar geleden en verneem er sedertdien niks meer van.
Het maakt me wel wat achterdochtig naar de toekomst toe.
Meestal wint de digitale versie het op de ouderwetse fotografische wijze, zelfs al is die op heden nog goedkoper.
Ik las dit zo'n 2 jaar geleden en verneem er sedertdien niks meer van.
Het maakt me wel wat achterdochtig naar de toekomst toe.
Meestal wint de digitale versie het op de ouderwetse fotografische wijze, zelfs al is die op heden nog goedkoper.
Agfa heeft ook al een tijdje digitale scanners hoor.
Met de open deurdag deze mogen bewonderen. DX-D 100 (kan nog geen link plaatsen maar je vind het wel op de agfa site.
)
Deze komt gewoon tot bij uw ziekebed gereden, patient hoeft niet verplaatst te worden ed, max comfort voor de patient en verpleging
Met de open deurdag deze mogen bewonderen. DX-D 100 (kan nog geen link plaatsen maar je vind het wel op de agfa site.
Deze komt gewoon tot bij uw ziekebed gereden, patient hoeft niet verplaatst te worden ed, max comfort voor de patient en verpleging
Norges bank zit voor iets meer dan 3% in Agfa:
http://www.vfb.be/vfb/Media/Default/arc ... 15)%20.pdf
http://www.vfb.be/vfb/Media/Default/arc ... 15)%20.pdf
Daalt nog sneller dan dat het gestegen is.
-35% op een maandje tijd.
-35% op een maandje tijd.
Opmerkelijk hoe dit aandeel de kelder aan het induiken is.
Veel. Laatste 2j een vrije kasstroom > 100 miljoen €. Voor een bedrijf met een beurskap van 480 miljoen €. Financiële schulden werden daardoor bijna volledig afgebouwd. Er zijn wel nog de enorme pensioenverplichtingen, maar die zouden onder controle blijven de komende jaren (presentatie AV) en worden ondertussen meer dan voldoende gereflecteerd in de lage koers. Nu nog de onderliggende omzetkrimp stoppen.Jhn schreef:welk potentieel zie jij hier?jens_dev schreef:Ik kijk naar Agfa. Is vorige keer ontsnapt.
Gisteren een dood katje, dat zag je toen al.
is nogal volatiel
Ik koop vandaag nog wat bij aan deze spotprijs 
Als ik zo wat cijfer met DCF kom ik aan volgende waardering:
11,57% discount rate. (via beta 0,59 ; risk free return 1,5% ; equity premium 5% ; cost of debt 8%)
Groeivoet 0%
130 miljoen free cash flow actueel
Faire waarde: €6,54
25% marge: €4,9
Lijkt aan €3 een easy buy. Iemand ideeën?
11,57% discount rate. (via beta 0,59 ; risk free return 1,5% ; equity premium 5% ; cost of debt 8%)
Groeivoet 0%
130 miljoen free cash flow actueel
Faire waarde: €6,54
25% marge: €4,9
Lijkt aan €3 een easy buy. Iemand ideeën?
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Die is zwaar, en weegt harder door bij lagere en dalende rentes.optibear schreef:Hoe zit dat met die pensioenerfenis eigenlijk?
Maar op termijn sterft dat probleem uit.
En een verdere daling van rentes lijkt me nu echt wel onmogelijk.
Anderzijds nauwelijks nog financiële schulden, in afwachting van evt. overnames.
Ik kwam wel maar aan 107 en 105 miljoen € vks voor 2014 en 2015.
Zoveel variabelen in DCF die de faire waarde sterk beïnvloeden.
Ik kwam wel maar aan 107 en 105 miljoen € vks voor 2014 en 2015.
Zoveel variabelen in DCF die de faire waarde sterk beïnvloeden.
Heb het wat herwerkt, aantal uitstaande aandelen had ik dan weer een te groot getal (staat fout op de tijd)
€110 miljoen initiële FCF
0% groei
11,6% discount rate
167,8 miljoen aandelen
Faire waarde €5,65
Met 25% marge €4,24
€110 miljoen initiële FCF
0% groei
11,6% discount rate
167,8 miljoen aandelen
Faire waarde €5,65
Met 25% marge €4,24
dat zijn allemaal geen structurele kasstromen, da's gewoon werkkapitaal dat vrijkomt wanneer ze minder verkopen. Dwz, oude uitstaande facturen en oude inventaris worden betaald, maar niks nieuws gefactureerd/verkocht.
tel daarbij het uitmelken van het oude gerief (bijna alle nodige investeringen worden uitgesteld of geschrapt), almaar minder en minder R&D uitgaven (=geen vertrouwen in de toekomst)
... en alles samengeteld kon hij justekes z'n 150m lening afbetalen.
Dat moest wel, want zelfs Reinaudo had door dat er niemand hem nog geld zou willen lenen.
Bij de minste tegenslag verbrandt CR opniew 10-15m euro per kwartaal.
Doch hij zal z'n zakken wel vullen, niet getreurd.
tel daarbij het uitmelken van het oude gerief (bijna alle nodige investeringen worden uitgesteld of geschrapt), almaar minder en minder R&D uitgaven (=geen vertrouwen in de toekomst)
... en alles samengeteld kon hij justekes z'n 150m lening afbetalen.
Dat moest wel, want zelfs Reinaudo had door dat er niemand hem nog geld zou willen lenen.
Bij de minste tegenslag verbrandt CR opniew 10-15m euro per kwartaal.
Doch hij zal z'n zakken wel vullen, niet getreurd.
>:D
Tja, afbouw kosten = minder R&D ;
Leidt tot meer FCF ;
Schuldenplaatje verbetert ;
Terug mogelijk om te investeren/lenen.
Als capex uitgesteld wordt is dat wel problematisch natuurlijk.
Maar zelfs met een krimp van de vrije cashflows vind ik de waardering momenteel laag.
edit:
Lijkt me realistisch dat investeringen terug naar 50 à 60 miljoen per jaar gaan.
Maar tegelijk zouden rentelasten moeten dalen naar 10 miljoen ipv 15 miljoen.
Het één kan het ander wel wat compenseren.
Leidt tot meer FCF ;
Schuldenplaatje verbetert ;
Terug mogelijk om te investeren/lenen.
Als capex uitgesteld wordt is dat wel problematisch natuurlijk.
Maar zelfs met een krimp van de vrije cashflows vind ik de waardering momenteel laag.
edit:
Lijkt me realistisch dat investeringen terug naar 50 à 60 miljoen per jaar gaan.
Maar tegelijk zouden rentelasten moeten dalen naar 10 miljoen ipv 15 miljoen.
Het één kan het ander wel wat compenseren.