AI als beleggingsadvsieur: te prematuur of niet ?
AI als beleggingsadvsieur: te prematuur of niet ?
AI (Artificial Intelligence) is een opmars bezig als beleggingsadviseur. De vraag is of dit nog te prematuur is of niet ?
Ref. artikel HLN: https://www.hln.be/mijn-geld/is-ai-een- ... ~a5b50d3a/
Is AI een betere belegger dan jij? Onze experts testen slimme AI-analisten om aandelen te kiezen: “Dit is schrikwekkend”
Ref. artikel HLN: https://www.hln.be/mijn-geld/is-ai-een- ... ~a5b50d3a/
Is AI een betere belegger dan jij? Onze experts testen slimme AI-analisten om aandelen te kiezen: “Dit is schrikwekkend”
Re: AI als beleggingsadvsieur: te prematuur of niet ?
Geen enkele post. AI is dus niet besteed aan Spaargidsers. Toch een eigenaardige populatie die Spaargidsers.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien dat de meeste verstandig genoeg zijn om dit niet over te laten aan AI?
Ik vroeg dit ook enige tijd geleden. Weet niet meer wie antwoordde, maar het was in de zin van dat het zeker niet bijdroeg anders zou iedereen het doen..Stel je voor dat heel de wereld met AI zou beleggen, dan koopt en verkoopt iedereen hetzelfde op dezelfde moment. Er staat ons mss nog wat te wachten..
Enkel interesse voor rechtse cultuur.
Estate Guru believer.
Antwoord is nee én ja.
In het HLN artikel maken ze gebruik van de bekendere taalmodellen: Chatgpt, gemini en perplexity, deze zijn niet opgebouwd om altijd correct informatie te geven (eerder een complexe formule van deze woorden staan vaak bij elkaar) én zijn niet mee met actuele informatie.
Deze zijn dus niet goed in dit soort advies, wel kunnen ze soms een goede richting aangeven.
Waar ik zeker van ben is dat grotere firma's bezig zijn(en al draaiende hebben) met hun eigen deep learning modellen.
Deze kan je specifiek trainen op bepaalde data bv stock market US afgelopen 100j + nieuw omtrent deze bedrijven + cijfers van deze bedrijven +...
Er zijn zelfs openbare codes om deze zelf in Python the draaien, er zijn ook al verschillende studies rond gedaan.
Wat de conclusie van de (recentere) studies was die ik gezien heb was: momenteel goed in het voorspellen van trends (best wel indrukwekkend) maar minder real-time voorspellingen.
In het HLN artikel maken ze gebruik van de bekendere taalmodellen: Chatgpt, gemini en perplexity, deze zijn niet opgebouwd om altijd correct informatie te geven (eerder een complexe formule van deze woorden staan vaak bij elkaar) én zijn niet mee met actuele informatie.
Deze zijn dus niet goed in dit soort advies, wel kunnen ze soms een goede richting aangeven.
Waar ik zeker van ben is dat grotere firma's bezig zijn(en al draaiende hebben) met hun eigen deep learning modellen.
Deze kan je specifiek trainen op bepaalde data bv stock market US afgelopen 100j + nieuw omtrent deze bedrijven + cijfers van deze bedrijven +...
Er zijn zelfs openbare codes om deze zelf in Python the draaien, er zijn ook al verschillende studies rond gedaan.
Wat de conclusie van de (recentere) studies was die ik gezien heb was: momenteel goed in het voorspellen van trends (best wel indrukwekkend) maar minder real-time voorspellingen.
AI is een manier om automatisering te brengen in domeinen waar het voorheen niet mogelijk was. Bijvoorbeeld: vertalingen, maken van films, samenvatten en genereren van teksten etc.
In het domein van beleggen bestaat automatisering al lang. En ze noemen dat... een... wait for it.... indextracker!
Wie vindt dat onze huidige automatisering onvoldoend is kan iets beters ontwikkelen (en of je daar nu gebruik maakt van AI of niet is eigenlijk van ondergeschikt belang), maar ik heb nog niks beter gezien.
In het domein van beleggen bestaat automatisering al lang. En ze noemen dat... een... wait for it.... indextracker!
Wie vindt dat onze huidige automatisering onvoldoend is kan iets beters ontwikkelen (en of je daar nu gebruik maakt van AI of niet is eigenlijk van ondergeschikt belang), maar ik heb nog niks beter gezien.
Bron: het internet.