Al mijn ETF's bij iShares
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Al mijn ETF's bij iShares
Dit is geen nieuw gegeven. Dit is niet specifiek aan etf fondsen.JulusCesar schreef: ↑6 september 2019, 23:02 Bij echt fysieke etf's gaat men ook vaak aan uitlenen doen van de onderliggende aandelen.
Mogelijks is dit in dit geval slechts aan 1 partij nl blackrock zelf die daarmee een hefboom stopt in hun fondsen.
Als Blackrock dit slecht inschat kan dit verkeerd uitdraaien in een soort ketting reactie door bv al of niet verkeerdelijk short te gaan op door hen gekozen aandelen....die dan zitten in jouw etf.
Als je etf's koopt van andere firma's dan leggen die mssch deze focus anders en heb je een beter spreiding.
EtF's zijn volgens mij maar één deel van een portfolio; maar je raakt inderdaad vlug bij Ishares liefst met een iers nummer.
Er zit veel meer geld in actieve fondsen, die ook de aandelen uitlenen, en die veel meer gebruik maken van leverage en short gaan. De voornaamste indexfondsen zijn fysieke fondsen die gewoon de aandelen aanhouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.